Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Hoe herken ik een slechte motor? En kan een RX-8 makkelijk op LPG rijden?
- Van T91 (Beginner) [nl] op 21-02-2014 22:06
Kan een RX-8 op LPG draaien? Is de inbouw van een installatie net zo duur als bij een cilindermotor? Ik zag namelijk video's en threads van iemand uit Polen wie zijn RX-8 op LPG heeft lopen. Draait verder soepel, weinig vermogensverlies, en rijdt altijd lachend naar het tankstation. De LPG-installatie heeft hem in het oosten 1000 euro gekost.
http://www.rx8forum.de/index.php?page=Thread&postID=599453&highlight=#post599453.

Verder...
Ik heb een tijd geleden in een 2004 HP gereden, en zodra ik boven de 6K begon de motor vrij veel te trillen. Voelt jullie RX-8 net zo soepel bij 8K zoals bij 4K rpm, of is het normaal dat je de motor in de hogere toeren voelt trillen? De accu had net genoeg om een keer te starten, de 2de keer lukte niet. Ik weet dan niet of ik moet geloven dat de accu slecht is en na 20 weken stilstaan helemaal leeg werd, of dat ze een minuut lang aan het starten waren voordat de RX eindelijk liep. De auto liep verder heel soepel, tot de 7K waar het blok wat harder ging trillen. Ervaren jullie dat het blok wat minder soepel/trillingsvrij aanvoelt zodra jullie boven de 6K komen? Moet het blok net zo soepel in 8K als in 4K draaien/aanvoelen?

Verder, waar let ik vooral op tijdens de koop?
-Hoe lang de motor start (niet langer dan 3 seconden?)
-Nadat de motor warm is, zien hoe de motor na 3 - 10 minuten start
-Compressie testen (koud of warm? beide?)
-Dat de motor in de hogere toeren nog net zo soepel loopt als in de lagere toeren?
-Metaal-geratel
meer?

Ik weet zo dat de kilometerstand niks zegt over de gezondheid van het blok. Buiten de wankelmotor om weet ik wel waar ik naar moet kijken bij een auto.

Ik begreep ook de volgende procedure: motor aan, 5 seconden idle, 15 seconden 3000rpm, en dan rustig rijden tot het blok goed warm is. Eens in de week tot zijn redline doortrekken, en voordat je de motor uitzet, 15 seconden op 3000rpm houden, en de motor draaiend uitzetten. Niet even een paar meter verzetten maar even een stuk omrijden om het blok op te warmen, omdat de motor anders verzuipt. Elke tankbeurt oliepijl checken, om de 5000-10000km olie verversen.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-02-2014 08:58
Eigenlijk zeg je het zelf al: een RX8 kan idd op lpg rijden.
Dat is het punt ook niet.
De vraag moet zijn: hoe zit het met de smering?
Dat is uiteindelijk ook mijn vraag.
Een inbouwstation zal zich er waarschijnlijk niet aan wagen.

Wat betreft de toerentallen en trillingen: wat denk je zelf?
Juist een Rotatiemotor kan die idioot hoge toerentallen aan vanwege de trillingsvrije loop...

Metaalachtige geluiden?
Da's bij geen enkele auto normaal.

Slechte accu is nou niet echt een verkooptopper.
Geen risico nemen want het kan ook wat anders zijn.

Grtz Dennis.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-02-2014 20:55
http://www.rx8forum.de/index.php?page=Thread&threadID=32561&pageNo=1
- Van T91 (Beginner) [cz] op 23-02-2014 23:00
Ik heb keuze uit de volgende 3 RX-8

RX 1 Dealer: Zwart met zwart/rood leer, 192pk, 2005, 77.000km (motor revisie gehad bij 76.000, incl. factuur) voor 6200 euro.
RX 2 Dealer: Blauw net zwart leer 231pk, 2004, 141.000km (of de motor is gereviseerd is onbekend, ik bel de dealer morgen) voor 5300.
RX 3 Particulier: Rood met zwart/rood leer, 231pk, 2004, 123.000km (onlangs revisie gehad, incl factuur en garantie) voor 6200 euro.

Dit zijn trouwens RX-8'en in Tsjechie. Ik verblijf er de komende maanden, en kan de auto's op mijn naam zetten. De BPM compenseer ik met de besparing op wegenbelasting (kost hier 50 per jaar).
Mijn keus gaat uit naar RX 3, vanwege de garantie, recente revisie, en de kleuren en dat het een 231pk versie is. Misschien volledig onterecht, maar als dit de eerste revisie van de RX 3 is, dan is daar in principe beter mee omgegaan dan met RX 1?

En kan een garage makkelijk bij de bougies komen, om via de gaten de compressie te testen? En wat is de minimale meting (psi? bar?) die ik zou moeten krijgen om te concluderen dat het blok gezond is?
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Hoe herken ik een slechte motor? En kan een RX-8 makkelijk op LPG rijden?

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill