Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / olie dus
- Van eye (Deelnemer) op 12-04-2005 09:47
Hebben jullie ook zo'n moeite met het aflezen van het oliepeil.
Ik kan het alleen goed zien als de auto afgekoeld is, maar dat mag niet. Als-ie warm brandt ik ten eerste mijn handen en ten tweede zie ik op de peilstok van boven naar beneden een oliespoor, zonder begin of eind, zodat ik niet weet hoeveel ik moet bijvullen. En dan waarschuwt de manual ook nog voor overvullen. Schiet mij maar lek.
Groeten, eye
- Van EJ Uitterlinden (SuperForumposter) op 12-04-2005 10:09
eye:

> Hebben jullie ook zo'n moeite met het aflezen van
> het oliepeil.
> Ik kan het alleen goed zien als de auto afgekoeld
> is, maar dat mag niet. Als-ie warm brandt ik ten
> eerste mijn handen en ten tweede zie ik op de
> peilstok van boven naar beneden een oliespoor,
> zonder begin of eind, zodat ik niet weet hoeveel ik
> moet bijvullen. En dan waarschuwt de manual ook nog
> voor overvullen. Schiet mij maar lek.
> Groeten, eye


Het nauwkeurigste peil je als de motor, nadat deze eerst op bedrijfstemperatuur is geweest, weer helemaal afgekoeld is (koud dus). Haal de peilstok eruit, veeg deze goed schoon, plaats deze terug zonder te draaien, en haal de peilstok er nu opnieuw uit (weer zonder te draaien). De olie wil nogal eens flink schuimen en dit bemoeilijkt het aflezen. Komt het peil richting het minimum dat wordt eea beter afleesbaar. Bij mij zit er meestal maar aan een kant vd peilstok schuim en kan ik de peilstok aan de andere zijde beter aflezen.

zoom zoom Eric
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-04-2005 12:21
Of de motor al helemaal is afgekoeld is niet echt van belang, de olie moet wel de tijd gehad hebben om naar het laagste punt te zakken. Het zorgt ervoor dat je het juiste oliepeil meet, bij een net gestopte motor komt er na je peiling nog een halve liter (ofzo) je carterpan indruppelen, daarmee je meting inaccuraat makend.
En ja, ik vind de peilstok van de RX-8 niet echt makkelijk af te lezen. Waarom autofabrikanten vaak de peilstok een kleur geven die nauwelijks contrasteert met de kleur van de olie, daar ben ik niet geheel zeker van. Ik gok op gemakzucht.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-04-2005 15:35
Is gewoon een kwestie van wennen. Ik heb inmiddels 13 of 14 liter olie bijgevuld (ben de tel kwijt) en natuurlijk diverse keren meer gepeild, het gaat het steeds makkelijker.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-04-2005 16:41
Da's waar. En wennen gaat erg snel bij deze auto.
Zelf peil ik de olie van mijn rijdende bedrijfsdieselhondehok 1 x per 10.000 kilometer, en dan is er nog geen spat veranderd. Dat went natuurlijk nooit.
- Van Victor (Beginner) [gb] op 14-06-2005 14:49
Tja, hier gaan jullie van huiveren......

Ik heb geleerd dat het laatste stukje heel snel gaat. Het ene moment denk je: "zit nog half vol", en het volgende moment staat hij droog.
Het tweede dat ik geleerd heb is dat het oliepeil lampje gaat branden terwijl en nog meer dan het minimum inzit. Zeker in een snel genomen langer bocht naar rechts (afslagen van snelwegen oid) is dit lampje een uitkomst. Bij de eerste volgende gelegenheid stoppen en er blindelings 1 liter bijgooien.
Ik heb dan ook altijd een aantal liter achterin liggen.

Hier red ik het reeds 60.000+ kilometers mee.

Oh, ja gebruik een koker van een rol keukenpapier als trechter, scheelt een hoop rotzooi!

Victor
- Van Matex (ForumPro) op 14-06-2005 19:18
Victor,

Is je olie verbruik zo exstreem (gem 1 /ltr op 3000 bij mij) of rijdt je gewoon met een 20 ltr can achter in ?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-06-2005 20:01
Victor:

> Zeker in een snel genomen langer
> bocht naar rechts (afslagen van snelwegen oid) is
> dit lampje een uitkomst. Bij de eerste volgende
> gelegenheid stoppen en er blindelings 1 liter
> bijgooien.
> Ik heb dan ook altijd een aantal liter achterin liggen.


Vorig voorjaar, nog voordat ik mijn eigen 8 had, sprak ik de Haarlemse Mazdadealer/eigenaar die zelf in een zwarte 8 reed. Hij wachtte tot het lampje ging branden en vulde dan pas bij. Door alles wat ik op het wereldforum gelezen had over het olieverbruik van de 8, versleet ik hem voor onvoorzichtig en niet-8-lievend.
Inmiddels, na heel wat kilometers meer ervaring, overkomt het mij ook wel eens dat ik het lampje even zie branden (gaat na de bocht weer uit!) en maak me dan echt nog geen zorgen. Bij de eerstvolgende stop inderdaad een litertje erbij.

Mijn dealer verkocht de olie echter in van die mooie pakketjes, met een aantal kartonnen trechterjes, plastic handschoentjes en handreinigingsdoekjes. Per verpakking zaten 10 trechtertjes meen ik. En ik gebruik 1 trechtertje per liter. En ik had 8 of 9 van die tasjes.
Inmiddels laat ik de lege flessen gewoon uit het vat vullen. Ik heb 16 liter olie bijgevuld. Op 38.000 km. In theorie nog meer dan 60 trechtertjes over. Goed voor 130.000 km. In dit tempo zijn over 3 a 4 jaar mijn trechtertjes op......
Ik ga alvast keukenrollen sparen ;)
- Van Victor (Beginner) [gb] op 15-06-2005 08:01
Mijn verbruik is 1 op 4000 ofzo. Ik hou het niet echt bij.
Ik heb een rotterdamse dealer... onder het rotterdamse motto: "niet lullen maar poetsen" zitten er geen trechtertjes e.d. bij denk ik ;-)
Eigenlijk jammer, want het lease bedrijf vergoedt dit soort kosten wel natuurlijk!
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / olie dus

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill