Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Cruise control nu toch mogelijk..
- Van Yellow-RX8 (Deelnemer) [nl] op 07-10-2013 09:52
Goede middag beste mede forum-ers.

Vandaag dan toch eindelijke de knoop door gehakt..

Een nieuw project voor de deur. Samen met autobedrijf Hoebeke in Rilland ga ik beginnen om cruise control in mijn RX8 te krijgen..

Wat heb je daarvoor nodig....

- Allereerst een Mazda RX8 R3.. Niet invoeren want dat is niet te betalen.. Wel de onderdelen overleggen in mijn gele RX8

- Het motorblok
- Het dashboard
- ALLE bestaande bakabeling (maar dan ook echt alles)
- de computer uiteraard
- En dan hebben we nog het stuur van de R3 met uiteraard de cruise control bediening..

Wat krijg je dan?

Mijn bestaande Gele RX8

Maar dan met de nieuwste technologie van 2012.. (met cruise control)

Ik ga er per 1 november aan beginnen en verwacht een kleine maand bezig te zijn..

Door middel van deze topic houd ik jullie op de hoogte met fotos en texten..

Een leuke klus lijkt me..

Groetjes Tommie
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 07-10-2013 11:32
Mijn eerste gedachte: Wat een werk voor cruisecontrol (en nog duur ook op deze manier). Wel interessant natuurlijk...

Hoef je de versnellingsbak, aandrijfassen en achterdifferentieel niet te vervangen? Met name het achterdifferentieel lijkt mij het interessantste, omdat deze een andere overbrengingsverhouding heeft.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 07-10-2013 13:34
Ik neem aan dat je motor aan revisie toe was...

En dat Kees een R3 motor heeft liggen uit een schade auto.
Jaren geleden hij me er al een laten zien.

Jammer dat Mazda er (bijna) niets meer mee heeft gedaan.
Want die R3 is echt een stuk beter. Smering, etc.

Outjer
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 07-10-2013 14:21
Wow, wat een klus en waar begin je aan...

Succes en ik ben benieuwd of je het voor elkaar krijgt.
Niet binnen een jaar de auto verkopen he ;-)
- Van ptrb (Powerposter) [nl] op 07-10-2013 14:22
Ik heb ook bediening voor Cruise Control in mijn stuur echter werkt het niet.
Waarom is dat?
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-10-2013 17:20
Tja, voor mij is de keuze voor/het bezit van een RX-8 synoniem met een min of meer dynamisch rijgedrag van de bestuurder/ster.
Een cruise control staat mijns inziens haaks op de filosofie achter de RX-8 en op dit rijgedrag; ikzelf zou zo'n ding in Nederland hooguit een enkele keer over een traject van hooguit 1-2 km inschakelen.
Mijn persoonlijke mening: Ik vind het gewoon een "suffe" voorziening op een RX-8...........(lijkt mij wel zinvol in de USA, etc.)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-10-2013 17:31
Ik heb er standaard een, maar gebruik 'm eigenlijk alleen op lange stukken snelweg in het donker als er geen kip meer op de weg is. Verder is het te omslachtig in gebruik als er wat verkeer is. Dan moet je continu op de knoppen blijven drukken om je snelheid aan te passen.. dan liever een gaspedaal.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-10-2013 17:50
.........."Verder is het te omslachtig in gebruik als er wat verkeer is. Dan moet je continu op de knoppen blijven drukken om je snelheid aan te passen.. dan liever een gaspedaal."...........
Tjonge, en dan is die Yellow-RX8 een maand lang bezig met z'n "motorblok, dashboard, ALLE bestaande bakabeling (maar dan ook echt alles), de computer uiteraard, en dan nog het stuur van de R3 met uiteraard de cruise control bediening.." om alleen maar te kunnen vaststellen dat een cruise control in Nederland nauwelijks zinvol is.........
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-10-2013 18:26
Nouja 't zal wel om meer gaan dan alleen de cruise control denk ik :P (anders is ie helemaal gek :P )
- Van Yellow-RX8 (Deelnemer) [nl] op 07-10-2013 20:00
Haha heerlijk om jullie gedachten helemaal los te zien gaan..

Ik had wel wat meer humor verwacht van jullie! ;)

Uiteraard is het me in eerste instantie niet om de cruise control te doen..

Het is gewoon superinteressand om je auto volledig te bekijken en is flink met je auto bezig te zijn..
Het R3 blok schijnt stukken beter te zijn.. En Hoebeke had een schade R3 staan met haast te verwaarlozen aantal km's.

Hij heeft het al uitgeprobeerd op een 2004 rx8..  Heb hem zelf mogen testen en ja hoor rijden als een parel.. Zelfs nog rustiger dan de huidige rotatiemotor..

Btw de neiuwe versnellingsbak komt er ook on.. Dwz dat de achteruitrij versnelling naast de eerste versnelling zit en niet meer onder de 6e

Het heeft ook een begrenzer bij een koude motor.. Dan kan je niet harder dan 5000 toeren..

Allemaal kleine voordelen.. En had zin in een project..

Ik houd jullie op de hoogte!

Groetjes Tommie
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-10-2013 21:32
Hoi Tommie,

Betr:.........."Uiteraard is het me in eerste instantie niet om de cruise control te doen.."...........
Ooooohh, had dat dan meteen gezegd joh; ik dacht al gezien de titel van de post, die gozer is omslachtig bezig .....goeie mop van jou zeg........

Groetjes, Ruud
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-10-2013 04:20
Weet niet hoe het met Europese zit, maar de mijne heeft ook een begrenzer op een koude (net gestarte) motor.

Als je nog een brandstofpomp over hebt.... ik houd me aanbevolen :) Vermoed dat de mijne niet helemaal lekker meer is...
- Van Yellow-RX8 (Deelnemer) [nl] op 02-12-2013 11:07 Edited 02-12-2013 16:04
Goedemiddag,

Na een maandje klussen aan de RX8 is de missie geslaagd..

De Grijze RX8 met R3 eigenschappen eerst compleet leeggehaald.

Alle bekabeleling

Oliepomp + leidingen

Dashboard

Stuur

Rem/gas/koppelinspedaal

motorblok

computer

ventilatie

koppeling

versnellingsbak

de nodige interieurdelen die verschillen van de huidige RX8

sensoren

etc etc.

Na deze klus, alles leeg te halen heb ik de gele RX8 volledig gestript op dezelfde wijze.

En toen vervolgens alles weer in te bouwen..

De auto was makkelijk van fahrenheid naar celcius om te zetten en makkelijk van mph naar kmh om te zetten dus dat geeft geen problemen..

Hierbij de fotos in grote lijnen..































Dit waren de fotos..

De materialen komen allemaal uit een rx8 R3 2010.. Uit de VS.

De kilometerstand is nu rond de 17000 km..

Met dank aan autobedrijf Hoebeke die me weer eens ZEER goed geholpen heeft en een brug binnen de werkplaats heeft vrij gehouden een maand lang..

Groet Tommie
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-12-2013 12:47
Gecomplimenteerd met de succesvolle afronding van deze gigantische klus...........heel veel respect!
mvg, Ruud
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 02-12-2013 17:17
Dikke respect voor jou... wat een klus
- Van Yellow-RX8 (Deelnemer) [nl] op 05-12-2013 11:59
Bedankt voor de reacties!

Het was zoizo een bijzonder leerzame klus!

De auto tot op de "botten" ontdekken is altijd leuk!

Ik ben niet direct van plan de auto te verkopen maar ben wel benieuwd wat de waarde hiervan nu zou zijn..

Mvg

Tommie
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 05-12-2013 19:38
ik denk een teleurstellende waarde, alleen de liefhebbers zien de echte waarde nog helaas
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 07-12-2013 22:54
Ja, stel je daar maar niks van voor...

Een liefhebber zal je misschien nog wel willen "belonen" voor je werk maar verder...
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-05-2014 09:35
http://www.handelsprijzen.nl/advertentie/auto/mazda/rx-8/3276058/mazda-rx-8-13-renesis-hp-let-op-ca-62000km.html

Hier staat ie te koop voor 11.500 euro. Met een link naar deze thread erbij die niet werkt omdat ze er een spatie in hebben gezet.
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 30-05-2014 13:56
Ook niet lang van genoten.
Dat  R3 blok zou ik wel weer willen hebben :)
- Van Knet (SuperForumposter) [be] op 30-05-2014 16:23
Ik de eindoverbrenging :D

En de achterlichten mag ook. Alleen jammer dat er aangepast moet worden vooraleer ze er in passen.

Als ik het had moeten doen, had ik ook nog de R3 zetels omgezet, zijn serieus de moeite.
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 30-05-2014 16:55
Zeer zeker de Stoelen, de r3 stoelen bieden veel meer steun naar de zij. en op het circuit vind ik persoonlijk de stoelen van de series 1 tekort schieten.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 03-06-2014 19:05
Waarom zo vlot de auto verkopen nu?
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Cruise control nu toch mogelijk..

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill