Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Lounge / Trajectcontrole
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-06-2004 15:08
Geen idee of dit in België ook speelt, maar hier in NL wordt er alles aan gedaan om de staatskas te spekken. Onder het mom van verkeersveiligheid en dat het zo goed is voor het milieu, worden er nu trajectcontroles op diverse plaatsen geïnstalleerd. Toegegeven, tijdens de ochtend- en avondspits kan het op deze weggedeelten erg druk zijn en als alle auto's dan even snel rijden is de kans op aanrijdingen minder en de doorstroming beter.
Dat het voor het milieu beter zou zijn of voor de omwonenden rustiger: de controle op de A4 (Amsterdam-Rotterdam) is op een vijfbaans gedeelte, direct onder de aanvliegroute van Schiphol. Wat nou milieu, geluidshinder, verkeersdrukte? Geven auto's meer overlast dan vliegtuigen? Ook van de controle op de A2 (Amsterdam-Utrecht) vraag ik me af (buiten de ochtendspits) wat de werkelijke motieven zijn van deze locatie.
Het systeem werkt echter 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Buiten de spits om, betekent dit het volgende. De meeste auto's (ook onze 8-en) geven een wat hogere snelheid aan dan in werkelijkheid gereden wordt. Vele automobilisten weten dit niet of houden hier geen rekening mee. Om zeker te zijn dat ze geen bekeuring zullen krijgen, houden ze de snelheid op de A13 (Rotterdam) 75 aan in plaats van de toegestande 80. In werkelijkheid rijden ze dus 70 tot 72 en dat ik echt waanzinnig langzaam op een snelweg. Een bekeuring ligt dan ook al gauw op de loer voor een 8 rijder.

Wil je de officiële tekst over deze trajectcontroles, maar ook over b.v. de bedragen van de boetes:
http://www.verkeershandhaving.nl/dossiers.php?id=8

Wat jammer dat we hier in Europa geen cruise-control hebben.
- Van GirlyRX8 (Powerposter) [be] op 13-06-2004 19:11 Edited 13-06-2004 19:15
Voor zover ik weet, wordt dit nog niet toegepast in België. Anderzijds kun je tegenwoordig geen verkeerslicht meer voorbij rijden, of er staat een flitspaal in de buurt. De boetes werden recent opgetrokken tot de zogenaamde superboetes. Het komt erop neer dat je je voor elke overtreding blauw betaalt. Bovendien werd langs de meeste wegen de standaard snelheid van 90 km/uur door middel van verkeersborden teruggebracht naar 70/uur. Als je bijvoorbeeld van Maldegem naar Gent rijdt (zo'n 30 km) dan is er slechts 1 stuk van enkele kilometers waar je 90 mag rijden. De 3-vaksbaan werd teruggebracht naar 2-vaks door arcering van het middelste rijvak. Met andere woorden: vele chauffeurs hebben zoveel schrik voor een boete, dat ze nauwelijks 50 à 60 km per uur rijden, en dan kun je ze nog niet eens inhalen! Idem voor tractoren. In principe bega je een zware overtreding wanneer je de gearceerde strook berijdt, ook al rijdt het voertuig voor je 30/uur. België was in de verenigde staten gekend als het land van 'fast cars'. De cars zijn nog altijd even fast, de chauffeurs iets minder. Het aantal verkeersdoden is wel drastisch gedaald, maar in sommige gevallen is het echt belachelijk. De politie maakt er een sport van om 's nachts op grote wegen waar je bijvoorbeeld maar 50 of 70 mag rijden, snelheidscontroles te doen: gevolgen: alleman rijdt daar 120 per uur en rijbewijs kwijt + diep in portemonnee tasten. Ook voor door rood licht rijden krijg je een superboete, de lichten staan zodanig afgesteld dat je alles moet dichtgooien van zodra het licht op oranje springt, anders heb je het aan je broek, ik kan je garanderen dat mijn kinderen al een paar keer auw hebben gezegd. Maar ja, Big Brother is watching you!
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-10-2004 10:08 Edited 10-10-2004 10:21
Het bevalt kennelijk goed, die trajectcontroles.

Van de site van Bureau verkeershandhaving:

"Aanbesteding nieuwe trajectcontrolesystemen
08-10-2004 - Het Bureau Verkeershandhaving OM is een aanbestedingsprocedure gestart voor de levering van alle nieuwe trajectcontrolesystemen in de komende vier jaar. Om niet van één partij afhankelijk te worden, is het streven is om met meerdere leveranciers een raamcontract af te sluiten. De gunning van concrete opdrachten gebeurt door de betreffende leveranciers per traject een offerte uit te laten brengen. Op dit moment is nog niet bekend hoeveel nieuwe trajectcontrolesystemen er de komende jaren precies nodig zijn en waar ze komen te staan. In de aanbesteding wordt gesproken over circa 40 nieuwe systemen."
http://www.verkeershandhaving.nl/actueel.php?id=185

Dit volgende tekst geeft stof tot nadenken en dan snap je ook waarom er meer trajectcontroles zullen komen.

De Poenmachines!
31/08/2004  
Met de trajectcontroles op de A4, de A12 en de A2 wil Koos Spee het aantal snelheidsovertreders terugdringen tot onder de 1%. Wie denkt dat dit een eerlijk systeem is, moet dringend op de hoogte worden gebracht!

Eerder publiceerde Flitsservice al een artikel met afbeeldingen waaruit blijkt dat de gekozen trajecten geen probleem met de verkeersveiligheid is. De bevindingen van dit artikel zijn voorgelegd aan Tweede Kamerleden van de VVD, het CDA en de LPF die tot op heden hiermee nog niets zichtbaars hebben gedaan!

Bij de Adviesdienst Verkeer en Vervoer vinden we een Excel sheet met daarin het aantal gereden kilometers per wegvak. Als er gesorteerd wordt naar het aantal gereden kilometers, staan de A4, A12 en de A2 bovenaan, het zijn precies de wegvakken waar nu de trajectcontroles zijn neergezet! Toeval?

Door het jaarlijks aantal gereden kilometers te delen door de lengte van het wegvak, krijgen we het aantal passerende voertuigen.

Voor de A12 zijn dit 49.861.190 passanten. Als er 1% snelheidsovertreders zijn, dan hebben we het over 498.612 snelheidsboetes per jaar.

Voor de A4 zijn dit 58.105.810 passanten. Als er 1% snelheidsovertreders zijn, dan hebben we het over 581.058 snelheidsboetes per jaar.

Voor de A2 zijn dit 50.920.420 passanten. Als er 1% snelheidsovertreders zijn, dan hebben we het over 509.204 snelheidsboetes per jaar.
Is dit veel?
Er zijn 26 politiekorpsen in Nederland. Met flitspalen, mobiele controles en laser-guns moet één politieregio 258,000 snelheidsboetes ophalen in één jaar.

Uit bovenstaande gegevens blijkt, dat als er maar 1% te snel rijdt op de korte stukjes snelweg waar nu trajectcontroles komen, dan wordt er per trajectcontrole twee keer zoveel opgehaald dan een hele provincie voor elkaar kan krijgen.
En al dat geld gaat allemaal weer naar Koos Spee, die daar nieuwe trajectcontroles voor kan kopen.

De trajectcontrole mag daarom met recht een poenmachine genoemd worden. Zelfs met "supersucces" verdient het apparaat nog twee keer zoveel dan een hele flitsende provincie voor elkaar kan krijgen!   
   
Bron: Flitsservice.nl  
Auteur: DrNomad

Als je bovenstaand stuk op de site van flitsservice leest, heb je de mogelijkheid de links naar de onderbouwing na te lezen, waaruit blijkt dat de trajectcontroles niets met verkeersveiligheid te maken hebben.
http://www.flitsservice.nl (nieuws)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-03-2005 08:39
Haha, iemand was het kennelijk zat.

http://www.flitsservice.nl/algemeen/index_html/index_repo.html?http://images.flitsservice.nl/cm_php/main_repo.php?id=2035
Omhoog Onderwerp Algemeen / Lounge / Trajectcontrole

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill