Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Lampje van de koelvloeistof gaat branden bij hoger toerental.
- Van Bsschmark (Deelnemer) [nl] op 28-08-2012 19:19
Ongeveer een jaar geleden ging bij mijn RX8 het lampje van de koelvloeistof branden bij toeren boven de 4000rpm.
Er zat dus genoeg koelvloeistof in en alles wat ik er bij gooide spuugde er gewoon weer uit via de overloop bij wat meer toeren.
Bij  Mazda Dealer Schoonen in vlijmen, waar ik mijn RX8 laat onderhouden,vertelden ze dat het reservoir van de koelvloeistof inclusief de niveau sensor vervangen dient te worden.
Het zou ongeveer €250- gaan kosten!
Ik ben zelf redelijk technisch aangelegd, dus ik dacht:"Laat ik zelf eerst eens kijken of ik het kan oplossen".
Heb vervolgens dat reservoir eruit gehaald en de boel goed schoon gemaakt.
Vervolgens de "sensor" (Niets meer dan een glazen buisje met een magnetisch schakelaartje) eruit gehaald aan de onderkant.
Het schakelaartje zit aan de draad  waar de connector(naast het reservoir) aan zit, gewoon geklemd in een plastic dopje aan de onderkant van het reservoir.
De oplossing was heel simpel, het buisschakelaartje zat net niet hoog genoeg!
Ik heb het iets verder naar boven laten uitkomen door het draadje iets verder door te trekken en de boel weer te monteren.
Heb vervolgens meteen maar alle koelvloeistof vervangen, eerst niet helemaal vol, zodat het lampje dus aan was, net zolang tot hij vol was en het lampje uit.
Het is inmiddels alweer een jaar geleden en ik heb het lampje nooit meer zien branden!
Ik hoop dat door mijn ervaring te delen iemand anders ook zonder al teveel kosten geholpen is!
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-08-2012 20:17
kijk dat is ook leuk om te lezen hoe je iets oplost!! :)
Als je er nog wat foto's bij hebt, zou helemaal geweldig zijn! (niet iedereen is technisch, maar plaatjes doen een hoop :) )

Groetjes M&M
- Van Bsschmark (Deelnemer) [nl] op 28-08-2012 20:33
Zou ik graag doen, maar het is inmiddels een goed jaar geleden dat ik het probleem verholpen heb.
Ik zou de boel nu dus weer uit elkaar moeten halen, terwijl ik nu dus geen problemen heb!
Buiten het feit dat ik morgen om 1 uur in de garage sta vanwege (alweer) nieuwe achterbanden! :)
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 28-08-2012 20:42
Dank je voor je uitleg.
Ik heb ook af en toe dit probleem en ga eens kijken of ik het ook zo kan oplossen.

Groet,
Ger
- Van Bsschmark (Deelnemer) [nl] op 28-08-2012 20:52
:) Blij dat ik iemand kan helpen!
Als je vragen hebt neem dan gerust contact op via dit forum.
Ik kom hier geregeld.
Groetjes Mark.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-08-2012 08:52 Edited 29-08-2012 09:03
Blijft nog steeds raar dat hij er koelvloeistof uit spuugde.
Waarschijnlijk is de motor ook nooit goed ontlucht en vol geweest, iets wat vrij nauw komt bij een Rotatiemotor.
Doordat de sensor niet helemaal lekker zat is nog geen reden om de bijgevulde koelvloeistof er uit te gooien!
Doordat je de boel uit elkaar hebt gehaald en opnieuw gevuld hebt heeft dat waarschijnlijk het eigenlijke probleem opgelost...
Maar mooi dat de boel nu goed werkt!

Ik had er ook last van (lampje dan alleen) en heb iets koelvloeistof bijgevuld en iets SILICONENSPRAY toegevoegd.
Dit werkt als antischuimmiddel.
Bij hogere toerentallen schijnt er behoorlijk wat cavitatie bij de waterpomp te ontstaan waardoor er toch iets schuim kan ontstaan.
Aangezien de koelwaterniveausensor werkt op dichtheid (magnetisch vlottertje) kan dat net genoeg zijn om het lampje aan te laten gaan.
Heb er sindsdien ook geen last meer van maar zou dus ook zomaar net niet genoeg ontlucht kunnen zijn...

Grtz Dennis.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Lampje van de koelvloeistof gaat branden bij hoger toerental.

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill