Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / gas/lpg installatie
- Van stedated (Beginner) [be] op 07-07-2012 17:53
al veel over gehoord over de lpg installatie , maar nog niet echt gedachten over andere rx8 fans gehoord,
zouden jullie het doen? want de rex is echt zo een cruise wagen, maar het verbruik vind ik zo jammer, het is echt wel hoog, ook al cruise je,
wat denken jullie ervan ?
- Van roy (Powerposter) [nl] op 07-07-2012 18:54
ga je mond spoelen met zeep, op gas moet je koken niet rijden en al zeker niet met een turbo of wankel motor
- Van stedated (Beginner) [be] op 07-07-2012 19:07
roy:

> ga je mond spoelen met zeep, op gas moet je koken
> niet rijden en al zeker niet met een turbo of
> wankel motor


maar ik gebruik de wagen dagelijks, dan valt het toch te overwegen :) je kan altijd verwisselen wanneer je sportief of cruised hé en ook met het gassysteem :)
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-07-2012 20:38
Begin 2007 heb ik wat rondgevraagd onder Nederlandse inbouwers van LPG-installaties. Gewoon uit nieuwsgierigheid naar de kosten. Ik was toen net overgestapt van een MX-3 V6 naar de RX-8 HP en dan valt het verschil in verbruik natuurlijk op.

Ik kon toen geen bedrijven vinden die een installatie voor de RX-8 wilden/konden leveren.

Olof
- Van ray (SuperForumposter) [be] op 09-07-2012 19:51
heb ooit eens een bestek laten maken voor een lpg installatie, maar daar bleef het ook bij...

LPG  Inbouw De Roover bvba

Zoutleeuwsesteenweg 85A
3800 Sint-Truiden

offerte=

Geachte heer/mevrouw,
Ik dank u voor de interesse die u stelt in onze producten en onderneming.
Voor uw wagen adviseer ik een LANDI systeem. Dit systeem is volgens mij
momenteel het meest geschikte systeem dat er op de markt verkrijgbaar is. Met dit
systeem is het verschil met het rijden op benzine en LPG niet waarneembaar.
Er is 1 groot verschil en dat is de kostprijs per liter aan de pomp.
Het voertuig waarvoor u de aanvraag deed
Merk : Mazda
Model : RX8
Type motor : injectie
Versnelling : manueel
Cilinder inhoud : 2600
Bouwjaar : 2004
De totaal prijs voor een Landi sequentieel gasinjectie systeem met een cilindrische
tank in de kofferruimte waarvan de inhoud naar keuze zonder meerprijs : Actieprijs
2 995,00 € inclusief 21% BTW, plaatsingskosten en 2 jaar garantie op zowel
uurloon als wisselstukken.
Inclusief :
- LPG vuller bij benzinevulling (zie foto)
- Van ray (SuperForumposter) [be] op 09-07-2012 19:52
foto's moetk nog is zien dak die terugvind ...
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-07-2012 22:40
Benzine lost olie op die door de olieinjectie wordt geïnjecteerd.
Hoe gaat dat met LPG?
Lijkt me niet echt goed gaan hè?
Gek dat inbouwbedrijven dit niet doen voor Rotatiemotoren?
Nee.

Je vind een verkeerde auto mooi als je op brandstofkosten wilt bezuinigen.
Ik wordt een beetje moe van dit soort verbruikstopics.
Bovendien kun je dit checken voordat je een RX8 koopt.
Tja, wil verder niet te veel over een G-klasse auto zeggen...lijkt me vrij duidelijk.

Grtz Dennis.
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 10-07-2012 09:40
Ik heb al 4 auto's gehad op LPG tot volle tevredenheid (150K+), uitspraken als gas is om te koken zul je van mij dus ook niet horen.
Daarbij heb ik een benzine brander (Coleman) om op te koken voor op vakantie met de motor :)
Auto's rijden ook op diesel, dat is zeker voor trekkers.... Alleen hebben die lullige diesels bijna meer vermogen dan onze (SP)RX-en en 2x zoveel koppel....
Ben ondertussen aardig verslaafd aan de rex, maar dat is voornamelijk door het karakter van de auto en zeker de motor :) Lijkt zo heerlijk op het Kawa motor karakter...
Maar even over het technische aspect.

Ik denk dat onze rotatie motor juist uitstekend geschikt is voor multipoint LPi! Geen kleppen, dat is namelijk het enige zwakke punt bij LPG verbranding.
Bij een benzine motor zonder geharde klep zittingen slaat de zitting in en dus verbrand de klep uiteindelijk..
LPG verbrand heter, maar door de LPG injectie gaat juist de temperatuur van de inlaat lucht omlaag, waardoor de hete verbranding weer teniet wordt gedaan.
Dit is ook de reden waarom LPi geen of nauwelijks vermogens verlies heeft, verbruik gaat wel met min 10-20% omhoog.
Dit door de veel lagere calorische waarde van gas.
Door de olie injectie is er al voldoende smering dus het smerende/dempende effect van benzine (voornamelijk voor kleppen) is ook niet nodig.
De geinjecteerde olie lost nauwelijks op in de ingespoten benzine, maar verbrand deels gewoon met de arbeid slag, dus dat blijft hetzelfde werken bij LPG.
De motorolie blijft voortaan ook helder dus alleen maar goed voor de smering van de belangrijke delen.
Wat wel een probleem kan zijn is het plaatsen van de injectors, weet niet of er voldoende ruimte is in het inlaat spruitstuk.
Een andere probleem kan zijn het aantal injecties per minuut, aangezien de werkslagen wat sneller mekaar opvolgen in een rotatie motor.
En natuurlijk het grootste probleem, waar laat je de LPG tank?
Enige nette optie is de benzine tank verwijderen en een op maat gemaakte glasvezel gas/benzine tank....erg duur..
Ik kan me dus voorstellen dat er niet veel LPG bedrijven zich willen branden aan de technische uitdagingen van een rotatie motor op gas.
Maar ik denk dat een rotatie motor zeer geschikt is voor LPG/aardgas!

Dus wie weet nog eens een wankel op gas en dan als range extender in een hybride auto, bijna ideaal voor het milieu ;)

Marcel
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-07-2012 11:28
2 Keer zoveel koppel, maar 2 keer zo weinig toeren. Streept elkaar aardig weg dus.

De hogere temperatuur kan wel een probleem worden bij flink gebruik, aangezien de verbranding op slechts 1 plek in de motor zit, en die krijgt dus alle warmte. En dat terwijl het bij het inlaatgedeelte weer iets koeler zou moeten zijn. De verschillen binnen de motor worden dus groter. Dus nog beter warmrijden voordat er gekke dingen gebeuren.

'k Kan me nog herinneren dat ik bij m'n ouwe Alfa 33 last had van backfires met LPG op een koude motor....

LPG verbrandt wel schoner is het niet?
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-07-2012 12:05
Wer hat die meisten Kilometer mit Autogas?
http://www.rx8forum.de/index.php?page=Thread&threadID=19780&highlight=Gasanlage

Autogas im REX ( Icom JTG )
http://www.rx8forum.de/index.php?page=Thread&threadID=22268&highlight=Gasanlage
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 10-07-2012 14:38
Helaas geld die formule niet echt, opgegeven is opgegeven koppel,, dus echt 2x zo hoog als onze rx-en.
Dat voel je ook wel als in z'n 6 bij 120 optrekt met een diesel ;)
Zelfs mijn stakkerige fiat doet gechipt kwa vermogen niet veel onder voor de (SP)RX....helaas.
Maar wil niet zeggen dat diesel rijden leuker is!! :)
Onze ooster buren rijden dus wel vaker op gas, alleen lees ik dat er ook 'verdamper anlage' geinstalleerd zijn.........dat is wel erg jammer......
Verdamper installaties hebben dus WEL verlies!, zelfs de G3 versies ervan.
Verdamper installaties kunnen ook last van Backfires hebben, LPi niet...werkt exact gelijk aan indirekte benzine injectie.
Helaas heb ik nog geen direkte gas injectie gezien :-( Dat zou geweldig zijn, warm draaien op benzine hoeft dan ook niet meer.
Op jou alfa33 zal nog wel een pre G3 installatie hebben gezeten. vermoed ik.
Backfires op een rotaty motor zijn idd niet goed.....
Dat van die temperaturen op verschillende plekken is wel een goeie, moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet hoeveel heter LPG verbrand.
Wat ik wel kompleet van de wereld vind is een stalen gas tank in de achterbak te plaatsen....weg is de ideale gewichtsverdeling....
Dat zou ik er nooit voor over hebben!
Mits een auto voor LPG ontworpen is zie ik dus geen nadelen...achteraf inbouw is helaas dus altijd behelpen
- Van Stefansel (Deelnemer) [nl] op 10-07-2012 20:15
Tja mijn mening, als je een zuinige auto nodig hebt voor dagelijks gebruike koop een goedkoop klein autootje zelfs met verzekering etc ben je dan nog goedkoper uit.
En dit soort dingen moet je mischien aan denken voordat je een auto met een hoog verbruik aan schaft.

Gr Stefan
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-07-2012 20:38
mluyben:

> Helaas geld die formule niet echt, opgegeven is
> opgegeven koppel,, dus echt 2x zo hoog als onze
> rx-en.
> Dat voel je ook wel als in z'n 6 bij 120 optrekt
> met een diesel ;)
> Zelfs mijn stakkerige fiat doet gechipt kwa
> vermogen niet veel onder voor de (SP)RX....helaas.
> Maar wil niet zeggen dat diesel rijden leuker is!! :)
> Onze ooster buren rijden dus wel vaker op gas,
> alleen lees ik dat er ook 'verdamper anlage'
> geinstalleerd zijn.........dat is wel erg
> jammer......
> Verdamper installaties hebben dus WEL verlies!,
> zelfs de G3 versies ervan.
> Verdamper installaties kunnen ook last van
> Backfires hebben, LPi niet...werkt exact gelijk aan
> indirekte benzine injectie.
> Helaas heb ik nog geen direkte gas injectie gezien
> :-( Dat zou geweldig zijn, warm draaien op benzine
> hoeft dan ook niet meer.
> Op jou alfa33 zal nog wel een pre G3 installatie
> hebben gezeten. vermoed ik.
> Backfires op een rotaty motor zijn idd niet goed.....
> Dat van die temperaturen op verschillende plekken
> is wel een goeie, moet eerlijk zeggen dat ik niet
> precies weet hoeveel heter LPG verbrand.
> Wat ik wel kompleet van de wereld vind is een
> stalen gas tank in de achterbak te plaatsen....weg
> is de ideale gewichtsverdeling....
> Dat zou ik er nooit voor over hebben!
> Mits een auto voor LPG ontworpen is zie ik dus geen
> nadelen...achteraf inbouw is helaas dus altijd
> behelpen


Nee, ons probleem is dat er onderin in de koppelcurve niks aanwezig is.

Je kan 100000 Nm koppel hebben, als je maar 10 toeren draait ga je nog niet hard.

En beetje Golf TDI heeft al meer dan 300Nm, en die zijn toch echt niet sneller dan de Rex hoor.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-07-2012 20:39
De mijne had geen G3 nee, klopt.
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 11-07-2012 06:04 Edited 11-07-2012 06:11
Nee klopt, op koppel ga je niet meteen hard daar heb je gelijk in.
Koppel is trekkracht en PK's zijn top snelheid. (versimpelt samengevat)
Maar laat diezelfde gechipte TDI/Multijet/TDCI nu 190+PK hebben en 400+Nm, dan wordt het ineens minder leuk om tegen een diesel te trekken met een RX :-(
Nu heb jij een HP versie dus dat is toch net ff wat leuker :) Zowiezo is een RX leuker!!!

Dus samenvatting wat mij betreft, gas kan wel, maar zou ik niet doen.
Het is en blijft een sportieve auto en zolang die niet ontworpen zijn voor gas een gasinstallatie er ook niets mee doen, zonde van het ontwerp.
Als goedkoper rijden het enige argument is voor LPG dan idd niet doen, maar andere auto aanschaffen :) En zelfs op gas zal het nooit een milieu wondertje worden
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 11-07-2012 06:11
Wel eerlijk vergelijken he. De turbo van de diesel eraf halen en dan nog eens zien wat ie overhoud. Of een benzine met turbo vergelijken met een moderne diesel.
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 11-07-2012 06:57
Haha, ja is ook zo :)
Bedoelde alleen dat je tegenwoordig met die lullige gechipte burger golfjes/focus/astra's in de straat al moeite kan hebben met een RX.
De veel gehoorde opmerking dat hij tegenwoordig een beetje onderpowered is, is denk ik wel enigzins terecht.
Blijft ook een feit dat het een veeeeeel leukere auto is om in te rijden :)
Zelfs de kids vinden hem fantastisch!

Marcel
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-07-2012 11:26
mluyben:

> Koppel is trekkracht en PK's zijn top snelheid.
> (versimpelt samengevat)


Wat dus een veelvoorkomende en hardnekkige fout is.... alsof er 2 verschillende krachten in een cilinder werken...

Er is maar 1 kracht en dat is koppel, en in PK is je koppel gelijk meegenomen icm toerental. Dat is wat uiteindelijk telt. PK is trekkracht, PK is topsnelheid.

Er is ergens anders nog wel een topic waar het haarfijn is uitgelegd....  ik blijf niet bezig....

Trouwens, met een 190pk auto zal de RX het lastig hebben ja, da's niet zo gek.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-07-2012 15:44
Gas: ik zou het niet doen...maar goed, het is jouw geld en motor.

Wat betreft dat lage koppel:
Sprints vanuit stilstand ga je bijna altijd verliezen, kwestie van je beperkingen kennen.
Echter, wanneer vanaf 5500rpm wordt gesprint is het een heel ander verhaal, kwestie van de juiste versnelling inzetten.
Wanneer een ander moet schakelen trek jij nog vrolijk door met maximaal koppel naar 9500rpm om vervolgens de volgende versnelling met maximaal koppel te geselen, heerlijk!
Daaaag TDI's en GTI's!

Grtz Dennis.
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 09-08-2012 08:31
Kwam dit nog tegen.
Wankel motoren zijn dus zeer zeker geschikt voor gas (welke gas soort dan ook)
Geen last van backfires door een betere warmte verdeling.
En hier zie je dus idd de direkte gas injectie
http://www.mazda.com/mazdaspirit/env/hybrid/hre.html

en dit kwam ik ook tegen, vind het niet een geweldige oplossing. Zeker de tank achterin lijkt me niet ideaal voor gewichts verdeling
En een 4 bak automaat...tja...6/7 bak DSG is wel weer leuk dan :)
http://www.mazda.com/mazdaspirit/env/hybrid/rx8_hre.html

Marcel
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 09-08-2012 11:37
Ik weet het niet hoor, maar ik ben geen techneut.
Op het Duitse forum was er ooit iemand die zijn Rex op gas liet ombouwen, ergens in 2005 of 2006 dacht ik. Niets meer van vernomen.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-08-2012 05:41
Deze motor is speciaal gebouwd voor gasinjectie.
Om een benzineversie om te bouwen naar gas is volgens mij wat anders...
Bovendien is afstellen van een Rotary specialistenwerk.
Waarschijnlijk ga je gewoon pk's inleveren tenzij je een ritje naar REWorks in Engeland wilt maken.

Grtz Dennis.
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 10-08-2012 21:07
Is een standaard motor met directe gas injectie, dat is dus de aanpassing...
Vooral die omgebouwde RX8 automaat is gewoon een standaard Rex die is omgebouwd
Er staan wel meer artikelen van Mazda zelf over de wankel als alternatieve brandstof motor op internet.
Er worden hier steeds dingen bijgehaald om te zorgen dat hij niet geschikt is, maar hij is er echt geschikt voor, zelfs beter als een zuiger motor.
Is het zo erg dat een wankel geschikt is voor gas?? Op gas rijden is geen vloeken hoor.
Ik zal het nooit inbouwen omdat het hele huidige ontwerp er niet op gebaseerd is, maar hij gaat er dus niet kapot van.

Een RX9 (?) met 1.6 wankel van 300PK op waterstof gas als range extender met 4x100PK elektro motoren en een acceleratie van 0-100 in 4 sec is geen straf hoor!
Ok ff wennen, maar ben bang dat het toch de toekomst gaat worden.

Marcel
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 10-08-2012 22:21
Een wankel motor op gas ik weet het niet hoor, Maar over de informatie die Mazda geeft over de Renesis motor met alternatieve brandstoffen is zover ik kan vinden alleen gebaseerd op hun eigen systeem.
Dat systeem is een Waterstof aangedreven motor welke kan switchen naar benzine, tevens levert de motor op waterstof de helft van zijn vermogen in!
Ook is op de volgende link te zien dat voor dit systeem de rotor huizen voorzien zijn van een directe waterstof injectie.
http://www.mazda.com/mazdaspirit/env/hybrid/hre.html
Er kan ook op een mix gereden worden van benzine en waterstof maar over de prestaties hiervan is helaas niets te vinden.

Op het forum van onze vriendelijke Duitse buren vond ik het volgende topic:
http://www.rx8forum.de/index.php?page=Thread&threadID=11834&pageNo=1
Er zijn dus al wel een tweetal rexxen op LPG volgens dat forum, en ook in Duitsland zijn ze erg sceptisch over.
Ook lees ik vind ik herhaaldelijk dat de olie injectie met minimaal 50% omhoog om de Apex seals te blijven smeren/koelen, en met de standaard ecu van Mazda is dit niet mogelijk.
Al met al blijft het een vaag verhaal waar ik ook zoek, maar nergens en dan ook nergens zijn de RX-8 rijders voorstander ervan om op LPG te gaan rijden.

Mijn idee als je goedkoper wilt gaan rijden, Koop een auto of scooter voor erbij!
Het verbruik van de RX-8 was waarschijnlijk bij iedereen bekend voordat ze de auto kochten.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-08-2012 23:56
Elke motor levert de helft vermogen in op waterstof.

Maar mijn zorgen met LPG is ook de smering, en de hogere verbrandingstemperatuur.
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 11-08-2012 07:34
Er staat toch echt in dat artikel dat je aanhaald dat het vermogen gelijk blijft ??!!
Nou ben ik geen waterstof expert, maar op LPG heb je dus GEEN vermogen verlies, wel een hoger verbruik. Waarom waterstofgas dan ineens minder vermogen oplevert....
Nogmaals ik zal ook nooit een LPG installatie inbouwen!! En het ook niet aanraden in een Rex!
Het ging me nu alleen even over het feit of een wankel geschikt is voor gas en als je het artikel leest hebben ze dus alleen de directe gas injectie ingebouwd.
Ze hebben voor het Dual fuel zelfs de originele benzine injectors intakt gelaten.
Als mazda er geen extra olie injectors in zet of melding maakt van extra smering waar halen jullie dan het feit vandaan dat er meer gesmeerd moet worden?
Benzine smeert ook nauwelijks of hoort dat niet te doen, het hoort te verbranden :)

Er zijn dus ook artikelen van Mazda zelf te vinden over de 1.6 wankel die ze geschikt willen maken voor alternatieve brandstoffen en dan alsnog met 300PK.
Willen ze aan de huidig milieu eisen voldoen zal dat niet lukken door er een klap extra olie achteraan te sturen voor extra smering.

Maar ik stop ermee, heb wel door dat als Mazda het niet in heeft ingebouwd het niet nodig is, en als Mazda het wel inbouwd het niet waar kan zijn.

Marcel
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-08-2012 11:02
Zucht....

De RX8 op waterstof levert de helft vermogen, die BMW's op waterstof leveren ook de helft. Ik kan geen artikelen vinden over het waarom helaas. Heb het eens ergens gelezen, maar ben het technische verhaal vergeten. Blijft het feit dat ze maar de helft vermogen leveren.

Vermogen bij LPG blijft praktisch gelijk ja. Maar LPG heeft weldegelijk een mindere smerende en koelende werking dan benzine, en de inspuiting en ontsteking luistert wat nauwkeuriger. Plus de verbrandingstemperatuur ligt hoger. Dan las ik ook iets over dat motoren met grote inhoud minder gevoelig zijn voor de inspuiting en ontsteking... en daar zitten wij dan met onze 1.3, die 2 keer zoveel verbrandingen heeft per krukasomwenteling.

Veel mensen zijn al terughoudend met LPG met conventionele motoren.

Dat betekent niet dat het niet kan nee....  maar ik persoonlijk zou het risico niet willen nemen.
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / gas/lpg installatie

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill