Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Schokkerig gevoel stuurbekrachtiger.
- Van joopvangutsem (Deelnemer) op 16-01-2012 17:55
Het wordt steeds erger....Eerst dacht ik dat het aan de banden lag, daar het na een poosje rijden dat schokkerig gevoel weg was.
Nu blijf ik het constant voelen en is zeer irritant. ( gaat gewoon niet soepel )
Is er iemand die voor mij een suggestie heeft, behalve dan naar de garage?
Groet,
Joop.
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 16-01-2012 18:09
Hoi,

Ik (we) zijn sinds enige tijd op zoek naar een rx-8 voor mijn vader en hebben er nu al enkele gezien en mee gereden.
2 hiervan hadden gecupte voorbanden, waardoor deze ook wat schokkeriger gingen sturen, zeker op lagere snelheid.
Als jou banden ook gecupt zijn kun je dit voelen door met je vlakke hand over de band te "aaien" dit moet mooi rond aanvoelen en niet happerig (dan zijn ze waarschijnlijk gecupt).

Meestal komt cuppen voor bij voorwiel aangedreven auto's, hierbij cuppen dan de achterwielen.

Op achterwiel aangedreven auto's komt dit bijna niet voor.

Ik heb het nog nooit eerder gezien op de voorwielen, maar bij die 2 rx-8 en wel.

(zoek even cuppen banden op op google voor meer info)

Misschien heb je er iets aan.

Mvg.
- Van joopvangutsem (Deelnemer) op 16-01-2012 18:29
Dank je voor de uitleg. Ik ga zeker even op Google kijken.
Thankx, Joop.
- Van joopvangutsem (Deelnemer) op 16-01-2012 18:39
Ik heb ff gekeken naar dat cuppen, maar is volgens mij niet van toepassing. Ik heb net nieuwe winterbanden er onder zitten (Vredestein Wintrac) dus slijtage kan het nog niet zijn.
Dank voor de reactie, Joop.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-01-2012 06:00
Zitten de wielmoeren wel goed vast? ....
- Van willem (Deelnemer) [nl] op 17-01-2012 09:22
mischien de pomp van de stuur bekrachtiger lek of kapot ????
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-01-2012 16:06
We hebben geen pomp :P
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 17-01-2012 16:37
Inderdaad, een elektronische stuurbekrachtiging, een grote elektromotor en regelapparaat op het stuurhuis.
Ik hoop dat daar niks mee is, want die zijn doorgaans duur.

Maar dat van die wielmoeren is misschien niet onverstandig om eens te controleren, zeker aangezien de banden pas gewisseld zijn.
Met een moment sleutel is dit zo gepiept. (iets wat elke garage hoort te doen, maar steeds minder gedaan wordt)

110 nm is genoeg, dit is niet te los, en zeker niet te vast.

gr.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-01-2012 17:55
Iets meer mag wel, tegen 150 Nm aan. Er is nog een service buleltin in de US geweest over een bonkend geluid bij langzaam rijden en vol sturen. Komt door spanning op de velg. Oplossing is om de moeren iets strakker te zettten.

Quote:

DISCRIPTION
When turning, the front wheels receive side force, the joint surface of the aluminium wheel slightly deforms, allowing the the wheel and brake disc hub to slip against each other. As a result a stick-slip noise occurs.

REPAIR PROCEDURE
Remove any anti-corrosion treatment from the mating surfaces of the wheel and brake disc hub with 100grit sand paper and clean with brake cleaner. Re tighten lug nuts to a revised wheel torque spec of 147Nm [108 ft-lb] !
- Van joopvangutsem (Deelnemer) op 18-01-2012 08:36
Dank voor jullie suggesties. Ik ben bang dat ik toch langs de garage moet.
Ik hou jullie op de hoogte.

Groet,
Joop.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-01-2012 17:28
Vlgs forumposts in de USA zijn slechte contacten van stekkers vaak de oorzaak van (tijdelijk) uitvallen powersteering:

1)
It is fairly common for the power steering to fail. It's an easy fix. Either get a new harness or redo some of the connection points. It happened randomly for me. Drove to work - all was fine. Got in to go home, and no power steering. Dealer fixed it at no cost to me.
Here's a thread about it from 2005:
http://www.rx8club.com/forum/showthread.php?t=69812

2)
Yeah had 3 connectors replaced and made one myself still a fail on their part either way it needs to be addressed to Mazda.

Zie forum:
http://www.rx8club.com/showthread.php?t=191069
- Van joopvangutsem (Deelnemer) op 19-01-2012 12:18
Ik ben bij de garage geweest. ( Garage Rekelhof, Heemstede ) De monteur wist mij te vertellen na tien meter met de auto gereden te hebben, dat het een kruiskoppeling was.
Hij heeft de kruiskoppeling bij de moter ingevet en het een paar flinke klappen met een hamer gegeven..... probleem opgelost.
Hij vertelde mij wel dat dit probleem zich in de toekomst zou kunnen herhalen.

Groet,
Joop.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Schokkerig gevoel stuurbekrachtiger.

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill