Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / slecht starten
- Van CAMER (Deelnemer) [be] op 19-10-2011 07:05
Onlangs bericht van Mazda Belgium.
RX8 moet naar garage voor een terugroepactie die nog niet was uitgevoerd op mijn wagen.
Afspraak gemaakt en laten uitvoeren ...

... En nu start hij slecht!!!
Koud heeft hij een paar seconden nodig en warm nog net iets langer???
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-10-2011 14:56
Wat hield de terugroepactie dan in?
- Van CAMER (Deelnemer) [be] op 20-10-2011 06:41
Het had iets te maken met de bestuurdersairbag, maar ze hebben dan ook maar ineens de recentste software geinstalleerd.
En die blijkt problemen te geven bij het starten???
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-10-2011 12:39
Misschien moet de boel even gereset worden. Contact aan en dan 20 keer rempedaal induwen binnen 10 seconden. Drukmeter gaat dan omhoog en terug en dan is de boel gereset.
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 20-10-2011 20:36
Faxie:

> 20 keer rempedaal induwen binnen 10
> seconden.


Hoe komen die Japanners er op hee. Waarom niet 50x in 15 seconden ?
Dat was ook de oplossing om het lampje van het motormanagement te resetten toen mijn motor vervangen werd.
Ik probeer mij voor te stellen dat ingenieurs op een vergadering zoiets beslissen. Het lukt me niet.
5x binnen de 5 seconden tot daar aan toe, maar dit is toch te gek ? :-)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-10-2011 20:40
Nouja het is wel te doen hoor. Aantikken is voldoende, je hoeft 'm niet helemaal in te duwen hoor ;)

Maar hoe ze er op komen idd..... misschien zodat je de boel niet per ongeluk kan resetten.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-10-2011 21:46
Om even op het starten terug te komen, ik heb iets dat erop lijkt.

2000km geleden heeft die van mij een beurt gehad en is ook de software ge-update. Hij startte altijd binnen 2 tot 3 seconden. Sinds een dag of tien voel ik dat hij na 2 tot 3 seconden wel wil aanslaan, maar daaarna moet ik ook nog 2 tot 3 seconden doorstarten (sleutel in startstand blijven vasthouden) anders blijft hij niet lopen.

De motor draait verder perfect. Ik heb mijn OBD-lezertje aangesloten en er blijkt geen enkele foutmelding opgeslagen te zijn.

De HP heeft nu totaal ongeveer 53.000km en is "dubbel" volgens het boekje door de dealer onderhouden. Dus elk jaar na 10.000km een 20.000km beurt. De bougies zijn dus bij 30.000km vervangen. Accu is nu 10 maanden oud en de startmotor draait vlot zoals het hoort.

Ik maak me er verder maar niet druk over als het niet erger wordt. Als je de mogelijke oorzaken in het workshop manual bekijkt zijn dat er teveel om op te noemen.

Olof
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 21-10-2011 08:28
Faxie:

> Misschien moet de boel even gereset worden. Contact
> aan en dan 20 keer rempedaal induwen binnen 10
> seconden. Drukmeter gaat dan omhoog en terug en dan
> is de boel gereset.


Er zijn 2 reset procedures.
Hier alle info (van het duits forum):

http://rx8forum.de/index.php?page=Thread&threadID=5470

Vorweg noch ein paar Infos:
Die Steuerung (PCM) hat zwei Speicher, die ihren Inhalt auch beim Ausschalten der Zündung behalten.
- NVRAM (Non Volatile Random Access Memory): speichert die Motordaten für Gemischzusammensetzung, Zündzeitpunkt, usw. und die Situation der aufgetretenen Fehlercodes
- KAM (Keep Alive Memory): speichert Sensordaten (u. a. des Exzenterwellensensors) und die aktuellen Fehlercodes

Löschen des NVRAM:
1. Bei ausgeschalteter Zündung den Rücksetzknopf des Tageskilometerzählers drücken und gedrückt halten.
2. Zündung einschalten (nicht starten!)
3. Den Rücksetzknopf weiter gedrückt halten, bis der Kilometerzähler "TEST" anzeigt, dann loslassen. (Jetzt werden die Kontrolllampen und die Instrumente getestet, usw.)
4. Den Knopf so oft drücken, bis alle Test durch sind.
5. Zündung ausschalten
6. Schritte 1 bis 6 wiederholen
(Ob die Wiederholung wirkllich notwendig ist, kann ich nicht sicher sagen. Habe es aber so aus dem US-Forum.)

Löschen des KAM:
1. Zündung einschalten (nicht starten!)
2. Das Bremspedal innerhalb von höchstens 10 Sekunden mindestens 20 mal treten, bis die Öldruckanzeige bis etwa zur Hälfte ausschlägt und wieder zurückgeht.
Anmerkungen dazu:
- Das Bremspedal muss nicht sehr stark getreten werden, aber schnell.
- Schlägt die Öldruckkontrolle nicht aus, wurde nicht schnell oder nicht oft genug getreten. Zündung ausschalten und die Schritte 1 und 2 wiederholen. Sehr schnell das Pedal treten, ruhig ein paar Mal mehr als 20 mal.
- Bei ganz alten Softwareversionen (vor L) erfolgt kein Ausschlag der Öldruckanzeige als Kontrolle für das Löschen des KAM.
- Diese Prozedur kalibriert auch den Exzenterwellensensor.

Outjer
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 21-10-2011 09:26
Hallo Outjer,

Heb jij ervaring opgedaan met één van de twee of beide resets?
Zo ja, dan ben ik best nieuwsgierig naar de mogelijke geconstateerde effecten.

Groet,
Ger
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 21-10-2011 10:31
Ik gebruik de 1e reset steeds als ik het circuit opga.
De zelflerende computer past zich niet direct aan van rustig op de gewone weg rijden naar circuit rijden.
Daar wil ik graag dat volgas ook direct volgas is.

Motorsteuerung neu anlernen
Wie wir alle wissen, hat der RX-8 eine selbstlernende Motorsteuerung. Das heißt, aus vielen im Betrieb gemessenen Werten (die abhängen von Fahrweise, Vebrennungseigenschaften des Treibstoffes, usw.) werden die Daten ermittelt, die Grundlage zur Steuerung des Motors sind. Und diese Daten werden (nichtflüchtig) gespeichert und ab diesem Zeitpunkt verwendet.
Geänderte Betriebsbedingungen werden zwar registriert, aber es dauert einige Zeit, bis diese auch zu einer Modifizierung des Motormanagements führen, da die alten Daten nur langsam verändert werden, und auch nur, wenn die neuen Betriebsbedingungen längere Zeit andauern.

Outjer
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / slecht starten

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill