Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Hoe merk ik een lage compressie?
- Van COASTER (Deelnemer) [nl] op 19-06-2011 14:54
Beste mede rex eigenaren.

Ik heb mijn Rex nu ongeveer een maandje. Ik heb de auto gekocht bij een dealer en dus ook een half jaar garantie gekregen.

Ongeveer een weekje na de aankoop heb ik een compressie test laten uitvoeren, met een warm blok? De waarden hiervan waren 4,3 en 4,5. Echter loopt de auto nog prima? Heb hem namelijk kunnen vergelijken met een andere rex.

Mijn vraag is nu. Waaraan kan ik merken dat mijn compressie laag is? Een mankement van mijn rex is dat hij slecht start met een warm en koud blok.

Hopelijk kunnen jullie mij hierin verder helpen.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-06-2011 15:16
Hier vind je alles wat je weten wilt...

http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=1816

Groet,

Olof
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 20-06-2011 05:57
Wat was de snelheid van de startmotor? Die moet mininmum 250 rpm zijn anders kan je geen goede compressietest doen.
De snelheid van de startmotor kun je aflezen op de compressietestmeter.
- Van COASTER (Deelnemer) [nl] op 20-06-2011 21:34 Edited 20-06-2011 21:37
Het volgende heb ik mee gekregen:



Nummertje 6 en 7 van de Y as zijn van mijn motor. Hoe kan ik nu weten wat het toerental van mijn start motor was?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-06-2011 04:47
Zo te zien is er geen geschikte compressiemeter gebruikt. Toerental kan je er niet op aflezen, en de kamers worden niet apart gemeten.

Je kan beter even een dealer opzoeken met een digitale meter speciaal voor de wankelmotor.
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 21-06-2011 07:34 Edited 21-06-2011 07:42
Dit is een compressietest voor een cilindermotor(gaat tot 8 cilinders). Een vriend van mij heeft de motor van z'n Porsche 911 laten reviseren en de print van de compressietest is exact hetzelfde.
Bij mij hebben ze het toestel moeten aanvragen bij Mazda Belux (is speciaal ontworpen voor rotatiemotoren).
Het berekende het gemiddelde van de 3 kamers per rotor.  De snelheid van de startmotor kwam er ook op en moet voor een goede test 250rpm zijn!!!
Zo wist ik ook dat de mijne versleten was. 180rpm had die nog. Compressietest bij warme motor was 7,2 en 7,4 dus heel goed voor een rex met 90.000 km.

Ze hebben je goed bij je kloten. Is het een officiële mazda garage? Let maar op dat je rex goed draait binnen de garantieperiode.
Ik heb het gevoel dat de startmotor en de bobines vesleten zijn. Samen met bougiekabels, bougies, geventileerde montageplaat voor de bobines en een nieuwe batterij zal je dat in België 2200€ kosten.
Heb ik moeten doen maar de rex loopt nu perfect en start altijd in 1 à 2 seconden!!!
- Van COASTER (Deelnemer) [nl] op 21-06-2011 07:54 Edited 21-06-2011 09:28
ah okeej, super bedankt voor jullie reacties allemaal :),, ik heb de test laten doen bij een Mazda dealer in Rijssen. Dat betekend dus dat ik niets aan deze compressie test heb gehad ? Waarschijnlijk onwetendheid van de desbetreffende monteur?

Dat betekend dan misschien ook weer dat ik me minder zorgen hoef te maken over de staat van het blok. Met de nieuwe start motor zal de auto weer in een stuk betere staat zijn. En waarschijnlijk wel goed willen starten.

Ga binnenkort terug naar waar ik de rex vandaan heb, zodat ze de defecte onderdelen kunnen vervangen.

Kennen jullie nog een goede Mazda dealer in de buurt van Almelo die de juiste test kunnen uitvoeren.

Update 11:22u:
Heb contact gehad met de garage waar ik de test heb laten uitvoeren. Hun vertellen me ook dat het toerental van de startmotor invloed heeft op de waarden van van de compressie. Ze doen er alles aan om de juiste compressie waarden te achterhalen van mijn rex. Eventueel door het om rekenen van de waarden. Echter ben je hiervoor wel het toerental van de startmotor voor nodig. Deze zijn helaas niet gemeten bij mijn test. Dus dat betekend eigenlijk dat de test over nieuw zou moeten.
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 21-06-2011 09:40 Edited 21-06-2011 10:34
Als de auto nog in garantie is best 1 bobine uithalen en kijken als er geen witte vlek op de onderkant is. Zal bijna zeker zo zijn. Die laten vervangen en een geventileerde montageplaat laten plaatsen. Die plaat kost 36,30€ in België( kun je desnoods zelf betalen). De batterij ook laten testen, als het de originele nog is zal die ook moeten vervangen worden. De upgrade van de startmotor draait 400rpm dus die heeft meer jus nodig en met een versleten batterij zal je er niet geraken.

De startmotor die er nu in zit is een N3H1 en moet vervangen worden door de N3Z1 (537,24€ zonder plaatsing; duurt ong. een half uur)
De geventileerde montageplaat is de N3R1-18-105 (de beugel moet iets omgeplooid worden omdat die eigelijk bedoelt is voor de facelift maar die past dan perfect)(36,30€ zonder plaatsing; duurt ong. 1 uur)
De batterij kun je door een Mazda batterij vervangen of door een betere van Bosch dit is de S4 026 70Ah 630A(EN) voor Mazda RX-8(150,33€ zonder plaatsing; duurt ong. een half uur)
Prijs zonder plaatsing omdat er nog andere dingen gedaan zijn op dat moment dus de prijs van de werkuren weet ik niet exact.
Bobines, bougiekabels, bougies. (1257,23€ plaatsing inbegrepen)
Koelvloeistoftankje. Ga je zeker nog problemen mee hebben als het nu al zo niet is! ,upgrade is de N3H1-15-351G voor rexen van voor juli 2005(99,99€ via internet, heb ik liggen en wordt geplaatst tijdens mijn verlof)

Ik zou er zeker achter zitten anders mag je dit zelf betalen als die buiten garantie is. Desnoods een aagetekende naar Mazda Nederland om toch zeker al een deftige compressietest te hebben!  Ik heb 1 gestuurd naar Mazda Belux en heb de helft van de stukken terugbetaald gekregen buiten garantie!

De renesis motor is van heel goede kwaliteit, als die goed ondehouden wordt zal je daar geen problemen mee hebben. Olie, rustig warmrijden, onderhoud...
Wat rond de motor hangt is een ander verhaal en van bedenkelijke kwaliteit. Veel garagisten denken dat de motor kapot is bij slechte prestaties of slecht starten maar meestal ligt het aan de bovengenoemde stukken.
Conclusie: de meeste mazda garages zijn ONBEKWAAM om aan een RX-8 te werken!!!! Ik heb het ook allemaal zelf moeten uitzoeken. Trouwens met dank aan deze site en RX8 blog is mijn rex nu perfect in orde!
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-06-2011 14:31
Die dealerprijzen blijven fijn :P
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 21-06-2011 16:36
COASTER: Mazda auto Kolenaar in Hengelo(Ov) schijnt een goede te zijn, of zat deze nu in Enschede? Nou ja, in ieder geval als je google'd dan komt het goed...
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 21-06-2011 20:04
goldeneagle0672:

> Bobines, bougiekabels, bougies. (1257,23€ plaatsing inbegrepen)


Jij hebt je stevig af laten zetten... Dit koop je op eBay voor 350-400 euro en heb je zelf in een uurtje vervangen (misschien 2, aangezien de bougies wat lastig bij te komen zijn)! (Heb laatst zelf de bobines en kabels met Yougoboss in een half uurtje vervangen)

http://cgi.ebay.com/IGNITION-COIL-NGK-SPARK-PLUG-NGK-WIRE-SET-RX-8-EURO-/300569831577?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item45fb5ba899
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-06-2011 20:23
Let wel op dat de bougies uit de US niet de juiste voor hier zijn ;)

Groetjes M&M
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 21-06-2011 20:43
Mij laten afzetten zou ik niet zeggen. Mazda Belux heeft de helft terugbetaald en ik heb garantie.
Zonder brug is er bijna geen beginnen aan. Ik zie mij daar niet liggen prutsen onder de auto met de kans dat er een bougie afbreekt.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-06-2011 04:22
Martine:

> Let wel op dat de bougies uit de US niet de juiste
> voor hier zijn ;)
>
> Groetjes M&M


Ach dat boeit niet zo. Ze zijn iets heter, maar zolang je niet op de autobahn blaast maakt dat niet veel uit.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-06-2011 16:23
Faxie:

> Martine:
>
> Ach dat boeit niet zo. Ze zijn iets heter, maar
> zolang je niet op de autobahn blaast maakt dat niet
> veel uit.


Dus het Boeit wel!!

Groetjes M&M
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-06-2011 18:08
LOL! Die van mij zijn ALTIJD heet!

:-P
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-06-2011 18:27
Melkie:

> goldeneagle0672:
>
> Jij hebt je stevig af laten zetten... Dit koop je
> op eBay voor 350-400 euro en heb je zelf in een
> uurtje vervangen (misschien 2, aangezien de bougies
> wat lastig bij te komen zijn)! (Heb laatst zelf de
> bobines en kabels met Yougoboss in een half uurtje
> vervangen)


Ik moet zeggen dat op eBay die bobines echt voor hele schappelijke prijzen worden aangeboden (kijk wel ff naar het goede nummer -> N3H1-18-100B dus!).
Ik kwam DIT trouwens ook nog tegen van de week...

Plasma...
Leuk verkooppraatje maar echt ELKE bougie levert een plasma bij een vonk: door de hoge spanning (en hoge temperatuur) ioniseert het "gas", voilá een plasma!
En dan die prijs...lol!

Grtz Dennis.
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 22-06-2011 21:17 Edited 22-06-2011 21:21
Ik heb mijn bobineset met racing-beat bougiekabels bij RX-7 service gekocht.
€ 300 exl verzendkosten, gewoon in nederland dus en geen gezeik met douane.
De bougie's had ik al eerder van een plaatselijke automaterialenhandel, deze had ze niet in voorraad maar twee dagen later kon ik ze wel afhalen.

Ik zou zeggen niet verder zoeken maar even bij RX-7 service op de site kijken, Mireck Visser (RX-7 service) heeft op deze site trouwens al een tijdje terug daar een melding van gemaakt.
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=1523.

Groet Tjeu.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-06-2011 04:55
Martine:

> Faxie:
>
> Dus het Boeit wel!!
>
> Groetjes M&M


Tja, wat ik eens meegekregen had was dat de enige reden voor de koudere bougies in Europa de hoge snelheden (en dan vn Duitsland) waren, meer niet. Met hetere bougies start de auto iets beter, verzuipt minder makkelijk en ze blijven schoner. En zolang je geen turbo hebt is pingelen of detonatie niet eens een probleem.
- Van COASTER (Deelnemer) [nl] op 03-08-2011 16:57
Inmiddels heeft de mazda garage een nieuwe compressie test uitgevoerd. Deze ging wel zoals hij zou moeten gaan. Na wat onderzoek waren ze er ook achter gekomen dat de eerdere test niet correct was.

De nieuwe test viel een stuk beter uit, gemiddeld ongeveer een compressie van 5,5 met een startmotor die op 200 toeren draaide.  Er is inmiddels een nieuwe startmotor, accu en bougie kabels in gekomen, de rex start nu als een trein. super blij mee :D
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-08-2011 17:39
Dan zou je op een compressie van rond de 7 moeten uitkomen, wat in principe gewoon goed is.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Hoe merk ik een lage compressie?

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill