Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Check engine lampje......
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 25-04-2011 21:35
Hallo allen.
Ik heb er al een keer eerder over geschreven , maar heb regelmatig het check engine lichtje op mn dashboard branden.
Mazda dealer heeft hem al 2 maal gewist voor me en het lampje gaat meestal na een week en wat langer rijden ook vanzelf uit.
Meestal met rustig rijden , lage toeren springt hij dan weer aan na een aantal dagen uit te zijn geweest.
Het komt neer op een katalysator melding.
ik heb als ik het goed zeg p0115 ofzo als code ?!

|Iemand uit ervaring een idee en wat is er bij jou/jullie gedaan om het op te lossen ?
inmiddels heb  ik bobines vervangen voor nieuwe types deze waeron nog origineel e, nieuwe bougie kabels.
De bougies zouden een 10000 km geleden moeten zijn gedaan ,wel heb de auto een keer een vetgeslagen probleem gehad ddat ik hem heb moeten aantrekken.
de bougies zijn toen dus vet geweest en 2 maal schoon gemaakt.
oja de auto loopt stationair ook wat onregelmatig wat ik hoopte hebben opgelost met nieuwe kabels en bobines maar tevergeefs.
Zullen de bougies het probleem zijn ??!!
en het onregelmatig lopen is alleen maar onder de 1000 tpm.
iets toeren of rijdend is er geen hepering ofzo merkbaar.

Dus iemand ervaring ?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-04-2011 23:31
Waarom weet je dealer dat dan niet? ...

Lekkere dealer hoor, lampje wissen en je laten doorrijden. Dat lampje gaat toch echt voor een reden aan.

Je boegies zullen wel goed zijn. Na een keer aantrekken en goed doorrijden zijn die wel weer schoongebrand.

Luchtmassameter even reinigen, gasklep reinigen, motorsteunen controleren. Dat moet al goed zijn voor het stationair probleem.

Wellicht is de kat gewoon aan het sterven, of een van de sensors is niet lekker. Misschien een klein lekje ergens? Dat zou ook al genoeg moeten zijn voor een foutieve meting lijkt me. 

Maar met een 'p0115 ofzo' kunnen we natuurlijk niets he....
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-04-2011 23:35
Na wat googlen vind ik voor p0115 "P0115 Engine Coolant Temperature Circuit Malfunction "
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 26-04-2011 05:59
Al eens een compressietest laten doen? Bij mijn dealer zeggen ze dat onregelmatig stationair draaien het gevolg kan zijn van compressieverlies. Tevens weet je dan ook in welke staat je startmotor is (bv: mocht je problemen hebben met warm starten).
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 26-04-2011 20:11
Faxie:

> Na wat googlen vind ik voor p0115 "P0115 Engine
> Coolant Temperature Circuit Malfunction "


ik denk dat het een andere code was , zal morgen nog even kijken.
De code was in ieder geval iets van de katalysator oid.
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 26-04-2011 20:12
goldeneagle0672:

> Al eens een compressietest laten doen? Bij mijn
> dealer zeggen ze dat onregelmatig stationair
> draaien het gevolg kan zijn van compressieverlies.
> Tevens weet je dan ook in welke staat je startmotor
> is (bv: mocht je problemen hebben met warm starten).


compressie is ok.
auto loopt keurig en een litertje olie op 5000 km verbruik ongeveer...
tevens is de voorige eigenaar er zuinig op geweest en rij ik ook rustig.
En heeft hij maar 53000 km gelopen.
Dan meot het echt nog wel ok zijn met de compressie.
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 26-04-2011 20:17
Faxie:

> Waarom weet je dealer dat dan niet? ...
>
> Lekkere dealer hoor, lampje wissen en je laten
> doorrijden. Dat lampje gaat toch echt voor een
> reden aan.
>
> Je boegies zullen wel goed zijn. Na een keer
> aantrekken en goed doorrijden zijn die wel weer
> schoongebrand.
>
> Luchtmassameter even reinigen, gasklep reinigen,
> motorsteunen controleren. Dat moet al goed zijn
> voor het stationair probleem.
>
> Wellicht is de kat gewoon aan het sterven, of een
> van de sensors is niet lekker. Misschien een klein
> lekje ergens? Dat zou ook al genoeg moeten zijn
> voor een foutieve meting lijkt me.
>
> Maar met een 'p0115 ofzo' kunnen we natuurlijk
> niets he....


De dealer gaf / geeft aan ja de melding is een catalysator die niet goed werkt.
maar zij zijden ook al dat een computer niet kan weten dat een cat niet goed is.

reden van wissen was meer omdat het een eerste keer was voor mij.
en de andere (2e voor mij)keer wissen ook de eerste keer voor een andere dealer dan.
Die gaven ook aan catalysator maar ja dat is eigenlijk niet te meten een mechanisch defect dus is het meestal wat anders.
wat bijvoorbeeld kan is een slechte vooverwarming van de 1e o2 sensor dan werkt de kat niet goed als de auto nog niet warm is en geeft dit wellicht een rare meting..
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-04-2011 21:00
Ik kan code P0115 niet vinden bij mijn RX-8 DTC-codes.
Kun je even navragen welke het precies was?

Het is trouwens een goed teken dat het lampje weer uit gaat, het is een "pending code".
Bij een tweede cycle "ziet" het OBD dat de situatie weer ok is: reset.
Waarschijnlijk ligt het aan de manier van de auto gebruiken.
Dus als je even wilt kijken wat voor code je precies hebt...

Grtz Dennis.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-04-2011 21:06
Dennis:

> Ik kan code P0115 niet vinden bij mijn RX-8 DTC-codes.
> Kun je even navragen welke het precies was?
>
> Het is trouwens een goed teken dat het lampje weer
> uit gaat, het is een "pending code".
> Bij een tweede cycle "ziet" het OBD dat de situatie
> weer ok is: reset.
> Waarschijnlijk ligt het aan de manier van de auto
> gebruiken.
> Dus als je even wilt kijken wat voor code je
> precies hebt...
>
> Grtz Dennis.


Die codes schijnen universeel te zijn voor Mazda. Ik kon ze op een RX8 lijst niet vinden, maar wel op een andere lijst. De RX8 codes kwamen daarmee overeen.

Maarja het boeit eigenlijk niet, want het is een andere code :P

Maare.....rustig rijden? Trap dat ding eens af, vindt ie fijn :)
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 28-04-2011 09:18
Dennis:

> Ik kan code P0115 niet vinden bij mijn RX-8 DTC-codes.
> Kun je even navragen welke het precies was?
>
> Het is trouwens een goed teken dat het lampje weer
> uit gaat, het is een "pending code".
> Bij een tweede cycle "ziet" het OBD dat de situatie
> weer ok is: reset.
> Waarschijnlijk ligt het aan de manier van de auto
> gebruiken.
> Dus als je even wilt kijken wat voor code je
> precies hebt...
>
> Grtz Dennis.


Sorry totaal andere code....P0420

catalysator low function ofzo.
De catalysator zou voor en na de kat gemeten door de 2 lambda sondes geen groot verschil hebben , oftewel weinig filtren om het zo te noemen.
omdat hij warm wel lekker werkt kan het lampje uit gaan na 2 a 3 maal rijden.
Dealer gaf aan dat het geen probleem is voor de apk , immers geen meting
er zou een trukje zijn om de lambda sonde na de kat zo te laten emten dat hij denkt dat de kat oke is en dan kan je hem leeg halen.
Dit ''truucje'' probeer ik nog te ontrafelen bij ze.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-04-2011 22:23 Edited 28-04-2011 22:28
Kijk, daar kan ik wat mee.

DTC P0420 = Catalyst system efficiency below threshold (krijg ik dus soms ook).

De diagnose wordt gestart wanneer aan volgende condities is voldaan:
– ECT: more than 70 °C (engine coolant temp.)
– Catalyst converter temperature: more than 400 °C (werktemp. cat)
– Engine speed: 1500-3500 rpm.
– LOAD: 20- 50% (maximum calculated load value varies depending on engine speed.)
– Time with purge control system does not operate: more than 20 s (luchtinjectie?).

De PCM controleert nu de ingangsspanning van de achterste lambdasensor en de uitgaande stroom van de voorste lambdasensor.
Als de verandering van de ingangsspanning extreem groot is in vergelijking met de verandering van de uitgaande stroom, registreert de PCM dat de katalysator verslechterd is.

Wanneer je maar zorgt dat je uit die condities blijft kun je dus ook geen code krijgen.
Zoals ik al zei: het ligt soms ook aan de manier van rijden.
Mag dus best wel wat pittiger (oa >4500rpm).

Grtz Dennis.

PS Ik ben erg benieuwd naar dat trucje trouwens...
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 29-04-2011 13:37
Dennis:

> Kijk, daar kan ik wat mee.
>
> DTC P0420 = Catalyst system efficiency below
> threshold (krijg ik dus soms ook).
>
> De diagnose wordt gestart wanneer aan volgende
> condities is voldaan:
> – ECT: more than 70 °C (engine coolant temp.)
> – Catalyst converter temperature: more than 400 °C
> (werktemp. cat)
> – Engine speed: 1500-3500 rpm.
> – LOAD: 20- 50% (maximum calculated load value
> varies depending on engine speed.)
> – Time with purge control system does not operate:
> more than 20 s (luchtinjectie?).
>
> De PCM controleert nu de ingangsspanning van de
> achterste lambdasensor en de uitgaande stroom van
> de voorste lambdasensor.
> Als de verandering van de ingangsspanning extreem
> groot is in vergelijking met de verandering van de
> uitgaande stroom, registreert de PCM dat de
> katalysator verslechterd is.
>
> Wanneer je maar zorgt dat je uit die condities
> blijft kun je dus ook geen code krijgen.
> Zoals ik al zei: het ligt soms ook aan de manier
> van rijden.
> Mag dus best wel wat pittiger (oa >4500rpm).
>
> Grtz Dennis.
>
> PS Ik ben erg benieuwd naar dat trucje trouwens...


Zou met een weerstandje moeten zijn om de spanning van de achterste lambda sonde te veranderen zodat de meting anders wordt voor de computer vand e auto.
Maar weet nog niet hoe je dat plaatst en wat je dan moet kopen ervoor.
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 01-05-2011 07:04 Edited 01-05-2011 07:13
Kan je kopen op ebay.
http://cgi.benl.ebay.be/Lambdasonden-Simulator-Lambdasonde-KAT-O2-Simulator-/270735787105?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item3f091c4461
Best eerst over praten met je dealer.
Ik heb al slecht gevaren met zo'n toestanden. (lees agency cat delete motor valt uit). Wat ik erover weet is dat de timing en het voltage het belangerijkste is. Als dit niet klopt ben je er niets mee.
Normaal kunnen ze die chip programeren naar de specs. van je auto.
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 01-05-2011 18:43
Ah ,

nou voor het zelfde geld is er dus een apparaat om uit te lezen.
Die neem ik dan liever en weet ik zeker dat de rest normaal werk
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 03-05-2011 18:23
overigens doe ik alles zelf , en kan ik een aantal mensen bij diverse mazda dealers.
Omdat ik er mee heb gewerkt.
Doe nu mitsubishi.

De check engine is overigens weer uit en vandaag ook nieuwe bougies geplaatst.
auto loopt er lekkerder mee , al blijft hij stationair iets onrustig.
dan hoor je ook een plofje af en toe uit de uitlaat als je achter de auto sta
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-05-2011 18:27
Plofjes zijn redelijk normaal eigenlijk.

Heb je nou de luchtmassameter en gasklep gereinigd? En inspecteer de luchtbuis ook gelijk even, want daar wilt nog weleens olie in de ribbels liggen. Ik heb de mijne ook weer gereinigd, en kan weer duidelijk verschil merken. Zat trouwens flink wat drap in die buis.... misschien standaard een goede trechter in m'n auto houden voor het olie bijvullen....
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 04-05-2011 05:22

> Heb je nou de luchtmassameter en gasklep gereinigd?
> En inspecteer de luchtbuis ook gelijk even, want
> daar wilt nog weleens olie in de ribbels liggen. Ik
> heb de mijne ook weer gereinigd, en kan weer
> duidelijk verschil merken. Zat trouwens flink wat
> drap in die buis.... misschien standaard een goede
> trechter in m'n auto houden voor het olie
> bijvullen....


Als ik hier op in mag haken heb ik een paar vragen hierover. Hoe maak je beide schoon? Je zegt dat de lmm achter het luchtfilter zit, is deze makkelijk te vinden of zit hij verscholen? En hoe maak je deze schoon? Ik heb gelezen dat je alcohol en remmenreiniger beter niet kunt gebruiken omdat dit een residu achter kan laten en die er eventueel voor zorgen dat de lmm nog slechter gaat werken. Er stond in het artikel helaas niet wat dan wel beter te gebruiken is.
En de gasklep reinigen, wat is of zijn de kenmerken als deze vervuild is?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-05-2011 12:45 Edited 04-05-2011 12:52
Luchtmassameter is het apparaat dat met de stekker aangesloten is net na het luchtfilter. 2 Schroefjes losmaken, en je haalt 'm er zo uit. Gewoon even goed reinigen met contactspray oid, eventueel wattenstaafje (wel voorzichtig!). De binnenkant natuurlijk ook, mag je flink nat spuiten, wel even laten drogen.

Gasklep reinigen merk je vooral met de gasrespons, die wordt soepeler, vooral bij loslaten van het gas. Maar met de stationairloop zou je het ook iets moeten merken. Weet dat niet 100% zeker, ik reinig ze toch altijd allebei tegelijk. De gasklep reinig ik zelf met ontvetter die we in de drukkerij gebruiken. Remmenreiniger oid moet het klusje ook klaren.

Als je het contact aan laat staan kan je de gasklep met het gaspedaal openzetten eventueel, moet je wel het gaspedaal vastzetten.
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 04-05-2011 13:56
thanx zal het eens nakijken!
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 21-05-2011 16:43
De buis bedoel je dan de rubber sklang van filter naar inlaat ?
hoe kan daar nou olie in liggen ?daar wordt echt geen olie in gespoten ofzo.

de gasklep en meter moet ik nog doen dit zal ik zeker proberen.
anders is er niets aan te doen
check engine brand weer eens en zal weer uitgaan.
het is de kat.

misschien dat ik die dan wel leeg ga halen eerdaags al zou een 2e die stuk is natuurlijk beter zijn.
Dan kan ik die leg halen en deze bewaren.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-05-2011 18:44
Vraag maar aan Dennis of er olie in kan liggen :P

Maar de carterontluchting gaat via een slang naar de inlaat, idd die rubberen buis.
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 27-05-2011 19:50
Faxie:

> Vraag maar aan Dennis of er olie in kan liggen :P
>
> Maar de carterontluchting gaat via een slang naar
> de inlaat, idd die rubberen buis.


o zo ok dat wist ik niet ik dacht dat de ontluchting op het spruitstuk zou zitten als bij andere motoren.

nou heb alles schoon en de slang was helemaal schoon sowieso wel iets zwart uit gasklephuis maar denk dat dit wel bij is gehouden in het verleden al.
de meter lucht massa is maar een speldenprikje daar kon wel wat vuil af maar is zo klein dat die niet echt vuil wordt.

eens zien het is stationair iets beter geworden denk ik.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Check engine lampje......

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill