Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / dieselwankelmotoren, de oplossing?
- Van T.D. (Beginner) [nl] op 23-02-2011 17:14 Edited 23-02-2011 17:20
Na op internet alle vindbare informatie te hebben gelezen over wankelmotoren, bleef één stukje malen in mijn hoofd, dat ging over dieselwankelmotoren die niet mogelijk zouden zijn. Er bleken 2 nadelen te zijn voor de wankelmotor, namelijk dat de kompressieverhouding niet groot genoeg zou zijn, en dat diesel te traag verbrand, waardoor de motor niet meer dan X toeren kon draaien. Dit zette mij aan het denken, en het resultaat is, dat de oplossing voor te weinig compressie eigenlijk heel simpel is, je kunt volgens mij gewoon een extern aangedreven kompressor erbij zetten, die dus onafhankelijk van het aantal toeren van de motor (uiteraard wel op kracht van de motor) genoeg lucht door een intercooler (de wankel is slecht te koelen van binnen) de kamer in blaast, waardoor alweer minder compressie nodig is.  Deze kompressor wordt bediend door een computertje die berekent hoeveel lucht nodig is om de diesel te laten ontbranden. Mijn idee is dat de kompressor te groot zou moeten zijn voor het motorentype, zodat het minder toeren hoeft te draaien bij lage toeren van de wankelmotor, maar niet te veel toeren draait op volle toeren, zodat hij niet te veel slijt.
dit is natuurlijk nog niet genoeg lucht om de diesel te doen ontbranden, hiervoor zijn nog veel grotere kompressieverhoudingen, en veel meer lucht voor nodig, die de kompressor volgens mij niet zou kunnen leveren. Oplossingen hiervoor zijn bijvoorbeeld gloeispiralen waar de diesel langs wordt gespoten, zodat hij daardoor ontbrand, ook zou men de intercooler weg kunnen laten, zodat de temperatuur hoger wordt, wat de gevolgen voor de koeling en olie zijn weet ik niet, hier zijn vast wel oplossingen voor te verzinnen.
Het tweede probleem is dat diesel te traag ontbrand, hiervoor heb ik misschien ook een oplossing, namelijk niet om één langdurige arbeidsslag te maken, waarbij dus veel diesel wordt ingespoten, wat lang duurt om te ontbranden, maar om twéé arbeidsslagen te maken, één aan elke lange/platte kant van de motor, waarbij dus minder brandstof wordt ingespoten, dus een kortere ontbranding, waarbij nog zuurstof overblijft voor een tweede arbeidsslag, na de eerste arbeid word direct weer gecomprimeerd, met een tweede arbeidsslag gevolgd, waarna de uitlaat en inlaat volgt. Zie onderstaande schets.

Enige nadelen hiervan zijn dat je aan twee kanten van de motoren inspuitstukken nodig hebt, dus 4 inspuiters, en dat de inlaten en uitlaten met kleppen moeten worden uitgerust, (zou dat compressieverlies betekenen?), en wellicht gaat de motor helemaal dichtzitten met roet, doordat een helft uitlaatgassen opnieuw worden gecomprimeerd, aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat deze juist goed worden verbrand bij de tweede verbranding.
Een andere oplossing voor snellere verbranding van de diesel zou kunnen zijn om de diesel van tevoren al op hoge temperatuur te brengen, bijvoorbeeld door de (hete) olie of koelwater erlangs te laten lopen, dit wordt ook gedaan in de zeevaart met ruwe stookolie, heb je als nadeel dat de olie in het begin nog niet heet is, dus zou je misschien moeten warmdraaien op benzine ofzo, of het electrisch te doen, wat enorm veel stroom gaat kosten.
Laatste nadeel is dan dat je waarschijnlijk geen korte tripjes moet gaan maken, dan wordt de motor niet warm genoeg, of is dit juist een voordeel?
Nogmaals, dit is slechts een idee van mij, ik heb zelf (helaas) geen ervaring met wankelmotoren, enkel zeer geïnteresseerd. Zouden jullie je gedachten hier eens over kunnen laten gaan en commentaar geven?
groet,
Thomas van den Dries
Bijlage: wankelmotordiesel.bmp (564k)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-02-2011 22:14
Probleem is niet de compressie zelf, maar de afdichtingen die de druk niet aankunnen.

Verder zul je met extra poorten voor de uitlaat en inlaat nog meer problemen krijgen waarschijnlijk. En voortijdige ontbranding zal ook aardig desastreus zijn.

Waterstof daarentegen.... er zijn al testmodellen met een waterstofmotor. Wellicht de toekomst zodra mensen erachter komen dat een auto aan het stopcontact toch niet zo lekker werkt (en wat te denken van de electriciteitsprijzen....die gaan echt wel omhoog)
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-02-2011 00:00
En voor de productie van waterstof heb je toch echt electriciteit nodig...  :-)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-02-2011 01:21
Ik heb eens iets gelezen over bacterien die waterstof kunnen produceren. Wellicht is dat een mogelijke toekomst. Andere methoden zullen vast wel in onderzoek zijn.

Ik zie binnen 10 jaar niet een electrische auto binnen een paar minuten volledig opgeladen worden trouwens.
- Van T.D. (Beginner) [nl] op 24-02-2011 13:41
Faxie:

> En voortijdige ontbranding zal ook aardig
> desastreus zijn.


Vergeet niet dat diesel wordt ingespoten! verder wist ik het niet over de afdichtingen, daar heb je een goed punt, alleen hoe zit het dan met de laatste rx7? daar zat wel een turbo op toch? dat is zeker weer niet genoeg voor diesel.
dat je verder problemen gaat krijgen met die extra poorten is bijzaak, als het ding op diesel draait draait hij op diesel, en waarom zou het aan één kant wel kunnen en aan twee kanten niet?

waterstof mag dan een oplossing zijn, maar ik heb om de hoek geen waterstof-tankstation, en er zijn er maar een paar in nederland. wat je dus de eerste tijd gaat krijgen is dat je heen en weer moet rijden naar een tankstation, en als je terug bent de tank weer halfleeg is.
bacteriën die waterstof produceren? dus je koopt een auto, met die bacteriën in je tank, en je hoeft nooit te tanken! ideaal!

ik kan je zo ook wel vertellen dat elektrische auto's niet fijn werken, als je 6 uur moet opladen en dan maar enkele tientallen kilometers kunt rijden, schiet het niet erg op. de energiemaatschappijen zien het anders wel zitten! bovendien zitten in die accu's zóveel schaarse en milieuonvriendelijke stoffen, dat ze ook niet milieuvriendelijk meer zijn! kun je beter een benzineslurpend monster hebben.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 24-02-2011 19:40 Edited 24-02-2011 19:50
Dieselwankelmotoren bestaan al hoor.
Op aanvraag zoek ik wel wat links.  http://www.der-wankelmotor.de/Motoren/motoren.html

Ik heb wel een idee waarom ze geen succes zijn.
Gewoon dezelfde nadelen als elke wankel:
1. ongunstig lange verbrandingskamer.
2. de verbranding duwt de rotor schuin weg, terwijl dat bij een zuiger lekker recht naar onder is.

Het grootste (en enigste) voordeel van een wankel is dat ie supercompact is.
Dat is fijn bij een sportauto.
Dat is echter bij een diesel minder van belang.  Zeker in een vrachtauto of schip.

Outjer
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-02-2011 21:45 Edited 24-02-2011 21:47
Met die bacterien bedoel ik natuurlijk wel dat ze een brandstof nodig hebben en een katalysator oid.... ze maken geen waterstof uit lucht natuurlijk.

Ik zal eens even zoeken....

editje: http://tweakers.net/nieuws/37087/methode-ontdekt-om-waterstof-door-bacterien-te-laten-maken.html

En dat extra poorten niet lekker werken is omdat dat alleen maar meer openingen in de wanden creeert, met dus meer verbruiksproblemen en efficiency problemen.
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [cn] op 25-02-2011 01:03
Je kan in princiepe thuis zelf vrij simpel waterstof maken. het enigste nadeel is dat de gassen die vrijkomen vrij explosief/brandbaar zijn volgens mij. Dus als jij thuis lekker in het goedkope tarief waterstof maakt en s'avonds eventjes bijvult is er niets aan de hand! en je wordt nog geen eens meer in de verleiding gebracht om te duur snoep te kopen bij het tank station! haha
- Van beeli001 (Beginner) [nl] op 13-04-2011 21:04 Edited 13-04-2011 21:19

> ik kan je zo ook wel vertellen dat elektrische
> auto's niet fijn werken, als je 6 uur moet opladen
> en dan maar enkele tientallen kilometers kunt
> rijden, schiet het niet erg op. de
> energiemaatschappijen zien het anders wel zitten!
> bovendien zitten in die accu's zóveel schaarse en
> milieuonvriendelijke stoffen, dat ze ook niet
> milieuvriendelijk meer zijn! kun je beter een
> benzineslurpend monster hebben.



600 km op één acculading is technisch al mogelijk dus meer dan voldoende om overdag te cruisen en dan snelladen binnen 1 uur met een reikwijdte van 200km is ook al mogelijk. Of 's avonds aan de lading van de door je overdag geproduceerde stroom van je PV panelen op je dak. Echt het is allemaal al mogelijk je moet alleen wat verder kijken.
http://www.ikt-em.de/de/1193.php

Of de Tesla roadster die rijd ook al bijna 400 km op één lading.
http://www.teslamotors.com/roadster/specs

Je RX8 elektra car laden aan je PV panelen
http://www.teslamotors.com/blog/pvev-we%E2%80%99re-getting-72-miles-day-sunlight-or-72-mps
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-04-2011 23:11

>
> Of de Tesla roadster die rijd ook al bijna 400 km
> op één lading.
> http://www.teslamotors.com/roadster/specs


Op het circuit haalden ze bij Top Gear 55 mijl, maar de RX-8 verbruikt op het circuit ook iets *) meer.

*) 1 op 2 zo ongeveer.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 14-04-2011 08:42
Leo:

> maar de RX-8 verbruikt op het circuit ook iets *)
> meer.
>
> *) 1 op 2 zo ongeveer.


Nou ik rij 1 op 3 op Spa en bijna 1 op 4 op de Nordschleife.

Outjer
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-04-2011 10:21
Outjer:

> Leo:
>
> Nou ik rij 1 op 3 op Spa en bijna 1 op 4 op de
> Nordschleife.
>
> Outjer


...en als iemand dat hier kan weten ben jij het wel. :-)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-04-2011 12:54
Met een SP :P Dat zal toch wel iets verschil uitmaken lijkt me :) Wel dorstig hoor :P
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / dieselwankelmotoren, de oplossing?

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill