Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Herhaling waarschijnlijk van eerdere vragen....
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 22-02-2011 18:54
Wellicht is er al vaak over gesproken maar ik lees ook bij iedereen wat anders.

De motor olie die ik in de RX 8 heb gedaan is 5W30 vol synt.

Mazda heeft liter vlesjes 5w30 er staat verder niet zoveel op die flesjes.

Nu is mijn vraag iemand anders die veel weet hierover?!
Waarom zou een 5w30 olie niet goed zijn van een ander als mazda levert?
immers maken ze zelf geen olie bij mazda natuurlijk.

Ook heb ik het fenomeen vet slaan gehad....ik had de auto in de stalling en de auto is daar 3 keer heen en weer gezet en daarna niet meer te starten ....dat het zo snel gebeurd is bijzonder met mijn oude RX7 heb ik het eigenlijk nooit gehad.

Ook lees je veel over de kool aanslag in de motor , op de bougies die ik eruit haalde zat ook al wat aanslag en ik begreep dat de bougie's er pas een 9000 km in zitten.
Waarom niet gewoon af en toe benzine injectie rijniger in je tank gooien ?kan nooit kwaad lijkt me want het verbrand mee en in de wederom RX7 heb ik het ook al een paar keer gedaan.
Die motor is al 31 jaar oud en loopt nog prima.

kortom iemand echt verstand van zaken en hier een bevestigin op of een goede reden om deze dingen niet te doen?
- Van Rhisto (Powerposter) [nl] op 23-02-2011 13:42
Om de galmende algehele radiostilte rond dit draadje ruw te verstoren:

Het is niet verboden om dit forum te doorzoeken.

Tip voor het ontcijferen van de bovenbalk:
Het rondje met het steeltje zo rechtsonder is een vergrootglas, en Search betekent zoeken op z'n Engels.

Voor deze ene keer voor uw gemak: Druk hier.
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 23-02-2011 18:52
Wat er ook gezegd wordt.
Ik ben vandaag bij hartgerink geweest in hoofddorp/
Deze ken ik wat beter i.v.m.zakelijke zamenwerkingen etc.
Hij zegt wij deden altijd vol synteet in de rx8 5w30
Maar de dexelia is op minerale basis gemaakt en zou net wat beter verbranden en nog iets minder wrijving geven.
Mazda zelf zegt er niks over verder behalve dat dit het beste is natuurlijk...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-02-2011 22:08
De indruk die ik gekregen heb na veel van dit soort topics is dat het eigenlijk niet eens zo heel veel uitmaakt. Belangrijk is denk ik wel dat je niet gaat mixen en dat de boel gewoon goed warmgereden wordt en af en toe afgetrapt wordt.

Schijnt dat moderne volsyntheten toch heel schoon verbranden, en beter smeren dan mineraal. Het is alleen wellicht oppassen met toevoegingen ed, plus dat rubber seals die lang met mineraal gelopen hebben gevoelig kunnen zijn voor volsyntheet.

Nog even een quote van Royal Purple (wellicht een 'wij van WC eend' verhaal maar toch....):

Mazda makes a statement in the Owner’s Manual not to use synthetic oils in a rotary engine, why do you say that it is OK?

Royal Purple has performed seal compatibility testing on the components used in a rotary with excellent results — including older rotary engine seals dating back to the Cosmo. Royal Purple’s Technical Services Manager David Canitz (who has been an owner and racer of rotary engine cars using synthetic motor oils since 1985 with excellent results) has been trying to find an answer to this Mazda statement for the last 18 years.

In the early development of synthetic oils decades ago, there were purportedly some seal compatibility issues. Today’s synthetic oils do not have the compatibility issues of the old oils. There is no substantiated evidence of seal compatibility issues with Royal Purple.

Here are some facts:

    * The Mazda Factory racing departments recommend and use ‘synthetic’ oils including the winning 1991 Leman’s 20-G 4 rotor Mazda 787B.
    * MazdaComp USA printed manual (now Mazdaspeed) recommends the use of synthetic oils for racing conditions.
    * Royal Purple Motor Oils have been used in rotary engines (both race and street) for 10+ years with excellent results.
    * Royal Purple Motor Oil is compatible with the bearing material, sealing elastomers and combustion seals used in a rotary engine.

I heard that synthetic oil doesn’t burn like mineral based oils and will coat the inside of the engine with deposits. Is this true?

If this was a problem with synthetic motor oils in general, then all internal combustion engines using a ‘synthetic’ would experience increased deposits on internal surfaces. The opposite is actually the norm.

Conventional four-cycle motor oils will typically leave deposits of carbon and ash when injected into the rotary apex seal, corner seal and side seal areas. Royal Purple’s motor oil burns cleaner due to its synthetic base stock being free of contamination and the fact that many of its additives are ‘ashless’. This may not be true for all synthetics but Royal Purple has been proven to work extremely well in rotary engines.

Royal Purple’s formulation of synthetic hydrocarbon motor oil burns at the nominal combustion temperatures experienced in both street and racing applications, whether normally aspirated, turbocharged or supercharged. (500 – 1700%°F idle to race rpms typical combustion temps)

Will the synthetic oil affect the oil seals?

No. Royal Purple’s motor oil is fully compatible with the elastomers found in rotary engines as well as more conventional piston engines. The oil seals, housing seals and other elastomers used in rotary engines typically consist of Buna N, Nitriles, Neoprene or Viton materials, which are also commonly found in piston engine cars.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-02-2011 23:35 Edited 23-02-2011 23:46
Mazda levert sedert medio 1997 (in Japan) zelf volsynthetische olie voor de RX-8
(Evt. vanuit USA te bestellen / uitsluitend per 20 ft. container !!!)



MAZDA SYNTHE-RENESIS RX-8 Special, 4L

Category: Gasoline Engine Oil.
Product Name: MAZDA SYNTHE-RENESIS RX-8 Special
Type: Full-Synthetic Motor Oil.
Part No: K004-W0-031
SAE: 0W-30
(MAZDA MOTOR CORPORATION began marketing licensed motor oil products on June 03, 1997 under a license issued by the American Petroleum Institute. Licenses are renewed anually if all requirements for renewal are met. This License and Agreement will terminate on June 03, 2011 unless extended by mutual agreement.)

http://jaytec-lubricants.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1_7_18&products_id=177
- Van T.D. (Beginner) [nl] op 24-02-2011 13:46
per 20 ft. container? daar kun je tenminste een tijdje op voort!
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 27-02-2011 17:54
Amerika heeft wel een ander weer al hier natuurlijk , veel warmer en sommige plaatsen veel kouder.
Japan met name veel warmer volgens mij
Zal de olie ook wel op aangepast zijn....
Ik hou het in ieder geval bij de mazda NL olie.
Moet wel nog steeds wisellen , rij al 400 km inmiddels met 5w30 valvoline voll synth.

Er is gewoon teveel narigheid te lezen over kapotte motoren.
Al heb ik een SP en is het veelal HP type's valt me op wat ik tegen kom her en der op internet.
Maar dat kan ook toeval zijn.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-02-2011 20:03
ronni.v.:

> Ik hou het in ieder geval bij de mazda NL olie.
>
> Er is gewoon teveel narigheid te lezen over kapotte
> motoren.
> Al heb ik een SP en is het veelal HP type's valt me
> op wat ik tegen kom her en der op internet.
> Maar dat kan ook toeval zijn.


Ja idd, wij zitten hier ook mee, ik durf het gewoon niet om er vol syntheet in te doen.
Ik kan heel goedkoop 5w30 volsytheet olie krijgen (ik werk bij BMW), maar ik heb al diverse Mazda dealers gevraagt wat ze er in doen en welk type het is, maar er komt altijd hetzelfde uit; gewoon den kroon olie van mazda .....
Dus koop ik het maar bij hun...

Groetjes M&M
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 28-02-2011 20:45
achja , en met wat korting als de bmw garage het voor je besteld is het wel te doen toch?1
had 5 flesjes en een filter voor ongeveer 80 euro bij mazda.

Valvoline heeft me wel een mail terug gestuurd met wat er allemaal op de mazda fles staat en zij zouden even kijken welke olie bij hun overeen komt.

Ik merk wel dat ik veel van die witte sludge op de pijlstok heb zitten met deze olie.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-02-2011 22:25 Edited 28-02-2011 22:39
Mede op advies Duitse RX-8 experts koop ik deze olie:

Motoröl Aral Super Tronic 0W-40
Aral Low SAPS-Technology (minder zwavel/as t.b.v. minder koolaanslag en beter voor kat)
Ik koop ze per 20 ltr (kan ik ook wat sneller verversen); levering gaat zeer betrouwbaar en uiterst snel.
20 ltr                     Euro109,90
Transport naar Ned. Euro  18.80
Paypalkosten          Euro    2,55
Totaal                   Euro 131,25 = Euro 6,56 per liter (voor een 0w40 = dure olie)
(1 ltr. vergelijkbare Valvoline Synpower 0w40 kost in Ned. Euro 14.99.......in Dld. kost 1 ltr Aral Super Tronic 0w40 Euro 8.90)
(ARAL is onderdeel van BP)

http://www.oelshop24.de/products/0/0/48_Motoroel-Aral-Super-Tronic-0W-40.html

mvg, Ruud
- Van joost (Deelnemer) [nl] op 28-02-2011 23:04
Ook Dexelia Ultra 5W30 is een synthetische olie geproduceerd voor Mazda door de Total/Fina Group.
Bij mijn weten bestaat er geen vol minerale olie met viscositeit 5W30.

Groet, Joost
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-02-2011 23:12
Het is ook geen vol mineraal.

Ik weet eigenlijk niet meer wat het nou precies wel is.... op mineraal gebaseerde half syntheet oid dacht ik...
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-03-2011 19:37
Tegen ons zeiden ze dat het minerale olie is, of net wat Faxie schrijft half om half....
Ik weet het helaas ook niet, maar de verleiding om onze olie erin te doen is erg groot..
Ik durf het nog niet, alhoewel ik steeds meer twijfel, wij hebben standaart in de bulk 5w 30 full sytheet zitten..

Groetjes M&M
- Van joost (Deelnemer) [nl] op 02-03-2011 20:14
Ik gebruik zelf altijd MPM 5000 EF. Dit is een "Low Saps" volsyntheet met ACEA A5/B5 classificatie. Dit is de zelfde classificatie die op de Dexelia Ultra fles staat. De prijs van deze olie is nog fatsoenlijk.
Verversen doe ik ieder jaar inclusief oliefilter. M'n Rex (2004) zit inmiddels ruim boven de ton en heeft een prima compressie en verbruikt ongeveer
1 liter olie per 4000 Km.
Ik denk dat de meeste 5W30 olien voldoen maar dat het belangrijker is om regelmatig olie en filter te vernieuwen ( ook bij weinig Km's per jaar gewoon
verversen) dit in verband met het verzuren en sludgevorming.

Groeten,
Joost
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Herhaling waarschijnlijk van eerdere vragen....

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill