Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Info voor aanschaf
- Van Punthic (Deelnemer) [nl] op 24-09-2010 19:29
hallo,

Ik ben Robin en ben nieuw op dit forum, en heb me aangemeld omdat ik helemaal weg ben van de Mazda rx8, en ik er stevig over na denk een mooie aan te schaffen.
Ik heb internet eens afgestruind, en wordt eigelijk overal voor gek verklaart met de aanschaf van een rx8, omdat het zo schijnt te zijn dat de motor om de 90.000 tot 100.000 km gereviceerd moet worden. wat is hier van waar? kan me er namelijk niks bij voorstellen, aangezien mazda met zo'n motor de productie nooit zo lang had volgehouden. Ik wil er echt heel graag een aanschaffen, maar hier ben ik wel een soort van van geschrokken. kan iemand mij vertellen wat er pricies bedoelt wordt met die revisie? moet alles echt vervangen worden, of slechts enkele onderdelen? wat zijn de kosten hiervan (gemiddelt)? Ik hoop echt uit de grond van mn hart dat dit slechts bullshit is.. Graag reactie van mensen die een rx8 bezitten of er veel aan sleutelen.

M.V.G

Robin
- Van Rhisto (Powerposter) [nl] op 24-09-2010 19:46
Hoi Robin,
Welkom op het forum. Hier vindt je een schat aan informatie uit eerste hand.
Ik ben ook best nieuw hier (heb net vorig weekeinde mijn Rex opgehaald).
Lees op je gemak de verhalen hier op het forum. Op motoren-gebied is er al
best een boel geschreven. Zoekterm hiervoor is bijvoorbeeld: compressietest,
omdat er veel wordt/werd opgehangen aan tests met een te trage startmotor,
werden bijvoorbeeld best een boel motoren voortijdig afgeschreven/vervangen.
Gaandeweg is de kennis van hoe je onafhankelijk/eerlijk test ook toegenomen.

Ik geloof dat Outjer de kroon spant als het gaat om gemaakte kilometers met
één motor (correct me if I'm wrong). Faxies tag-line "a red-line a day keeps
the carbon away" heeft ook een bron van waarheid: rijgedrag heeft een grote
invloed op het welzijn van je motor (en dus ook levensduur). Niet raggen als je
Rex nog niet warm is (lees het verhaal over de extra metertjes voor temperatuur
van olie en water), etc. etc.

Happy reading!
- Van Punthic (Deelnemer) [nl] op 24-09-2010 19:56
he Rhisto,

Bedankt voor je snelle reactie! dit klinkt al heel wat positiever als wat je leest op het internet. heb net zelf ook al een maat gebeld, die erg veel verstand van auto's heeft, en die gaat ook het 1 en ander voor me uitzoeken. zal dit dan ook hier posten. kan zelf ook wel wat basis sleutelen, maar wat hij weet gaat mijn pet te boven. hoop op meer reacies!
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-09-2010 20:47 Edited 24-09-2010 21:18
USA-polls (in USA draaien 300.000 Rexen)

Poll Results: Have you had an engine replacement?
Yes, 2004 model year     38   20.11%
Yes, 2005 model year     11   5.82%
Yes, 2006 model year     3   1.59%
Yes, 2007 model year     2   1.06%
Yes, 2008 model year     0   0%
Yes, 2009 model year     0   0%
No                           135 71.43%
Voters:                    189.

Note: motorvervangingen bij modeljaren 2004 en 2005 waarschijnlijk frequenter vanwege hoger afgelegd kilometrage. {en aanwezigheid van vele Rexen met automaat (en slechts 1 oliekoeler) welke combinatie opvallend vaker voorkomt bij motorproblemen dan bij geschakelde versnellingsbakken; automaten zijn niet verkocht in Europa}

http://www.rx8club.com/poll.php?do=showresults&pollid=1783

Poll Results: What is your overall level of satisfaction with the RX8?
Highly Satisfied            2,458   72.55%
Somewhat Satisfied         594   17.53%
Neutral                          125    3.69%
Somewhat Dissatisfied     112     3.31%
Highly Dissatisfied             99     2.92%
Voters:                       3388.

http://www.rx8club.com/showthread.php?t=15032

Punthic, dit schreef ik op dit forum op 16-05-2009:

Hoi, iedereen,
Sinds 2 weken ben ik de eigenaar van een nieuwe Renesis HP; kleur Winning Blue; op kenteken gezet eind mei 2008 en tot 2 wkn geleden op voorraad gestaan bij Mazda - Van Der Linden; stond 30 km op de teller; thans 1200 km mee gereden.
Heb mijzelf van tevoren via forums en enkele dealerbezoeken grondig geiinformeerd over de RX 8; was inmiddels op de hoogte van de negatieve en positieve berichten op de verschillende internationale fora; heb besloten het er op te "wagen" omdat het een verrukkelijke auto is die ik al lang wilde hebben en ik denk / hoop dat indien er met begrip van en gevoel voor de techniek mee wordt omgegaan een behoorlijke levensduur met niet al te veel problemen mogelijk moet zijn.
Ik ben er in elk geval erg blij mee; elke rit is een feest.


En het is nog steeds een feest...........'t is een fantastische auto..........hij rijdt lekkerder dan mijn Lotus (die is gelukkig nog wel sneller)...........

http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=1446

mvg, Ruud
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-09-2010 23:39
Ik zou er ook op letten dat je vooral dingen van mensen aanneemt die daadwerkelijk ervaring met wankelmotoren hebben. Op veel andere fora zitten wannabe 'experts' die al hun kennis 'van horen zeggen' hebben. Die ouwehoeren maar een eind in het rond.
- Van Punthic (Deelnemer) [nl] op 25-09-2010 09:32
Faxie:

> Ik zou er ook op letten dat je vooral dingen van
> mensen aanneemt die daadwerkelijk ervaring met
> wankelmotoren hebben. Op veel andere fora zitten
> wannabe 'experts' die al hun kennis 'van horen
> zeggen' hebben. Die ouwehoeren maar een eind in het
> rond.


Dit idee had ik ook al, daarom heb ik in het begin al gevraagt, of alleen mensen willen reageren die echt een rx8 bezitten of er regelmatig aan sleutelen ;)..

Iedereen bedankt, en al helemaal voor de snelle reacties...nog iemand die zijn ervaring wil delen? heel graag
- Van Punthic (Deelnemer) [nl] op 26-09-2010 12:09
Nogmaals allemaal heel erg bedankt! ik ga de stap nemen door komende zaterdag ochtend mn rex te halen! kep de financiering rond, dus niks dat me nu nog tegen houd. kan ik foto's posten op dit forum? hoe doe ik dat? dan zal ik dat doen waneer hij in mijn bezit is:D
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 26-09-2010 14:51 Edited 26-09-2010 14:54
Punthic:

>
> nog iemand die zijn ervaring wil delen?
> heel graag


Hoi Punthic,

Ook jij van harte welkom hier. En gefeliciteerd met de aanschaf van de Rex.

Omdat jij niet de eerste bent die een eigen topic begint met in principe dezelfde vraag: ik ben nieuw, ik wil een RX-8 kopen, waar moet ik op letten?, brengt dat ons wel op een idee. We zullen eens zo'n algemeen topic openen.
Net als over het plaatsen van een foto.
- Van Rhisto (Powerposter) [nl] op 26-09-2010 16:03
Onderhandelingsmogelijkheden:

Ik heb het geluk gehad dat Caecil met me mee wilde toen ik de proefrit in m'n Rex ging maken.
Zij heeft de auto op de typische kwaaltjes-plekken nagelopen. Zo uit het hoofd moet je even kijken
naar:

* Dorpel: op de plaats waar het tweede deurtje (dus opendoen) aansluit: door zand en schuren kan er hier roest ontstaan.
* Binnenkant rand motorkap: even openen en nalopen
* Velgen: bij de naaf (rond het mazda-rondje) en bobbels op de spaken: roest van binnenuit mogelijk
* Rand kofferbak (vast deel) door te ruig dichtklappen van de kofferdeksel
* Water en/of algen in je achterlichten: hier is een recall voor geweest
* Huidig oliepeil: zie je puntjes op de peilstok, dan kan er minimaal nog een halve liter bij (is dus slordig van de eigenaar)
* Bij een HP: trek de koplampsproei-installatie even uit en inspecteer op vuil en ongerechtigheden
* Loop met je ogen alle naden bij deuren en kleppen na: Afwijkingen in de naadafmeting kan duiden op eerdere schade

Veel succes met je aankoop.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 26-09-2010 16:31
Eh, dat van die koplampsproeiers deed ik alleen om te kijken of daar wel eens gepoetst was, geeft iets aan over het onderhoud en zorgvuldigheid van de vorige eigenaar, maar heeft weinig met mankementen te maken.

Allerbelangrijkste: hoe start en hoe klinkt de motor. En die van jou klinkt beter en loopt veel mooier dan de eerste motor in mijn rode. Eigenlijk zoals mijn nieuwe motor en de motor van de witte.

Bij twijfel is het net als bij inhalen: niet doen!
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 27-09-2010 18:35
Rhisto:

>
>
> Ik geloof dat Outjer de kroon spant als het gaat om
> gemaakte kilometers met
> één motor (correct me if I'm wrong).


Mijn SP heeft er nu 130.000 km opstaan.
Er zullen wel rexen zijn in de benelux die meer hebben gereden met een motor, maar weet niet direct wie
In duitsland/oostenrijk en zwitserland  zijn al rexen met ruim over de 200.000 km met een motor.

Outjer
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-09-2010 15:02
Hallo Robin,

ik heb hier nog een DVD liggen met nieuwste navigatieupdate (Europe - Mazda SDAL 2-Disc Set v.2008/2009
Catalogus # T1000-14069)
Kost bij mij €10,- (heb hem over dus zie het maar als welkomsaanbieding! :-) )

Deze update kost normaal €265,- bij Navteq.

Grtz Dennis.
- Van Punthic (Deelnemer) [nl] op 30-09-2010 18:46
allemaal weer bedankt voor de reacties..Kan echt niet wachten tot zaterdag 11 uur smorgens:D!.. de dealer heeft me verteld, dat de auto een 5000 km geleden een grote beurt heeft gehad, en dit ook te vinden is in het onderhouds boekje. daarbij zit er sinds gisteren weer een nieuwe APK op, en hebben ze de achterbanden vervangen. in de rex die ik hopelijk, (maar eigelijk wel zeker) zal gaan kopen zit geen Nav in, dus aan die update heb ik helaas niks, toch bedankt!
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-09-2010 20:34
Alleen de achterbanden? Wel hetzelfde type verder?

Rexjes schijnen nogal gevoelig te zijn voor verschillende banden....
- Van Punthic (Deelnemer) [nl] op 01-10-2010 19:52
heb echt geen idee wat voor banden, ze hebben ze vervangen..meer weet ik ook niet.. maakt dit echt zo veel uit dan?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-10-2010 00:22 Edited 02-10-2010 00:25
Er zijn wel wat topics geweest van mensen die vreemd weggedrag te melden hadden, en dat lag bij mijn weten altijd aan de banden.

Bv: http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=1542
- Van Punthic (Deelnemer) [nl] op 02-10-2010 14:45
YES...leden van de rx8NL club, i´ve got him...:D..staat die mooi op mn parkeerplaats:D:D...en ik moet iedereen hier gelijk geven..hij rijd geweldig:D ik kan zeker geen foto uploaden vanaf mn pc?
- Van Rhisto (Powerposter) [nl] op 02-10-2010 16:48
Gefeliciteerd!
Foto's kun je als attachment aan een
bestaande post koppelen. Ik ben erg
benieuwd naar je nieuwe aanwist.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 02-10-2010 16:50
Rhisto:

> Gefeliciteerd!
> Foto's kun je als attachment aan een
> bestaande post koppelen. Ik ben erg
> benieuwd naar je nieuwe aanwist.


Je was me net voor.
Welkom als RX8 rijder!!
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-10-2010 17:47
Welkom ;)
- Van Agnes (Powerposter) [nl] op 02-10-2010 18:25
Proficiat!
Wel apart dat je hem meteen vandaag mee kon nemen!
Na mijn proefrit en onderhandeling duurde het nog een paar dagen voordat ik hem (als vrouw vind ik mijn rex toch écht mannelijk) kon gaan halen. Lange dagen waren dat! ;-)
- Van mrs Rhisto (Beginner) [nl] op 02-10-2010 20:08
Grappig. Ik vind onze Rex écht een meid.
Maar dat komt misschien omdat ik zelf in zo'n ontzettend stoere knul rij ;)
- Van Punthic (Deelnemer) [nl] op 04-10-2010 14:36
haha mannelijk of vrouwelijk..doet er niet toe, tis een geweldige auto!:D nog steeds even blij als de dag dat ik hem voor het eerste reed:D (afgelopen zaterdag:P:P).. maar dat ik hem gelijk mee kon nemen kwam omdat het een occasion dealer is, en ik van te voren al 35 euro betaald had voor de APK.. was alleen nog kwestie van inspectie, test rondje, en even kleppen met de beste man..daarna mn 323F'je achter laten, en met mn rexje terug:D..

het kan trouwens aan mij liggen, maar ik kan alleen maar een hyperlink plaatsen voor een foto..niks uploaden vanaf mn harde schijf..:(.. please help me, wil mn rexje showen:D
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 04-10-2010 15:05
Punthic:

> .niks
> uploaden vanaf mn harde schijf..:(.. please help
> me, wil mn rexje showen:D


Tuurlijk. Van harte gefeliciteerd met de aanschaf, veel plezierige kilometers gewenst.

Plaatsen van een foto:
typ je bericht, plaats het
onder dit bericht zie je nu ergens "Voeg bijlage toe" , klik dit aan
* klik op de knop "Bladeren" zoek je foto op je schijf
vink het vakje aan "meteen zichtbaar maken" als je wilt dat de foto voor iedereen meteen te zien is
klik de knop "versturen"
eventueel procedure vanaf * herhalen als je meer foto's bij je bericht wilt
keer terug naar het forum
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-10-2010 16:14
Rexen met navigatie zijn àltijd vrouwelijk...;-)

Grtz Dennis.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 05-10-2010 17:57
Dennis:

> Rexen met navigatie zijn àltijd vrouwelijk...;-)
>


:D :D :D

Dan heb ik een mannelijke en een vrouwelijke.
Geldt dat ook voor BMW's? Want de mijne heeft ook navi, maar gevoelsmatig is die toch echt mannelijk.
- Van Agnes (Powerposter) [nl] op 05-10-2010 19:17
Zie je, de mijne is inderdaad mannelijk!
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-10-2010 21:56
Dennis:

> Rexen met navigatie zijn àltijd vrouwelijk...;-)


Vrouwen kunnen juist minder goed kaartlezen. Dus waarom dan een Rex met navigatie vrouwelijk zou zijn? Juist niet zou ik zeggen. Wél is een Rex met navigatie extra aan te raden voor vrouwelijke bestuurders.

Ik haal maar even iemand aan die het leuk verwoord:
"Vrouwen navigeren op basis van zogenaamde “landmarks”, dus herkenningspunten in het landschap, en mannen op basis van richtingsgevoel. Dit verschil schijnt een evolutionaire basis te hebben in de manieren van voedselzoeken van de mens in de oertijd. Mannen die op jacht gingen konden tijdens het rennen hun ogen niet van de prooi afwenden en hadden dus geen tijd om alle herkenningspunten in het landschap in zich op te nemen. Als zij een dier vervolgens vingen dan moesten ze met dat dier wel weer terug naar hun grot, vrouw of stam zien te komen. Wel handig dus als je dan een goed beeld hebt van de richting die je blindelings bent opgerend. Vrouwen daarentegen trokken er rustig op uit om bessen en vruchten te verzamelen. Genoeg tijd dus om het landschap goed in je op te nemen en zo de weg te onthouden naar die ene struik vol met sappige bramen.

En of het vrouwen al niet genoeg tegenzit op het gebied van kaartlezen werd zeer recent ontdekt dat het genetisch bepaald is dat het mannelijke lange termijn geheugen meer gericht is op het onthouden van tactische informatie, zoals routes, waar het vrouwelijke beter emotionele informatie opslaat. Een man kan dus misschien beter kaartlezen, maar een vrouw kan beter verjaardagen onthouden!"
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 08-10-2010 06:20
Leo:

> Dennis:
>
> Vrouwen kunnen juist minder goed kaartlezen. Dus
> waarom dan een Rex met navigatie vrouwelijk zou
> zijn?


Kom maar eens luisteren... Als dat een vent is, vreet ik mijn schoen op! :)
- Van mrs Rhisto (Beginner) [nl] op 08-10-2010 07:15
Als dit verhaal van Leo waar is, dan is er bij mr en mrs Rhisto toch ergens iets misgegaan, hi, hi....
- Van sschillemans (Deelnemer) [nl] op 31-10-2010 16:54
hallo Robin,

Aangezien ik van plan ben van mijn RX-8 afscheid te nemen, zou je kunnen overwegen mij te bellen. Het is een puntgave titanium grijze RX-8 HP met fabrieks open dak. Het is een probleemloze auto, dit jaar gekocht bij Van Doornekamp in Leusden, elders op deze site aanbevolen als dé RX-8 dealer. Er zit nog 4 maanden overdraagbare Mazda Kroongarantie op. Interesse? 06-24548558.

groeten Sam uit Zwijndrecht
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [nl] op 31-10-2010 21:26
zojuist achter gekomen. de leidingen die naar de intercoolers gaan (van de olie) roesten blijkbaar nogal snel. deze zijn bij mij van de week doorgeroest. je kan deze zien wanneer de auto op de brug staat en je de plastic kappen onder aan loshaalt.
voor degene die de rex al hebben wellicht ook niet onverstandig om dit een keer te controleren! aangezien je er normaal nooit kijkt.

ik ga ze nu vervangen door een setje van racingbeat. aangezien mazda onderdele **** duur zijn voor dit :P
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-11-2010 20:57
Bij ons zijn idd slecht!! @#%$%
Wat kosten die leidingen dan origineel?

Groetjes M&M
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [nl] op 01-11-2010 22:07 Edited 01-11-2010 22:20
dacht dat je dan richting de 1100 ging ofzo? ik zou iig 320-360 kwijt zijn voor de korte buisjes naar de intercooler die er het dichtste bij zit. ik zou gewoon zeggen racing beat setje kopen scheelt je de helft of meer van het geld!

edit:
http://www.racingbeateurope.com/b-racing-beat-rx-8-oil-cooler-hose-setb-1553-p.asp
linkje waar ik hem heb gekocht. ben nog aan het wachten
Het verschil met de racing beat is dat er in totaal minder buizen zijn in de auto.

>>Simplify your oil line system by replacing the original EIGHT (8) factory lines with the streamlined Racing Beat kit, which contains only the three (3) most critical lines - 1) engine out-to-cooler, 2) cooler-to-cooler, and 3) cooler-to-engine in.


Gelukkig gaat mijn mazda garage mij wel helpen met het inbouwen van dit setje
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [nl] op 01-11-2010 22:22
Martine:

> Bij ons zijn idd slecht!! @#%$%
> Wat kosten die leidingen dan origineel?
>
> Groetjes M&M


Tevens van die website:
Costing much less than Mazda replacement units (over £600.00 for the complete Mazda set!),
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Info voor aanschaf

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill