Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Nogmaals olie
- Van Eric (ForumPro) op 17-12-2004 08:02
Een al zo vaak besproken onderwerp zullen jullie zeggen. Maar het volgende doet zich voor:
Gisteren is mijn 8 geserviced (15000 km) en is er de voorgeschreven 5w30 minerale olie ingegaan. Een nadeel van minerale olie is dat deze snel verzuurd en dat er dus tijdens dit proces watervorming ontstaat. Nu gebruikt de 8 nog wel wat olie, dus elke keer een plasje erbij remt die verzuring iets af.
Mijn dealer meldde dat een collega Mazda dealer standaard in zijn 8 een 10w60 olie gooit (Ferrari specificatie) en dat hier het beste resultaat mee gehaald zou worden.
Ik raak zo langzamerhand het spoor bijster eerlijk gezegd. Zelf gooi ik er af en toe een semi syntheet 5w30 bij.
Heeft iemand wellicht een heldere kijk op dit verhaal.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 17-12-2004 11:55
The Dexelia 5W-30 is not mineral oil per se. It's an hydro-cracked oil that, by definition, is considered as a synthetic oil.
- Van Eric (ForumPro) op 17-12-2004 11:58
Thanks, but I know that. My dealer confirmed that and told me that he added not that Dexelia, but a fully mineral oil instaed. I will try to look up what brand and specifications I can find.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 17-12-2004 12:08
He's lying! There is no fully mineral oil with a 5W30 rating. They usually start at 15W40.
He thinks it's mineral, but it's most probably hydro-cracked, like the Dexelia.
- Van Eric (ForumPro) op 17-12-2004 12:23
Ok. I will certainly look it up know.
Another thing. My dealer added an injection cleaner in my fueltank. Since I have been selling additives for several years now (Wynn´s) I could never really find out if those would have the same effect on our engines as on the ´usual´ engines. Would you have an answer perhaps.
- Van Eric (ForumPro) op 17-12-2004 13:09
Reactie van de Technical Service Manager van Wynn´s Belgium NV

Wij hebben geen enkele ervaring met het gebruik van onze producten op wankel motoren.
Het verbranding principe is gelijk aan dat van een zuiger benzine motor. Daareenboven bevatten commerciele benzines ook een kleine hoeveelheid additieven.
Het einige probleem dat zou kunnen opduiken is dat sommige componeneten een invloed hebben op de afdichting aan de hoeken van de driehoekige zuiger.
hierdoor zou er doorlekken kunnen zijn van de ene kamer naar de andere, dus van de ene verbranding fase naar de andere.
Gezien de markt zo enorm klein is, hebben we hier nooit aandacht aan besteed.
Conclusie: Logisch gezien verwacht ik geen problemen bij gewone additieven zoals benzine plus en injectie plus.
We kunnen echter onmogelijk een officiële goedkeuring geven, wegens gebrek aan ervaring met dit type motor
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 17-12-2004 13:53
Eric wrote:

> Ok. I will certainly look it up know.
> Another thing. My dealer added an injection cleaner
> in my fueltank. Since I have been selling additives
> for several years now (Wynn´s) I could never really
> find out if those would have the same effect on our
> engines as on the ´usual´ engines. Would you have
> an answer perhaps.


I would have the same answer as the Wynns Tech Manager. However, I don't think that a car with so little mileage (I guess you have less than 30000 kmon the clock) would need any king of fuel system cleaner additive. And as there are such additives in pump fuels anyway, what's the point?
And I think that Wynn's answer is very honnest!
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-12-2004 19:38
Toch raar dat jouw dealer opeens andere olie adviseert dan Mazda NL Eric. Ik heb nog even in het andere door jou gestarte onderwerp gekeken, naar de uitleg die zij destijds hebben gegeven. http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=57
Verwarrend allemaal. Kon jouw dealer ook aangeven waarom hij vond dat er andere olie in moest? En die additieven?

Ik hou me toch maar gewoon aan de Dexilia 5W30, ook al is die erg prijzig (ja, ik heb eindelijk een rekening ontvangen).
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-12-2004 19:53
Eric wrote:

> Ok. I will certainly look it up know.
> Another thing. My dealer added an injection cleaner
> in my fueltank.


Toevalligerwijs zet deze week de ANWB onder het kopje "De grootste instinkers" bij de grote dealertest (zie posting in de Lounge):

"Dure brandstof- of olietoevoeging (ca. EUR 15,-) in auto gestopt, terwijl dit niet in de voorschriften van de importeur/fabrikant staat."

Je dealer is blijkbaar niet de enige met deze door de ANWB betwiste handelwijze.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-12-2004 20:32 Edited 17-12-2004 20:49
Eric wrote:

> Mijn dealer meldde dat een collega Mazda dealer
> standaard in zijn 8 een 10w60 olie gooit (Ferrari
> specificatie) en dat hier het beste resultaat mee
> gehaald zou worden.


Wat ik mij dan afvraag is waar dat beste resultaat dan uit zou bestaan:
- minder slijtage? (benodigd: 2 Renesis motoren met veeeel kilometers en bekende historie, en demontage van de rotors -> onwaarschijnlijk)
- minder verbruik? (benodigd: objectieve brandstofverbruiksmeting onder genormaliseerde omstandigheden -> onwaarschijnlijk)
- meer vermogen? (benodigd: uitgebreide dynometingen met zowel de ene als de andere oliesoort -> onwaarschijnlijk)
- een beter geluid? (benodigd: dubbelblinde tests met panels -> onwaarschijnlijk)
- een beter gevoel? (benodigd: een dealer die een warm gevoel krijgt bij het woord "Ferrari" -> waarschijnlijk)

> Ik raak zo langzamerhand het spoor bijster eerlijk
> gezegd. Zelf gooi ik er af en toe een semi syntheet
> 5w30 bij.


Er zijn duizenden verschillende meningen over motorolie in het algemeen, en motorolie in een wankel in het bijzonder. Maar heel weinig van die meningen zijn gestoeld aantoonbare resultaten. Ik zou in ieder geval alle meningen negeren die niet uitgebreid uitleggen waarom je zou moeten afwijken van het fabrieksadvies. Vervolgens zou ik trachten te beoordelen of de argumenten hout zouden kunnen snijden. Als het geheel niet overtuigend genoeg is zou ik de mening naast me neerleggen.

> Heeft iemand wellicht een heldere kijk op dit verhaal.


Gebruik de aanbevolen Dexelia, of realiseer jezelf dat je een gokje waagt. Naarmate je verder afwijkt van de aanbevelingen wordt het gokje groter. Afwijken de Dexelia aanbeveling maar je wel aan de opgegeven specs houden is daarbij aanmerkelijk minder riskant dan bijvoorbeeld 10w40 gaan gebruiken. Of dit een heldere kijk is betwijfel ik, maar zo kijk ik ertegenaan. ;-)
- Van antoon (Powerposter) [be] op 18-12-2004 06:46
Enige tijd geleden een noodvulling moeten toepassen, daar het rode lampje van mijn olie ging branden, zij het kortstondig. Het ging spontaan weer uit na een rustige uitbolperiode.
Pitsstop bij een Texaco station en daar Havoline olie gevonden 5w30. Een stuk goedkoper dan bij de dealer.
In de handleiding staat bij de olie specificatie een hele reeks codes onderAPI en ACEA. Moeten al die codes gelezen worden als OF/OF/OF of eerder als EN/EN/EN. Een andere vraag die ik mij stel, is of je zomaar 'koude' olie kan bijvullen in een 'warme' motor?
- Van Eric (ForumPro) op 19-12-2004 10:46
In de voorschriften, althans in de meeste gevallen, staat zelfs dat het toepassen van additieven niet mag. Dit voorschrift hangt natuurlijk samen met de garantiebepalingen.
Het toedienen van additieven is niet voor niets ontstaan. Schrale benzines, zwavelarme of zwavelvrije diesel, het steeds aan meer milieu-eisen moeten voldoen van motoren, al deze zaken leinden tot het additievenverhaal.
Het is niet dat de toepassingen van deze middelen slecht is, integendeel. Het toepassen van bijvoorbeeld een antifrictiemiddel in nieuwe olie kan zelfs tot brandstofbesparing leiden en zorgt ervoor dat motoren duurzaamer worden. Het toepassen en een dieselproduct kan een betere co-waarde geven waarbij het milieu dus ook meetelt.
Er zijn curatieve en preventieve middelen in de handel, maar over de toepassing wordt nog steeds wisselend gedacht.
Alle middelen die op de markt verschijnen, althans van de geronommeerde merken, zijn uitvoerig getest, er wordt geen lucht verkocht. Helaas is er dus niets bekend, zover ik dat kan nagaan, over additieven in relatie tot rotatiemotoren.  
- Van Eric (ForumPro) op 19-12-2004 10:49
Ik kan je alleen maar gelijk geven in dit verhaal. Ik blijf ook bij de Dexelia die wordt voorgeschreven, alhoewel ik thans een MPM 5w30 met exact dezelfde specificaties gebruik en die gewoon aan de door de dealer ververste Dexelia toevoeg.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-12-2004 11:32
antoon wrote:

> Een andere vraag die ik mij stel, is of
> je zomaar 'koude' olie kan bijvullen in een 'warme'
> motor?


Lijkt me altijd nog beter dan geen olie bijvullen.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 21-12-2004 12:03
Ik houd mij aan het instructieboekje waarin dus GEEN oliemerk staat genoemd maar alleen een oliespecificatie.
De olie die ik bij Heuts voldoet hier exact aan.In mijn ogen is de discussie over mineraal of half syntetisch dus niet nodig.
Maar iedereen moet het natuurlijk zelf weten (en betalen)
- Van EJ Uitterlinden (SuperForumposter) op 08-02-2005 07:10
The never ending story about oil...

Gisteren kreeg ik een liter olie van mijn dealer voor het geval er onderweg bijgevuld moet worden. Op de verpakking stond 5W30 en volsyntetisch. Mijn dealer gaf aan dat dit exact dezelfde olie is als die er al in een RX-8 zit.

groeten, Eric
- Van Dirk (SuperForumposter) [nl] op 08-02-2005 21:09
EJ Uitterlinden wrote:

> The never ending story about oil...
>
> Gisteren kreeg ik een liter olie van mijn dealer
> voor het geval er onderweg bijgevuld moet worden.
> Op de verpakking stond 5W30 en volsyntetisch. Mijn
> dealer gaf aan dat dit exact dezelfde olie is als
> die er al in een RX-8 zit.
>
> groeten, Eric


Toevallig ook vorige week olie bij laten vullen bij de dealer. Ik heb de eerste 5000 km meer dan 2 liter gebruikt. Tot mijn verbazing vulde de monteur gewoon bij met het pistool van het centrale smeermiddelsysteem dat ze daar hadden. Zijn commentaar : dit is universele olie die we voor alle Mazda's gebruiken, ook voor de RX-8. Verder kreeg ik nog een busje Mazda Dexelia Ultra 5W30 mee voor de kleine dorst onderweg....
- Van eberkers (Beginner) op 25-02-2005 09:30
Oeps, ik had slechts 1 liter in 5000 km, maar dat kan aan de omstandigheden liggen (weinig verkeer en weinig in de stad rijden). Gebruik overigens Halvoline 5W-30, Ford spec.

Cheers, Erwin
- Van Matex (ForumPro) op 31-03-2005 20:50
Heeft er iemand ervaring met het kopen van Dexelia Ultra 5W30

Bij bijvoorbeeld ebay 5 literbussen voor Euro 35.50 = 7.10 p/ltr
of oil city.ru per liter 6 USD = Euro 5.00 p/ltr

dus aanschaf via Internet ?
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 01-04-2005 08:45
Matex:

> Heeft er iemand ervaring met het kopen van Dexelia
> Ultra 5W30
>
> Bij bijvoorbeeld ebay 5 literbussen voor Euro 35.50
> = 7.10 p/ltr
> of oil city.ru per liter 6 USD = Euro 5.00 p/ltr
>
> dus aanschaf via Internet ?


Mmmh, be carefull Matex. Remember that the Dexelia oil bottles don't have a seal on the orifice, unlike some other brands. It could be really easy to use empty bottles, fill them with degazed Coca-Cola and sell them over the internet. And as a general policy, I don't buy anything from Russia via internet, not even caviar... Maybe I'm too careful.

Fabrice
- Van CoolDragon (Powerposter) [nl] op 01-04-2005 08:47
but you do have a russian nickname ;) ;)
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 01-04-2005 10:29
CoolDragon:

> but you do have a russian nickname ;) ;)


...and a russian grand-mother. Still, I wouldn't do it!

Fabrice
- Van Matex (ForumPro) op 21-05-2005 19:55
Hier een Nederlandstalige uitleg van de diverse olie specificatie's.
Dat maakt het zoeken naar olie met exact dezelfde specs voor een lagere prijs mogelijk.

http://www.q8oils.be/petroleum_2.php?currentPosition=0_7_4&page=4faq&domain=benl
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 22-05-2005 10:43 Edited 27-05-2005 11:27
Ik krijg deze week een aanbieding van een goede kwaliteitsolie.
De MPM-olie die ik nu gebruik heeft een kwaliteitsaanduiding ACEA 1 terwijl de veel te dure Dexelia de aanduiding ACEA 3 heeft en dat is dus een betere kwaliteit.Het instructie boekje staat de ACEA 1 overigens wel toe.Op het duitse forum staat een prijs van de originele Dexelia 9 euro genoemd.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 27-05-2005 11:24 Edited 27-05-2005 11:26
Enkele opmerkingen:
- Liever geen menging van Dexelia en MPM-olie (zoals ik tot nog deed door aan te vullen met MPM olie)
- Dexelia ofwel Elf/Total is een zeer goede olie.
- Bij wankelmotoren is het belangrijk dat er geen koolafzettingen ontstaan. Die kunnen namelijk afbreken en dan schade veroorzaken.
- Advies Mobil 1    0W30.  Volsyntetisch. prijs idee 8 euro.
- Bij interresse zal ik een group buy organiseren en dat zal ook de prijs beinvloeden.Zelf ga ik het gebruiken.
- Ik zal ook eens kijken naar de prijs van Dexelia olie in duitsland ( 9 euro vind ik ook nog redelijk).
- Van Eric (ForumPro) op 27-05-2005 14:01
Waarom geen MPM met Dexelia ????
Ik doe dat al vanaf het begin en ervaar nooit een probleem.
MPM 5w30 is ook een semi syntheet, wat kan er mis gaan bij menging ???????
Koolafzetting, als ze al ontstaan, zijn te bestrijden en te voorkomen met additieven.
Mazda ontraadt een volsyntheet, wat is de motivatie om die wel toe te passen ?
- Van Matex (ForumPro) op 27-05-2005 20:02 Edited 27-05-2005 20:05
De olie hype moet niet gekker worden !

Bij de eerste service beurt (1 jaar 15000 km) gevraagt aan de chef werkplaats.
Waarom gaat er minerale olie in een RX-8: antw er gaat GEEN minerale olie in maar Shell 5W30 volsyntetische olie (staat ook netjes op de factuur vermeld).
Deze is heel goed,en navulbaar met een hoogwaardige half/volsyntetische olie (SAE 5W30').
dit kan dus              Dexelia Ultra   5W30 API SL/CF ACEA A5,B5 zijn (Euro 20.0 p/ltr).
Maar net zo goed elf Evolution SRX 5W30  API SL/CF ACEA A5,B5 zijn (Euro 16.85 p/ltr).
ofminstens zo goed   Asyntho SP    5W30  API SL/CF ACEA A1,B1,A5,B5 (Euro <6.50 p 20/ltr)
Dit zijn alle drie zeer hoogwaardige moderne motorolieen.

Lees de olie specificatie tabel Q8( op dit forum) en wordt wijs!!
ik heb mijn keuze reeds gemaakt.
- Van Matex (ForumPro) op 27-05-2005 20:11
Zo morgen lekker naar Errel (Duitsland)en dan een weekje kampeertouren (zonder vouwwagen).
Eens lekker wat litertjes van het een en ander verbrassen !
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 28-05-2005 07:45
MPM  is op een andere manier gemaakt dan Dexelia. Met andere toevoegingen. Daarom is het altijd beter geen olies te mengen. Je zou dus de mazda dealer moeten vragen jouw olie te gebruiken.Waar stond ook alweer dat mazda volsytheet ontraadt ? ik ga dit dan even terugkoppelen met Eurolub (mijn adviseur) Ik heb zelf ook geen problemen met MPM hoor alleen dat er wat veel schuim aan de pijlstok zit.
Zo nu ga ik weer 1500 km op de klok zetten dit weekend
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-11-2007 20:17
Ik weet het...het is een oud topic, maar ik las dit topic en dacht ik moet toch iets zeggen hihi

Wij kregen ook te horen dat er 5w 30 in moet, maar ik lees dat de olie erg schuimt bij de RX-8, waar komt dat door?
Wanneer olie erg warm wordt, wordt deze steeds dunner wat eigenlijk niet goed is, 10w 60 daarentegen (deze olie zit ook in de M motoren
van BMW) blijft, wanneer deze erg warm wordt, zich normaal gedragen net als op normale temperatuur.

Worden wankel motoren warmer dan zuiger motoren?

Groetjes M&M
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-11-2007 14:01 Edited 23-11-2007 14:04
Een wankelmotor is vooral in die zin afwijkend dat er olie in de kamers geinjecteerd wordt. Dat is iets dat in een normale Ottomotor niet gebeurd. En afdichting door de oliefilm is bij een Wankel ook kritischer.
Ik zou daarom terughoudend zijn op basis van vergelijking met die motoren iets te veranderen, en zou gewoon olie met de hier door Mazda aanbevolen specificaties blijven gebruiken.
Een Wankelmotor produceert in verhouding tot zijn massa veel warmte, dat wel. Maar de verbranding zelf is niet substantieel heter, dus dat maakt voor de olie niet zoveel uit.
- Van Brakefire (SuperForumposter) [de] op 24-11-2007 23:26
Zegmaar een soort van moderne 2-takt...
Trabi-Reloaded ofzo?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 25-11-2007 17:49
Leo:

>
> Ik zou gewoon olie met de hier door Mazda aanbevolen
> specificaties blijven gebruiken.


Absoluut. Mocht er dan toch eens iets mis gaan en je hebt b.v. een nieuwe motor nodig zoals in mijn geval ;) , dan hoef je je nooit af te vragen of het soms daaraan gelegen heeft.
Ik kon mij tenminste beroepen op het gebruik van de aanbevolen olie voor deze auto.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-12-2007 15:59
Ik ging vandaag even bij de dealer in Bergen op Zoom langs voor een flesje olie voor onderweg. Ik zeg tegen 'm, 'doe maar een flesje olie voor een RX8', komt ie aanzetten met Dexelia 10w40 volsyntheet :S

'k Zei tegen 'm dat er 5w30 in een rex moet. Zegt ie dat ze 2 Rexen in onderhoud hebben, en dat ze er altijd die 10w40 ingooien.. en dat die 5w30 voor andere auto's bedoeld is.

Toen wees ik 'm even op het foldertje met de olieen, en warempel, bij de 5w30 olie stond oa te gebruiken voor de RX8, en dat stond niet bij die 10w40 :P .

Hij keek een beetje verbaasd, en ging het eens uitzoeken hoe het precies zat zei ie haha.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 28-12-2007 17:10
Ben benieuwd wanneer die andere 2 uit Bergen op Zoom zich hier aanmelden en komen informeren over olie, duurzaamheid van de motor, etc.........
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-12-2007 18:51
Blijft toch een beetje vaag.. welke olie eigenlijk het beste is..
1 ding is wel duidelijk Mazda schrijft 5w 30 minerale olie voor,
En de meeste hier hebben er in elk geval 5w 30 in zitten, alleen de 1 minerale de ander half of vol-syntetische olie.
Ik zal het eens op de rx-7 club vragen wat zij erin doen.

Groetjes M&M
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 28-12-2007 20:17
Navragen kan nooit kwaad. Maar bij mijn weten zijn de seals op de rotor in de RX-8 motor iets anders van samenstelling dan van de RX-7's.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-12-2007 22:50
Nou voor zover ik weet zitten er geen rexen in Bergen. Misschien komen ze uit zeeland ofzo. Ik kom hier in de heel buurt maar 1 rex soms tegen, en da's een grijze belgische, uit Stabroek volgens mij.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-06-2009 23:22
Betreft: synthetische motorolie / (reklame) Mazda Japan

.........bijgaande info is waarschijnlijk bekend neem ik aan:

http://www.rx8club.com/attachment.php?attachmentid=136013&d=1238233610

http://jaytec-lubricants.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1_7_18&products_id=177
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-06-2009 18:18
Maar het zijn bijde met full synth. olie, maar in de rex moet minerale olie....

Groetjes M&M
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-06-2009 18:30
Martine:

> Maar het zijn bijde met full synth. olie, maar in
> de rex moet minerale olie....
>
> Groetjes M&M


Volgens de "Jappen" mag synthetische olie kennelijk ook; zo te zien beveelt Mazda-Japan het gewoon aan................

Groetjes, Ruud
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-06-2009 20:25
Martine:

> Maar het zijn bijde met full synth. olie, maar in
> de rex moet minerale olie....


Volgens wie dan wel? De fabrikant beveelt Dexelia aan, kijk maar in je boekje, en dat is geen minerale olie.
Fijn dat we het weer even over de olie kunnen hebben. Olie, de smeerolie van elk autoforum! ;-)

>
> Groetjes M&M

- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [gr] op 04-06-2009 19:11
Geen pure minerale olie.... op het Engelse forum las ik iets van 'hydro cracked' olie, wat dat ook moge betekenen.
- Van joost (Deelnemer) [nl] op 07-06-2009 20:51
Dexelia Ultra is een vol synthetische olie met acea 5 klassificatie en speciaal onder deze naam geproduceerd door Total-Fina.
Minerale olie bij een Rex zit b.v. in het differentieel, dit is i.v.m. het goed functioneren van de  "remblokjes" voor de sper.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-06-2009 20:56
Ik snap er niets meer van... Ik heb hier op de site net bijna alles opnieuw gelezen en de minerale olie komt ook steeds naar voren, maar ook de half en vol synthetische olie.
We hebben het inmiddels ook opgezocht in het boekje en daar staat idd niets in dat het minerale olie moet zijn... Wel dat het 5w30 moet zijn.
Tot nu toe heb ik steeds dure Dexelia olie bij de Mazda dealers gekocht, vanwege het minerale verhaal.
Terwijl ik (omdat ik bij BMW werk) gewoon 5w30 vol of half synthetische olie kan kopen voor een paar euro per liter!!
Dus ik ben wel blij dat dit topic weer eens besproken wordt!

Groetjes M&M
- Van joost (Deelnemer) [nl] op 10-06-2009 21:37
Ik denk dat het toch verstandig is om bij een andere olie keuze op de specs te letten. De 5W30 is een zeer dunne olie die ook bij koude omstandigheden voor een goede doorbloeding van je oliekanalen zorgt (b.v. de olie injectie in de verbrandingskamers). De acea A5 specificatie is een van de hoogste van de huidige motorolienen is speciaal bedoeld voor b.v. motoren die extreem belast worden en/ of veel hitte produceren.    Dit laatste is zeker het geval bij onze rotatiemotoren. Ik zou het persoonlijk niet aan durven om een standaard 10W40 te gebruiken. Daarbij scheelt het toch maar een paar tientjes per jaar en dat valt in het niet bij de onbeschofte brandstofconsumptie van onze Rexen.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-06-2009 22:50
Leerzame (Duitse) link...........let op het aspect "Scherkraft" (= weerstand van olie tegen het doorbreken van de oliefilm); is bij ACEA A3 beter dan bij ACEA A5:
Oordeel zelf:
http://www.rx8-fan.de/wbb3/index.php?page=Thread&threadID=17981

Groetjes, Ruud
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-07-2010 15:21
Ik heb maar eens 5 flesjes Dexelia Ultra via Ebay gehaald uit Duitsland. Kost 42 Euro, plus 14,50 verzendkosten.

Komt uiteindelijk neer op 11,30 de liter, en dat betaal ik bij Hoebeke eigenlijk ook (ietsjes meer, tegen de 12,- ) 

Het zijn wel andere flesjes, met een rode sticker ipv een goudbruine sticker, maar dat kan gewoon een ontwerpkwestie zijn. De olie zelf is exact gelijk.

Verder waren de flessen ook nog gesealed, dus er zit geen troep in in ieder geval.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-03-2014 21:00
zooooo......

jaren verder, en eigenlijk is er niets verandert wanneer je je erin verdiept, en wanneer je gaat zoeken hoe moeilijker het word
en de dealers zeggen NU jaren later nog steeds verschillende dingen!!

ja 5w 30 dat is duidelijk, maar dan het synthetische verhaal.........

Ja ik was er weer eens even mee bezig...zucht zucht

nou laten de verhalen maar weer eens langs komen, misschien komt er nu iets nieuws :)

Groetjes M&M
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 12-03-2014 11:56
Denk niet dat het ooit "opgelost" word..
- Van Knet (SuperForumposter) [be] op 12-03-2014 17:58
Zal het nog wat gekker maken, In Engeland raden ze aan na een rebuild om 10w40 te gebruiken. Ik heb ook met diverse andere mensen gepraat en er zijn heel veel mensen overgestapt op 10w40, maar het is wel een vereiste dat je genoeg oliedruk hebt.

De 5w30 zou volgens velen niet volstaan.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-03-2014 21:33
Hoor dat vaker van die 10w40 ja. Beter voor de lagers.

Tja het is wel iets dat ze na veel praktijkgevallen met versleten motoren met 5w30 aanraden. Maar aan de andere kant zijn er volgens mij geen motoren uit elkaar gehaald die veel km's op 10w40 gelopen hebben?

Of is er ondertussen wel een 1:1 vergelijk?
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-03-2014 09:44 Edited 13-03-2014 12:17
Feiten:
-De Renesis heeft moderne oliekeerringen (Viton) en deze zijn bestand tegen de toevoegingen in (half)synthetische oliën.
De eerdere Rotatiemotoren zijn echter niet allemaal geschikt voor volsynthetisch, daarom mineraal.

-Geen of te weinig olie is slecht voor een motor.

-Een Rotatiemotor gaat vroeg of laat stuk.

-Een wetenschappelijk onderbouwde relatie tussen verschillende oliën en slijtage bestaat (helaas) niet.
Er is geen nultest, alleen meningen.

Meer feiten zijn er gewoon niet.
Ondanks de diverse goede oliën slijt een Renesis gewoon.
Hoe je het went of keert.

Mening:
-Het gebruik van de motor bepaalt in hoge mate de slijtage.
Circuitrijden is per definitie een aanslag op motor en aandrijving.
-Elke 100.000km revisie om erger te voorkomen.

Grtz Dennis.
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 13-03-2014 11:37
Tjaa dit is echt een eindeloze lange discussie voornamelijk ook omdat het vaak op meningen is gebaseerd en niet op onderbouwde feiten.
Na aardig wat forums gelezen te hebben,me wat meer verdiept te hebben in de olie  en rekening houdend met het nederlandse klimaat hou ik het bij de Dexelia 5W-30.
Het is gewoon bijna niet te zeggen want het lijkt wel of het haast per rex en per persoon verschilt.
- Van Knet (SuperForumposter) [be] op 13-03-2014 18:05
Seizoenen hebben er ook wel wat mee te maken.

Er zijn er bij die verschillende soorten olie gebruiken naargelang het warm of koud is.

En of er al motoren uit elkaar zijn gegaan die 10w40 hebben gebruikt, dat weet ik niet. Maar de onderliggende gedachte is gebaseerd op hun ervaringen met de rx7. En ik meen dat er gelijkenissen waren met de rx8 waardoor het beter zou zijn onder andere bij de lagers ja.

Ik ga waarschijnlijk om na 10w40 van zodra ik de nieuwe oliedrukregelaar heb steken. Ik heb al iets hogere druk door de MM tune via de Cobb.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-03-2014 21:08
maar waar de vraag zit, is niet of het 5w 10w enz moet zijn, want dat is eigenlijk wel duidelijk : 5w 30.
MAAR is het mineraal of half syntheet of vol syntheet  ;)

Groetjes M&M
- Van Knet (SuperForumposter) [be] op 14-03-2014 07:01
Ik ga over op redline 10w40 en die is vol synthetisch. Op aanraden van mense die ervaring hebben met deze dingen. Anders deed ik het ook niet, ben nogal voorzichtig als het op de motor aankomt.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-03-2014 09:35
Als de motorconstructie het toe laat: synthetisch.

Synthetische basisoliën bieden verbeterde prestaties omdat ze geproduceerd zijn met een duurder chemisch proces dan het proces dat gebruikt wordt bij de productie van minerale olie.
Daarom flowen volsynthetische oliën bijvoorbeeld gemakkelijker bij starttemperaturen, wanneer de meeste slijtage plaatsvindt.
Ze zijn ook beter bestand tegen hitte en worden gemakkelijker beschermd door antioxidant-additieven (oxidatie is een natuurlijk afbraakproces dat geleidelijk plaatsvindt in olie).
En ze zijn ook minder vluchtig dan minerale oliën.

Dexelia Ultra is half synthetisch, waarom Mazda dit aanbeveelt is volstrekt onduidelijk.
Misschien in verband met claims?
Volsyntetisch verdient altijd de voorkeur lijkt mij...
Ik gebruik Elf Evolution SXR 5W-40 synthetisch maar rij nooit bij temperaturen onder nul.

Grtz Dennis
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 14-03-2014 10:00
Wat ik even niet snap he.
Wij rijden allemaal RX8
de 1 gebruikt 10w40,75W90,5W20,10w30,5W 10 de ander 5w30,vol synthetisch,half synthetisch of minerale olie.
dus dan zou je zeggen dat ze alle 3 goed zijn toch?
tenzij er een verschil zit tussen de motoren 03,04,05,06,08 zou ik zeggen dat er alleen op basis van het klimaat dus een uitspraak zouden kunnen worden gedaan.
Maar dan moet je  RX8en hebben die bijvoorbeeld in de VS(droog klimaat) rondrijden waarvan 1 op  10w40,75W90,5W 10 5w30,vol synthetisch, half synthetisch of minerale olie
en een rx8 uit bijvoorbeeld Nederland  10w40,75W90,5W20,10w30,5W10,5w30,vol synthetisch, half synthetisch of minerale olie.
Want de 1 zegt dat vol synthetisch  slecht is en de ander zegt weer dat vol synthetisch juist weer goed is en minerale olie en half synthetisch  weer niet goed genoeg is.
ze moeten dan natuurlijk allemaal  of alleen snel weg,alleen stad of een combi van beide hebben gereden met allemaal hetzelfde aantal KMs en dan de blokken uit elkaar halen en de verschillen spotten.
Zolang we dit dus niet in kaart hebben gebracht wordt het denk ik een onmogelijke opgave om een uitspraak over de olie te doen.  
dus zeg het maar:)
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 16-03-2014 11:15
Belangrijkste reden waarom Mazda een half syntheet voorschrijft is omdat er ook olie in de verbrandingskamer geinjecteerd wordt.
Vol synthetische olie verbrand gewoon slechter, wat normaal een groot plus punt is.
Maar bij ons kan dat overmatige carbon afzetting geven in de verbrandingsruimte.
Ik rijd met Castrol half syntheet, maar zou het liefst een Sohn adapter plaatsen en 2 takt olie injecteren ipv halfsyntheet.
Dan kan de motor ook zonder enige nadelen op vol synthetische olie draaien, wat gewoon beter is.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-03-2014 11:26
Moderne fatsoenlijke volsyntheten geven dat verbrandingsprobleem niet meer. Die dunnere olie is ook vanwege emissie/verbruik etc. Tja het zal allemaal wel, de mijne staat nu op 168000 op de eerste motor, en heb nooit iets anders gehad dan de Dexelia.

Heb wel een kwaaltje nu, maar dat is hoogtwaarschijnlijk de brandstofpomp. Alles wijst daarop, en ding schijnt vaker problemen te geven.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-03-2014 23:55 Edited 16-03-2014 23:58
@ mluyben

Betr...................Belangrijkste reden waarom Mazda een half syntheet voorschrijft is omdat er ook olie in de verbrandingskamer geinjecteerd wordt.
Vol synthetische olie verbrand gewoon slechter, wat normaal een groot plus punt is.
...........

Zie hieronder wat Mazda tegenwoordig/reeds een aantal jaren voorschrijft:



- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2014 02:59 Edited 17-03-2014 03:57
...."Belangrijkste reden waarom Mazda een half syntheet voorschrijft is omdat er ook olie in de verbrandingskamer geinjecteerd wordt.
Vol synthetische olie verbrand gewoon slechter, wat normaal een groot plus punt is".....

Elke soort olie verbrandt namelijk slecht.
Bovendien wordt hier "thermische stabiliteit" verwart met "brandbaarheid"....een wezelijk verschil.
En met een vierkante, langwerpige verbrandingskamer wordt dat alleen maar erger.
Zo circuleert er een hoop onzin rond op Internet.

Grtz Dennis.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2014 03:29 Edited 17-03-2014 03:57
Pre-mixen is sowieso beter maar voorkomt niet de "carbon build-up".
Het probleem ligt in het feit dat de olie die via de omp wordt geïnjecteerd niet voor een gelijkmatige verdeling zorgt.
Hierdoor verbrandt de olie ook niet volledig en gelijkmatig.
Maar ook bij pre-mixen niet omdat je gewoon een vierkante langwerpige verbrandingskamer hebt (en dus uitstoot negatief beïnvloedt).
Vandaar ook de dubbele ontsteking om dit toch enigzins te compenseren waar de trailing zo belangrijk is.
Wanneer deze niet werkt merk je daar weinig van maar de koolstofafzetting (en uitstoot uiteraard) wordt hierdoor wel aanzienlijk meer...

Het maakt dus niets uit of je mineraal of synthetisch rijdt.
Het effect is hetzelfde en dat heeft gewoon te maken met hoe een Rotatiemotor is geconstrueerd en werkt.
Een zelfde soort discussie zou je kunnen voeren omtrent het gebruik van E10 vs EURO95.
Sommige zweren zelfs bij EURO98 voor atmosferische motoren en dan krijg je ook hele amusante discussies...

Grtz Dennis.
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 17-03-2014 14:48
Waarom verkoopt Mazda dan nog steeds die half/half dexelia als je om olie vraagt??
Ik rijd echt liever met volsyntheet!
Dus overstappen kan zonder problemen? Dan komt er volgende keer gewoon 5w40 in....

Ik premix dus ook ivm het bovenstaande verhaal van Dennis.
Ik blijf er wel bij dat een Sohn adapter het alleen nog maar beter maakt omdat er dan geen slecht verbrandbare olie in de kamers terecht komt, alleen nog 2 takt olie..
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2014 18:38
Ik ben het met Ruud eens!

Minerale olie verbrand veel makkelijk dan vol syntheet 
2 takt olie is er zelfs voor gemaakt om te verbranden...

Maar nu zeggen ze bij Mazda vol syntheet? als ik de plaatjes bekijk...

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2014 18:49
Dexelia is een 'hydrocracked' olie... wat een discussies lees je als je daar even op zoekt zeg pfff. Maar blijkbaar is volsyntheet ook vaak geen echte volsyntheet, behalve in Duitsland.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2014 21:16
Hoe is het heelal ontstaan?
Zal het voor altijd blijven uitdijen, of ooit weer inkrimpen?
Welke olie moet er in een RX-8?
Bestaat God echt niet?
Wat is de zin van het bestaan?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2014 22:17
Haha ja dat somt het wel op :D
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 19-03-2014 09:00
De zin van het bestaan is nog altijd eenvoudiger te beantwoorden dan welke olie er in een rx8 moet.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-03-2014 18:54
hahahaha :):):) die Caecil  weet altijd de moeilijkheidsgraad te benadrukken :):)

Groetjes M&M
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 26-03-2014 16:48
Om hier ook nog even een kleine reactie te geven,

Heb met Cees Hoebeke ook over olie gehad wat nou de beste olie is en of pre-mixxen zin heeft en en eventueel een Sohn adapter (2-takt olie injectie ipv motor olie injectie) zin heeft op de RX-8

Pre-mixxen
mijn idee over pre-mixxen is dat het niet heel veel zin heeft en het de kans op verzuipen en vet slaan van bougies alleen maar verhoogt.
Bij een koude motor heeft het wel iets zin, als er namelijk zonder pre-mix gereden wordt spoelt de Benzine de geïnjecteerde olie snel weer uit de Kamers weg.
Hierdoor is het ook heel belangrijk dat een koude motor niet overdadig veel belast wordt. Bij een warme motor treedt dit niet meer op.

Sohn Adapter
Sohn Adapter, blijft bovenstaand probleem hebben ook hier wordt de olie die geïnjecteerd wordt grotendeels weg gespoeld en warm niet meer.
Voordeel van de Sohn Adapter is dat je de motorolie verbruik omlaag zal gaan en minder zal hoeven bijvullen en er komt 2-takt olie bij welke je moet gaan bijhouden.
welke 2-takt olie het beste gebruikt kan worden is daarbij ook nog een hele leuke discussie.
Door mijn 2-takt kart (rotax max, Powervalve moet nagenoeg weerstand loos schuiven en is erg gevoelig voor Carbon build-up) heb ik zelf ondervonden dat daar ook nogal wat verschil in zit.
Ook 2-takt olie zorgt voor Carbon build-up in de motor, en niet perse minder dan normale motorolie.
Of deze oplossing uiteindelijk goedkoper is??

Conlussie
Wat wel extreem belangrijk is dat het niveau van de olie altijd goed op pijl is, Olie aan de pijlstok is niet voldoende!!
Minder olie in de motor heeft ook een leuk gevolg dat de Olie warmer wordt eventueel zelfs te warm.
Olie van een RX-8 vervuilt door de Carbon build-up in de motor, regelmatig verversen en filter vervangen is heel belangrijk.
Bij de bovengenoemde methodes blijft de carbon build-up in de motor en de olie bestaan.
Bij pre-mix is het voordeel wel dat deze vervuilde olie niet meer in de kamers komt, maar de Lagers welke hier het meest gevoelig voor zijn blijven blootgesteld worden aan de vervuilde olie.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 27-03-2014 21:04
Goede opsomming.
Ik zou er nog aan willen toevoegen dat er bijna geen excenterlagers stuk gaan.
Vraag maar aan Kees.
Pas als er geen oliedruk is door te laag peil of door lekke/rotte olieleidingen lopen de lagers stuk.

Outjer
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Nogmaals olie

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill