Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / RX-8 strak door de bocht?
- Van BenM (Deelnemer) [nl] op 19-08-2010 20:05
Als beginnende RX-8 rijder heb ik gemerkt dat mijn rex een vreemd gedrag vertoont als ik een lange bocht met redelijke snelheid neem.
De auto voelt aan of deze een beetje schommelt.
Bij mijn vorige wagen (Mazda 6) had ik geen problemen om een bocht met vergelijkbare snelheid te nemen.
En dan bedoel niet extreem snel, maar vlot de bocht door.

Ik heb geen idee wat hiervan de oorzaak is (correctie door DSC of slechte afstelling of een bekend mankement?).
De auto is uit 2006 en staat op 4 nieuwe banden (nokian ZG2), spanning 2,4 bar.

Ik zal het voorleggen aan mijn Mazda dealer, maar ik heb meer vertrouwen in de expertise van dit forum.
- Van Renesis (ForumPro) op 20-08-2010 15:08
Ik denk dat vele met mij hetzelfde probleem hebben. We durven er gewoon niks zinnigs op te zeggen.
Dan blijven simpele speculaties over. Echter totaal geen garantie. Zie dit maar als een poging tot meedenken.

Normale opgegeven bandenspanning is 2,2 bar en 2,3 bar zodra van plan bent om 210+ te rijden.
De genoemde banden zijn ook niet echt je van het. Zou normaal gesproken niet echt onbalans moeten geven. Echter wel een stuk minder grip.
DSC van de REX is volgens mij nogal lui. Laat in ieder geval een aardige sliphoek toe.
Mijn vriendin presteerde het om de achterbanden met 130km/u op te branden tijdens het overijverig klaverblaadje rijden. Dat ging aardig probleemloos dwars(ik zat er naast) en ze heeft hem er zelf net zo probleemloos uit "getrokken".
Met mijn eigen bewuste speelbuitjes zet ik de boel uit.

Rest eigenlijk de volgende vraag. Hoeveel km's hebben de schokdempers achter de rug?
- Van BenM (Deelnemer) [nl] op 20-08-2010 16:02
De kilometerstand van de wagen is 24.000.

Bij aflevering zijn de oorspronkelijke banden (Bridgestone RE040) op mijn verzoek vevangen door de Nokian's.
Deze band heeft zeer goede score's in diverse testen. maar is misschien niet ideaal voor de RX-8.
Standaard doe ik de bandenspanning altijd 0,2 bar hoger dan opgegeven. Hier zijn blijkbaar ook de meningen over verdeeld.

De auto geeft op deze wijze wel goed aan waar de grenzen liggen. Ben benieuwd hoe dat op een nat wegdek zal gaan.
- Van Renesis (ForumPro) op 20-08-2010 16:57
Ik hoop dat anderen mee willen denken. Ik heb echt geen flauw idee. :(
Hebben overigens zelf de RE040's vervangen voor RE050A's. Bevallen in alle opzichten veel beter dan de RE040's.
- Van Hakke (SuperForumposter) op 20-08-2010 20:00
Wat heet 'redelijke snelheid'? Vlot over een landweg of 150+, 200+?

Ingrijpen van DSC lijkt onwaarschijnlijk, dan zou het lampje op het dashbord gaan flikkeren.
Ook bandenspanning heeft volgens mij geen invloed, tenzij je met verhoogde druk op circuit gaat rijden.

Andere banden dan OEM zou oorzaak kunnen zijn: als ze geen versterkte 'wangen' hebben kan bij het bochten de band gaan rollen op de velg...

Misschien een lekkende/kapotte schokdemper?

Heb het zelf nog niet meegemaakt en de mijne krijgt toch regelmatig op zen donder bij alle bovengenoemde snelheden ;)
- Van BenM (Deelnemer) [nl] op 22-08-2010 10:42 Edited 22-08-2010 11:02
Altijd moeilijk te beschrijven hoe snel je een bocht neemt. Het is toch de verhouding snelheid tegen de scherpte van de bocht.
Bijvoorbeeld 80 km/u in een flauwe bocht in de bebouwde kom. Met deze snelheid ging mijn Mazda 6 strak de bocht door. Van de RX-8 verwacht ik minstens een net zo goed bochtengedrag. Sportief rijden, maar niet alsof je aan het racen bent op het circuit.
Lijkt nu alsof ik als een waggelend eendje de bocht door ga.

Het DSC lampje gat niet flikkeren, zal dus inderdaad niet de oorzaak zijn.

De banden zouden goed moeten zijn voor sportief rijden.
Volgens de fabrikant:
Designed for fast driving, the Nokian Z G2 clearly outperforms its competitors in demanding, difficult conditions. It is not afraid of even heavy temperature fluctuations or rain. Its driving response is precise, yet pleasant and quiet.
The Nokian Z G2 is designed for sporty cars and fast driving and belongs to the UHP category, the top class of passenger car tyres.

Ook aan de recensies te zien is de band beter op nat wegdek dan de Bridgestone RE050A.
Veilig gedrag bij nat wegdek is voor mij bij dagelijks gebruik wel belangrijk. Daarom de keuze voor deze band.
De band is ook van het type 95XL, dus bestand tegen zware belasting.
Of ze verstrekte wangen hebben weet ik niet.
Ik ben wel benieuwd of andere RX-8 rijders ervaring hebben met deze band. Wat goed is voor de gemiddelde sportieve auto, hoeft niet ook voor de RX-8 geschikt te zijn.

Ik zal de schokdempers bij de lokale bandenspecialist laten checken. Hier zou inderdaad een probleem mee kunnen zijn.
De auto heeft in de 2,5 jaar voor mijn aankoop slechts 600 km gereden. Er kan dus een rubber of dergelijke uitgedroogd zijn.

Wat mij nu duidelijk is, is dat het geen normaal gedrag is.
Ik heb nog garantie, dus ik hoop dat de Mazda dealer het probleem kan vinden en verhelpen.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-08-2010 02:25
Ben, mijn auto is ook van 2006.

Vorig jaar heb ik een lekkende achterschokbreker gehad. De wagen was net een maand uit de garantie maar ik heb toch hem toch vergoed gekregen door de importeur. Dit voorjaar was de andere achterdemper aan de beurt. Wel vroeg bij 40K...
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 23-08-2010 17:23 Edited 23-08-2010 17:32
Ik zit eigenlijk te wachten tot BVK zich in deze discussie meldt.
Mijn RX-8 vertoonde ook al een tijdje vreemd bochtengedrag, nu alweer dik 2 jaar geleden. Ik kon niet echt beschrijven wat er nou precies aan de hand was, en ga dan maar eens in het Duits aan zo'n monteur uitleggen wat je voelt tijdens het rijden.
Toevallig kwam BVK bij ons op visite en uiteraard werd de Rex aan een kleine inspectie onderworpen. BVK wist me onmiddellijk te vertellen dat de auto een defect had aan een koppelingsdingetje en liet me ook zien wat er stuk was. Sorry, ik ben een vrouw, kan absoluut niet meer bedenken hoe het onderdeel heette.
In ieder geval kon ik in de volgende week aan de monteur op de brug laten zien wat er defect was. Onderdeel aan beide zijden vernieuwd en probleem met het bochtengedrag onmiddellijk verholpen.

Als ik nou toch kon bedenken hoe dat dingetje heette........
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 23-08-2010 17:31 Edited 23-08-2010 17:33
Simpel, rekening even opgezocht.

In het Duits heet het "Koppelstange" en ik heb geleerd dat bij vertaling Duits-Nederlands of Nederlands-Duits, alles wat je niet weet gewoon hetzelfde is.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-08-2010 17:58
Endlinks waarschijnlijk :)
- Van Matex (ForumPro) op 23-08-2010 18:15 Edited 23-08-2010 18:25
Oftewel de koppelstang tussen stabilisatorstang en wielophanging.

Dit is de verbinding tussen de rode stabilisatorstang en de driehoekige aluminium wielophanging.
Deze voorkomt het overhellen in snel genomen bochten.
En is bij de sportieve rijders op dit forum van een verzwaarde (dikkere) uitvoering.
Zowel de stabilisatorstang als de front endlinks.
Bijlage: 14202a.jpg (23k)
- Van BenM (Deelnemer) [nl] op 30-08-2010 16:59
Vandaag naar de Mazda dealer terug geweest: de banden, schokbrekers en koppelstangetjes zijn goed.
Weggedrag hoort bij het karakter van de auto. Door de achterwielaandrijving zal ik met de RX-8 nooit zo strak de bocht kunnen nemen als met de voorwielaangedreven Mazda 6. Zal me dus wat meer moeten inhouden en de bochten wat minder sportief moeten nemen.

Toch wel even slikken als je op de snelweg in een bocht de auto voelt 'waggelen' terwijl je wordt ingehaald door een Mercedes Vito busje...
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 30-08-2010 17:23
BenM:

> Vandaag naar de Mazda dealer terug geweest: de
> banden, schokbrekers en koppelstangetjes zijn goed.
> Weggedrag hoort bij het karakter van de auto. Door
> de achterwielaandrijving zal ik met de RX-8 nooit
> zo strak de bocht kunnen nemen als met de
> voorwielaangedreven Mazda 6. Zal me dus wat meer
> moeten inhouden en de bochten wat minder sportief
> moeten nemen.
>
> Toch wel even slikken als je op de snelweg in een
> bocht de auto voelt 'waggelen' terwijl je wordt
> ingehaald door een Mercedes Vito busje...


????
Ik weet niet natuurlijk niet wat jij onder sportief verstaat. En ik weet ook niet hoe jij met een Mazda 6 door een bocht kon. En ik weet niet wat jij onder waggelen of het strakke gevoel verstaat.Tuurlijk voelt ie anders. Maar met de RX-8 kan ik de bochten toch echt wel wat beter hoeken dan ik dat met de verlaagde Mazda 3 kon.

Ik ben echt geen techneut en ik wil je ook niet verontrusten of zo. Alles over gevoel daargelaten, als je in een bocht kan worden ingehaald door een Vito lijkt mij dat er iets niet klopt. Zat hij in een tramrail vast en lag er alleen op jouw rijstrook ijs? Zat Sabine Schmitz achter het stuur van die Vito?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-08-2010 18:51
Ik zou maar eens naar een andere garage gaan.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 30-08-2010 19:08
Of is het misschien toch de combinatie banden-RX8?
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-08-2010 20:13
Als de rx-8 ergens om geroemd word is het wel zijn bochtengedrag! en dan wel positief gezien ;)

Groetjes M&M
- Van Brakefire (SuperForumposter) [be] op 30-08-2010 20:24
Waar woon je?

Misschien is dat bij een andere RX-8 eigenaar in de buurt en kan die je in zijn auto laten rijden hoe het moet voelen, of als hij er niet happig op is anderen in zijn auto te laten rijden kan hij in ieder geval in jouw auto rijden en voelen of het met je ophanging zit zoals het hoort.
- Van Renesis (ForumPro) op 30-08-2010 20:40
BenM:

> Vandaag naar de Mazda dealer terug geweest: de
> banden, schokbrekers en koppelstangetjes zijn goed.
> Weggedrag hoort bij het karakter van de auto. Door
> de achterwielaandrijving zal ik met de RX-8 nooit
> zo strak de bocht kunnen nemen als met de
> voorwielaangedreven Mazda 6. Zal me dus wat meer
> moeten inhouden en de bochten wat minder sportief
> moeten nemen.
>
> Toch wel even slikken als je op de snelweg in een
> bocht de auto voelt 'waggelen' terwijl je wordt
> ingehaald door een Mercedes Vito busje...


Dit is het vreemdste verhaal in tijden. Hier klopt echt niks van. Een RX-8 is juist een bochtenauto en al helemaal vergeleken met een 6.
Dat FWD vs RWD verhaal klopt van geen kanten.
BTW. Een Vito heeft RWD. ;)
- Van henkie (SuperForumposter) [nl] op 30-08-2010 20:45
Of leen eens een set wielen met goede banden en test dat eens.
Want ik weet  haast zeker dat  je banden niet oke'zijn.
Ik heb er ervaring mee,maar ik had 1 groot voordeel je kon er lekker mee driften.
- Van Brakefire (SuperForumposter) [be] op 30-08-2010 21:50
In het kader van ik probeer eens iets stoms, a la "Mijn TV doet het niet want de stekker zit er niet in":
Er zit toch wel lucht in je banden hè? Niet dat je op 1,5 bar probeert door de bocht te sturen? Je moet ze wel lekker oppompen, naar 2,8 of 3 bar ofzo. :P
- Van Renesis (ForumPro) op 31-08-2010 00:13
2.8/3 bar is best wel hoog. Krijg je minder loopvlak en grip door.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-08-2010 17:33
Idd 2.8 of meer is veel te hoog!
Zo uit het hoofd, moet het 2.2 zijn, voor en achter

Groetjes M&M
- Van Accel (Powerposter) [nl] op 31-08-2010 20:59
Beste,

Nokian banden zijn niet top, maar denk niet dat je auto hiervan gaat "waggelen" met de juiste bandenspanning. Lijkt me eerder dat ie gaat schuiven. Het kan nog zijn dat je koortlagen zijn gebroken maar de banden waren nieuw vertelde je. Schokdempers zijn toch echt niet top van Mazda. Wij hebben gemiddeld 80 Mazda's in de verhuur en mijn schatting is dat bij zeker 10 auto's (vooral 3, 5 en 6) de achterschokdempers binnen 3 jaar moeten worden vervangen. Weet niet of dit ook zwak punt is bij de rex. Maar met kapotte schokdempers kan de rex wel gaan "waggelen".

Maar neem van mij en andere forumgebruikers aan: je moet een serieuze auto hebben wil je een rex in een bocht voorbij rijden en zeker niet met een Vito.
- Van BenM (Deelnemer) [nl] op 01-09-2010 16:31
Mijn auto blijft in de bocht prima zijn lijn houden, geen slippende banden, geen overstuur of onderstuur.
Lijkt mij ook dat het niet aan de banden ligt (spanning 2,4 bar), maar eerder aan de schokbrekers oid.
De auto is zeer communicatief. Net als mijn MX-5 voel je precies aan als er iets afwijkend gebeurt en de auto voelt ook goed aan wat de bestuurder wil.

Helaas moeilijk aan de garage te bewijzen dat hier een probleem mee is.
De garage geeft een antwoord als "dit is het karakter van de RX-8" op mijn vage klachten. Zij hebben ook liever geen dure reparatie in de garantieperiode.

Ik heb de auto laten "testen" door de kwik-fit. Zij duwen even op de spatborden, zien de auto terugveren en geven als concusie dat de schokbrekers goed zijn. Dit geeft dus weinig vertrouwen. Ik zal de auto eens op de krik zetten en kijken of er achter de wielen iets bijzonders te zien is. Anders zal ik op eigen kosten de auto moeten laten onderzoeken door een goede Mazda garage.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-09-2010 16:53
Blijf ook aub weg van de kwikfit, da's al helemaal niets.

Voor zover ik weet zijn de schokbrekers op de RX8 niet gevoelig voor defecten.

Ik denk dat je toch eens goed naar die stabilisatorstangen moet kijken.
- Van BenM (Deelnemer) [nl] op 01-09-2010 16:57
Brakefire,
Ik woon in de buurt van Amsterdam.
Als er een ervaren RX-8 rijder is die de auto wil uitproberen, dan is deze welkom.
- Van BenM (Deelnemer) [nl] op 01-09-2010 17:02
Caecil:

> BenM:
>
> ????
> Ik weet niet natuurlijk niet wat jij onder sportief
> verstaat. En ik weet ook niet hoe jij met een Mazda
> 6 door een bocht kon. En ik weet niet wat jij onder
> waggelen of het strakke gevoel verstaat.Tuurlijk
> voelt ie anders. Maar met de RX-8 kan ik de bochten
> toch echt wel wat beter hoeken dan ik dat met de
> verlaagde Mazda 3 kon.
>
> Ik ben echt geen techneut en ik wil je ook niet
> verontrusten of zo. Alles over gevoel daargelaten,
> als je in een bocht kan worden ingehaald door een
> Vito lijkt mij dat er iets niet klopt. Zat hij in
> een tramrail vast en lag er alleen op jouw
> rijstrook ijs? Zat Sabine Schmitz achter het stuur
> van die Vito?


Zal wel leuk geweest zijn als het Sabine Smitz was, maar ik was niet bezig om een nieuw record te vestigen op de Nordschleife.
Eerder een bouwvakker die even wil bewijzen dat zijn busje net zo snel een bocht kan nemen als een sportwagen.
- Van Renesis (ForumPro) op 02-09-2010 12:32
Ik heb zelf jaren lang met een stevig verbouwde MX-5 NB gereden.
Die is veel communicatiever dan de RX-8. Onze MX-5 vertoonde na de verbouwing een lichte neiging tot overstuur.
De Kwikfit test had daar ook nooit geholpen. De koni's van de MX-5 stonden op maximale hardheid. Je brak eerder je handen dan dat de auto inveerde.

Toch zijn er ook duidelijke overeenkomsten. Gewiebel is daar geen voorbeeld van. De Rex rijd een beetje als een logge MX-5.
Zeer goede balans en relatief lichvoetig. Echter zwaarder en minder direct dan een MX-5.
- Van BenM (Deelnemer) [nl] op 02-09-2010 16:55
Helemaal mee eens.
De RX-8 komt wel heel dicht in de buurt van de NC, maar de MX-5 blijft de topper op dat gebied (jinba itai).
Vergeleken bij mijn vorige Mazda 6 is de RX-8 veel communicatiever.
- Van Renesis (ForumPro) op 02-09-2010 18:06
Helaas is de NC ook te groot en zwaar geworden. Op MX-5 gebied blijven de NA en NB het leukste om mee te rijden.
De NC is in de meest recente uitvoering wel erg mooi.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-09-2010 18:12
na nb nc????

Niet Aanbetalen, Niet Bekend, Niet consequent hihihihi

Groetjes M&M
- Van Renesis (ForumPro) op 02-09-2010 19:01
Inderdaad niet consequent. Je vergat de hoofdletter C. ;)
- Van Rhisto (Powerposter) [nl] op 03-09-2010 09:31
NA staat bij mij voor Natural Aspiration, ofwel:
geen turbo op de motor.
:#
- Van RS8RX (Powerposter) [nl] op 30-05-2012 18:53
Mocht je steeds het probleem hebben dan zou ik naar de ophangingsrubbers kijken.
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / RX-8 strak door de bocht?

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill