Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Normale of HP versie ?
- Van Rotary-X (Deelnemer) [nl] op 14-07-2010 20:27
Ik zit er aan te denken om een RX 8 te kopen maar zit nog steeds te twijfelen tussen de standaard en HP versie. Is er een verschil tussen degelijkheid bij de motor welke je kans hebt sneller te vervangen, ik hoor namelijk hier en daar dat het een auto is waar de motor toch wel eens eerder vervangen moet worden dan bij normale motoren ? Kan iemand mij ook vertellen hoe lang de motor(en) gemiddeld meegaan in Km's ?

Uiteindelijk even een wat leukere vraag: Ik weet dat de HP dus meer kracht heeft maar word wel ondersteund door een 6 schakelbak, merk je veel verschil tusen de 5 en 6 schakel motoren bij het optrekken tot  bijv. de 100 ? Ik lees wel dat als je optimaal schakelt het misschien een sec of anderhalf kan schelen, maar je kunt natuurlijk wel met een 5 schakel langer doortrekken tot je overschakelt wat denk ik wel wat rustiger rijdt. Ik hoor graag jullie antwoorden en meningen. . Bedankt !
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 15-07-2010 09:33
Ik denk dat je gewoon moet proefrijden met beide om het verschil te weten.
Zelf heb ik een HP en heb nog nooit met een LP gereden. En het prijsverschil met een LP upgrade en een HP is minimaal.
Hier bij commercieel staat een hele mooie HP te koop met zeer mooie accessoires.
- Van Renesis (ForumPro) op 15-07-2010 11:24
Hoe het met de SP zit weet ik als HP eigenaar niet.
Ik kan wel bevestigen dat de HP vrij lange versnellingen heeft. Bij vol doortrekken in 5 bereik je topsnelheid. 6 is dus meer een overdrive.
In de realiteit zul je bij een stoplichtsprint weinig verschil merken. Op papier scheelt het bijna een seconde. In de realiteit ligt het vooral aan de bestuurder.
Ik heb onze HP 1 keer op de 5.9 sec geklokt.
Toen zat ik alleen in de auto, was het windstil en zo'n 10 graden C. Banden(meer grip als standaard) waren opgewarmd. De winst door de Mazdaspeed cold air intake is te verwaarlozen.
Normaal gesproken zit ik eerder richting 7 sec. Beetje afhankelijk van mijn bui.

Levensduur van de motor verschilt een beetje. Er zijn er genoeg die de ton niet bereiken. Er zijn er ook die er ver overheen knallen.
Ik denk dat bij normaal gebruik de 100.000km gemiddeld haalbaar moet zijn.  Alles daarboven is vooral meegenomen.
Kijk goed naar de km-stand en geschiedenis van de auto's. Er zijn kwetsbare punten en zoals bij de meeste auto's moeten er wel eens dingen vervangen worden. Als je hier geen weg in weet te vinden kan het nogal duur uitpakken.

Op het forum kun je genoeg vinden over kwetsbare delen zoals de bobines.
- Van marco8 (Powerposter) [nl] op 15-07-2010 12:40
Hoi,

Ik kan natuurlijk de HP gaan ophemelen omdat ikzelf een te koop heb staan maar het verschil bij tweedehands SP/HP is gelukkig bijna te verwaarlozen. Ik heb drie jaar geleden als eerste vereiste naar de lage KM stand gekeken. Verder heeft de HP natuurlijk boven de 7500 toeren nog wat extra power maar dit moet je dan ook willen gebruiken. De sprint van 0 naar 100 is bijna 1 sec. sneller maar ook afhankelijk van je eigen rijstijl en natuurlijk niet de vergeten je banden kwaliteit  tav de wegligging. Een merkband is aan te bevelen want achter hoef je geen goedkopere band te proberen want dan komt constant de electronica in werking met correctie (eigen ervaring). Voren merk je niet direct verschil.

De uitvoering binnen voor de SP en HP kan hetzelfde zijn als het een upgrade van de SP betreft. Zelf kan ik niet over een SP beoordelen maar ik zou er gewoon eens een proefrit in de buurt in gaan maken en dan eens een HP uit proberen.

Bochtenwerk met de SP en HP is gewoon super en op het circuit hebben ook genoeg rex rijders ervaringen opgedaan of nog steeds he Outjer.

Mijn 3 jaar ervaring met de rx8 HP zijn zeer goed omdat er verder buiten het onderhoud geen enkele bijzonderheid mee heb gehad maar ik reed er ook maar 7000 km mee per jaar als 2e auto.

Ik hoop dat charles bovenstaande mijn rx8 bedoeld die aangeboden wordt (grappie) maargoed veel zoek plezier naar een mazda rx8 of het nu een SP/HP is het model blijft super.

Waarom doe ik de rx8 weg zal natuurlijk de vraag opkomen, ik zoek nu een cabrio versie met de rex eigenschappen. Zie prijsaanpassing in mijn advertentie bij commercieel, met of zonder accessoires.

Groetjes Marco
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 15-07-2010 13:21
Ja, ik bedoelde de jouwe. Dit ook ivm de kleur!! Deze kleur heb ik ook. Ik had eerst een rode, maar hoelanger ik de blauwe heb, hoe mooier ik de kleur vind.
- Van Rotary-X (Deelnemer) [nl] op 15-07-2010 16:35
Maar als ik het dus zo begrijp is het dus verstandig om er niet maar zo een te kopen waar al meer dan 100.000 kms op de teller staan en waar nooit de motor in is vervangen ?! Ik ben niet echt een technicus  dus wil wel gauw op safe spelen.
- Van Renesis (ForumPro) op 15-07-2010 16:47
Ik zou het niet aanraden. ;)
- Van Rotary-X (Deelnemer) [nl] op 15-07-2010 18:08
Het is wel wikken en wegen zeg, supermooie auto maar toch een onbetrouwbare motor . . Uiteindelijk zal hij in aanschaf minder duur zijn dan een soortgelijke auto, maar als je kijkt naar het vervangen van de motor verdient mazda het er dik en dubbel van terug en kost het jou zelfs nog meer . .
Wat zijn de gemiddelde kosten om deze auto te onderhouden of motor vervangen en waar kan ik dit het beste laten doen ?
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-07-2010 18:14
Ik heb zelf wel in een SP upgade gereden en heb nu een HP.

De HP heeft standaard wat extra leuke dingen tegenover de SP zoals xenon, navigatie, bose geluids systeem,6 bak , en wat meer pk,s, dan is er nog de SP upgrade, een dikkere uitvoering van de SP met als extra; navigatie,en het bose systeem.

Verder is de HP harder geveerd dan de SP, en in toeren is de HP toch wel merkbaar feller op het gas.

Maar wat hier al vaker is gezegt; ga eens met bijde rijden....

Groetjes M&M
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 15-07-2010 18:15
Stuur maar een pb naar joost.Zijn RX8 had bijna een jaar geleden 175000 km gedraaid zonder noemes waardige reparaties. Dit alles met dezelfde motor!!
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-07-2010 18:20 Edited 15-07-2010 18:58
ja joh 175.000km!!! met de eerste motor???
Zou het dan toch echt mogelijk zijn.....

Groetjes M&M
- Van Rotary-X (Deelnemer) [nl] op 15-07-2010 18:28 Edited 15-07-2010 18:31
Ja ik snap op zich wel wat je bedoelt, ik ben momenteel in bezit van een Astra OPC en bij aankoop gooide ik m vaak (soms te vaak) in de volle toeren en had veel meer schade dan nu ik het meer afwissel. Dat is niet alleen met wankelmotoren zo, opzich zijn bijna alle motoren die in hoge toeren te werpen zijn redelijk gevoelig. Ligt er inderdaad aan hoe je met de auto omgaat, maarja dat kan ik natuurlijk zo niet zien (alleen schriftelijk.) ;)
- Van knaken (Powerposter) [nl] op 15-07-2010 18:36
113000 km eerste motor, zonder een schroef te vervangen met mijn HP van 2005. Wel alles orgineel gelaten.

gr. Ronald
- Van Rotary-X (Deelnemer) [nl] op 15-07-2010 18:37
Het is dus alleen wel een feit dat deze wat meer olie nodig heeft dan een normale motor, kan iemand mij alvast info geven wat voor olie het beste is ?
- Van Renesis (ForumPro) op 15-07-2010 20:44 Edited 15-07-2010 20:48
Een Astra OPC motor is niet vergelijkbaar met een wankelmotor.

Een wankelmotor MOET je regelmatig volledig doortrappen. Daar kunnen ze juist erg goed tegen als je de boel maar rustig opwarmt. Een wankelmotor sloop je door als een oud wijf te rijden. ;)

Oliediscussie is complex. Meningen zijn verdeeld. Wij houden het op Dexelia 5 w 30 bij de Mazda garage's vandaan.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 15-07-2010 21:17
Renesis:

> Oliediscussie is complex. Meningen zijn verdeeld.
> Wij houden het op Dexelia 5 w 30 bij de Mazda
> garage's vandaan.


Of eBay Duitsland voor véél minder....
- Van dvb80 (Deelnemer) [be] op 04-08-2010 13:13
Rotary-X:

> Het is dus alleen wel een feit dat deze wat meer
> olie nodig heeft dan een normale motor, kan iemand
> mij alvast info geven wat voor olie het beste is ?


Gebruik gewoon de olie die de dealer verkoopt. Ik heb deze ook en die zorgt niet voor problemen. ligt volgens mij rond de 18 euro per liter (niet echt schokkend dus). Hij verbruikt wel iets olie, maar ik denk dat het afhankelijk is van de staat van de motor. Mijn vorige motor verbruikte een 3 liter op ong 1500 km (niet goed dus). Mijn nieuwe heeft ong een lliter per 4000 km.

Ik zou er niet op bezuinigen, de motoren zijn sterke motoren die heel wat kunnen hebben. Weinig olie zijn ze erg gevoelig voor.

(Let wel: dit is mijn mening, er zijn hier voldoende topics met deze discussie te vinden.)
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Normale of HP versie ?

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill