Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Chiptuning van de AIR-IKS-8
- Van Black-RX8 (Powerposter) [nl] op 02-07-2010 08:20
Hallo,

Ik zit rond te kijken om mijn mazda te laten chippen. Nu was ik eigenlijk nieuwsgierig naar de mening van de mensen van het forum en eventueel naar de ervaring van diegene die ook hun AIR-IKS-8 hebben laten chippen.

Levert het iets op betreffende vermogen, zuiniger rijden of iets dergelijks?! Waar kan ik ook eventueel terecht, heb al een bedrijf gevonden in Oss die het kan en dat ziet er (als ik naar de site kijk) professioneel uit, het gaat om Osscars. Wellicht heeft iemand hier ervaring met deze zaak?

Graag hoor ik wat van jullie voor ik besluit om het te laten doen!

Alvast bedankt, Ruben
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 02-07-2010 09:16
Ik denk dat je je geld beter ergens anders aan kunt besteden. Ben zelf bezig met een andere uitlaat van RVS met eventueel een RVS sportcat. Zie bijgaande mail/offerte voor de RX8.
Misschien als er meerdere liefhebbers zijn kunnen we een betere prijs bedingen.
Hallo Charles,



Bedankt voor je aanvraag.

Dat is geen enkel probleem om te maken.

Hierbij de mogelijkheden en de prijzen.



Prijzen inclusief montage en onderdelen:



- Huidige demper vervangen voor RVS sportdemper                 265 euro

- Huidige demper vervangen voor RVS sportdemper, aftakking naar recht/links en ook hier een RVS sportdemper ( dus aan beide kanten een demper met een sierstuk)  415 euro

- Huidige demper vervangen voor RVS sportdemper, aftakking naar recht/links met een buis en hier ook een RVS sierstuk plaatsen                                   365 euro



Dubbele sierstukken ( dus rechts 2 pijpjes en links 2 pijpjes ) kunnen tegen een meerprijs van 80 euro geleverd worden.

Heeft je auto alleen een uitsparing aan de linkerkant of rechterkant? Geen probleem.

Wij hebben speciale apparaten waarmee wij je bumper kunnen uitfrezen ( indien nodig ) naar de vorm van het sierstuk zodat deze er mooi op zit en origineel ‘af fabriek’ lijkt.

En je hoeft hier niet apart voor te betalen want het zit bij de prijs in.



Met onze sportuitlaten kun je een zeer mooi sportief geluid krijgen, maar zal niet storend zijn voor omwonenden.

Mooi brommend als de auto stationair loopt, en wat dieper bij hogere toeren.



Tevens kunnen we ook RVS sportcats leveren voor 8% tot 12% vermogenswinst!

En uiteraard APK goedgekeurd!
De prijs hiervan is 395 euro inclusief montage.



Alles is op voorraad en direct leverbaar.

Alle prijzen zijn inclusief 19% btw EN montage

Uiteraard met een jaar garantie.

Montage duurt ongeveer 2,5 uur en je kunt er bij ons op wachten onder genot van een kop koffie of thee.

Deze offerte is 14 dagen geldig.

Afspraak maken kan telefonisch op nummer +31 (0)546-433333



Het is eventueel ook mogelijk om ’s avonds en in het weekend langs te komen.

Heb je verder nog vragen? Stel ze dan gerust.



Met vriendelijke groet,

Elias Khalil



Exclusive Tuning Worldwide

Virulyweg 37A

7602 RG Almelo

+31 (0)546-433333

www.exclusivetuningworldwide.nl

info@exclusivetuningworldwide.nl
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 02-07-2010 09:22
En zijn die uitlaten ook berekend op de hoge uitlaat temperaturen van de RX-8?
- Van Black-RX8 (Powerposter) [nl] op 02-07-2010 10:05
Klinkt allemaal best aardig! Alleen mijn budget is nu nog niet zo hoog dus als ik zo'n uitlaat wil incl sport cat moet ik nog even doorsparen :).

Nu kost het chippen 300 euro dus dat valt nog mee, maar ben toch benieuwd of dat mensen hier er goeie ervaringen mee hebben.

Wanneer ben je van plan de uitlaat e.d. te organiseren voor jezelf?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-07-2010 13:38
Chippen zal je niet veel vermogen op gaan leveren ben ik bang. Andere uitlaat ook niet trouwens.

Het zal wellicht iets kunnen schelen met verbruik, maar of dat de prijs waard is....

Als ik dan toch voor chippen zou gaan zou ik toch een bedrijf opzoeken met ruime wankelmotor ervaring.

Enige manier om extra vermogen te maken is turbo/supercharger, kan je tot 80 pk oid opleveren maar kost wel wat. Met chippen/uitlaat/inlaat/vliegwiel/ontsteking enz mag je blij zijn met 10 pk extra.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-07-2010 14:47
Als ik je vertel dat chippen op een ongeblazen motor in het algemeen, en een Renesis in het bijzonder, vrijwel zinloos is en ook vaak contraproductief, verstoort dat de enige werking van het chippen: het placebo-effect. Ik raad je daarom aan me niet te geloven. :-)
Zoek maar eens op dit forum, er is al genoeg over gezegd.
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 03-07-2010 06:24
Chippen zal je ongeveer 10pk opleveren wat het zeker niet waard is om aan de software van je motor te laten prutsen. Het verbruik zal hoogstens 2% dalen. De tuningcentra hebben gewoon geen ervaring met rotatiemotoren waardoor je in de misérie kan geraken. In België heb ik naar verschillende mails gestuurd die op hun website de rex staan hebben om te chippen maar ze willen er zelfs niet aan beginnen omdat het het  niet waard is en je de vermogenswinst niet-nauwelijks zal voelen. Het beste wat je kan doen is idd een inox sportuilaat plaatsen. Je zal je 10pk hebben, mooi geluid en het ziet er nog mooi uit ook. Dus veel intressanter en zonder risico!!!!!!!! Ik laat er volgende week 1 plaatsen bij Skytune in Maldegem voor 640€ op maat gemaakt met keuringsattest.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-07-2010 10:47
Met een sportuitlaat ga je die 10 pk ook niet redden. Bij Racing Beat hebben ze na testen 3,5 pk winst gehaald. Zonder demper kwamen ze op 5 pk. 

Je hebt zelfs kans dat je vermogen in zult leveren...
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 03-07-2010 14:26
Bij Remus en Sebring beweren ze nochtthans 10Pk winst. Skytune zegt dit ook te kunnen! Logisch gezien minder weerstand betekent meer Pk's.
Minder weerstand geven is wat een sportuitlaat doet, er zitten minder kamers in die het geluid dempen. Dit mag ook niet teveel zijn want je hebt weerstand nodig om je motor te laten draaien.
Met een universele uitlaat kan dit misschien wel het geval zijn dat je weinig winst of zelfs minder Pk's hebt. Zo'n kanon dat veel van die opgezette speelgoedbakjes hebben.
Eén die op maat gemaakt is en die getest is voor een rex zal wel goed werken denk ik.
Volgende week vrijdag weet ik te zeggen hoe het is met de op maat gemaakte Skytune uitlaat.....
Er gaat ook nog een turbo supercharger in, geen electrische want die zijn te gevaarlijk als de motor stationair draait.
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 03-07-2010 20:36
goldeneagle0672:

> ...
> Eén die op maat gemaakt is en die getest is voor
> een rex zal wel goed werken denk ik.


Als die terplaatsen onder de auto op maat gemaakt wordt, hoe kan die dan getest zijn op de auto
om je die vermogenwinst te kunnen garanderen ?

> Volgende week vrijdag weet ik te zeggen hoe het is
> met de op maat gemaakte Skytune uitlaat.....


> Er gaat ook nog een turbo supercharger in, geen
> electrische want die zijn te gevaarlijk als de
> motor stationair draait.


Een elektrische turbo ??? klinkt in ieder geval zéér gevaarlijk....
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-07-2010 22:19 Edited 03-07-2010 22:21
Kerel je snapt er echt helemaal niets van....  natuurlijk beweren fabrikanten 10 pk winst, anders koop je hun uitlaat natuurlijk niet. Mazda heeft het heel goed voor elkaar met de standaard uitlaat, en er valt bijna niets te winnen.

Wellicht dat een andere uitlaat wel 10 pk oplevert icm de geioniseerde benzine.... pfff

Electrische supercharger.... pfff....

Ik steek hier geen moeite meer in.
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 04-07-2010 05:52 Edited 04-07-2010 07:46
Ze hebben het idd heel goed voor elkaar bij Mazda. Een auto die veel te weinig vermogen heeft in verhouding met het verbruik en die onbetrouwbaar is!!!!!
Heb jij hem helpen ontwikkelen misschien als ik jou als de grote specialist hier bezig hoor!
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 04-07-2010 07:51
De pot wordt aangekocht door Skytune en is idd getest. De buizen, de beugels en de sierstukken alles in inox worden ter plaatse geplooid en gelast tot op de mm. juist!
Niet zoals bij Remus en Sebring dat je er hem maar onder te hangen hebt en dat je de buizen mag beginnen warmen om alles perfect te laten passen!!!
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 04-07-2010 09:09
Doe ff een beetje lief tegen elkaar, make love(nou ja dat gaat te ver) not war...
- Van Accel (Powerposter) [nl] op 04-07-2010 12:10 Edited 04-07-2010 12:24
Hey  goldeneagle0672,

Dus je laat een uitlaat maken voor een ongeblazen RX-8 met een vermogenwinst van 10 pk en dat gaat je honderden euros kosten. Vervolgens ga er je er turbo/supercharger opzetten met een vermogenstoename van 50 tot 100 pk? Dat is echt de omgedraaide wereld voor het optimaliseren van je motorvermogen. Voor een optimaal geblazen wankelmotor "moet" je toch echt een andere uitlaat monteren. Je kunt wel met de orginele uitlaat, of in jou geval de op maat gemaakte uitlaat voor een ongeblazen wankelmotor, rijden, maar dat is blazen door een rietje ipv een regenpijp.

Dus ben je van plan een turbo of supercharger te monteren pas dan ook het uitlaatsysteem daarop aan.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-07-2010 14:25 Edited 04-07-2010 16:36
goldeneagle0672:

> Ze hebben het idd heel goed voor elkaar bij Mazda.
> Een auto die veel te weinig vermogen heeft in
> verhouding met het verbruik en die onbetrouwbaar
> is!!!!!
> Heb jij hem helpen ontwikkelen misschien als ik jou
> als de grote specialist hier bezig hoor!


Kijk lekker naar jezelf, je waant jezelf ook een specialist.

Als je zoveel te klagen hebt over de Rex dan doe je 'm toch lekker weg? Ze hebben het bij Mazda met de uitlaat ((!) Je zit mijn woorden te verdraaien!) zeer goed voor elkaar ja, en daar valt bijna geen winst te halen. Zelfde geld voor de inlaat. En dat is algemeen bekend voor veel Rex rijders. Enige goede reden om die te vervangen is voor het geluid, niet voor het vermogen.

Een van je eerste topics ging over een apparaat dat benzine ioniseert enz, geloof je 't zelf? Vervolgens zeur je over gassen die niet weg kunnen (echt wat een onzin, zodra de verbrandingsslag klaar is zijn de gassen weg) Je hebt geen enkel idee wat koudestartstroom inhoudt (en nee dat heeft niet te maken met een koude motor starten). En je hebt het ook nog eens over een elektrische turbo supercharger (!)

Je hebt er kennelijk geen kaas van gegeten, en als ik je dan een beetje probeer te helpen, ga je een partij eigenwijs zitten doen, want jij schijnt het toch beter te weten!?! Je waant jezelf een specialist.

Bekijk het maar! Ik zie graag je topic tegemoet wanneer je je motor opgeblazen heb.
- Van Accel (Powerposter) [nl] op 04-07-2010 22:47
Hey,

Een elektrisch aangedreven supercharger of turbo bestaat wel, maar staat nog redelijk in de kinderschoenen/geen massaproduct. Dus waar ga je in hemelsnaam dat ding halen en levert niet het beloofde rendement zie ook http://www.decrxgarage.nl/index.php/algemeen/121-elektrische-turbo?

Waar ga je de elektrisch vermogen vandaan halen? De Rex heeft geen systeem om de remenergie op te slaan en op deze manier is het systeem alleen maar te gebruiken als een soort boost/Kers/lachgas. Je moet dus zorgen voor een constante aanvoer van elektrisch vermogen en dus een veel sterkere dynamo plaatsen, en ja dat kost veel extra energie. Ik denk ook niet dat de standaard accu voldoet als stroomvoorziening voor de elektrisch aangedreven turbo of supercharger, Dus extra accu('s) met als bonus lekker veel gewicht. Ik denk als je dit op de Rex wilt toepassen beter een Nissan GTR (sorry, vies woord) want dat is goedkoper en sneller.

Denk toch echt dat de huidige mechanische geblazen producten momenteel de betere en vooral realistischer opties zijn. Je kunt ook nog kiezen voor de 20b wankelmotor en dat is mijn persoonlijke favoriet, maar helaas een dure optie waar je ook ander leuk speelgoed van kan kopen.

Maar de Topic ging over chippen. Een vriend van een zakenrelatie van mij doet chiptuning en zei tegen mij: "Deze ongeblazen wankelmotor is al zo goed door de japanners afgesteld dat we er misschien 5 pk meer uit kunnen halen, dus lekker dat geld ergens anders aan uitgeven!"
Geblazen motoren zijn uiteraard wel te chippen met leuke vermogenswinsten.
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 06-07-2010 04:48
Toch één iemand op deze site die niet alles in het belachelijke trekt. Bedankt Accel!
Kheb dit artikel gelezen en het was zeer interessant maar als ik het goed begrijp heeft een K&N sportluchtfilter dan ook geen enkele zin want die filter laat enkel meer lucht door maar daar ben je blijkbaar niets mee als ik het artikel goed begrepen heb. Dan ben je dus beter af met de originele papieren luchtfilter waarbij je geen risico hebt dat er rotzooi door gaat?
- Van Black-RX8 (Powerposter) [nl] op 06-07-2010 10:49
Thanks Accel...

Ik heb ondertussen besloten om inderdaad maar niet te chippen, ga binnenkort dan maar is kijken voor leuke velgen :).
Iedereen bedankt voor zijn reactie ondanks het feit dat het op een gegeven moment ergens anders over ging als dat de topic titel deed geloven ;).
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-07-2010 22:33
goldeneagle0672:

> Toch één iemand op deze site die niet alles in het
> belachelijke trekt. Bedankt Accel!
> Kheb dit artikel gelezen en het was zeer
> interessant maar als ik het goed begrijp heeft een
> K&N sportluchtfilter dan ook geen enkele zin want
> die filter laat enkel meer lucht door maar daar ben
> je blijkbaar niets mee als ik het artikel goed
> begrepen heb. Dan ben je dus beter af met de
> originele papieren luchtfilter waarbij je geen
> risico hebt dat er rotzooi door gaat?


Dus als ik zeg dat je geen extra vermogen zult halen, dan ben ik een 'specialist', maar als een ander het zegt dan is het opeens wel goed?

Tot nu toe ben ik op de site maar 1 iemand tegengekomen die belachelijk doet....
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-07-2010 13:21
Ik lees en geniet... :-)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-07-2010 20:47
lol
- Van Renesis (ForumPro) op 09-07-2010 14:04
goldeneagle0672:

> Ze hebben het idd heel goed voor elkaar bij Mazda.
> Een auto die veel te weinig vermogen heeft in
> verhouding met het verbruik en die onbetrouwbaar
> is!!!!!
> Heb jij hem helpen ontwikkelen misschien als ik jou
> als de grote specialist hier bezig hoor!


Kijk dan vooral nooit naar oudere Mazda's met wankelmotor. Dan kun je pas echt huilen.

Niet lullig bedoeld hoor. Dit soort mankementen kon je voor de aanschaf al bedenken. In plaats van achteraf klagen.
Met voorkennis had het hooguit iets erger dan voorgesteld kunnen wezen.

Over filters en uitlaten.. Beide goed en volledig(dus inclusief kat) aanpassen is zeer duur voor het resultaat wat het kan opleveren. Maximaal 20pk(optimistisch) in totaal dus.

Even voor het gemak.
Goede cold air intake doet +5pk.
Goede sportkat doet +10pk.
Goede uitlaat doet +5pk.

Totaal van 20pk zul je wel enigzins merken(zet de airco maar eens aan). Ons brandstofprobleempje scheelde ook een aantal merkbare pk's(geen kriebels in buik bij vol accelereren in lage versnellingen).
In dit geval moet je het echter vooral van het geluid hebben. Psychologisch gezien rij je dan met 40pk meer. ;)

Eigenlijk zijn deze opties vooral leuk als je de boel moet vervangen. De meeste "tuning" onderdelen zijn goedkoper dan de originele Mazda onderdelen.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-07-2010 17:13
Ik denk dat je nog iets te optimistisch bent over de waarden maarja....

Volgens mij is het niet zo dat je alles bij elkaar op kan tellen trouwens.... maar echt goed onderbouwen kan ik dat niet.... is meer een vermoeden eigenlijk.
- Van Renesis (ForumPro) op 09-07-2010 20:28
Zou goed kunnen hoor.
Dit is echter wat ik mee heb gekregen over Mazdaspeed.
Vrij eerlijke jongens dacht ik zo. ;)
Hoe het precies zit met het optellen weet ik ook niet. Uiteindelijk is het vooral veel geluid.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-07-2010 15:41
goldeneagle0672:

> Ze hebben het idd heel goed voor elkaar bij Mazda....
> Een auto die veel te weinig vermogen heeft in
> verhouding met het verbruik!!


Kijk en hier ben ik het zeker mee eens!!

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-07-2010 16:00
Klopt ook wel, maar daar had ik het helemaal niet over. Mazda heeft het namelijk wel heel goed voor elkaar met de standaard intake en uitlaat, waar ze bijna geen ruimte voor verbetering laten.

Het sloeg dus nergens op dat het verbuik/vermogen verhaal erbij betrokken werd, dat is weer een andere discussie.
- Van Black-RX8 (Powerposter) [nl] op 15-07-2010 17:24
LOL

Ik heb een vraag over chippen en er wordt hier een goeie discussie gezet over alles BEHALVE chippen...
Jullie kunnen dit topic beter een slotje geven en ergens anders de discussie voort zetten...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-07-2010 17:31
Het antwoord staat er anders toch. Chippen heeft te weinig nut.
- Van Renesis (ForumPro) op 15-07-2010 20:55
Is dit moeilijke chippen typisch Mazda? Welke modellen hebben dit nog meer(voor zover bekend)?

Ik kwam dit met de MX-5 ook tegen. Daarbij kon je gelijk een complete boordcomputer vervangen(4000euro voor 10pk).
Nou ben ik al geen voorstander van chippen bij ongeblazen blokken. Dus dit ging hem al helemaal niet worden. :)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-07-2010 10:59
Ik vermoed dat de MPS modellen wel redelijk te kietelen zijn met een chip :)
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 16-07-2010 14:26
Klopt, ben er al meerdere tegen gekomen met 325pk tot 360 pk... Lekker op de voorwieltjes...
- Van Renesis (ForumPro) op 16-07-2010 15:04
Ik vraag mij af of die motor standaard geknepen is. Anders ben ik benieuwd waar je op in moet leveren.
- Van Rotary-X (Deelnemer) [nl] op 23-07-2010 19:22 Edited 23-07-2010 19:32
Om toch erover terug te vallen, een site zoals deze http://www.bullpower.nl/chiptuning/benzine/mazda.html geeft de volgende specs aan qua chippen voor de RX 8:

Chiptuning Mazda RX-8
 
192pk/220Nm
 

206pk/240Nm

Chiptuning Mazda RX-8 HP
 

231pk/211Nm
 

247pk/233Nm

Ik constateer dus vermogenwinst van boven de 10 PK, maar dat is nog niet het belangrijkst, die extra NM op de koppeling is toch het meest opzienbarende. . Toch weet ik niet of dit te vertrouwen is, er staan voor de rest geen computergegevens bij en zelfs dan kan het niet waar zijn. Toch als ik deze specs zie en je wilt je auto over het algemeen toch orgineel houden vind ik het voor een ongeblazen benzine motor een aardige winst.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-07-2010 00:44
Wij van WC eend....
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 24-07-2010 04:36 Edited 24-07-2010 04:39
Kheb toch mijn twijfels over een paar dingen.
598€ voor de rex is de duurste tuning op hun site maar ze kunnen de rex niet op de rollen bank zetten.
De rollenbank is hun stokpaardje en daarom beweren ze beter te zijn dan andere tuners omdat ze de chip zelf ontwikkelen en  op maat maken?
http://www.bullpower.nl/rollenbank.html
Hoe hebben ze dit dan bij de rex dan gedaan? Hoe kunnen ze bewijzen dat ze 14pk winst kunnen maken?
Voor hetzelfde geld geef je 600€ voor pk's die je hoogstwaarschijnlijk toch niet zal krijgen(of toch niet zoveel) en helpen ze je motor naar de kloten!!!
Beter iets anders doen met dit geld of een chiptuner zoeken die de rex wel op de rollenbank durft te plaatsen en kdenk dan dat je met 8 à 10pk winst een gat in de lucht zal mogen springen.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 24-07-2010 07:37
Ze hebben voor de PK's gewoon bij beide auto's +7% gerekend en +9-10% voor het koppel en dat afgerond op een mooi getalletje. Volgens mij hebben ze nog nooit een RX-8 getuned.
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 24-07-2010 08:17
Kheb ze een mail gestuurd en gevraagd hoe ze dit kunnen waarmaken zonder de auto op de rollenbank te plaatsen
en waarom ze 100 à 200€ meer vragen dan voor een andere auto die ze wel op de rollenbank plaatsen.
Kben benieuwd als ik een reactie zal krijgen.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 24-07-2010 09:02
ik vind 20 NM extra niet echt indrukwekkend en zeker niet voor dat geld. Je gaat echt geen extra duw in je rug krijgen, alleen in je portemonnee...
- Van Rotary-X (Deelnemer) [nl] op 24-07-2010 10:45
@ Goldeneagle
Ja is inderdaad wel de verstandigste weg. . Ik ben benieuwd ! Laat het maar gauw weten. Natuurlijk is het tegenover een diesel of dikke benzine turbo motor een kleine marge en zeker voor dat geld. . maar toch 10 - 15 pk winst zijn toch wat extra paardjes.
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 24-07-2010 11:37 Edited 24-07-2010 11:40
Ik heb bijna al de Belgische tuningcentra gemaild in het begin dat ik mijn rex had, de meesten doen het al niet door de rotatiemotor!
Degene die het op hun site staan hebben raden het zelf af omdat de winst zo klein is en je het nauwelijks zal voelen.
Ze hebben ook geen ervaring met rotatiemotoren (enkel de rex heeft die en zoveel lopen er niet) + het is een heel gevoelige motor die je gemakkelijk naar de vaantjes kan helpen.
Zie maar op dit forum hoeveel er al een nieuwe hebben mogen steken te recht en ten onrechte (eerst compressietest laten doen!).
Ik zou niet aan de software van de rex laten prutsen. Met die 600€ een mooie sport uitlaat steken en 300€ voor een K&N Typhoon luchtinlaat zal je misschien??? ook 10Pk bijhebben wat veel veiliger is voor je wagen.
Het oogt mooi en je hebt een lekker geluid boven de 3000 rpm.
- Van Rotary-X (Deelnemer) [nl] op 24-07-2010 17:43 Edited 24-07-2010 17:52
Het zal wel maandag/di/woe worden wanneer je het te horen krijgt. . Ik zat er op zich ook een beetje van op te kijken, maar het is net wat een forum lid al zei, het kunnen goed een beetje gemiddelde berekeningen zijn zonder dat er echt iets is gebeurd, maar dan nog zie ik bij sommige merken bepaalde (bekende) auto' s er ook niet bij staan van na 2002. Dus het zal niet voor niets zijn dat de RX 8 erbij staat. Toch zoals jullie al zeggen is de motor erg gevoelig, een misverstand met te hoge waardes en je kan zwaaien naar je motor.

Ik ben overigens niet zo van de 'dikke sportuitlaten' liefst hou ik de auto zo origineel als het maar zijn kan van de buitenkant. Kun je met een powerfilter of dergelijk wat jij zei alleen al heel wat meer trekkracht uit deze auto halen (zonder sportkat en uitlaat) zonder dat de rest daar erg onder lijd ?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-07-2010 23:55
Lees het topic nog eens door.... ;)
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 25-07-2010 05:25
Een dikke sportuitlaat is het niet, ziet er bijna hetzelfde uit als de originele. Is wel van Inox en het geluid is mooier als je boven de 3000 rpm gaat. Zie topic Skytune sportuitlaat daar zie je foto's!
Over die extra power spreek ik mij niet uit, als het al zo is zal het misschien rond de 10 Pk liggen en dat voel je toch of bijna niet. Enkel de rollenbank kan hier uitsluitsel geven en dat is moeilijk (niet) te vinden in BE of NL. Mij was het enkel om het geluid te doen, al wat er extra bijkomt is mooi meegenomen.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-07-2010 14:44 Edited 25-07-2010 14:59
Tja, sorry hoor, ik begrijp het eigenlijk allemaal niet zo goed; dat gedelibereer over up-grades enz............de Rex is een fantastisch uitgebalanceerd concept in mijn ogen...........zowat gemaximaliseerd op alle aspecten.............ik vind, je accepteert de Rex zoals hij is; met al zijn voor- en nadelen..............en dan toch zijn er nog mensen die er een pietse extra uit willen persen........pk's; zwaarder/ander geluid; etc..........en daar ellenlang over bezig zijn ("oh'en).......... ik vind het afbreuk doen aan het concept van de Rex; ik heb veel respect voor de Mazda-ingenieurs en verbeeld mij niet dat ik dat nog eens even flink kan veranderen...........met alle latente problemen; levensduur verminderingen van dien en geklaag achteraf over slechtere prestaties, CEL meldingen, defecte motoren, katalysatoren etc............ik vind persoonlijk dat als je de Rex echt begrijpt en er van houdt dat je niet gaat zitten klooien met chipjes, brommerige in/uitlaatjes en wat dies meer zij..........in mijn ogen is iemand alleen een echte Rex-liefhebber als hij het concept laat zoals het is en er respect voor kan opbrengen..............indien anders, dan denk ik steeds weer joh (met alle respect hoor) je moet geen Rex kopen; koop toch een gebruikte TT, 350/370Z, Boxster o.i.d. en als dat te veel geld is een Astra, een Golf, een Seat, een BMW'tje 1 serie o.i.d. of een flinke diesel en leef je daar mee uit.
Ik vrees dat ik een heleboel boze opmerkingen zal krijgen, maar het moest mij toch even van het hart............en misschien is een enkeling het wel met mij eens.

Met respectvolle groeten aan alle Rex-bezitters,
Ruud
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-07-2010 17:55
Ik ben het gedeeltelijk wel met je eens, maar vooral wat betreft uiterlijke aanpassingen aan de Rex. Motorisch kietelen zie ik weinig problemen mee, alleen dat het bij de RX8 niet veel uithaalt. Dus veel upgrades zijn redelijk nutteloos als je het puur voor vermogen wilt doen.
- Van Agnes (Powerposter) [nl] op 25-07-2010 19:13
Helemaal mee eens! Ben zelf nog geen twee weken de trotse bezitster van mijn eerste REX. It's a dream come true na jaren van 626 en 6! Mijn REX is helemaal basic, en dat vind ik gewoon mooi. De lijnen, de uitstraling, de snelheid. Helemaal prima! Daar hoeven voor mij geen vleugels, uitbouwsels en extra geluid bij! De RX-8 heeft gewoon stijl, en dat wil ik graag zo houden.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 25-07-2010 19:35
Ik ben van mening dat elke spoiler die er op komt verkrachting is van een RX-8, een andere uitlaat of verlagingssetje moet echter kunnen vind ik...
- Van Renesis (ForumPro) op 25-07-2010 20:12
Beetje geluidsmodificaties en subtiele details zie ik niet als nadelig.
Bumperkits en dergelijke gaan mij al snel te ver.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 25-07-2010 20:30
Zoveel mensen, zoveel smaken, zoveel meningen.
Ik vind het heel leuk om te lezen wat anderen met de auto doen en wat er aan "geknutseld" wordt. Wat me wel opvalt is dat van alle verhalen over chiptuning (?), turbo's, en alles waar volgens de aanbieders zoveel vermogenswinst uit te halen is, ik hier weinig positiefs over terug hoor. Daarmee bedoel ik, ik heb nog van niemand gehoord dat er door het "geknutsel" aan de auto, deze zoveel beter of sneller rijdt. Beter geluid door ander filter of uitlaat, oké, maar dat is ook weer zoiets persoonlijks.

En verder vraag ik me af of je werkelijk het verschil van 5 of 10 pk extra voelt. En hoe lang je dat voelt. Want alles went.

Ook 506 PK.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 26-07-2010 19:36
Caecil:

> Ook 506 PK.


Meen je dat nou??

Afgelopen week de Rex weer eens sinds lang uitgelaten op de duitse autobahn (A46)
Wat liep ie lekker door boven de 200!
Jaren lang ging ie vanaf de toerenbegrenzer in de 4 maar moeizaam door en nu zelfs iets bergop had ik zo 225 te pakken.
Hoe dat komt?
Door de nieuwe bobines.
Daarvan was dus eerst (minstens) een jarenlang kapot.

Outjer
- Van joost (Deelnemer) [nl] op 27-07-2010 20:20
Wat de bobines betreft heb ik de zelfde ervaring als jij hebt, Outjer. Ik denk dat de meeste Rex-en met 80.000 km of meer, 1 of meerdere half gare bobines hebben en als je deze
vervangt heb je denk ik een veel grotere en voelbare winst dan met een chip van € 600.= .
Ze hadden die bobines beter ergens aan een wielkast kunnen hangen zoals bij de RX-7 want boven op dat hete blok smelten ze waar je bijstaat.

Mvg, Joost
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 14-09-2010 20:47
Ik heb niet alle antwoorden geleest maar hier is mijn ervaring.

Ik heb een professionele backgroung in PCM programering van productie Ford benzine motoren. Ik heb 4 jaren in G-B gewerkt voor Ford il de 90s.
Ik heb een 192 pk RX-8 sinds february 2004 met 106.000 km. Ik ben ook de technische moderator op de Franse RX-8 forum sinds de start.

In January 2009 heb ik een PCM programering gereedschap in Australië gekocht. Ik heb sinds mijn PCM herprogrameert en hier is wat ik ervan kan zeggen : de originele injectie kaarten zijn echt te rijk. De bedoeling is eerst om de catalysator te beschermen. Maar ook waarschijnlijk om een groter verschil te creeren in vergelijking met de 231 pk versie, omdat de injectie kaarten voor de 231 pk een beejte beter zijn (dat is, dichter bij de optimale punt voor vermogen).
Ik heb de injectie cijfers (lambda cijfers in feit) verbeterd in de kaarten om dichter bij LBT (Leanest for Best Torque, dat is de optimale punt voor vermogen) te gaan. Ik heb ook de RPM limiter tot 9000 r/min geplaats (vanaf 7500 op de192 pk). Er is inderdaad steeds potentieel in de 192 pk motor verder dan ten minste 8000 r/min! De nieuwe injectie kaarten hebben de acceleratie vanaf 4000 r/min heel veel verbeterd. De kleinste verbetering in prestaties in een wagen dat een normale mens kan voelen is 10%. Een specialist (engine calibrator b.v.) kan even 5% voelen. Ik ben er zeker van dat de verbetering in vermogen op mijn RX-8 is tussen 10 en 15%.
Er zijn nu veel verschillende programering gereedschapen op het markt die specifiek ontwikkeld werden voor de RX-8. En onze ervaring op de RX-8 France forum is dat ze zijn de beste performance/price investering op het markt voor de RX-8. 

Tot ziens,

Fabrice
- Van Brakefire (SuperForumposter) [de] op 14-09-2010 21:31
Wow.

Cool dat je hier meeleest en je ervaring deelt met ons.
En dan ook nog netjes in het Nederlands...

Hebben jullie in Frankrijk ook al vermogenswinst behaald met de 231HP versie?

Google Translate:
Wow.

Cool que vous êtes repas four et partager avec nous votre expérience.
Et encore parfaitement en néerlandais ...

Êtes-vous en France, même si les gains en capital tirés de la version 231HP?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-09-2010 21:34
Je hebt dingen zoals de Accesport, en daar worden winsten van tot 20 pk mee gerapporteerd, mits andere onderdelen ook verbeterd zijn, zoals inlaat/uitlaat. En dan laad je er maps in die door specialisten gemaakt zijn.

Bij een gespecialiseerde rotatietuner zal je wel winst kunnen pakken, maar bij een chipboer zou ik zelf dat risico niet durven nemen. Mag je blij zijn met 10pk.

Krijg je met de SP geen problemen met de luchttoevoer voorbij 7500 rpm? Die 2 extra poorten bij de HP zitten er toch niet voor niets.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 15-09-2010 06:58
Hey Fabrice,

Kunnen we een afspraak voor een tuningsessie bij jou maken? :-D

Groet,
Melkie
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 15-09-2010 07:28
Rasputin:

> Ik heb niet alle antwoorden geleest maar hier is
> mijn ervaring.
>
> Ik heb een professionele backgroung in PCM
> programering van productie Ford benzine motoren. Ik
> heb 4 jaren in G-B gewerkt voor Ford il de 90s.
> Ik heb een 192 pk RX-8 sinds february 2004 met
> 106.000 km. Ik ben ook de technische moderator op
> de Franse RX-8 forum sinds de start.
>
> In January 2009 heb ik een PCM programering
> gereedschap in Australië gekocht. Ik heb sinds mijn
> PCM herprogrameert en hier is wat ik ervan kan
> zeggen : de originele injectie kaarten zijn echt te
> rijk. De bedoeling is eerst om de catalysator te
> beschermen. Maar ook waarschijnlijk om een groter
> verschil te creeren in vergelijking met de 231 pk
> versie, omdat de injectie kaarten voor de 231 pk
> een beejte beter zijn (dat is, dichter bij de
> optimale punt voor vermogen).
> Ik heb de injectie cijfers (lambda cijfers in feit)
> verbeterd in de kaarten om dichter bij LBT (Leanest
> for Best Torque, dat is de optimale punt voor
> vermogen) te gaan. Ik heb ook de RPM limiter tot
> 9000 r/min geplaats (vanaf 7500 op de192 pk). Er is
> inderdaad steeds potentieel in de 192 pk motor
> verder dan ten minste 8000 r/min! De nieuwe
> injectie kaarten hebben de acceleratie vanaf 4000
> r/min heel veel verbeterd. De kleinste verbetering
> in prestaties in een wagen dat een normale mens kan
> voelen is 10%. Een specialist (engine calibrator
> b.v.) kan even 5% voelen. Ik ben er zeker van dat
> de verbetering in vermogen op mijn RX-8 is tussen
> 10 en 15%.
> Er zijn nu veel verschillende programering
> gereedschapen op het markt die specifiek ontwikkeld
> werden voor de RX-8. En onze ervaring op de RX-8
> France forum is dat ze zijn de beste
> performance/price investering op het markt voor de
> RX-8.
>
> Tot ziens,
>
> Fabrice


3 jaar niet actief geweest op het forum en weer terug?
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 15-09-2010 08:13
charlyrx8 :

> 3 jaar niet actief geweest op het forum en weer terug?


Ja. Ik kwam giesteren op de NL Forum om de Commercieel forum te verzoeken voor velgen in occasie. Ik spreek soms met Outjer op de Franse forum ook . Ik heb de eerste hele negatieve posten geleest en dus wilde ik mijn ervaring geven. Blijft toch wel af van kleine dosen aan 20 - 200 Eur op E-Bay.

Ik was enkele jaren geleden heel actief met de importatie van delen uit Australië. Maar nu niet meer als ik ben niet in de automotive business meer. Ik doe geen programmatie meer, of alleen maar voor enkelen vrienden.  Ik heb de Hymee Pro Tuner die niet perfect is, maar laat me doen wat ik wil mijzelf.
Ik heb ook een 50mm gat in de eerste brik van mijn catalysator gemaakt om de exothermische reactie (en dus temperatuur) te verlagen. Dat helpt ook met vermogen. En steeds OK met de technische controol (ik was ervan verbaasd)!

Wat mijn Nederlands betreft, ik ben Belg. Frans is mijn moedertaal maar ik spreek Engels en ook Nederlands.

Ik zal op dit forum terug komen als iemand heeft technische vragen over PCM programmering.

Salutje!
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 15-09-2010 13:34
Hi Fabrice,

Bedankt voor de info/update.
Doe je nog chippen en wat kost het?

Outjer
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 15-09-2010 14:15
Outjer:

> Hi Fabrice,
>
> Bedankt voor de info/update.
> Doe je nog chippen en wat kost het?
>
> Outjer


Ik doe chippen alleen maar voor mensen die ik ken. En ik ken je Outjer! Normaal vraag ik 400 Eur. Dit is inclusief of de 200 Eur voor de VIN Token dat ik moet aan Hymee betalen om een extra RX-8 te kunnen programmeren. En dit is een leeflang dienst. Als iets nieuws komt, of als jij iets op je wagen vervangt, kan ik weer gratis programmeren.

De eerste ding dat ik moet weten, is uw PCM software P/N. Mischien heb ik het al als ik heb aan enkelen RX-8 mijn Por Tuner aangeschakeld in Spa 1 - 2 jaren geleden om de software P/N te krijgen. Ik moet in mijn boekjes gaanzien.

Fabrice
- Van Matex (ForumPro) op 15-09-2010 18:40
Fabrice

>Ik heb ook een 50mm gat in de eerste brik van mijn catalysator gemaakt om de exothermische reactie (en dus temperatuur) te verlagen. Dat helpt ook met vermogen. En steeds >OK met de technische controol (ik was ervan verbaasd)!


Een gat in het eerste brik ? heb je een grote boor door de kat (of gedeelte van da kat) geboord?
Als ca 10-15% rieel is,is dat toch een prima resultaat.
Samen met wat andere aanpassingen Revi airduct + koude luchtinlaat en sport uitlaat zou 12.5% mooi 28Pk zijn
Voor een redelijk bedrag een mooie vermogens winst.

Hhmm toch wel gaaf
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 15-09-2010 19:14
Matex:

>
> Een gat in het eerste brik ? heb je een grote boor
> door de kat (of gedeelte van da kat) geboord?


Nee, een kleine en lange boortje. Eerst heb ik enkelen gatjes in een rond gemaakt. En dan, de deel kwam uit. Een grote boor zou mischien de cat brik breken.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-09-2010 19:50
Ik heb anders ook wel belangstelling voor een software-update!
Kunnen we hem niet op een clubdag uitnodigen om een aantal auto's te chippen?

Ik rij zonder cat btw.(en zonder "check engine").

Grtz Dennis.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 16-09-2010 21:39
Ik zal eraan denken.

Kan uw MaxScan uw PCM software P/N geven?

Fabrice
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-09-2010 22:20
Volgens mij niet, hij kan alleen de VIN-code geven maar zal morgen nog even verder kijken.

Waar staat de afkorting "P/N" voor?

Grtz Dennis.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 18-09-2010 22:21
Part Number.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Chiptuning van de AIR-IKS-8

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill