Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / betrouwbaarheid REX motor (koolaanslag)
- Van xena (Powerposter) [nl] op 19-03-2010 11:29
Heren,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb enkele vragen na het doorlezen van alle topics. Ik ben sinds enkele maanden de trotse bezitter van een RX8 HP uit 2004. Als je dan gaat lezen hoeveel problemen er zijn met de RX8 en dan specifiek uit de eerste bouwjaren wordt je niet vrolijk. Echter ben ik redelijk technisch onderlegt (bekende in de Subaru wereld) en ben eens gaan spitten in de materie. Ik heb geconstateerd dat de REX gevoelig is voor 'carbon buildup' in de motor. Iets wat je ook vaak ziet bij turbo's die 'heet' afgezet worden. Olie verbrand door de hitte en laat dan harde brokken achter die kunnen afbreken met alle gevolgen van dien.

De RX8 wordt erg heet bij de rotortips en hierdoor kan olie verbranden wanneer de motor uit gezet wordt na een stevige rit. Nu heb ik gelezen dat men in de USA de motor regelmatig cleant met Mazda's zoom zoom engine cleaner, maar ik kan hier op het forum niets terug vinden van mensen die dit goedje gebruiken of gebruikt hebben.
Het zou mij niets verbazen als menige geconstateerde motorschade (compressie verlies) bij de Rexen te maken heeft met rotortips/apex seals die vast zitten door de koolstofaanslag, hetzij veroorzaakt door slechte verbranding (slechte bougies, kabels of bobines) of veroorzaakt door de extreme hitte bij de eindtips van de rotors. Ik kan me niet voorstellen dat een motor als die in de REX zomaar overlijd... het is immers een fantastisch stukje techniek. Compressie die compleet weg is kan alleen voorkomen als je een gebroken seal hebt of als er geen voldoende afdichting meer is door vastzittende seals/veren. Ik ben dus van mening dat het cleanen van de motor wellicht geen overbodige luxe is en eigenlijk bij een stukje regulier onderhoud zou moeten horen.

Is deze cleaner wel verkrijgbaar in Nederland? En zijn er misschien mensen die dit toch een keer hebben gebruikt: zoja met welke resultaten?

Ben benieuwd wat julie mening hierover is.

Groeten Christ
- Van knaken (Powerposter) [nl] op 19-03-2010 20:49
Beste Christ,

Mijn idee is als hij goed loopt overal afblijven. Mijn HP van 2005 loopt al 110.000 km met alleen een ontplofte cat na 80.000 km. Echter als hij minder loopt of niet goed afgesteld staat kan er natuurijk vervuiling ontstaan. Ik heb dat spul waar je het over hebt wel eens op e-bay gezien, zit in een spuitbus en wordt dan bij de nippels rechts van de motor (passagierszijde) ingespoten in de rotorkamer. Op het amerikaanse forum heb ik ook gelezen dat ze het gewoon met water doen, je zult vast wel eens een cilinder kop van binnen gezien hebben die een koelvloeistof lekkage gehad heeft, helemaal schoon. Dit komt doordat water niet indukbaar is en de koolaanslag eraf slaat. Maargoed als hij goed loopt, doe je onderhoud, ververs je olie regelmatig en gewoon gebruiken waar hij voor gemaakt is. Veel plezier van je REX en laat je niet gek maken door problemen bij een ander want je weet nooit precies hoe het ontstaan is.

Gr. Ronald
- Van xena (Powerposter) [nl] op 19-03-2010 21:39
Hi Ronald,

Ik laat me niet gek maken hoor. Mijn RX8 heeft 113000km gelopen en start en loopt gewoon prima. Ik heb gelijk de bobines, bougies en de bougiekabels vervangen toen ik hem net in mijn bezit had. Het leek mij een goed idee om de motor gewoon eens een fijne spoelbeurt te geven. Immers ververs je ook regelmatig olie omdat dit bij het onderhoud hoort. Kwaad kan het iig niet. Ik had idd ook al van een RX7 rijder vernomen dat ze gewoon water 'voeren' aan een draaiende motor wat meteen verdampt... je dient dan wel de motor met het gaspendaal aan de gang te houden. Toch prefereer ik het systeem wat men in de USA toepast. Gewoon de motor warm laten worden en daarna de engine cleaner toevoegen wat lekker een uurtje z'n werking kan doen.

Hoe merk je trouwens dat je cat rijp is voor de oudijzerbak? Kreeg je een CEL te zien?
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-03-2010 21:45 Edited 19-03-2010 21:56
http://www.rx8-fan.de/wbb3/index.php?page=Thread&threadID=22650
http://www.rx8-fan.de/wbb3/index.php?page=Thread&threadID=20194
mvg, Ruud
NB. Even aanmelden/inschrijven als toegang niet lukt.
- Van knaken (Powerposter) [nl] op 19-03-2010 22:51
Hai,

Gelukkig laat je je niet gek maken. Kabels heb ik ook vervangen bobines nog niet. Wat betreft de cat was in mijn geval even schrikken, ik tikte net de 200 aan toen al het vermogen wegviel. Ik kon gekukkig net de afrit halen. Echter toen ik de koppeling in trapte liep hij keurig stationair maar wel een cel, die later weer uit ging. De volgende dag bleef de cel wel aan, heb hem uitgelezen en het was de p-420. Hij reed verder prima alleen als ik hem doortrok ging hij inhouden en stoten. Toen ik de cat er af had was dit inhouden niet zo vreemd want het eerste deel van de cat was eruit gebroken en lag achter tegen het tweede deel aan. Dus hardlopen, inademen door je mond en uitademen met een verstopte neus. Zit nu een cat van UNI-FIT uit Engelsbrand Duitsland onder. Om je cel uit te krijgen moet je een verlengstuk tussen je lambdasonde zetten omdat de waarden van deze cat anders zijn dan die van Mazda. Dit is helaas wel wat lastig omdat je hem steeds moet inkorten om de juiste waarde te krijgen. Toen ik het verlengstuk ertussen had kreeg ik een andere code ik weet niet meer precies welke maar de tekst hierbij was, dat de computer de sonde niet zag (waarden waren te laag). Toen ben ik hem gaan inkorten zodat hij dichter bij de uitlaatgassen kwam. Cel is nu al een jaar uit, APK geen probleem de waarden waren perfekt. Of dat na een jaar nog zo is weet ik nog niet want hij moet weer in mei. Prijs toen euro 450,00 bij Mazda euro 1800,00, dus dan maar even pielen. Gr Ronald
- Van xena (Powerposter) [nl] op 19-03-2010 23:57
Ik heb verder nergens last van... ja soms een oplichtende acropolis als ik even te lang hoge toeren rijd en 1x het motormanagement lampje aan gehad. Dit was terwijl ik gewoon 120 reed. Ik heb rustig verder gereden en merkte niets vreemds aan het gedrag vd motor. De volgende dag even een reset gedaan en het lampje is nooit meer gaan branden. Ik had al begrepen dat de RX8 het niet fijn vind als je catloos gaat rijden of er een ander type cat onder gooit. Bij de Impreza WRX krijg je meestal ook een CEl te zien als je met een compleet open systeem gaat rijden.... er bestaan ook diodes die je er tussen kunt zetten om het signaal te foppen, maar wat jij hebt gedaan werkt zeker ook. De goedkoopste oplossing bij een overleden cat is om zelf een 200cels race cat te kopen en deze er even tussen te lassen. Binnenkort maar eens even de motor cleanen en een afspraak maken met Hoebeke voor een compressiemeting. Ben erg benieuwd hoe gezond de motor nog is!

Ik rijd zelf al 6 jaar een Impreza GTT met +600NM en 400+pk, dan is de RX8 gewoon traag. De GTT gaat ergens volgende maand weer rijden met een vers hart na een jaartje verbouwen. Als we het goed hebben berekend moet er dan dik 700nm met bijna 500pk uit gaan komen zonder methanol. Ik loop met het plan om van de RX8 ook iets apparts te gaan maken en er een quad rotor in te bouwen, of een Cosmo 20B met single turbo. Eerst de GTT maar een inrijden en afstellen.... en dan plannen maken voor de RX8 :)

Niemand hier die iets geks onder de kap heeft liggen?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-03-2010 01:48
De meeste mensen hebben het hier wle redelijk standaard onder de kap....

Wat wil je als je voor een beetje leuke upgrade met turbo of supercharger minimaal 8000,- verder bent.....
- Van xena (Powerposter) [nl] op 20-03-2010 10:17
Ik had al wat prijzen gezien voor een turbo kit van b.v. Greddy of Esmeril... Met de huidige dollarkoers en 2 handige handjes is het allemaal nog wel te doen kwa prijs, maar ik vind dat de prestaties die je terugkrijgt niet in verhuiding staan met de centen die je er voor uit moet geven. Geld kost het zoiezo, maar een hobby mag geld kosten.... toch?
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 20-03-2010 10:56
Ook al naar superchargers gekeken (van bv Pettit)?

Off-topic: Cool... stars and stripes als vlag vanuit Duitsland (zit nu bij Xerox in Neuss).
- Van xena (Powerposter) [nl] op 20-03-2010 11:17
Ik heb iedere mogelijke setup hier al op mijn PC staan... :) Wat mij opvalt is dat een geblazen 13B MSP nog maar 13 seconden op de 1/4 mile haalt... iets wat mijn Scooby al standaard haalde... Als ik de RX8 ga aanpakken wordt het iig een setup die de Scooby gaat overtreffen kwa prestaties.

Helaas heeft de REX een CR van 10:1 en is derhalve niet geschikt om makkelijk betrouwbaar vermogen te halen icm een turbo of charger. Wellicht dus maar gewoon NA blijven met meerdere rotors :)
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / betrouwbaarheid REX motor (koolaanslag)

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill