Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / bruikbaarheid RX-8
- Van sschillemans (Deelnemer) [nl] op 10-03-2010 21:18
Sinds vorige week in het bezit van een prachtige RX-8 HP uit 2005, titaniumkleur en open dak! Graag zou ik reacties ontvangen op het volgende:
1.de auto rijdt geweldig en wat een sound, maar: hoe gaan RX-8 bezitters om met de mededeling in het instructieboekje dat je de motor niet mag afzetten voordat de motor op temperatuur is? Dat beperkt de praktische bruikbaarheid, waar je een auto toch ook voor hebt, enorm. Even naar AH (1 km) gaat niet, even langs de het postkantoor, even langs mijn zoon (1 km). Bij mooi weer kan je de fiets pakken, maar bij regen of als je wat mee moet nemen wil je toch de auto pakken. Even van parkeerplaats wisselen is uit den boze lijkt me, maar waar ligt de grens. Ik heb liever geen vervuilde bougies en niet starten!
2. de eerste versnelling bezorgt mij veel problemen: je voelt niet wanneer hij pakt en daarom slaat hij erg makkelijk af. Ik doe het nu maar op de toerenteller: eerst 2000 toeren, dan laten opkomen. Juist of gaat dit nog wennen?
3. parkeren en vooral fileparkeren: dit is de eerste auto waar mij dat niet bij lukt. Je kunt echt niet zien waar de auto op houdt door de hoge achterkant. In combinatie met de moeilijke eerste versnelling voel ik mij een erste klas stuntel: de RX niet in het parkeervak krijgen en afslaande motor.... Hoe doen jullie dat, zijn er nog trucs? De Nissan 350Z heeft standaard parkeersensoren, die zouden hier ook wenselijk zijn, lijkt me.
4. filerijden: als het erg langzaam gaat. zo onder de 1200 toeren gaat die wat bokken: normaal?
Na de eerste versnelling is het alleen maar genieten en wat veert deze auto soepel voor een sportwagen!
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 10-03-2010 21:47
1. Als er maar 2 minuten tussen start en eindpunt is, dan doe ik even een blokje om zodat de rit 4 minuten duurt :-)
In de zomer is 3 zelfs voldoende. Een pluspunt hierbij is ook dat een wankel langer warm blijft dan een normale motor. in de terugrit kan je dus meestal wel de korte rit nemen.
2. Dat probleem heb ik niet.
3. De hoge achterkant maakt het voor mij net makkelijker om achteruit te parkeren. Ik zie goed tot hoe dicht het uiteinde van het kofferdeksel tegen de achter mij geparkeerde auto komt, en kan daardoor redelijk goed inschatten hoeveel plaats ik nog over heb om achteruit te rijden.
4. Ik heb te weinig file-ervaring om hier iets over te zeggen :-)
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 13-03-2010 17:00
Veel succes met je nieuwe aanwinst!

Hou er wel rekening mee dat de motor een paar eigenaardige trekjes vertoont waar je altijd rekening zal mee moeten houden als je hem niet wil verzuipen!
Als dit gebeurt moeten er bijna altijd nieuwe bougies in, NGK bougies zijn niet van de goedkoopste ong. 150€ voor 4 zonder plaatsin. Je kan ze niet zelf plaatsen want de bodemplaat moet eraf.
Ook de catalysator moet afgenomen worden om de overtollige benzine weg te laten, doe je dit niet kan de catalysator beschadigd raken.

Een paar gouden regels:

Als je korte ritten doet laat de motor eerst een minuut of drie stationair draaien voor je vertrekt.
Leg de motor nooit af als die niet op bedrijfstemperatuur is.
Als je aangekomen bent laat de motor nog een minuutje stationair draaien zodat de cartergassen weg kunnen. Dit vergemakkelijkt het starten als je binnen het half uur terug wilt vertrekken.
Als je enkele minuten ergens binnen moet zijn laat de motor draaien (enkel als je de RX in de gaten kan houden)
Wil hij niet starten max. 2x proberen en dit door gedurende 8 tellen de sleutel om te draaien en stoppen. Dan 10 min. wachten en opnieuw proberen.
Kijk regelmatig het oliepijl na, deze motor verbruikt olie. Niet verschieten als de olie schuimt dit is heel normaal. Dit komt door de condens. ( Kan verholpen worden met een nieuw stuk te plaatsen = ong. 500€)
Grtjes,
Pascal
- Van sschillemans (Deelnemer) [nl] op 14-03-2010 10:40
hoi Pascal,

Dank voor je tips, heel bruikbaar. Als je op het forum kijkt onder algemeen zie je de overige reacties, die best wel verschillen. Ik weet nou wel zo'n beetje waar ik aan toe ben! Wat bedoel je overigens met het plaatsen van een nieuw stuk voor 500 euro?
- Van Accel (Powerposter) [nl] op 14-03-2010 11:03
"Stuk" is waarschijnlijk carterpan. Hierin zitten extra schotten/ anders geplaatst
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-03-2010 12:08
Hahaha dat moet idd haast een carterpan zijn.

Groetjes M&M
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 15-03-2010 03:39
Dit stuk is om de olie te ontluchten. TUBE OIL LEVEL GAUGE item: 20351 N3Y1-13-S80A
Wordt onder garantie vervangen als je vermogenverlies hebt anders uit eigen zak betalen. Stuk kost ongeveer 350€ + 3 uur plaatsing.
Iedere Mazda garage is hiervan op de hoogte. Ze kunnen het terug vinden onder service note (F-005-06).
- Van sschillemans (Deelnemer) [nl] op 16-03-2010 15:00
hallo Martine,
Normaal versta ik ook iets anders onder een "stuk". Maar ja, dit is de afdeling technische zaken en dan krijg je dat. Een stuk in het normale leven voor 500 euro lijkt me een koopje!
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-03-2010 19:22
hihihihihihihihihi :):):):)

Groetjes M&M
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / bruikbaarheid RX-8

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill