Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / slecht starten
- Van Mv88 (Powerposter) op 13-01-2010 16:48
hallo

mijn rex start zo nu en dan een beetje moeilijk.. net als vandaag : heb een lang stuk gereden ( Bergen op zoom - Vlissingen en weer terug )
auto een minuutje koud laten draaien voordat ik de motor afzette. ik ga weg bij mijn vriendin en ik moest de sleutel best wel lang omgedraait
houden in het contact voordat de motor starte..
ik rij ook regelmatig korte stukjes. ik maak dan wel een omweg om toch de motor een beetje op temperatuur te laten komen. meestal is dat dan zo
een 10 km en dan terug ook weer.
ik weet niet of dat kwaad kan voor de motor?

ik hoop dat een van jullie hier wat van weer of herkent...

Mvg,

Marijn
- Van Mv88 (Powerposter) op 13-01-2010 16:53
hallo,

ik had ook vanochten het oliepeil nog even nagekeken met de peilstok. dat was gewoon prima!
bougies zijn er toen ik hem op heb gehaald nieuw in gegaan, dus ook daaraan zou het niet kunnen
liggen...
ik zat nog te denken aan de startmotor... maar dat ding kan toch op 6000 km niks te lijden gehad hebben?

help me out please ! ;)

Mvg,

Marijn
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-01-2010 17:04
Kleine stukjes zijn juist heel slecht voor een rex!!
En de motor weer uitzetten terwijl deze nog koud is, is vragen om problemen!!!

Bij een zuigermotor kan dit wel, maar bij een rotatiemotor NIET!
Deze dingen kunnen slecht aanslaan veroorzaken.

Groetjes M&M
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 13-01-2010 17:09
Waarschijnlijk was de motor nog niet volledig afgekoeld, dan willen ze ook wel eens slecht starten.
- Van Mv88 (Powerposter) op 13-01-2010 17:22
ik las van de week dat alleen maar kleine stukjes rijden slecht was, als je dat zo nu en dan doet
kan dat eigenlijk geen probleem zijn. als je egt altijd kleine stukjes rijd dan is dat een ander verhaal.
dat las ik ook hier ergens op het forum. je moet ook gwn vaak lange stukken rijden. en dat doe ik dan
ook.
staat er een bepaalde tijd voor het afkoelen van de motor? ik laat hem meestal 1 minuut á ander halve minuut
afkoelen... zou voldoene moeten zijn...

Mvg,

Marijn
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 13-01-2010 18:27
Je hoeft 'm niet "af te laten koelen". Je moet juist zorgen dat de motor op temperatuur is als je 'm uitzet: Bij een koude motor wordt er extra olie aan het mengsel toegevoegd en vindt er door de lage temperatuur van de motor ook een onvolledige verbranding plaats. Als je dan de motor uitzet, bestaat er kans dat er wat brandstof+olie in de kamers achterblijft (hij is dan verzopen) en dan zal-ie dus moeilijk of zelfs niet starten. Dan kun je de droogstart-procedure volgen, deze kun je in het onderhoudsboekje vinden.

Bij de mijne is het over het algemeen voldoende als de wijzer van de watertemperatuurmeter niet op "0" staat, maar dus iets opgelopen is.

Groet,
Pascal
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 13-01-2010 18:38
Warm laten worden is goed en ook nodig bij een wankelmotor, maar volgens mij nog stationair 1 of 1,5 minuut  laten draaien niet. Dit was voor mijn vroegere MPS ivm turbo wel nodig na een lange rit.
Een turbo motor heeft namelijk altijd nog een afkoeling nodig na een snelle rit.
Ik zet mijn motor van mijn RX8 altijd meteen af na een rit en heb nooit een probleem met starten.
- Van Mv88 (Powerposter) op 13-01-2010 19:41
pascal,

goed dat jij dit zegt! ik ben dus duidelijk verkeerd geinformeerd! ik wist wel dat het afkoelen van de motor moest bij een turbo motor.
het is dus zelfs beter voor de motor om hem gelijk uit te zetten na een lange en snelle rit.. het verbaasde me al enigzins dat de motor
af moest koelen na zo een rit.. ik snap nu ook waarom, dus daar ben ik jullie ook weer dankbaar voor ;) het is natuurlijk logisch dat het
benzine / olie mengsel beter is dan dat de motor afgekoelt is!

bij het warm rijden is het zo dat de temperatuurmeter de warmte aangeeft van de koelvloeistof temperatuur. dus niet van de actuele
motortemperatuur! volgens mij is de vuistregel van warmrijden tot bedrijfstemperatuur 20 kilometer of 20 minuten rijden. zo was dat ook
bij mijn vorige auto's. dat waren dan natuurlijk geen wankelmotoren.. maar ik denk dat die vuistregel ook geld voor de wankelmotoren..
als ik een korte afstand af moet leggen doe ik dat met een omweg, zoals ik eerder zei. ik maak dan een ronde van 15.7 km  dat heb ik
vandaag even opgemeten met trip meter B. dan is de motor bijna op bedrijfstemperatuur en kan ik hem met een gerust hart uitzetten!

ook de oliepijl meter kan je niet egt van op aan! de meter stond ver over de helft, haalde de pijlstok eruit, en jahoor het oliepijl was
een heel stuk lager ( net iets boven het onderste streepje van de pijlstok ) dan dat de oliepijlmeter aangaf! dus ik doe nu ook na een lange rit
gewoon even preventief pijlen! en natuulijk ook gewoon periodiek checken van het oliepijl kan ook geen kwaad ;)
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-01-2010 19:48
Dat olie metertje is geen oliepeil meter!! (helaas) Maar een oliedruk meter ;)
Deze geeft overigens alleen maar aan dat je olie druk hebt, dat je oliepomp werkt, maar doet helaas niets met het oliepeil of het nou hoog of laag is.

Groetjes M&M
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-01-2010 20:57 Edited 13-01-2010 21:53
Verder is het nog los van de warm/koud kwestie zo dat de RX-8 sowieso geen echt goede starter is. Er zijn niet voor niets op grote schaal startmotoren omgeruild voor een type dat sneller draait. Eigenlijk is het niet onmiddelijk aanslaan normaal gedrag voor deze motor, het hoort er tot op zekere hoogte bij.
MV88, heb jij een snelle, of nog een trage startmotor? Het feit dat je nog maar 6000 kilometer hebt gereden zegt niet zoveel als je bedenkt dat er heel lang "nieuwe" 8'en zijn verkocht die lang als winkeldochter hebben gefungeerd, en nog gewoon een oude startmotor hebben. Heb je een trage, dan kun je wellicht een nieuwe krijgen als je nog binnen de garantieperiode zit, zoals velen hier.
Verder is het zo dat een wankelmotor relatief snel op temperatuur is door de geringe massa van het blok ten opzichte van de thermische energie die wordt opgewekt. Bij een zeer zware belasting van de motor is het goed  de temperatuur geleidelijker te laten zakken door nog even door te rijden/draaien, in plaats van een accute stop die een snellere afkoeling en de bijbehorende ongelijkmatige krimp van de materialen zal veroorzaken, of juist een accute stijging van de temperatuur van sommige onderdelen door het ontbreken van rijwindkoeling, met hetzelfde effect maar dan ongelijkmatige uitzetting. Bij een wankelmotor speelt ook dat de rotor, door zijn relatief grote omvang en de vorm, gevoeliger is voor temperatuursverschillen tussen de buitenkant en de binnenkant van de rotor. Er is een patent voor een systeem dat de warmte aan de buitenkant van de rotor afvoert naar de binnenkant, waar deze warmte beter kan worden afgevoerd, dat werkt met heat-pipes, vloeistof opgesloten in dunne leidingen die passief warmte verplaatst, een systeem dat ik goed ken van processorkoeling in de computertechniek. Met name de temperatuur van de apex'en (de "pieken" van de rotor) zou je daarmee beter onder controle kunnen houden. De apex van een wankelmotor zou je kunnen zien als de achilleshiel van een wankelmotor, als het op betrouwbaarheid van de motor aankomt, en vooral de verzegeling op die apex. Volgens mij wordt dit systeem overigens niet toegepast door Mazda.
Er is ook onderzoek gedaan naar ontwerpen waarbij de apex-seals kunnen vervallen, en waarbij de afsluiting tussen rotor en wand met turbulentie kan worden bewerkstelligd, maar daarvoor zijn veel te kleine toleranties in afstand tussen apex en wand noodzakelijk. Er wordt ook gewerkt aan een keramische wankelmotor, die veel heter en dus efficienter kan draaien, omdat al die koeling om te voorkomen dat een metalen motor vastloopt niet nodig is. De smering van de apex-seals gebeurt dan met zachte metalen (bijv. goud) in plaats van vloeistoffen (die niet meer werken bij de veel hogere temperaturen). Bijkomend voordeel is dat de discussie over synthetische versus minerale olie dan eindelijk tot het verleden zal behoren. ;-)
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [nl] op 14-01-2010 07:48
ik kan bevestigen wat hierboven is gezegt.
ik knal genadeloos mijn motor uit na een rit van een half uur tot 3 kwartier.
en de volgende ochtend bij -6 start hij nog als een zonnetje.
het leuke vind ik overigens wel dat er een mooi en gelijkmatig rookgordijn wordt opgetrokken in de straat dan :P
- Van Mv88 (Powerposter) op 14-01-2010 15:54
leo,

binnen welke tijd zou een rex volgens jou dan op temperatuur zijn? ik weet uit ervaring met zuigermotoren, dat je 20 minuten moet rijden of 20 km..
nou maakt dat natuurlijk niet zoveel uit hoelang je erover doet... maar ik gebruik gewoon het vuistregeltje van 20 minuten rijden..

ik heb gistere en net mijn motor gelijk uitgezet na een lange en snelle rit ( 225 km/h nog even gezien op de teller ) hij starte best makkelijk. dus ik denk dat
het toch komt door het laten afkoelen van de motor, dat er dan meer olie in het brandstofmengsel komt en daardoor moeilijker start..

weet iemand toevallig wat de topsnelheid is van een SP? ik moest mn gas los laten omdat er geflitst werd een paar km verderop... :( maar ik denk
dat die beste man in zijn AMG toch wel bij justitie langs mag komen :P we reden samen 220 en volgens mij schakelde hij nog even een keer terug en was
gelijk vertrokken! en ik geloof niet dat hij er erg in had dat er geflitst werd :P

mvg,

Marijn
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-01-2010 17:36
Ik heb hetzelfde, schijnt normaal te zijn. Probleem doet zich alleen maar voor als de auto 30 minuten tot 3 uur ofzo stil staat.

Wat ook een reden zou kunnen zijn is dat de accu warm is door de warme motor en het afwezig zijn van rijwindkoeling en daardoor minder sap geeft.

Dunne (warme) olie is ook een oorzaak volgens mij.
- Van Mv88 (Powerposter) op 14-01-2010 19:09
oke, en dat is dan ook na een lange rit? zou de accu last hebbe van de warmte van de motor denk je?
ik weet wel dat een accu met een koude omgeving minder vermogen levert! met warmte zou dat juist
niet zo moeten zijn. dan behoud de accu zn vermogen...
het starten als de motor koud is gaat overigens zonder enige moeite.. als ik een stuk gereden heb en
een lekkere zware rechtervoet heb gehad, en ik laat de motor dan afkoelen ( stationair ) dan start hij een stuk
moeilijker.. als ik de motor dan gelijk uitzet, dan start hij zonder moeite... het is dus beter om de motor gelijk
af te zetten zodat er een goed mengsel van benzine en olie achterblijft, en daardoor beter start..

Mvg,

Marijn
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [nl] op 14-01-2010 21:47
en het scheelt ook nog eens benzine \o/
*hoort een druppel op een kokende plaat vallen
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-01-2010 23:17 Edited 14-01-2010 23:21
Mv88:

> leo,
>
> binnen welke tijd zou een rex volgens jou dan op
> temperatuur zijn? ik weet uit ervaring met
> zuigermotoren, dat je 20 minuten moet rijden of 20
> km..


Geen idee. In theorie sneller dan de meeste zuigermotoren. Maar ja, zie hieronder, als ie niet goed op temperatuur is, is het weer erger dan bij een zuigermotor.

> nou maakt dat natuurlijk niet zoveel uit hoelang je
> erover doet... maar ik gebruik gewoon het
> vuistregeltje van 20 minuten rijden..


Is ook niks mis mee lijkt me. Je kunt maar beter aan de voorzichtige kant blijven, wankels zijn gevoeliger voor schade na koude hoge toerentallen dan zuigermotoren.

> ik heb gistere en net mijn motor gelijk uitgezet na
> een lange en snelle rit ( 225 km/h nog even gezien
> op de teller ) hij starte best makkelijk. dus ik
> denk dat
> het toch komt door het laten afkoelen van de motor,
> dat er dan meer olie in het brandstofmengsel komt
> en daardoor moeilijker start.


Het is ingewikkeld. Makkelijker starten wil bijvoorbeeld niet persé zeggen dat deze handelswijze beter is voor de motorslijtage. Meer olie/brandstof bij de seals betekent betere afdichting, hogere compressie, langzamer draaiende rotor, en een iets langzamer start. Maar wel een beter gesmeerde. Ik weet niet of deze redenering in de praktijk klopt,ik wil  alleen maar zeggen dat het niet zo simpel hoeft te zijn als lijkt. En voorzichtig omgaan met de bedrijfstemperatuur van een wankelmotor is en blijft belangrijk, belangrijker dan of ie binnen één of twee seconden start.
- Van Mv88 (Powerposter) op 17-01-2010 11:39
òke, bedankt voor de toelichting!

ik weet dat de motor warm moet zijn voordat je m uitzet. dat is een vast gegeven. maar het afkoelen heeft ook zn voor en nadelen dus.
daarom misschien de gulden middenweg nemen? dan zou je theoretisch gezien altijd goed moete zitten toch :Phaha

heft hier trouwens ook nog iemand last van een stinkende lucht, als je gas geeft en stilstaat? kan niet egt uitleggen wat voor lucht het is
wel dat het uit t motorgebied komt... dacht al misschien van de uitlaat?

Mvg,

Marijn
- Van Accel (Powerposter) [nl] op 17-01-2010 11:46
Het is inderdaad een stinkertje! Zowel de uitlaatgassen als de koppeling ruik je sneller dan bij een gemiddelde auto.
- Van Mv88 (Powerposter) op 17-01-2010 14:55
haha oke! ik dacht eerst dat het misschien nog van de uitlaat kon zijn omdat er nog maar 5900 km op stond ( nu al 7200km hehe ) maar is het dan ook schadelijk voor de koppeling? komt het voor dat de koppelingsplaten vervangen moete worden?
tijdens het rijden ruik ik het nooit, komt denk ik ook door de rijwind dat die lucht weg word geblazen. heb het ook alleen na een stukje rijden of als ik stationair gas  geef!

alweer wat informatie rijker!

Mvg,

Marijn
- Van Accel (Powerposter) [nl] op 17-01-2010 15:15
Stank van de koppeling komt voor, bijvoorbeeld bij parkeren.  Tijdens het rijden heb je er geen last van.
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / slecht starten

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill