Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Nieuwe bobine's en kabels
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 13-12-2009 19:07
Even een nieuw topic openen.
Op het duits forum kopen veel mensen nieuwe bobines.
Ook onze rudolphw!

Ik neem tenminste aan dat Ruud (zo is ie aangemeld op het duits forum) uit Utrecht dezelfde is.
(of er moeten meerdere 66 jarige utrechtenaren zijn met een RX 8...)

Hier de link met interressante prijzen en links.

http://www.rx8-fan.de/wbb3/index.php?page=Thread&threadID=22087&pageNo=1

183 euro plus 40 euro invoerrechten en BTW voor 4 stuks.

PS.
Ik had al eerder gezien dat je in perfect duits mooie stukjes schrijft, maar had de link naar rudolphw nog niet gelegd.
Zo goed als jij duits kunt schrijven kan ik het niet. petje af.

Outjer
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-12-2009 19:24 Edited 13-12-2009 22:04
Hoi Outjer,

Ik ben inderdaad "Ruud" op het Duitse Forum; op dit forum was die naam al bezet, vandaar dat ik moest kiezen voor iets anders; mijn echte geboortevoornaam dus maar....... rudolph-(w..achternaam).
Hartelijk dank voor je compliment; ik wordt er een beetje verlegen van.
Dat ik over de bobines schreef kwam omdat het aldaar aan de orde kwam; zodra daarover op dit forum geschreven zou zijn had ik mijn bijdrage natuurlijk ook geleverd.
Ik ga er echter ook een beetje van uit dat vele forummers hier ook op het Duitse forum rondneuzen.
De Duitsers hebben het wat gemakkelijker op dat Duitse forum omdat er in dat land zo ontzettend veel meer Rexen lopen dan in Nederland.
Goed eigenlijk dat je die info over de bobines op dit forum zette; had ik eigenlijk misschien wel zelf moeten doen............goed dat jij dat hebt opgepakt.........bedankt. 

Hartelijke groeten, Ruud
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-12-2009 19:37
140 dollar voor 4 stuks in Amerika... zeg maar 100 Euro, 30,- verzenden en dan nog BTW kom je op 160,- uit. Invoerrechten hoeft dacht ik niet onder 150,- .

Mis ik iets? ...  (link doet het niet bij mij)
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-12-2009 20:55 Edited 13-12-2009 21:48
@Outjer: Die link werkt niet, je moet waarschijnlijk ingelogd zijn ofzo. Niet alle forums zijn zo openbaar als deze blijkbaar.
Waarom kopen ze nieuwe bobines? Vonkt ie dan beter? En zijn daar dan bewijzen voor?
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-12-2009 20:58
Maar Rudolph, je hebt toch nog volledig garantie op de rex??
Dus waarom bestel je dan die dingen?

groetjes M&M
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-12-2009 21:30 Edited 13-12-2009 21:39
Martine:

> Maar Rudolph, je hebt toch nog volledig garantie op
> de rex??
> Dus waarom bestel je dan die dingen?
>
> groetjes M&M


Laat me eens raden: het is een aftermarket verbeterd produkt?
Je hebt drie soorten tuning:
-optische tuning: er veranderd niets aan het gedrag, althans niet met opzet, maar het ziet er leuker uit.
-technische tuning: je verandert het gedrag van je auto, of ie er nou beter uit gaat zien of niet.
-placebo-tuning: je verandert niets wezenlijks aan je auto, maar het voelt alsof ie veeeel beter rijdt.

Vooral eenvoudig te vervangen zaken lenen zich voor het laatste: bougiekabels, bougies, bobines, maar denk ook aan de eindeloze rij additieven die je in alles wat vloeibaar is in je auto kunt gieten.
Voorwaarde is wel dat de exacte werking van de produkten wat speelruimte moet hebben, dat er een plausibel klinkende theorie op kan worden toegepast. Zo is bijvoorbeeld denken dat je auto lekker rijdt door vervanging van je ventieldopjes maar voor heel weinig mensen geschikte placebo-tuning, omdat het nu eenmaal vrij lastig is een mogelijke oorzaak voor dit verschijnsel te verzinnen. Maar ontstekingsprocessen, en de chemische en natuurkundige processen bij bijvoorbeeld smering, zijn zo complex dat je daar altijd wel weg kunt komen met een leuke theorie, en zijn dus heel geschikt.

Het verschijnsel is overigens niet bijzonder, en zeker niet uniek voor cartuning. Zo kopen mensen zwaar vergulde luidsprekersnoeren voor 700 euro de meter, omdat de muziek dan veel meer "resolutie" heeft.

Overigens is het zeer de vraag of hier sprake is van placebo-tuning, ik heb zelfs de overwegingen om ze te kopen niet gehoord, maar als je kabels goed geleiden naar de bougie, en niet naar andere aardingsbronnen, en je bobines zijn in orde, dan zou het een ideaal voorbeeld kunnen zijn: snel te vervangen, lastig controleerbare betere werking, niet al te duur, en als bonus ook nog optische tuning als de kabels metallic rood gemaakt zijn en er iets met Pro, Mega of Hyper op gedrukt staat. Of Gold natuurlijk, je kunt er immers ook nog goud in verwerken.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-12-2009 21:31
Faxie:

> 140 dollar voor 4 stuks in Amerika... zeg maar 100
> Euro, 30,- verzenden en dan nog BTW kom je op 160,-
> uit. Invoerrechten hoeft dacht ik niet onder 150,- .
>
> Mis ik iets? ...  (link doet het niet bij mij)


140 dollar klopt in mijn geval niet; dit schreef ik op Duits forum:............................... sind ueber e-Bay bei Zappas USA bestellt (siehe Link)
4 St. neuen Spulen + NGK Zuendkabel haben gekostet USD 235,90*** plus Fracht USD 34,00; insgesamt USD 269,90 umgerechnet Euro 183,-.........
Zoll und MwSt. kommen evt. nog dazu (ca. Euro 40,- schaetze ich)
***Im Moment wird USD 289,90 gefragt, warum jetzt etwas mehr weiss ich nicht, vielleicht senkt das wieder in den naechsten Tagen oder sollte mann 235,90 bieten.........ich habe wenig Erfahrung mit e-Bay.
Nur 4 Spulen kosten bei Zapparts bloss USD 158,90 !
(es gibt auf Internet auch anderen Adressen die fuer diesen Betrag liefern koennen)

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayIS…%3D10%26ps%3D63

m.fr.Gr, Ruud
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-12-2009 21:46
Page Not Responding  
        The eBay page or feature you are attempting to access is not responding.
Please try the options below:
    * Try to access the feature directly from the eBay Home Page, instead of using a bookmark.
    * Wait a few minutes and try to access the feature again.
If you have waited ten to fifteen minutes and you still can't access your page:
    * Check our Announcement Board to see if the feature is currently unavailable.
If what you are looking for is unavailable, you may still be able to access other parts of the site from the eBay Home page

@Ruud: net als de link van Outjer doet je Ebaylink het momenteel ook niet, blijkbaar is de Curse of the Dead Links uitgesproken over deze thread.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 13-12-2009 21:56
Zijn het deze?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&&item=300374533308&ssPageName=ADME:B:EF:MOTORS:1120
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-12-2009 21:57 Edited 13-12-2009 22:28
Melkie:

> Zijn het deze?
>
> http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&&item=300374533308&ssPageName=ADME:B:EF:MOTORS:1120


ja.........

Sorry Melkie,

Foutje van mij; de bobines zijn juist; de bougiekabels niet, de door mij bestelde zijn van NGK (blauwe); ik heb dus een setje N3H1-18-100B-9U bobines besteld met de genoemde NGK kabels (zijn iets duurder)...........wilde geen Mazda kabels meer hebben, zijn kwalitatief niet bepaald "je van het".............
Zoek nog maar ff bij Zapparts op e-Bay...........je vind ze vast wel.

Groetjes, Ruud
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-12-2009 21:59 Edited 13-12-2009 23:49
Leo:

> Martine:
>
> Laat me eens raden: het is een aftermarket
> verbeterd produkt?
> Je hebt drie soorten tuning:
> -optische tuning: er veranderd niets aan het
> gedrag, althans niet met opzet, maar het ziet er
> leuker uit.
> -technische tuning: je verandert het gedrag van je
> auto, of ie er nou beter uit gaat zien of niet.
> -placebo-tuning: je verandert niets wezenlijks aan
> je auto, maar het voelt alsof ie veeeel beter rijdt.
>
> Vooral eenvoudig te vervangen zaken lenen zich voor
> het laatste: bougiekabels, bougies, bobines, maar
> denk ook aan de eindeloze rij additieven die je in
> alles wat vloeibaar is in je auto kunt gieten.
> Voorwaarde is wel dat de exacte werking van de
> produkten wat speelruimte moet hebben, dat er een
> plausibel klinkende theorie op kan worden
> toegepast. Zo is bijvoorbeeld denken dat je auto
> lekker rijdt door vervanging van je ventieldopjes
> maar voor heel weinig mensen geschikte
> placebo-tuning, omdat het nu eenmaal vrij lastig is
> een mogelijke oorzaak voor dit verschijnsel te
> verzinnen. Maar ontstekingsprocessen, en de
> chemische en natuurkundige processen bij
> bijvoorbeeld smering, zijn zo complex dat je daar
> altijd wel weg kunt komen met een leuke theorie, en
> zijn dus heel geschikt.
>
> Het verschijnsel is overigens niet bijzonder, en
> zeker niet uniek voor cartuning. Zo kopen mensen
> zwaar vergulde luidsprekersnoeren voor 700 euro de
> meter, omdat de muziek dan veel meer "resolutie"
> heeft.
>
> Overigens is het zeer de vraag of hier sprake is
> van placebo-tuning, ik heb zelfs de overwegingen om
> ze te kopen niet gehoord, maar als je kabels goed
> geleiden naar de bougie, en niet naar andere
> aardingsbronnen, en je bobines zijn in orde, dan
> zou het een ideaal voorbeeld kunnen zijn: snel te
> vervangen, lastig controleerbare betere werking,
> niet al te duur, en als bonus ook nog optische
> tuning als je de kabels metallic rood maakt en er
> iets met Pro, of Gold, Mega of Hyper opdrukt. Of
> Gold natuurlijk, je kunt er immers ook nog goud in
> verwerken.


Hoi Leo en overige forumleden,

Bij wijze van uitzondering en eigenlijk alleen maar bedoeld t.b.v. de overige door mij gerespecteerde leden van dit forum en zeker niet voor jou, Leo..........haak ik in op jouw ietwat warrige berichtje................
Ik heb een aantal persoonlijke redenen om nu al de originele 1e generatie (type "A") bobines te vervangen voor het verbeterde type "B" (N3H1-18-100B9U)............en besef terdege dat ik een feilbaar mens ben in het beoordelen van alle "in's" en "out's" m.b.t. tot de vraag of het defect raken van nogal wat Rex-motoren (grotendeels/mede) te wijten zou zijn aan de na enkele 10duizenden gereden km's niet meer goed funktionerende bobines en bougiekabels..........
Als men zich in de kwestie m.b.t. motorschade en eventuele bobinevervanging wil verdiepen moet men de internationale REX-forums afstruinen; zoals die in Dld (inschrijven is een kleine moeite); Engeland en vooral die in de USA (al met al zeer leerzaam en met een schat aan informatie gebaseerd op 100.000en Rexen in de USA).........
Om op dit forum inzicht te geven in de redenen waarom ik voor mijzelf hiervoor koos en als antwoord op het spannende "placebo-Story-verhaal" van jou, Leo...........zie 1x bericht van een Duitse Rexbezitter en 3x bijgaand een citaat mijnerzijds tijdens mijn deelname in links op het Duitse forum waar het compleet defect raken van Rex-motoren werd besproken (in willekeurige volgorde)..............

Groetjes, Ruud


1)
Habe heute meine Spulen lt. Sevice Pulletin durchgemessen !
Und siehe da, die 4te Spule hat in der Primärwicklung eine Unterbrechung !!!  Das heisst die ist defekt !!
Das Kuriose dabei ist : ICH HABE NIE WAS GEMERKT !!
Die anderen Spulen haben bis auf minimale Abweichungen nahezu die gleichen Werte !!

nightcrowler 

2)
-------------------"As you may know ignition coil packs have become a potential failure
point on all 30,000 mile plus RX-8’s this has unfortunately led to
engine failures attributed, 100% to the coils not powering the spark
plugs properly which then can lead to excess fuel in the rotor chamber
washing the oil film away that protects the Apex seals (tips) and side
seals thus leading to rapid wear and loss of compression with the cure
being a new engine !.

Many times the expensive catalitic
converter is also in need of renewal due to being burnt out with the
excess fuel from the poorly performing coils.

The shame is that
many RX-8 owners do not realise that their cars performace has dropped
of as this is a gradual process in many cases not becoming evident
untill the car either fails to start or misfires and by this time the
damage is done "-----------------------------

http://www.rx8ownersclub.co.uk/forum/vie…hp?f=46&t=23918

3)
Ich zitiere Folgendes das ich kuerzlich auf dieses Deutsche Rex-Forum gelesen habe:

A-1)
Also das schnuckelchen hat 71300 km weg (6000 ca selbst gefahren)
Gebraucht als leasingrückläufer, am 8.11.2008, privat gekauft.
somit nicht mal 1 jahr in meinem besitz

A-2)
Des weiterren haben die sich bei einem spezi für wankelmotoren
informiert, (sollte meines erachtens eigentlich Mazda selber sein),
was die Ursache sein könnte die haben sofort mit, "Schaut euch mal die Zündspulen von unten an geantwortet"
und da hatten wir den vermeidlichen Übeltäter,

A-3)
Was wird gemacht?
Es wird der Motor !!!!!!   und der gebrochene Kat !!!!! jetzt ausgetauscht.
Wie kam es dazu?
Nach dem Einbau des neuen motors wurde festgestellt, dass 3 Zündspulen defekt waren/sind (1 wurde schonmal gewechselt)
der Schaden ist somit auf die 4 defekten Zündspulen zurückzuführen.


B-1)
bei mir wahren es alle vier Zündspulen mit brand spuren als hätten sie schon durchgeschlagen
Oxydierte Zündkabel die nicht mehr richtig sitzen
und gebrochene Keramik (Kerze außen und innen verrostet)
gez: Reibeschleuder

ER DREHT und dreht... und dreht nicht mehr

Mein Gott....... sehr, sehr Scheisse fuer Senjoh........!!!

Ruud

4)
Hallo Nightcrawler,

Es tut mir etwas Leid das ich dir vielleicht aengstlich mache, diese Absicht ist mir fremd.
Ich wollte auf dem Forum nur Info teilen die ich auf Internet gefunden habe und ausserdem einen Einblick verschaffen in meine persoenliche Auffassung.
Diese Internet-Info zeige ich bloss und ich will damit absolut nicht sagen dass mann seinen Spulen austauschen soll um damit einen schleichenden Motorschaden vorzubeugen; ich bin kein echter Sachverstaendiger und wage mich nicht an diesbezueglichen Empfehlungen; jeder muss eine evt. Wechselung (wenn ja !!!!) fuer sich selbst entscheiden.
Fuer mich ist es so das ich mich nach dem Kauf dJ. von dem neuen 2005er Rex auf dem Internet ausgiebig erkundigt habe nach evt. Problemen die beim Rex auftreten koennten.
Eins davon betrifft also die betraechtliche Zahl der defekten Motoren in den USA.
Neben mangelnde Schmierung (5w20 Garantiepflicht in USA, rest der Welt 5W30 /(neuestes Modell hat eine zusaetzliche dritte Oeldosierung pro Rotor) sind mir die vielen Berichte/Klagen ueber mangelnden Spulen aufgefallen, sowie das immense Angebot auf Internet an Spulen und Zuendkabel; es werden offensichtlich vielen Spulen ver-/gekauft; Mazda hat auch noch einen Servicebulletin ueber Spulen herausgegeben u.s.w.
Wo es Rauch gibt gibt's Feuer ist meiner Meinung und den o.g. Thread aus England kommt mir ausserdem gewissermassen als glaubwuerdig vor.
Ich bleibe jedoch immer skeptisch bei dem was ich lese, jedoch zum Schluss muss mann entscheiden ob mann etwas macht oder nicht.
Alles mit allem habe ich fuer mich selbst entschlossen um mir die neuen Spulen zu beschaffen (obwohl ich noch ruhig mindestens weitere 20-30.000 km mit den "alten" Spulen fahren koennte, schaetze ich); die verbesserten Spulen und Kabel kosten aber bloss Euro 184,- inkl. Fracht nach Holland, exkl. evt. noch zusaetzliche Zollkosten u.s.w. von etwa Euro 30,-; fuer diese Ausgabe kaufe ich mir etwas mehr Ruhe (kann immer sein das es umsonst ist !!).
Bei ca 50-60-70.000 km werde ich mir voraussichlich noch mal die Spulen und Kabel erneuern; ich betrachte es beim Rex als eine Art von Verschleissteil.
Ich habe auch noch 4 neuesten NKG Iridium-Kerzen gekauft, die habe ich inzwischen Daheim fuer umgerechnet Euro 80,-
Die BHR Spulen fand ich auch sehr interessant, ich glaube in diese Loesung, jedoch mein Rex hat noch 18 Monate Werksgarantie und ich will evt. kuenftige garantiebeschraenkende Bemerkungen betreffs die Montage von Fremdspulen vorbeugen, deswegen schien die Wahl fuer Mazda Spulen (inkl. zusaetzliche Hitzedaemmung) fuer mich persoenlich die bessere Loesung.

m.fr.Gr, Ruud
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-12-2009 23:11
Leo:

> Page Not Responding
>         The eBay page or feature you are attempting
> to access is not responding.
> Please try the options below:
>     * Try to access the feature directly from the
> eBay Home Page, instead of using a bookmark.
>     * Wait a few minutes and try to access the
> feature again.
> If you have waited ten to fifteen minutes and you
> still can't access your page:
>     * Check our Announcement Board to see if the
> feature is currently unavailable.
> If what you are looking for is unavailable, you may
> still be able to access other parts of the site
> from the eBay Home page
>
> @Ruud: net als de link van Outjer doet je Ebaylink
> het momenteel ook niet, blijkbaar is de Curse of
> the Dead Links uitgesproken over deze thread.


Hoi Leo,

Gut, jij geeft wel erg snel op hoor.....
Valt me eigenlijk een beetje tegen voor iemand die zo goed weet "waar Abraham de mosterd" haalt..........
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-12-2009 23:33 Edited 14-12-2009 00:14
rudolphw:

> Leo:
>
> Hoi Leo,
>
> Gut, jij geeft wel erg snel op hoor.....
> Valt me eigenlijk een beetje tegen voor iemand die
> zo goed weet "waar Abraham de mosterd"
> haalt..........


Kijk, als ik me ergens in wil verdiepen kom ik na enige moeite wel bij de benodigde informatie. Daarentegen zijn rechtstreekse links naar relevante informatie datgene wat het internet groot heeft gemaakt, ik zie ze daarom ook graag op dit forum. Ik wil het dan ook graag even melden als iemand een niet werkende link post.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-12-2009 23:49 Edited 14-12-2009 00:31
rudolphw:

> Leo:
>
> Hoi Leo en overige forumleden,
>
> Bij wijze van uitzondering en eigenlijk alleen maar
> bedoeld t.b.v. de overige gerespecteerde leden van
> dit forum en zeker niet voor jou, Leo..........haak
> ik in op jouw ietwat warrige
> berichtje................


Ik zou graag in het Nederlands horen waarom veel mensen hun bobines vervangen. Als je goed leest vermeld ik dat ik in het geheel niet op de hoogte ben van individuele overwegingen van mensen om hun bobines te vervangen, laat staat dat ik daar iets van zal vinden. Ik bekritiseerde alleen een bepaald breed voorkomend gedrag. Ik denk dat er heel wat wat bobines en kabels vervangen zullen worden zonder dat er zelfs maar gemeten is of ze defect zijn. Het is in garages ook een veel gebruikt middel tegen vage klachten.
Ik wil mensen alleen maar even laten nadenken voor ze tot aanschaf van zoiets overgaan.

Ik diskwalificeer niemand die op goede gronden zijn bobines vervangt. En zelfs al doet iemand dat op gevoel, dat moet iedereen lekker zelf uitmaken. Ik zeg alleen: denk na, en loop niet zomaar verhalen van anderen achterna. 

Overigens is het nameten van bobines wel een beetje tricky, omdat een eventuele doorslag regelmatig alleen optreedt onder belasting als gevolg van de dan optredende hoge spanning (vele duizenden volts), en niet als je het ding even doormeet met je universeelmeter. Die hoge spanning is dan tevens weer het probleem bij het meten van de output van de bobine, wat je door de hoge spanning en de korte pulsduur ook al niet met een gewoon metertje kunt meten. Er zal wel een speciaal metertje voor zijn, veronderstel ik. Weet iemand daar wat van? We zouden misschien eens bij een meeting een meting kunnen doen voor iedereen die twijfelt, in plaats van iedereen preventief zijn/haar bobines te laten vervangen. Dit veronderstelt dan wel dat we een meetmethode/middel kunnen bemachtigen.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-12-2009 01:00 Edited 14-12-2009 01:12
Er nog even over nadenkend is het wel zo dat een minder goed werkende bobine in sommige gevallen wel moet kunnen worden opgespoord door meten met een universeelmeter. Een bobine is een transformator met twee spoelen, waarop draad gewikkeld zit. De verhouding tussen het aantal wikkelingen aan ene spoel en de andere spoel bepaald de transformatiefactor, dus stel dat je 12 volt op de primaire spoel zet, en die heeft 10 wikkelingen, en de secundaire kant 10.000 wikkelingen, dan komt er dus 12.000 volt uit. Die 10.000 keer gewikkelde draad moet goed geisoleerd zijn, om bij de hoge spanning overslag te voorkomen, en dat is lastig want de draad is dun en kan geen heel dikke isolatie hebben, anders wordt het spoeltje veel te dik. Dus dan kan het voorkomen dat er een deel van de windingen elkaar raakt, waardoor er door deze kortsluiting bijvoorbeeld nog maar 8000 wikkelingen zijn ipv 10000. De spanning is dan gezakt tot 9600 volt. Wat misschien genoeg is voor een vonk, maar niet meer zo'n hele forse.Dat kan dan weer veroorzaken dat soms een mengsel niet ontsteekt, of alleen via slechts één van de twee bougies in de kamer, en dus onvolledig. En dat kan moeilijk te merken zijn in de dagelijkse praktijk, dat hoor je niet zo een-twee-drie aan de motor. Een complete niet-ontsteking kan de computer nog ontdekken, (een "misfire"), een suboptimale ontbranding is lastiger te ontdekken. Het is nog subtieler omdat iedere bougie zijn eigen bobine heeft, waardoor het lastiger merkbaar is omdat er dan bijvoorbeeld slechts 25% van de bobines niet helemaal lekker meer werkt, versus de ene bobine die men vroeger had.

Nou, als die kortsluiting van een deel van de wikkelingen permanent is, en niet alleen optreedt bij hoge spanningen (wat, zoals al eerder gezegd dus ook wel wil gebeuren), kan dit verschijnsel worden opgemerkt omdat de weerstand van de secundaire spoel, dus de uitgang, een lagere waarde te zien geeft als een gezonde bobine. De draad is immers door de korstluiting korter geworden. We zouden dus een deel van de gevallen moeten kunnen opsporen met een gewone goede universeelmeter, vermoed ik. Dit allemaal uitgaande van de veronderstelling dat een moderne bobine uit een rx-8 nog steeds zo werkt als een traditionele bobine.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-12-2009 01:23 Edited 14-12-2009 01:33
Faxie:

> 140 dollar voor 4 stuks in Amerika... zeg maar 100
> Euro, 30,- verzenden en dan nog BTW kom je op 160,-
> uit. Invoerrechten hoeft dacht ik niet onder 150,- .


Pas op met die btw. Ik sprak van de week iemand die een heffing kreeg op zijn vanuit Jersey verzonden produkten (play.com verstuurd daar vandaan) ter waarde van 30 euro. Op zo'n bedrag zijn de kosten die je aan de vervoerder moet betalen voor het afhandelen van de btw hoger dan het btw-bedrag zelf. Dat betaal je dan ook nog eens.
Daar was ik ook verbaasd over, maar het is dus blijkbaar net hoe de pet staat wanneer je moet betalen, want ik heb er enige zendingen van gekregen van meer dan 22 euro en ik hoefde niks te betalen.

Waarde van de zending
(exclusief verzekerings- en
vervoerskosten)
Tot € 22
Geen douanerechten
Geen btw

Van € 22 tot € 150
Geen douanerechten
Wel btw                  <- maar daar kun je doorheen glippen dus..

€ 150 en hoger
Wel douanerechten
Wel btw
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 14-12-2009 19:02
Tjee, ben ik even offline, ontspint er een hele discussie op mijn post.

Ik wilde alleen even melden dat er alternatieven zijn voor een kapotte originele bobine.
Dat die dingen vaak kapot gaan zie je niet alleen op het duits forum, maar ook hier.
Tip maar eens de zoekopdracht Bobine in.
Onder de thread "nieuwe boegies" staan bv hele verhalen.
Ik wilde echter die thread niet verder "vervuilen" en daarom maar een nieuwe.

Je zou de bobine's preventief kunnen wisselen.
Mij lijkt wel dat eer de oliesmeerfilm weggespoelt wordt door onverbrande benzine, dan zul je dat toch wel merken in de prestatie.
Let wel, lijkt mij.
Anderzijds zijn de kosten van genoemde bobines niet erg hoog. De originele zijn natuurlijk belachelijk duur.

Ik rij nu al 117.000 km met de orignele.

Let wel op met aanbiedingen met bobines, kabels EN boegies.
Je moet boegies met warmtegraad 8 en 9 hebben en niet 7 en 9.
Kijk daar maar even voor op de "nieuwe boegies" thread.

Outjer
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-12-2009 19:10
Waarom precies ook alweer? Want US spec is 7 en 9....

Klimaat ofzo? ...
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 14-12-2009 19:26
Kan ik alleen maar naar raden.
Denk dat het met de "autobahnen" te maken heeft.
Hadden we het in de boegie thread ook al over gehad.
Een 7 boegie blijft beter schoon , maar wordt te heet bij volle belasting.
Daarom had mazda jaren geleden eerst de boegies gewijzigd naar 7 (voor schonere boegies en dus beter starten) en enkele maanden later weer haastig terug gewisseld.
Heeft ze ongetwijfeld veel geld gekost.

Outjer
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-12-2009 19:49
Volgens mij zijn er hier op het forum nog nooit zoveel letters achtereen in zo,n korte tijd neergezet als in dit topic...

Groetjes M&M
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-12-2009 22:38
Outjer:

> Kan ik alleen maar naar raden.
> Denk dat het met de "autobahnen" te maken heeft.


of met "track days"? ;-)

> Hadden we het in de boegie thread ook al over gehad.
> Een 7 boegie blijft beter schoon , maar wordt te
> heet bij volle belasting.


... en bij te hete bougies krijg je te vroege ontsteking. De bougie is dan ook zonder vonk al zo heet dat hij de brandstof ontsteekt. Je krijgt dan een aandrijfkracht de verkeerde kant op, je kunt je voorstellen dat daar aardig wat destructieve krachten bij op kunnen treden. Ik denk dat pingelen (zo heet dit effect) erger is dan een misfire, dus dat het mengsel niet of slecht ontsteekt. (ik probeer het maar wat te verduidelijken zodat ook niet-techneuten het een beetje kunnen volgen).

> Daarom had mazda jaren geleden eerst de boegies
> gewijzigd naar 7 (voor schonere boegies en dus
> beter starten) en enkele maanden later weer haastig
> terug gewisseld.
> Heeft ze ongetwijfeld veel geld gekost. 


Anders had het ze nog veel meer motorblokvervangingen gekost, dus beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, moeten ze gedacht hebben.

>
> Outjer

- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-12-2009 04:05
Ik vind het toch raar.... temperaturen in bv Calafornie zijn toch een stuk hoger dan in Duitsland bv, en toch zijn de bougies daar 7 en 9...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-12-2009 13:38
Is het niet zo dat een lagere warmtegraad juist een koelere bougie tot gevolg heeft? (En die ook sneller vuil zal worden)
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-12-2009 17:00
Faxie:

> Is het niet zo dat een lagere warmtegraad juist een
> koelere bougie tot gevolg heeft? (En die ook
> sneller vuil zal worden)


Lagere warmtegraad (lager nr. op bougie) voor USA en Eur. fabrikanten is koelere bougie; voor Japans fabrikaat net andersom; lagere warmtegraad is hetere bougie......

"On NGK plugs the higher the number RE8C-L the the cooler the plug therefore RE7C-L is the hotter running plug."
"From what I understand the standard RX8 uses RE8C leading spark plugs and there are hotter ones available for cars that are used in slow moving traffic and having problems with warm starting to prevent fouling. What are the implications with running hotter spark plugs and how much hotter can you go without causing issues? Also why would Australia and the US use hotter plugs as standard?
The reason I ask is because I am looking at are the RE7C-L and the RE6C-L. The RE7C is the hotter plug in the UK the RE6C being the hotter one for the US, would it be OK to use the RE6C in a UK car?"

http://sparkplugs.co.uk/pages/manufacturer/about-ngk-spark-plugs.htm

Van het UK forum:
The RE7C-L is the hot variant which is used if you make shorter journeys and experience starting problems. The RE8C-L is the cold variant and likely to be slightly more durable. It should not make a noticeable difference which variant is fitted for most people. Just make sure that you use one of these two leading plugs and the RE9B-T trailing and don't attempt to save a few quid by using anything else, or try to make them last longer than the mandated change of 3 years/37,500 miles.

http://www.rx8ownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=6&t=19713&hilit=spark+plugs

groetjes, Ruud
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-12-2009 17:01
Faxie:

> Is het niet zo dat een lagere warmtegraad juist een
> koelere bougie tot gevolg heeft? (En die ook
> sneller vuil zal worden)


Nee, maar niet zondermeer, de nummering is min of meer willekeurig. Er zijn fabrikanten die omhoognummeren naarmate de bougie heter wordt, anderen doen het precies andersom.
Maar NKG nummert omlaag, hoe lager het nummer hoe heter.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-12-2009 17:02
Mooie stereopost, zie ik... :-)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 03-02-2010 19:03
Even een leerzaam, horror verhaal met een goede afloop.

Andrea (de duitse dame met de blauwe rex, die ik op de laatste RPS treffen getroffen heb) had vorige week startproblemen.
Af laten slepen naar de werkplaats.
Na enkele (!) dagen sleutelen hadden ze de rex weer aan het lopen.
Kosten daarvoor : 750 euro. (zonder rekening). De seals zouden vastgeplakt zijn(???) en nieuwe boegies erin.

Enkele dagen later weer hetzelfde. Weer naar de werkplaats laten slepen.
Diagnose nu: Motor stuk: geen compressie.
Overleg met de importeur.
Voostel nieuwe motor 5600 euro. tegemoetkoming 1100 euro. Dus even 4500 euro ophoesten.
Ze had de rex niet in de garage gekocht , maar prive.
5,5 jaar oud, 66.000 km.

Ik stelde voor Pim (eurorotor) te vragen voor een 2e diagnose en daar de motor te repareren ipv te wisselen.
Pim stelde voor de rex eerst naar een andere garage in duitsland te laten slepen voor een nieuwe compressiemeting en dan moest Andrea die waarden doorbellen naar Pim.

Zo gezegd, zo gedaan.
In die andere garage werkte een monteur die zelf een rex heeft en ook op het duits forum zit.
Die concludeerde dat de bobine stuk was!!!
En dat was het ook.

Ongelooflijk , toch?

Outjer
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-02-2010 19:29
onvoorstelbaar......eind goed al goed gelukkig....

Groetjes M&M
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 03-02-2010 19:30
OMFG!
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-02-2010 23:15
Dit verhaal illustreert maar weer eens hoe angstwekkend incompetent veel dealers zijn. Wat nog niet zo erg zou zijn als ze dat zelf zouden toegeven, of zelfs wisten.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-02-2010 06:06
Pff dan vraag ik me nu af hoeveel motoren er onterecht vervangen zijn in al die jaren wereldwijd.....

Nogal een verschil... een bobine van 40 euro of een nieuwe motor...
- Van joost (Deelnemer) [nl] op 04-02-2010 22:43
Ik heb dit probleem 1 jaar geleden ook al gehad en ben op 1 poot naar m'n dealer in den Bosch gepruttelt. Met een km stand van 96.000 was ik bang dat ik ook aan de beurt zou zijn voor een nieuwe motor. Het probleem was gauw gevonden: 1 leading bobine "gaar" en de trailing bobine van de zelfde rotor was "half gaar". Het probleem was ontstaan door vonkoverslag in de bougie doppen (vocht). Dankzij mijn dealer heeft Mazda Europe 4 bobines met de bijbehorende kabels gesponsored ondanks dat de auto 4.5 jaar oud was.
Volgens de monteur is het wijs om de bougiedoppen regelmatig aan te drukken of te vernieuwen om dat ze van een matige kwaliteit zijn "(gewoon van een Tomos snorbrommer gejat)"en die van  de achterste rotor hebben blijkbaar het meest te lijden.
Toch ook heel netjes van Mazda Europa dat ze deze onderdelen na 4.5 jaar nog onder coulance verstrekken.
Het enige wat ik heb moeten betalen waren 4 nieuwe pitten en een uur arbeid.
Superrrrrr
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-02-2010 08:13
joost:
"Met een km stand van 96.000.........."

Mooie stand een jaar geleden; thans dus wel zo'n 115.000 km?
mvg, Ruud
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 05-02-2010 17:16
Die tegemoetkoming van 1100 euro was aan de magere kant ook nog, of niet? Hoe is de ervaring van de anderen qua vergoeding die wel echt een neiuwe motor nodig hadden? Met andere woorden hoeveel gaat het je kosten als je klos wordt/bent? De mijn e is inmiddels ook al van jan 2004 en 85000km.
- Van Renesis (ForumPro) op 13-02-2010 11:52
Vrij simpel. 5000+ ben je wel kwijt. Met alleen de motorkosten ben je uiteraard niet klaar.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 15-02-2010 14:30
Is dat je ervaring of schat je maar iets. Vreemd dat er niemand bedragen noemt hier. Tis toch iets om rekening mee te houden.
- Van Renesis (ForumPro) op 15-02-2010 14:59
Ik heb begrepen dat een motorblok minimaal 4200 euro ex btw kost. Een revisie zou zo´n 3900 moeten kosten.
Inclusief komt die 5000 dan aardig in de richting. Montagekosten zijn mij onbekend. Ik denk echter minimaal 500 euro.

Dus ja en nee. Gedeeltelijk schatting, gedeeltelijk wetenschap.

Gelukkig nog geen ervaring mee. Dat wil ik voorlopig ook zo houden.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 16-02-2010 14:43
Ok thnx. Ik heb er ook (nog) geen ervaring mee. Hoop dat t zo blijft.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 08-03-2010 20:08
Nog even een post over mijn bobine verhaal dat ik in deze thread had staan:

http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=1622

Ik had al sinds een half jaar last van het motorlampje.
Dacht dat aan de (kapotte) sportkat lag, maar nu ik de nieuwe bobines erin heb is het lampje uit.
Mogelijk dat de kapotte bobine de kat een opmieter heeft gegeven.

Ook had ik al sinds 15.000 km last dat de rex heel laag in toeren (van 1500 tot 1800 toeren) niet goed oppakte.
Je voelde en hoorde dan wat gepruttel.
Dat heeft dus zeker eraan gelegen dat een bobine al kapot was, want dat probleem is nu weg.
Pas toen de andere bobine van dezelfde kamer ook kapot ging vorige week, stond ik echt stil.

Nog even een tip als je stil staat door 2 kapotte bobines op een kamer:
Je zou nog naar huis kunnen rijden door een van de bobines van de andere kamer naar de defecte kamer te verplaatsen.

Outjer
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-03-2010 20:45
Hoi Outjer,
Bedankt voor waardevolle info.
mvg, Ruud
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 09-03-2010 07:18
Maakt het nog uit of je dan de leading of trailing bougies aan laat sturen (ik zou voor de leadings gaan)?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 09-03-2010 09:06
Ik weet niet welke bobine het eerst stuk is gegaan bij mij.
Ik zou ook voor de leading gaan.

Outjer
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-03-2010 19:41
De leading doen het meeste werk. De trailing zijn er meer als ondersteuning om de verbranding compleet te maken. (wat ik begrepen had dan... )
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Nieuwe bobine's en kabels

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill