Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Lounge / Samenvatting 4 jaar trackdays (6000 km)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 05-11-2009 22:32
Ik heb de uitgaven en kilometers van de afgelopen 4 jaar eens op een rijtje gezet:

2005 Spa: 300 km.
2006 Spa (3x) and Papenburg: 1200 km.
2007 Spa (2x), Zolder (2x), GP Ring, Zandvoort : 1450 km.
2008 Spa (3x), Zandvoort, GP Ring: 1300 km.
2009 Spa (2x), Zandvoort, GP Ring, NS Ring(2x), Zolder: 1950 km.

Upgrade cost van de RX 8 voor het circuit: 4200 euro:

Voorremmen: 2000 euro.
Schokbrekers(Koni) : 416 euro.
Velgen voor (semi)-slicks: 400 euro.
Sportkat: 575 euro.
Dikke stabilisatorstangen: 350 euro.
Race zitje: 500 euro.

Totale trackdaykosten zonder upgrade van de RX8 tot nu toe : 8800 euro:

Track entree: 3200 euro.
Benzine (op het circuit): 2500 euro.
Benzine (van en naar het circuit): 900 euro.
Voorremblokken (3x) en schijven: 900 euro.
Achterremblokken (5x): 400 euro.
Banden (semi)slicks (15x) (meest 2e hands): 900 euro

Dat is 1,5 euro per km
En dat is ongeveer 200 euro per uur.

Dat is veel geld en valt me eigenlijk tegen.
(had ik het maar niet uitgerekend)

En tot nu is de enigste schade een deukje in een velg.
Terwijl er nog geen sleutel op het motorblok is gezet (nu bijna 120.000 km totaal)

Outjer
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 05-11-2009 23:00
Leuke maar dure hobby :-)
- Van Matex (ForumPro) op 06-11-2009 18:45
Daar heb je dan ook errug veel plezier aan beleeft.
Als je op dit niveau ook met een ZO6 wilt gaan sporten,dan kun je beter je notitie block en calculator.
als eerste op marktplaats zetten.
Maar iets minder intensief kan natuurlijk ook.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-11-2009 21:39
Outjer:

> Terwijl er nog geen sleutel op het motorblok is
> gezet (nu bijna 120.000 km totaal)


Best een mooi kilometrage onder zeer pittige omstandigheden.
Wat voor olie (viscositeit) gebruik je?

Groetjes, Ruud
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 06-11-2009 22:10
2007 en 2009 als topjaren, je bent met recht de circuitverslaafde. Tuurlijk kost het flink wat geld maar je geniet van het leven, zo hoort het! En als het kan....moet je het altijd doen.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 07-11-2009 12:12
Ik gebruik al sinds 2004 MPM olie.
Alleen toen het onderhoud nog bij de dealer werd gedaan (ivm garantie) werd er dexilia in gedaan bij de beurt.
Aanvullen gewoon met genoemde MPM, die ik bij de automateriaalenzaak hier haal.
5W30 halfsyntetisch.Acea A1/ B1. ongeveer 6.50 euro per liter bij 5 liter verpakking

Alle onderhoud doe ik al jaren zelf.
Als ik dat liet doen waren kosten van bv. al die remblokken/schijven wissels flink hoger

Bij de Z06 maak ik me vooral zorgen over de kosten van de banden.
Semislicks in de gewenste maat zul je niet zo snel op marktplaats vinden.

Outjer
- Van Yohsm (Powerposter) [be] op 31-12-2009 14:12
Hey Outjer, leuke hobby en goeie samenvatting!  Echter niet zo leuk om de cijfers te zien... :(

Ik heb al wat forums afgelezen op zoek naar de juiste keuze voor een track-band.  Ik lees heel wat verschillende meningen, maar ik ben toch van zin om de Kumho Ecsta V70a aan te kopen.  Mening hierover?
De banden/velg-maat is nog iets waar ik over wakker :) lig.  Ik dien een setje velgen bij te kopen en had graag zo licht mogelijke velgen aangeschaft (ultra lite wheels bijv).  Ik merk wel degelijk een serieus prijsverschil tussen 17" en 18" (banden en velgen) en zeker op lange termijn na heel wat semi-slicks te verslijten telt dit toch wel door.  Nu heb ik nog niet gevonden of het mogelijk is 17" velgen te steken op een RX-8 (geen probleem met de remklauwen?).  Op verschillende forums heb ik gelezen dat semislicks op een maatje kleinere velg strakker liggen dan regular straatbanden op de grotere velg.
Bij Kumho heb je ook de keuze om supersoft, soft, medium and hard compound te nemen voor de semislicks.  Enige voorkeur (rekening houdend met genoeg grip en respectabele levensduur)?

Thx!
- Van Hakke (SuperForumposter) op 31-12-2009 16:32
Hey,

17" wielen is geen probleem op de 8, zolang je maar de standaard maat remschijven/klauwen gebruikt (als je grotere remmen gebruikt zoals Outjer dan zit je vast aan 18"). Ik gebruik zelf een setje 17" voor de winterbanden/semi-slicks, werkt perfect.
Voor trackdays zou ik voor een hardere compound gaan: je wilt goede grip maar ze mogen ook niet na een halve dag aan flarden liggen...

greetz
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 01-01-2010 21:12 Edited 01-01-2010 21:19
Ik heb alleen ervaring met:

Marangoni slicks (225/635 R 18, goed , maar niet meer te krijgen)

Michelin slicks (21/65-18) in de compound S 8B (dat is middel hard)
Die gaat echter ook niet langer mee dan 1000 km.
Je zou evt. een nog hardere compound kunnen proberen: De S 9B.
De 2e hands slicks van Michelin die je op marktplaats vind zijn bijna altijd S 8B.
Nieuw kosten die 282 euro per stuk! (in 17 inch ongeveer 260 euro.)
Als je een adres nodig hebt laat het even weten. (zeker niet bij de bandenhandel op de hoek)
Ik heb nog een setje gebruikte Michelins S 8B liggen. Denk niet dat ik die nog ga gebruiken.

Toyo R888 semislicks (225/40-18): Erg goed. Gaan best lang mee: meerdere 1000 km's.
Toyo heeft intussen een nieuw type uit. De R1R.
Daar maken ze veel reclame voor. Ik heb er nog geen ervaring mee.

Ik moet 18 inch gebruiken ivm mijn remschijven in de maat 360 x 30 mm.

In 17 inch zou ik voor de maat 225/45-17 gaan. Evt nog kleiner(225/40-17) is nog beter voor de trekkracht.
Maar die maat vind je niet snel 2e hands. Denk ik.

Het voordeel de Toyo semislicks is dat ze zeer snel opwarmen en dus al direct lekker grip bieden.
Dat is met koude slicks van Marangoni en Michelin zeker niet het geval, zoals ik ervaren heb... 

Kumho heb ik nog niet mee gereden. Medium of hard lijkt mij de beste keus.
Zeker geen soft, daar ben je zo doorheen.

Hier mijn slicks thread:
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=731

Outjer
Omhoog Onderwerp Algemeen / Lounge / Samenvatting 4 jaar trackdays (6000 km)

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill