Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Nieuwe trotse bezitter van RX-8 met heel wat vragen :)
- Van Yohsm (Powerposter) [be] op 26-10-2009 09:38 Edited 26-10-2009 19:45
Beste Forum-leden,

Sinds een maand ben ik na heel wat dromen overgegaan tot de aankoop van een rode RX-8 HP (bouwjaar 2004, 50k km).  Ik heb hem in Duitsland gekocht van een man van 70 jaar (!!!) die hem nu 5 jaar had (eerste eigenaar).  Hij zit er echt schitterend uit, geen kras te vinden.  Hij gaf mij de indruk zeer goed zorg voor zijn rex gedragen te hebben.  Ook lagen er nog vrij nieuwe Bridgestone Potenzas op, een echte liefhebber dus. 

Met een tweedehands weet je niet altijd wat je aankoopt en ik denk dat nog erger is met een wankelmotor, vermits je toch wat meer zorg moet dragen en de gemiddelde automobilist gaat meestal niet goed om met zijn wagen.
Een aantal bemerkingen aan de wagen:
- bij starten moet je altijd ongeveer 1 sec de startmotor laten draaien voor de motor vertrokken is.  De Rx staat altijd binnen en het is nog niet koud geweest, dus kan ik nog niet veel zeggen over echt koud starten (of het dan nog erger is).
- ik heb ondertussen al de beginnersfouten afgeleerd (te snel op het gas, wat zorgde voor slechter starten), maar heb tot nu toe nog niet echt stilgestaan (gelukkig).
- tijdens track day met de RX te Zolder (skylimitevents 23-09-09) na een morgen wat doorgeduwd te hebben wou ik vlak voor de middag terug starten (hij stond zeeeeeer warm), maar hij wou niet in gang schieten (ik heb nu ook niet de gas volledig ingeduwd zoals op de forum staat beschreven).  Ik ben gaan lunchen en een uurtje later ging hij na een sec of 2 startmotor heel eenvoudig terug in gang.

Ik heb ondertussen met wat garages in Belgie gebeld en had wel de indruk dat zij in mij een groentje zagen en zowat alles aan mij wouden verkocht krijgen...
Hier wat vragen:
- Is bovenstaande normaal?
- Hoe kan ik bij zeer warme motor nog starten (14 november staat Spa op de programma)?
- Een garagehouder zegt dat ik compressieproblemen heb en dringend een revisie moet doen...
- Een andere garagehouder wil dat ik zijn revisiemotor die hij nog op stock heeft liggen aankoop en de mijne in ruil geef... (3700 Euro btw)
- Andere garagehouder verwacht dat ik nog de originele bougies heb en die veranderen zou problemen kunnen oplossen.  Ik heb op engelstalige forums gelezen dat je best een mix van koud- en warmstart bougies neemt.  Kan ik eenvoudig checken of ik nog de originele bougies heb?
- Heb me een busje Dexelia olie aangekocht.  Om de hoeveel km doen jullie een litertje bij?  Die meetstok is toch ook niet zo goed afleesbaar...
- Waar moet ik nog allemaal aan denken als beginner?
- Ik merk dat die standaard RX uitlaat wel gemakkelijk roest.  Iemand hier ervaring mee?  Een nieuwe uitlaat (ietske meer sound mag wel) is welkom, maar wil echt geen Johnny geluid :)  Iemand weet van een goede deal?
- Iemand ervaring met motortuning (stage)?  Do or Don't?
- Iemand ervaring met deze winkel in Zwitserland?  http://www.maxspeed-motorsport.com/catalog/default.php?cPath=268_39_342 Ik heb deze winkel gevonden via de website van Axis Wheels (ben van zin om hiervan een setje Matrix aan te kopen)
- Belgische garage die een aanrader is? (Woonachtig tegen Brussel)
- Iemand die onderdelen hier te koop heeft staan?

Thanks for feedback!
Johan
-
Bijlage: RX8.jpg (73k)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-10-2009 11:21
Hoi, welkom hier :)

Het zou kunnen zijn dat je de oude startmotor hebt, en daar start de auto iets minder lekker mee. Ik heb hier zelf overigens geen ervaring mee.

Maar verder zou het ook wel redelijk normaal kunnen zijn. Na 5 seconden doorstarten ofzo zou ie aan moeten slaan. Combinatie van hele dunne olie en een warme accu.

Er zijn aardig wat garagehouders die je gelijk een nieuwe motor willen aansmeren. Trap daar niet te snel in, veel problemen hebben andere oorzaken, hoewel een compressietest nooit kwaad kan. (Hoewel ik die test niet zou laten doen bij een dealer die je op voorhand al een nieuwe motor wilt aansmeren ;) ) Ik ken geen dealers in Belgie dus ik kan je daar niet verder mee helpen. Maar probeer er een te vinden die veel ervaring heeft met wankelmotoren.

Een litertje olie gaat er bij mij rond de 3000 km in. Dat ligt verder ook aan je rijgedrag (lange/korte ritten, rustig rijden/aftrappen) Het is sowieso wel verstandig om de 5 tankbeurten toch de peilstok even te controleren. Witte 'mayonaise' aan de peilstok bij koud weer is normaal en kan geen kwaad.

Verder moet je natuurlijk oppassen met het te snel uitzetten van de motor. Dan krijg je kans op verzuipen. En heel belangrijk voor een lange levensduur, goed warmrijden. Die 9000 toeren moet je wel 20 minuten laten wachten ;) Op een warme motor mag je 'm flink afbeulen, vind ie lekker ;)

Voor uitlaten zou je kunnen kijken bij Racing Beat. Die maakt een goede RX uitlaat met iets meer geluid maar absoluut niet Johnny ;) Waar je die vandaan moet halen in Belgie zou ik niet weten.

Met motortuning zal je niet ver komen, tenzij je een Turbo/Super charger installeert. En dat is niet zonder risico's natuurlijk, en best duur. 

Verder raad ik je ook wel aan het US forum eens te bezoeken, daar kan je veel informatie vinden.

Veel plezier met de Rex ;)
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 26-10-2009 11:27 Edited 26-10-2009 11:30
Welkom en veel plezier met je Rex.

Ik zat net als Faxie meteen aan een oude startmotor te denken. Kijk eens of je kunt achterhalen of de Rex alle terugroepacties heeft ondergaan; het vervangen van de startmotor was daar namelijk één van.

Verder NOOIT gas geven tijdens starten!! De volgas-procedure is alleen van toepassing als de motor al verzopen is: Bij volgas tijdens starten wordt er géén brandstof ingespoten om de startmotor de kamers leeg te laten "pompen".

Een compressietest is op zich een goed idee, dan kun je namelijk ook meteen de bougies controleren, maar laat het inderdaad niet doen door een dealer die je sowieso al een nieuwe motor wil aansmeren.

Groet,
Pascal
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 26-10-2009 15:42
Welkom.

Yohsm:

> Woonachtig tegen Brussel


Ik ben van de kanten van Aalst.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-10-2009 21:08
Hallo Johan,

Veel plezier met je nieuwe Rex.

Groetjes, Ruud
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-10-2009 09:55 Edited 27-10-2009 10:00
Melkie:

> Welkom en veel plezier met je Rex.
>
> Ik zat net als Faxie meteen aan een oude startmotor
> te denken. Kijk eens of je kunt achterhalen of de
> Rex alle terugroepacties heeft ondergaan; het
> vervangen van de startmotor was daar namelijk één
> van.


Volgens mij is dit nooit een terugroepactie geweest. Alleen als de klant met bepaalde klachten kwam/komt wordt deze actie onder garantie genomen. Er zullen dus nog wel de nodige trage starters rondrijden ben ik bang. (maar ik kan me vergissen).
We kunnen er achter komen of je zo'n trage starter hebt als je je toerental bij het starten hier doorgeeft, dan kunnen we dit vergelijken met forumleden met een snelle startmotor. Er van uit gaande dat je accu nog een beetje goed is dan.
Veel plezier met je auto, en op dit forum!

>
> Verder NOOIT gas geven tijdens starten!! De
> volgas-procedure is alleen van toepassing als de
> motor al verzopen is: Bij volgas tijdens starten
> wordt er géén brandstof ingespoten om de startmotor
> de kamers leeg te laten "pompen".
>
> Een compressietest is op zich een goed idee, dan
> kun je namelijk ook meteen de bougies controleren,
> maar laat het inderdaad niet doen door een dealer
> die je sowieso al een nieuwe motor wil aansmeren.
>
> Groet,
> Pascal

- Van Renesis (ForumPro) op 27-10-2009 17:31 Edited 27-10-2009 17:34
Ik rij ook nog steeds met de trage startmotor. Die doet het echter altijd. Klopt even af..
Voor mij persoonlijk is de vervanging hiervan pas noodzakelijk als hij daadwerkelijk overleden is. Tot die tijd kan ik er prima mee leven.
Daarbij valt er met een geïmporteerde Rex vrij weinig medewerking van Mazda NL te verwachten. Dus alle kosten zijn voor mijzelf.

Voor meer geluid is een sportkat ook wel een leuk idee. De standaard kat heeft niet echt een lang leven. Weggebrand klinkt die overigens ook lekker. Het is echter niet geheel verstandig. 

Al met al succes met de Rex.
- Van janr (Deelnemer) [nl] op 29-10-2009 19:17
Je zit er echt naast hoor mijn rex komt uit Belgie en alle bekende problemen zijn gewoon hier in nederland door mazda verholpen hoor. Dus ik zou er gewoon voor gaan als het nodig is.
- Van Renesis (ForumPro) op 01-11-2009 00:27
Mijn laatste contact met de importeur gaf toch een heel ander resultaat. :(
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 01-11-2009 11:13
heeft het ook niks te maken met het feit of je de auto door de Mazda dealer laat onderhouden? Weet niet of janr of jij bij de dealer zit en de ander niet? Zeg maar wat hoor...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-11-2009 18:54
Ligt er eerder aan of het een Europese is of niet. Dat is een aparte tak volgens mij.

Op m'n US had ik geen garantie.
- Van janr (Deelnemer) [nl] op 02-11-2009 11:03
zou kunnen ik heb de auto via mijn mazda dealer aangeschaft en daar is de rex ook in onderhoud.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 02-11-2009 20:35
Hoi Johan,

Slecht warm starten?
Boegies, boegiekabels en bobines controleren/vervangen.

Een nieuwe startmotor draait 300 tpm.

Compressietesten:
lees eerst deze thread.
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?pid=10650;hl=compressietest
Slechts weinige garages kunnen die meting goed uitvoeren.
Kijk eens hier:
Autobedrijf C. Hoebeke & Zoon in Rilland in Zeeland NL.
Of natuurlijk BVK in Antwerpen

Ik rij zelf trouwens altijd zonder de motorafdekplaat.
Die hangt al 4 jaar aan een spijker in de garage.
Vooral als je op het circuit rijd kun je die plaat beter thuis laten.

Jij rijd dus graag op het circuit!
Mooi , dan komen we elkaar zeker tegen.
14-11-09 Spa? welke organisatie?

Outjer
- Van Renesis (ForumPro) op 03-11-2009 13:50
Daar zit dan waarschijnlijk het verschil. Regulier onderhoud doe ik bij de dealer waar wij de Rex vandaan hebben. Dit heeft vooral te maken met de goede ervaringen en samenwerking met deze betreffende dealer.
Voor echt specifieke problemen gaan we naar de Mazda dealer. Dat gebeurt dus zo min mogelijk. ;)

Laten we dat ook vooral zo houden.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Nieuwe trotse bezitter van RX-8 met heel wat vragen :)

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill