Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Lounge / Wit is populair bij autokopers dankzij recessie
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-07-2009 12:30
Wit is populair bij autokopers dankzij recessie

Zilver, dat populair was tussen 2000 en 2006, neemt in populariteit af als kleur van uw auto. Wit, dat wordt geassocieerd met transitie, groeit in populariteit.

Autokleuren
Deskundigen van het chemiebedrijf DuPont volgen al 56 jaar de voorkeuren van consumenten voor autokleuren en brengen hierover verslag uit in het jaarlijkse DuPont Global Automotive Color Popularity Report.
Onderzoek DuPont
DuPont betrekt zelfs antropologische en psychologische deskundigen bij haar jaarlijks onderzoek naar de voorkeur van consumenten voor autokleuren. Onderzoek wijst uit dat gevoelens die mensen hebben en de maatschappelijke factoren die daaraan ten grondslag liggen een belangrijke rol spelen bij hun kleurkeuze.
Zilver en wit
Zilver, dat populair was tussen 2000 en 2006, neemt in populariteit af. Wit, dat wordt geassocieerd met transitie, groeit in populariteit. Het jaar 2006 wordt door veel economen gezien als het overgangsjaar van voorspoed naar de huidige recessie. In dat jaar groeide ook de voorkeur voor wit.
Zwart
In Europa blijven zwarte auto’s het meest populair in alle segmenten met 26 procent van de markt, zilver scoort 20 procent en grijs 18 procent. Elk jaar organiseren DuPont designers kleurenshows voor autofabrikanten, waarbij kleurenpaletten worden gepresenteerd die consumenten naar verwachting aantrekkelijk zullen vinden.
Begin van recessie
“Mensen hebben in hun leven kleuren nodig om zich beter te voelen, vooral in slechte tijden”, aldus psychologe Kayta Gajdos. Volgens Peter Weil, hoogleraar culturele antropologie aan de Universiteit van Delaware, werd zilver bijvoorbeeld geassocieerd met een hoge status, vooral tijdens de post-9/11 economische ‘boom’. Maar de populariteit van zilver begon ongeveer twee jaar geleden af te nemen. Tussen 2000 en 2006 stond zilver bovenaan de lijst in de DuPont Global Automotive Color Popularity Reports. De verschuiving naar wit als topkleur valt volgens Weil – en veel economen – samen met het begin van de huidige economische recessie.
Parelmoer
Interessant is echter dat consumenten vooral kiezen voor wit met een speciaal effect, zoals parelmoerwit. Dus hoewel mensen overstapten op wit, viel de keuze op een luxer en duurzamer wit.
Rijkdom
De kleurkeuze kan ook worden geassocieerd met veiligheid of risico. In West-Europa zijn dure auto’s vaak zwart of grijs, wat wijst op veiligheid, rijkdom en afwenden van risico’s.
Associaties
Maar jonge mensen zijn geneigd meer risico’s te nemen en kiezen voor hun kleinere, goedkopere auto’s heldere kleuren die de aandacht trekken. Ondanks het brede scala aan tinten en effecten die autofabrikanten aanbieden, zijn deskundigen het eens over bepaalde algemene kleurassociaties:

Kleur             --associatie
Rood of lichtviolet     passie 
Dieprood                 veiligheid 
Blauw                     communicatie 
Blauwgroen              heelheid 
Indigo                     begrip 
Geelgroen                krachtig/assertief 
Oranje                    eigenwaarde/zelfvertrouwen

Bron: RTLZ

Groetjes, Ruud
- Van jan RX8 (Deelnemer) [nl] op 11-02-2010 13:19
Van wit en grijs wordt ook gezegt dat deze kleuren makkelijker zijn om in te ruilen!!!!??????
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 11-02-2010 14:46
Wit is nu populair, dus zullen ze er niet zo'n probleem mee hebben als je er 1 komt inruilen. Grijs is een tijdloze (en saaie :-p) kleur...
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 11-02-2010 21:47
rudolphw:

> Onderzoek wijst uit dat gevoelens die
> mensen hebben en de maatschappelijke factoren die
> daaraan ten grondslag liggen een belangrijke rol
> spelen bij hun kleurkeuze.


> Elk jaar organiseren DuPont designers kleurenshows voor
> autofabrikanten, waarbij kleurenpaletten worden
> gepresenteerd die consumenten naar verwachting
> aantrekkelijk zullen vinden.


"Hun keuze" --- "naar verwachting"
Hmm, dat vind ik moeilijk te rijmen. Gevoelens en maatschappelijke factoren ? Dat lijkt mij wat zwaar. Ik zou eerder zeggen, de kleuren die de industrie voor ons naar voor schuift en ons worden opgedrongen, die spelen een rol bij de kleurkeuze. Weinig andere zaken volgens mij. Net zoals met kleuren in de kledingmode.
De producent produceert, en de consument consumeert, simpel als dat.

edit:

jan RX8:

> Van wit en grijs wordt ook gezegt dat deze kleuren
> makkelijker zijn om in te ruilen!!!!??????


Ik lees hier enkele weken geleden nog :
"met een witte blijft ge zitte".
Er wordt dus blijkbaar veel gezegd hee :-)
- Van Brakefire (SuperForumposter) [de] op 24-02-2010 22:13
De duitse polizei besloot een paar jaar terug alleen nog zilveren auto's te kopen en geen witte meer, omdat de witte die ze toen hadden niets opbrachten op de Gebrauchtwagenmarkt. Nu zijn de eerste zilveren bolides aan hun kilometers en raken ze die nauwelijks kwijt, omdat nu iedereen een witte wagen wil.

Gevalletje "Dumm gelaufen".

Nou moet ik zeggen dat ik persoonlijk zilver met blauwe of groene plakfolie mooier vind dan wit, maar mooi mag in deze geen argument zijn natuurlijk.
Omhoog Onderwerp Algemeen / Lounge / Wit is populair bij autokopers dankzij recessie

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill