Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Clubzaken / Freies Fahren am 10.06.2009 Nürburgring / Nordschleife
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 05-03-2009 21:31 Edited 05-03-2009 21:33
Even een nieuwe thread openen.
Zoals ik al eerder gemeld ga ik op 10-6-09 op de Nordschleife 3 uur rijden.
Kosten 110 euro voor DSK leden (en 200 euro voor niet-leden)

Ik had me op 28-2-09 al aangemeld tijdens de jaarvergadering.

Intussen staat het aanmeld formulier op de DSK site ook online:

http://www.dskev.de/aktionen.html

Let op:

1. De dag is zeer snel volgeboekt, dus niet wachten , maar aanmelden en direct betalen.
2. Niet vergeten het haftungsverzicht in te vullen en op te sturen.
3. Er zijn instrukteurs beschikbaar.

Andreas met zijn M3 wist niet goed welke datum hij zou kiezen en heeft zich dus maar voor alle 3 aangemeld.
10-6 , 20-7 en 12-10-09.

Gelijk maar even de weerlink:

http://www.wetter.com/wetter_aktuell/wettervorhersage/7_tagesvorhersage/?id=DE0007130001

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 17-05-2009 09:51 Edited 17-05-2009 10:15
Er is geen aanmelding meer mogelijk voor 10-6-09.: Volgeboekt.

Ik heb de aanmeldbevestiging en tijdschema ontvangen.

Het zijn 4 ritten van 45 minuten:

1. 9.00 tot 9.45 u
2. 11.00 tot 11.45 u
3. 13.10 tot 13.55 u
4. 15.10 tot 15.55 u

20-7-09 is voor de auto's ook al vol geboekt.
Er is nog wel plaats op 12-10-09.

Er zijn passagiers toegestaan en er is geen helmplicht.

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 08-06-2009 20:15
Nog 2 nachtjes slapen.

Morgenmiddag gaan de Toyo's eronder.
Het gaat zeer waarschijnlijk niet droog blijven, maar mijn straatbanden zijn dermate afgesleten dat ik daar ook niet veel aan heb.
Die laat ik dan maar ook thuis.
Ik heb alleen nog geen meter in de regen gereden met de toyo's....

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 13-06-2009 21:04
Wat een onwaarschijnlijk circuit.
Weer een ervaring rijker, en wat voor een.

Hieronder mijn verslag op het duits forum, met commentaar/reakties.
Ik plaats het maar in het duits.
De mensen die het interresant vinden zullen het wel kunnen/willen lezen:

Ute:

Na, Outjer ... Wie war`s denn heute so auf der Strecke ?
Hat`s mit`n Carsten geklappt ?

Outjer:

Hi Ute,

Bin noch nicht fertig mit die verarbeitung der erlebnisse...

6.00 u abfahrt

8.00 u eintreffen vollgetankt.Mit aufkleber die als eintrittskarte gilt.

8.45 u fahrerbesprechung:

volles haus... kein rennen nur besichtigungsfahrten... 220 autos angemeldet.... kein rechtsüberholverbot(?)... keine weitere anmeldungsformalitäten....viele engländer (ob die das magazin sportauto lesen können??)..Keine weitere Rexen...keine weitere Holländer.

Die 220 autos stehen bis drausen, und die dürfen als erstes raus auf die strecke.Es ist noch trocken. Die Toyo's R888 Semi slicks sind schon zu hause montiert, und haben SUPER haftung!

9.00 u Erstaunlich komme ich doch noch recht schnell raus auf die strecke.

Nach mehr als 5000 rennstrecken kilometer in fast 4 jahre (Spa,Zandvoort,Zolder,F1 Nürburgring und Papenburg) komme ich auf diese rennstrecke und fahr im pulk mit auf die ersten kurvenkombination zu.

Und gleich vergesse ich das ich vorgenommen hatte die erste runden langsam zu fahren zum kennenlernen... Macht nichts, die vorfahrer zeigen den weg. Die die recht langsam fahren wollen (nur wenige) fahren schön rechts.

Was sich jetzt den kommenden 21 kilometer zeigt ist gar nicht zu beschreiben....Superschnelle abschnitte(muss zum ersten mal im 5 gang schalten auf eine rennstrecke)....Kuppen ohne sicht...Abfallende biegungen.. Karussell rein (die traktionskontrolle mag diese "kurve" gar nicht und meint möglich das ich schon die saubere seite meine rex nicht mehr oben habe....) und raus ( past das ohne die unterseite beschädigen??,OK, es past)

Lass ich es mal so sagen: Ich kann mich nicht vorstellen das hier jemand mitfahren (beifahren) kann und NICHT nach eine runde kötzend aussteigt. Ist doch nicht möglich das hier Formel 1 autos mal gefahren sind?? Und damals war die strassenoberfläche noch viel schlechter als jetzt. Mein freund Roland war der beide letzten runden der letzte stint (Vom 15.10 bis 15.55) mitgefahren und war danach sehr schlecht.

Jetzt versuch ich schon stundenlang die gefahrene 15 runden Nordschleife an hand der streckenkarte wieder zu beleben und mich zu erinnern wie und in welche folge die kurven liefen. Es gelingt mir nur zum teil....

Noch einige bemerkungen: Alle andere rennstrecken sind auf einmal langweilig (natürlich auch sicherer), Jeder der gedacht hätte die strecke ist viel zo voll zum richtig gas geben irrt. Ich bin noch niemals gefahren beim Tourifahrten aber jetzt war es genau richtig. Als in der dritte runde (es war noch trocken) in die langsame Aderauer Frost links/rechts keiner vor mir fuhr war ich fast rausgeflogen: hatte zu spät erkannt das es dort nicht schnell geht.

9.45 u Ende der erste stint: Meine erste 4 runden NS haben riesig spass gemacht. Es ist angefangen zu regnen.Jetzt gehen die mopeds raus...

Den 2 stint ist nass , aber es steht glücklig nicht viel wasser auf der strecke. Das auto rutscht und rutscht, macht nichts. Plötzlich muss ich mich gewönen an gaaanz vorsichtig gas geben im 2e gang zum beispiel bergauf/ausgang Bergwerk.Und in die nachfolgende lange lange linkskurve frage ich mich ob ein Rex ja im 4 gang beim volllgas auch noch hinten wegrutschen kann??

Der 3 stint fangt nass an , aber die strecke trocknet ziemlich schnell auf. Vor mir ein alte kadett D(leergeraumt,käfig,GSI 2 liter motor, 850 kilo/160-170 PS) Ich bin (fast) gleich schnell und kann 1,5 runden darn bleiben, Der fahrer kennt sich gut aus, Und ich lerne die ideal linie ein wenig...

Der 4 stint ist wieder ganz trocken, leider ist das zeitplan wegen einer unfall bei die Motorräder verzögert. Und dadurch müssen wir nach nur 3 runden wieder von der Strecke.

Hier muss ich öfter fahren. Das nächste freie fahren ist schon ausgebucht, aber 12-10-09 ist noch frei.Ich bin dabei..

Bilder von DSK und Ring1 sind noch nicht online. Werde ich hier posten.

Carsten hatte eine kamera montiert, bin gespannt auf den film.

Ernie:

Outjer das ist die Nordschleife es gibt keine schönere Rennstrecke auf er Welt.
Das hast du gut erkannt!!!
Mach dir nix draus wenn du deinen rex das zerlegt hättest es haben schon viele ihr geliebtes auto da zerschossen.
Was hattest du den für zeiten mit semi slicks???
Ich bin immer nur Serienreifen gefahren...

Outjer:

Hallo Ernie,

Den lezten runde war 9.26 min.

Das ist vom rausfahren auf der piste bis schild 130 km/h.

Ich glaube der normale start punkt ist eine brücke nach rausfahren und den ziel ist eine brücke bevor schild 130??

Leider war geradeaus fahren nicht gestattet, genau wie beim tourifahrten.

Den Rex hat einfach sehr gut gelaufen. Und bremsen, fahrwerk alles IO.Fahrer muss noch viel lernen hier. Zum beispiel beim anbremsen beim Schwedenkreuz. da hatte ich noch keinen guten bremspunkt ermiteln können. Jedes mal hatte ich das gefühl das ich dort später bremsen könnte. Hab normal kein problem mit bremsen bis in die kurve, aber hier kommst du mit 205-210 rangeflogen. Jedes mal schlagt dein herz hoch..

Im nassen waren es schon über 11 minuten.

Ernie:

Hallo Outjer,
es gibt ja 2 Zufahrten einmal oben Döttingerhöhe oder unten Breidscheid.
Wenn du in Breidscheid auffährst kannst du oben durchfahren aber nur sehr langsam eventuell musst du auch mal kurz anhalten.
Dann musst du aber auch 1 1/2 Runden fahren.
Ich hab früher immer der Brücke angefangen mit Zeitnahme nis 100m vor der Ausfahrt.
Mit meinem Rex werde ich nicht auf zeiten jagt gehen.
Da mein Rex ja keine Fahsicherheitszelle hat ist mir das da oben zu jauche.
Ich fahre zwar schnell aber nicht auf Zeit.
Glaub die Nordschleife hat man auch nach über 100 Runden nicht drinne.
Dafür ist die Strecke zu komplex.
Jeder Rennfahrer sagt selber die Nordschleife kann man nie gut genug kennen.
Ich bin am Samstag zum VLN Rennen oben da treffe ich mich mit 2 anderen aus unserem Forum.
Nächstes We werd ich dann mal eine Runde fahren und diese mit meiner Action aufnehmen!
Auf die aufnahme freue ich mich jetzt schon!

Outjer:

Hallo,

Wir haben den Einfahrt Döttinger Höhe benutzt.

Ich war auch nicht auf zeitjagd, aber trotzdem versuch ich so schnell wie möglich zu fahren. Wobei anzumerken ist das ich den rex ja auch noch nach hause fahren möchte.. Aber vom material her mach ich mich keine sorgen.Den rex steckt ALLES weg. Deshalb immer ausdrehen,bremsen usw. ist sowieso nur den kleien rex und der hat eine niedrigere belastung. Beim grossen rex würde ich aber auch bis max fahren, deshalb ist es jetzt vielleicht besser so.

Selber bin ich nicht angefangen über rundezeiten zu reden aber wenn man mich fragt...

Viel spass beim VLN rennen.

Outjer
- Van Matex (ForumPro) op 14-06-2009 07:11
Outjer

Wat een fantastische belevenis laat je hier weer noteren.
Dacht je dat na 5000 Km op diverse cirquits gereden te hebben dat het bekend werk zou worden.
Komt er een overtreffende ervaring bij.
Met ronde's van 21 Km ben je ookwel stevig aan het sporten.
Uit je verslag te lezen ben je uitermate te vreden met handling van de Rex.
het klinkt heel uitdagend (om niet kotsend)een ronde mee te maken,rollercoasters vind ik ook kicken.

Bedankt voor je pakkende verslag op de Nordschleife
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 14-06-2009 17:27 Edited 14-06-2009 18:15
Ik ben inderdaad zeer te spreken over de rex.
Liep als een trein.

Aleen zo nu en dan het temeratuurlampje dat aanging. Verder niet opletten.

En de Toyo's hadden wel minder grip dan mijn vredesteins in de regen, maar ik zag zo ongeveer de helft van de deelnemers ermee rond rijden in de regen. En ik had geen zin banden te wisselen.
De baan droogde echt heel snel op doordat het best warm was en bleef.

Het waren echt 330 adembenemde kilometers daar op de Nordschleife.
Gewoon niet te beschrijven.
Dat moet je echt meemaken, om het te begrijpen.
Ik heb net ingeschreven voor 12-10-09.
Dus als je een rondje denkt mee te durven...
Op een droge baan is het een stuk spectaculairder dan op een natte baan, natuurlijk.

Ik zal een aparte thread voor 12-10-09 openen.

En er waren natuurlijk genoeg mooie auto's te zien:
Van een KTM X-Bow via GT3's tot Ferrari en een Lambo.

Op de terugweg reed ik over de autobahn een stukje volgas en kreeg zelfs even 248 km/u bij 7000 tpm op de teller.
(Natuurlijk geholpen door de iets kleinere rolomtrek van de toyo's)

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 17-06-2009 10:23 Edited 17-06-2009 10:25
Hier alle 917 foto's:

http://dskev.de/fotos/main.php?g2_itemId=65318&g2_page=1

En hier sta ik op:

http://dskev.de/fotos/main.php?g2_itemId=66455
http://dskev.de/fotos/main.php?g2_itemId=67157
http://dskev.de/fotos/main.php?g2_itemId=67730
http://dskev.de/fotos/main.php?g2_itemId=68465
http://dskev.de/fotos/main.php?g2_itemId=65886
http://dskev.de/fotos/main.php?g2_itemId=66077

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 20-06-2009 19:40
Nog meer foto's gevonden:
- Van Matex (ForumPro) op 20-06-2009 21:42 Edited 20-06-2009 21:44
@ Outjer

Fraaie man in actions foto's
Zo te zien had je redelijk ruimbaan (niet echt druk).
Reed Andreas ook die dag,zie een grijze M3 ( D-M-3246) ??
Door de zwaardere stabilisatorstangen zie je de Rex mooi vlak en strak de bocht ronden.

Wat is die ronde gele sticker op de voorruit ?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 21-06-2009 10:28
Bedankt!

Ik had nauwelijks last van drukte op de baan.
Is juist leuken iedereen reed fair.
De organisatie benadrukte dat het geen race is. Het zijn "besichtigungsfahrten".

Zelf vind ik dat rex op de foto's toch nog niet echt vlak ligt in de bocht.
Andreas is op een foto te zien.(D-M-3246: D=Düsseldorf, M=M3, 3246=aantal cc)
De laatste 1,5 ronde had ie achter en voor me gereden.
Op de rechte stukken hield ie wat in zodat ik weer kon aansluiten.
Hij heeft hier een 2 daagse circuitcursus gevolgt en weet de snelle lijnen, etc intussen.

Hij reed met wegbanden, maar heeft vering/demping en camber flink aan gepast.
Met het resultaat dat we even snel in de bochten waren.
Nouja ongeveer: hij vond dat ik hier en daar nog iets tijd liet liggen...
En dat terwijl ik op semislicks stond en zo'n 250 kilo minder heb. (verschil in gewicht is eigenlijk 350 kg , maar ik had een passagier)

Door het camber aan te passen ligt de belaste band in een bocht vlakker op het asfalt.
Dat zie bij race wagens altijd doordat de bovenkant van een wiel naar binnen gekanteld is. (bv. 3 graden).
Nadeel is dat bij rechtuit rijden de band aan de binnenkant sneller slijt.
Je kunt aan het slijtagepatroon van een band zien of ie in de bochten goed vlak ligt.
Ik sprak een raceteam over mijn slicks en die vonden dat het slijtagebeeld goed was.
Dus laat ik het maar zo.

De gele sticker is het toegangsbewijs.
Die sturen ze op en moet je zelf op de ruit plakken
Dus hoef je op de dag zelf niets meer te regelen of aan te melden, want de vrijwaringsverklaring, betaling, etc waren al opgestuurd.
Komt wel goed uit als je met 220 auto's en 200(?) motoren staat te wachten.

Bij de tourstenfahrten schijn je soms eeuwig te moeten wachten.
Zoals op onderstaande foto.
Dat is op de toegangsweg en dan staan er nog minstens honderd op het eigenlijke parkeerterrein...

Hier mijn verslag op het frans forum.
Daar krijg ik ALTIJD reaktie Baphi. Die had 2 jaar geleden een jaarkaart voor de Nordschleife.

http://www.rx8france.com/forum/ftopic13327.php

Outjer
Omhoog Onderwerp Algemeen / Clubzaken / Freies Fahren am 10.06.2009 Nürburgring / Nordschleife

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill