Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Compressietest
- Van ex_seat (Deelnemer) [be] op 05-03-2009 17:12
Ik heb gisteren een compressietest laten doen op mijn rx,
resultaat 1ste rotor: 5,2
             2de  rotor: hou je vast.. 4,9

Volgens de garage(mazdadealer) moet die 8,3 zijn.
Kosten zijn ongeveer een klein 4800€tjes...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-03-2009 18:27
Waarom liet je die test doen? Deed de auto raar?

Tja, zulke lage compressie zou een kapotte motor moeten betekenen.

Hopelijk komt de dealer je tegemoet met de kosten.... en eigenlijk zou het gewoon onder garantie vervangen moeten worden.

Hou ons op de hoogte, ben wel benieuwd hoe het afloopt.
- Van ex_seat (Deelnemer) [be] op 05-03-2009 19:05
Faxie:

> Waarom liet je die test doen? Deed de auto raar?
>
> Tja, zulke lage compressie zou een kapotte motor
> moeten betekenen.
>
> Hopelijk komt de dealer je tegemoet met de
> kosten.... en eigenlijk zou het gewoon onder
> garantie vervangen moeten worden.
>
> Hou ons op de hoogte, ben wel benieuwd hoe het afloopt.


Dat hem warm sta start die heel slecht. (al één keer tot 5 maal moeten starten)
Dus ik naar de garage, toen zeiden ze voor een compressietest te doen. En dat was het resultaat ervan.

Ik heb de wagen bij een handelaar gekocht met een jaar waarborg. MOTOR, versnellingsbak, werkuren.
Ik heb er gisteren naar gebeld, hij was niet zo gelukkig.... begrijp ik wel.

Nu wil hij natuurlijk dat ik naar daar kom voor een 2de test bij zijn garage. Dat is maar een uur rijden van mij thuis....
Maar ik hou jullie op de hoogte natuurlijk.
De maandag moet ik er naartoe. Wordt vervolgt.......
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-03-2009 19:46
Warme start gaat sowieso wat moeilijker, dunne olie enzo.

Zit er wel goede olie in trouwens?

Als de auto verder prima rijdt lijkt het me niet dat de motor kapot is hoor....
- Van Hakke (SuperForumposter) op 05-03-2009 23:09
Klopt, bij een nieuwe 8 is de compressie idd 8,3 maar een motor met enkele 1000den km zit al snel in de 6,...
Lijkt me wel grof dat ze al dadelijk zeggen dat een revidie 4800 moet kosten zonder dat de motor is uitgebouwd en opengedaan. Toen mijn blok kapot was waren beide rotorhuizen om zeep en een revisie was toen 4600 (tegenover 5200 voor een nieuw blok)
- Van GUY (Powerposter) [be] op 06-03-2009 16:30
Ik herhaal de woorden van mijn dealer letterlijk.
mazda geeft 8 jaar waarborg op de motor.

blijven aandringen zou ik zeggen

Guy
- Van ex_seat (Deelnemer) [be] op 06-03-2009 18:56
Faxie:

> Warme start gaat sowieso wat moeilijker, dunne olie enzo.
>
> Zit er wel goede olie in trouwens?
>
> Als de auto verder prima rijdt lijkt het me niet
> dat de motor kapot is hoor....


Tot 5x starten vind ik toch wel wa te veel van het goede......

De olie ga ik bij da mazdadealer halen.
5w40.
IK zou eens moeten vergelijken met een andere rx8.
Ik denk nie dat die nog de 192pk heeft.

Mijn seat topsport TDI (één van de vorige wagens) was/is een stuk sneller.
186pk-413nm
- Van ex_seat (Deelnemer) [be] op 06-03-2009 18:58
GUY:

> Ik herhaal de woorden van mijn dealer letterlijk.
> mazda geeft 8 jaar waarborg op de motor.
>
> blijven aandringen zou ik zeggen
>
> Guy


Meen je dat nu???
Waar staat dat ergens vermeld.....
8jaar?
- Van Matex (ForumPro) op 06-03-2009 20:46
@ex-seat

kijk op de volgende pagina
Rx-8 discussie
Verlengde mororgarantie
klik op de snelkoppeling www:racingbeat ........warranty.pdf

druk dit af en laat het je dealer lezen.
leg het anders voor aan Mazda Nederland.
ze kunnen dit niet negeren.

sucses
.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-03-2009 01:53
5 Keer is wel teveel van het goede ja. Er zou eigenlijk wel 5w30 dexelia in moeten, hoewel er op andere fora flinke discussies gaande geweest zijn over de olie. Volgens de een moet er 5w30 mineraal in, en volgens de ander mag er net zo goed 10w40 half syntheet in.... en dan komen ze allemaal met goede argumenten.... 

Ik neem zelf maar het zekere voor het onzekere en gebruik gewoon de Mazda Dexelia 5w30.

TDI rijdt heel anders dan een RX, maar als die een stuk sneller was lijkt er toch iets niet goed te zijn nee... 

Er was ook nog zoiets als een vacuum-test... iemand meer info daarover? ...
- Van janr (Deelnemer) [nl] op 07-03-2009 10:13
deze link heeft hier dacht ik al eens gestaan daar hebben ze het over de vacuum-test.

http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/23/mogelijk-alle-mazda-rx-8-modellen-terug#post-6489
- Van ex_seat (Deelnemer) [be] op 10-03-2009 17:18
Gisteren binnen gedaan.
Vandaag nog steeds geen nieuws.....
- Van ex_seat (Deelnemer) [be] op 10-03-2009 17:19
Faxie:

> 5 Keer is wel teveel van het goede ja. Er zou
> eigenlijk wel 5w30 dexelia in moeten, hoewel er op
> andere fora flinke discussies gaande geweest zijn
> over de olie. Volgens de een moet er 5w30 mineraal
> in, en volgens de ander mag er net zo goed 10w40
> half syntheet in.... en dan komen ze allemaal met
> goede argumenten....
>
> Ik neem zelf maar het zekere voor het onzekere en
> gebruik gewoon de Mazda Dexelia 5w30.
>
> TDI rijdt heel anders dan een RX, maar als die een
> stuk sneller was lijkt er toch iets niet goed te
> zijn nee...
>
> Er was ook nog zoiets als een vacuum-test... iemand
> meer info daarover? ...


Ik heb nog eens op de bus gekeken, en ja 5w30 lust die wel......
- Van ex_seat (Deelnemer) [be] op 12-03-2009 15:42
Vandaag dan toch nieuws gekregen.

Er komt een nieuwe motor in :)
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 12-03-2009 16:11
Wat was er nu uiteindelijk aan de hand dan?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-03-2009 22:55
Gokje: Compressietest laat slechte resultaten zien, ze weten niet waarom, en gooien d'r toch maar een nieuwe motor in. Just in case.

Hopelijk kost het je niets :) Dat zou dan wel weer mooi zijn ;)
- Van ex_seat (Deelnemer) [be] op 14-03-2009 14:54
Ik heb net mijn auto weer gaan halen. (na een week bijna)

Wat blijkt nu, ze hebben er nog steeds nog NIKS aan gedaan.
Ze gaan er eerst een nieuwe starter opzetten en nieuwe bougies insteken.
Wat volgens hun de oplossing is.
En volgens mijn mazdadealer MOET er een nieuwe motor in.
Ik kan niet meer volgen.
Begin om de duur al spijt te krijgen dat ik hem heb gekocht.
Maarja éénmaal gestart ben je dat weer allemaal vergeten ;)

Dus een nieuwe motor zit er waarschijnlijk nog nie in :(
Mijn auto heeft daar dus bijna een week voor niks gestaan.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-03-2009 19:15 Edited 14-03-2009 19:18
Bij ons wat het vervangen van de startmotor en de bougies, wel de oplossing van een te lage compressie meting en na het vervangen wat hij wel goed...

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-03-2009 19:22
Het zou wel eens de oplossing kunnen zijn ja. Dat je startmotor gewoon te zwak is waardoor je lagere waarden krijgt.

Houd ons op de hoogte :)
- Van ex_seat (Deelnemer) [be] op 15-03-2009 18:16
Faxie:

> Het zou wel eens de oplossing kunnen zijn ja. Dat
> je startmotor gewoon te zwak is waardoor je lagere
> waarden krijgt.
>
> Houd ons op de hoogte :)


Zal ik doen ;)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 26-04-2009 19:09 Edited 26-04-2009 19:16
Gisteren ter leering ende vermaeck de compressie gemeten.(bij Km stand 109.300)

Vooraf:
Warm of koud geen startproblemen, direct lopen.
ALTIJD rustig warm-rijden en BIJNA ALTIJD rustig rijden.

Test omstandigheden:

Datum 25-4-09.
Testlokatie: Sittard.
Luchttemperatuur: 21 graden.

300 tpm.(= toerental nieuwe type startmotor)
Volgeopende gasklep.
Warm gereden.
Beide onderste (Leading) boegies eruit.
Stekker van de ontsteking los.
Speciale digitale wankelmotor compressie meter die per kamer een meetwaarde geeft.
(Een gewone meter geeft alleen de maximale waarde van een van de 3 kamers.)

Meetresultaat:

Voorste rotor 8,9  8,9 en 9,0 kg/cm2
Achterste rotor 9,2  9,4  en 9,2 kg/cm2

Conclusie:

Net ingereden. Op naar de 2 ton.
Wonderen bestaan nog....

Met dank aan een forum lid hier.

Outjer
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-04-2009 20:11
Dat zijn nette waardes zeg :P

Ik ben eigenlijk ook wel eens benieuwd wat de mijne zou doen....
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 26-04-2009 20:16
Wat Faxie zegt. Heel netjes.
- Van Matex (ForumPro) op 26-04-2009 21:45
@ Outjer:

Had onze Belgische tuning specialist een mobile compressie tester mee naar de meeting ??
Of heb je op een andere manier de test laten doen.
er zijn maar weinig garages die zo'n installatie in huis hebben.

Overigens geeft dit wel vertrouwen voor die genen met een 2004 motor.
Met dit (compressie)resultaat,ondanks dat hij regelmatig stevig aan de tand wordt gevoelt.

Deze motor houd het wel uit tot het Z06 tijdperk.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 26-04-2009 22:51
Matex:

> @ Outjer:
>
> Had onze Belgische tuning specialist een mobile
> compressie tester mee naar de meeting ??
> Of heb je op een andere manier de test laten doen.
> er zijn maar weinig garages die zo'n installatie in
> huis hebben.


>
> Overigens geeft dit wel vertrouwen voor die genen
> met een 2004 motor.
> Met dit (compressie)resultaat,ondanks dat hij
> regelmatig stevig aan de tand wordt gevoelt.
>
> Deze motor houd het wel uit tot het Z06 tijdperk.


Klopt 2 maal.

Outjer
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 27-04-2009 07:34
Hier is maar 1 woord voor: WAUW!

Mooie waardes Outjer, misschien toch de combinatie rustig rijden op de openbare weg en schoonbranden op het circuit? :)

Groet, Pascal
- Van Renesis (ForumPro) op 27-04-2009 11:36
Nu maar hopen dat ons HP'tje het ook zo lang vol blijft houden. Die heeft een soortgelijk leventje. ;)
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-04-2009 21:50
Deze thread begon met ex_seat die compressieproblemen had. De afloop van dat verhaal is nog onbekend. Ex_seat, ik zie dat je nog regelmatig kijkt hier, wil je met ons delen hoe het is gegaan?
- Van ex_seat (Deelnemer) [be] op 30-04-2009 08:10
Jazeker, Ik heb mijn rx-8 nog steeds niet kunnen binnendoen :(
Ik kan nog steeds niks zeggen van de uitslag van een nieuwe compressietest.

Het probleem is dat het altijd zover rijden is.
Ik heb altijd laat gedaan met werken, dan heb je nog weinig zin om zover te rijden.
(ik ben dan +-4dagen mijn auto kwijt)

Ik weet dat het geen uitvlucht is. In Juli heb ik toch verlof, Dan zal ik er eens werk van gaan maken.
Dat ik iets meer weet, weten jullie het ook ;)
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 30-04-2009 09:25
Je bent een geduldig mens, ik zou gek worden van onzekerheid en zsm antwoord willen hebben hoe het met de Rex is...
- Van ex_seat (Deelnemer) [be] op 30-04-2009 12:02
CasperRX-8:

> Je bent een geduldig mens, ik zou gek worden van
> onzekerheid en zsm antwoord willen hebben hoe het
> met de Rex is...


Da is waar.

De laaste keer dat mijn rex daar heeft gestaan was een volle week.
En dan hebben ze er nog niks aangedaan.
In Juli heb ik een week verlof,(als ik dat haal) dan MOET ik hem binnendoen.

Die persoon waar ik hem van gekocht heb zal wel denken dat ik het vergeten ben, maar niks is minder waar...!
- Van ex_seat (Deelnemer) [be] op 04-05-2009 18:20
Ik ga de woensdag nog eens een poging ondergaan voor mijn rex binnen te doen.
Het moet gewoon :-)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 04-05-2009 19:20
Succes, en hou ons op de hoogte a.u.b.
- Van ex_seat (Deelnemer) [be] op 29-05-2009 17:27
Na veel wikken en wegen heb ik besloten om mijn rex weg te doen!!

Het is voor mij echt niet haalbaar dat ik altijd naar kortenberg moet dat er stukken aan zijn.
Hij is gelukkig al terug verkocht, met nieuwe startmotor,compressie geen idee..

De laatste tijd draait de motor HEEL onregelmatig, lichten die precies elk moment gaan uitvallen, en als ik optrek zit ik precies met een soort "tok" vanachter...
Dus heb ik besloten om hem weg te doen.

Mijn nieuwe aankoop is een audi tt van 2005 1.8t quattro 220pk :)
Ik hoop dat ik hier nog welkom ben.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 30-05-2009 08:09
Uiteraard ben je nog welkom. Wel jammer dat je Rex weg gaat. Veel plezier met je TT.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 30-05-2009 14:45
Jammer dat je hem/haar weg doet maar je neemt er ook een prachtige auto voor in de plaats terug... Dit forum is voor eigenaren van een RX-8 en LIEFHEBBERS/FANS van een Rx-8 dus ik denk dat je, net zoals ik, welkom blijft:-)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-03-2010 14:39
Ik heb vandaag een compressietest laten doen.

Eerste test: Alles rond de 5,6

Maaaaarrrrrrr, de startmotor liep op 173 toeren, wat veels te weinig is. Mijn accu is wat minder geworden, en de startmotor zelf ook eigenlijk.

Andere accu d'r bij gezet en opnieuw testen: Alles rond de 6,5 behalve 2 kamers op 2e rotor die tegen 6,2 aan zaten.

Maaaarrrrr, toerental was nu 185, nog steeds veel te weinig, want zou minimaal boven 200 moeten zitten.

Nouja, conlusie: Als die 12 toeren extra al bijna een bar schelen, dan zouden de 40 toeren extra die je eigenlijk zou moeten hebben zeker te weten hele mooie waarden laten zien :)

De test was puur uit voorzorg, de auto liep prima, maar ik had wel weer last van pingelen voorbij 7000 toeren. Hier had ik al nieuwe boegies voor gehaald, en nieuwe boegiekabels. De oude boegies zagen er niet helemaal lekker meer uit, redelijk wat koolaanslag. Dat was de boosdoener van het pingelen dus.

Wat betreft de compressie kan ik wel gerust zijn in ieder geval :)

77000 km nu.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 15-03-2010 21:00
Hmm, Snap ik niet.

1.Mijn (nieuw type) startmotor doet 300 tpm. Of dat de hele verklaring is voor je lage waarden?
2 Als je last van pingelen hebt doordat je veel koolaanslag hebt, zou je toch juist hogere compressiewaarden moeten hebben??? Of zorgt die koolaanslag voor gloei ontsteking op de boegie. Heb je wel de goede boegie?
Ik heb altijd geleerd dat lage toeren pingelen veel beter te horen is dan hoog toeren pingelen. En dat hoog toeren pingelen meer schade doet dan laagtoeren.
3. Waar heb je de test gedaan?

Outjer
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-03-2010 06:03 Edited 16-03-2010 06:09
Ik heb het nieuwe type niet volgens mij.

Dit was puur uit voorzorg eigenlijk. En tja als ie gaat pingelen is het toch iets verdachts. Er zaten originele Mazda boegies in, een 8l en 9t.

Maar waarom zou de compressie dan hoger moeten zijn? ... Ik denk eerder aan die gloeiontsteking eigenlijk.

Test is gedaan bij Hoebeke, daar kan het niet aan liggen ;)

editje.... ik heb het wel over pingelen, ik bedoel misfires...
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-03-2010 19:18
Hoe sneller de startmotor draait, des te hoger de compressie.
De nieuwe startmotoren draaien sneller, zodat er dan meer druk in de kamer is waardoor de motor beter aanslaat.

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-03-2010 19:37
In de workshop manual staat een grafiekje met de relatie tussen toerental en compressie, en het loopt redelijk lineair op.

Als ik de lijn door zou trekken, zou ik uit moeten komen rond de 8,5 :)

Ik gooi d'r binnenkort wel een nieuwe accu in denk ik.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-03-2010 23:30
Ik heb een mooie java tool gevonden voor het omrekenen van de compressiewaarden als de rpm's niet kloppen.

http://virusakos.freevar.com/

Op mijn auto geeft dat alles 8,1. Behalve 2 kamers van rotor 1 die op 7,8 zitten.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Compressietest

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill