Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Motormanagement
- Van jos (SuperForumposter) op 01-12-2008 10:21
Afgelopen weekend was het weer zover: Na langere tijd mijn Rex weer eens gestart om hem op een droog wegdek nog eens even uit te laten.
Na een snelle start (de accu hangt aan een druppellader) de auto uit de garage gereden, fiets naar binnen geplaatst en garage gesloten. Vervolgens langzaam achteruit de inrit ui en keren op de weg.
Bij een check op de klokken, zag ik dat het beroemde lampje weer oplichtte.
Nadat ik het woonerf stapvoets verlaten had en de motor wat meer toeren probeerde te laten maken, weigerde hij boven de 2500 toeren te klimmen. Dus geen snelheid erin te krijgen.
Na een telefoontje met met een bekende bij de dealer het advies gekregen om te proberen de computer te resetten via het losmaken van de accu. Het vermoeden was dat de computer het zaakje op een soort veilige modus had geschakeld.
Deze actie leidde wel tot succes, in die zijn dat alles weer naar behoren functioneert. Na rustig warm rijden heb ik hem toch maar even flink op zijn flikker gegeven. Het nadeel is natuurlijk dat de computer niet meer uit te lezen is voor wat de melding betreft. Zo wordt het steeds meer een liefhebbersauto met zijn gebruiksaanwijzing.
Wordt vervolgd.

Jos
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 02-12-2008 18:45
Tis toch wat he.. als er EEN is hier op het forum die zuinig met zijn wagen omgaat dan ben jij het wel. En je dan zo moeten behelpen met een wagen.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 03-12-2008 13:28
Jos,

Probeer de volgende keer eens of je kunt resetten zonder de accuklemmen los te maken.

Procedure: (staat al ergens op het forum)
1.Druk op de dagtellerreset en schakel dan pas het contact in. (niet starten)
2 Wacht tot het display meld "test" en druk vervolgens een aantal keren op de dagtellerresetknop.

Ik doe dit altijd voor ik op het circuit ga om de zelflerende computer te wissen ( zodoende heb je direct vol vermogen)
Ook heb ik zo storingen kunnen wissen tgv kortsluiting in het achterlicht.

Outjer
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-12-2008 17:30
Er was ook nog een resetprocedure waarbij je het contact aan moet zetten en dan binnen zoveel seconden 20 keer op het rempedaal moet douwen. Dan verspringt de oliedrukmeter naar het midden en weer terug, en dan moet je het contact weer uit en aanzetten.

Weet alleen niet precies wat het reset....
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 04-12-2008 06:46
Hieronder een kopietje van het duits forum.
Helemaal onderaan staat dat de truuk met het rem pedaal de sensor op de excenteras gecalibreerd wordt.

Motorsteuerung neu anlernen
Wie wir alle wissen, hat der RX-8 eine selbstlernende Motorsteuerung. Das heißt, aus vielen im Betrieb gemessenen Werten (die abhängen von Fahrweise, Vebrennungseigenschaften des Treibstoffes, usw.) werden die Daten ermittelt, die Grundlage zur Steuerung des Motors sind. Und diese Daten werden (nichtflüchtig) gespeichert und ab diesem Zeitpunkt verwendet.
Geänderte Betriebsbedingungen werden zwar registriert, aber es dauert einige Zeit, bis diese auch zu einer Modifizierung des Motormanagements führen, da die alten Daten nur langsam verändert werden, und auch nur, wenn die neuen Betriebsbedingungen längere Zeit andauern.

Man kann aber die gespeicherten Daten löschen und so die Steuerung dazu bringen, ab sofort anhand der aktuellen Betriebsbedingungen neu zu lernen.

Vorweg noch ein paar Infos:
Die Steuerung (PCM) hat zwei Speicher, die ihren Inhalt auch beim Ausschalten der Zündung behalten.
- NVRAM (Non Volatile Random Access Memory): speichert die Motordaten für Gemischzusammensetzung, Zündzeitpunkt, usw. und die Situation der aufgetretenen Fehlercodes
- KAM (Keep Alive Memory): speichert Sensordaten (u. a. des Exzenterwellensensors) und die aktuellen Fehlercodes

Löschen des NVRAM:
1. Bei ausgeschalteter Zündung den Rücksetzknopf des Tageskilometerzählers drücken und gedrückt halten.
2. Zündung einschalten (nicht starten!)
3. Den Rücksetzknopf weiter gedrückt halten, bis der Kilometerzähler "TEST" anzeigt, dann loslassen. (Jetzt werden die Kontrolllampen und die Instrumente getestet, usw.)
4. Den Knopf so oft drücken, bis alle Test durch sind.
5. Zündung ausschalten
6. Schritte 1 bis 6 wiederholen
(Ob die Wiederholung wirkllich notwendig ist, kann ich nicht sicher sagen. Habe es aber so aus dem US-Forum.)

Löschen des KAM:
1. Zündung einschalten (nicht starten!)
2. Das Bremspedal innerhalb von höchstens 10 Sekunden mindestens 20 mal treten, bis die Öldruckanzeige bis etwa zur Hälfte ausschlägt und wieder zurückgeht.
Anmerkungen dazu:
- Das Bremspedal muss nicht sehr stark getreten werden, aber schnell.
- Schlägt die Öldruckkontrolle nicht aus, wurde nicht schnell oder nicht oft genug getreten. Zündung ausschalten und die Schritte 1 und 2 wiederholen. Sehr schnell das Pedal treten, ruhig ein paar Mal mehr als 20 mal.
- Bei ganz alten Softwareversionen (vor L) erfolgt kein Ausschlag der Öldruckanzeige als Kontrolle für das Löschen des KAM.
- Diese Prozedur kalibriert auch den Exzenterwellensensor.

Outjer
- Van jos (SuperForumposter) op 04-12-2008 11:47
Bedankt mannen (geweldig toch dit forum),
Ik had in mijn handschoenenkastje nog een uitdraai liggen van de rempedaalprocedure.
Deze heb ik inderdaad toegepast om het "DSC"-lampje uit te krijgen dat na de accu losmaaktruc bleef oplichten.

Jos
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 09-06-2009 17:56
Afgelopen week was ik aan de beurt voor een oplichtend motormanagement lampje.
Ging niet vanzelf uit.
Zat al te denken dat ik de racekat eronderuit moest gaan halen of dat de lambdasonde schoongemaakt moest worden.

De reset met de dagteller hielp niet.
Even de accuklem loshalen wel.

Zouden er eigenlijk lampjes inzitten die wel echt iets te betekenen hebben??

Outjer
- Van jos (SuperForumposter) op 10-06-2009 07:22
Outjer,

In mijn geval heeft het probleem zich steeds voorgedaan bij een koude start, een aantal keren achter elkaar en steeds weer resetten met het rempedaal. Na een dergelijke reset bleef echter wel het lampje branden, zodat uitlezen van het probleem wel mogelijk was. De foutcode die aangegeven werd had te maken met een probleem bij de olieinjectiepomp. Gezien het feit dat ik de auto ná de resets toch behoorlijk heb aangepakt lijkt deze code flauwekul (ook in overleg met de monteur), immers als de pomp echt had gefaald, dan was het wel écht misgegaan. Ná de reset via de computer bij de dealer (zonder update) heb ik het beruchte lampje tijdens de rit niet meer gezien. Al met al lijkt het op een overgevoelige ( en misschien te voorzichtige) electronica.

Gr
Jos
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Motormanagement

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill