Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / renesis of HP
- Van Dirk (SuperForumposter) [nl] op 14-09-2004 21:39
Ik overweeg een 8 aan te schaffen, en heb proef gereden in een HP.
Als ik de koppel-toeren curve bekijk, komt er pas echt verschil tussen de renesis en HP boven de 6000 rpm.
Heeft iemand ervaring met beide motorne en wat is het verschil in de praktijk ?
- Van EJ Uitterlinden (SuperForumposter) op 15-09-2004 06:28
Hoi Dirk, Ik heb met beide uitvoeringen proefgereden (en de HP besteld). Mijn ervaring is dat er met rustig rijden (geen volgas en geen hogere toerentallen) geen wezenlijk verschil merkbaar is. Met iets sportiever rijden (wat meer gas en wat hogere toerentallen) voelt de HP veel krachtiger aan. Staar je niet blind op de hoogte en het verloop van het koppel want wat ook wezenlijk meespeelt zijn de overbrengsverhoudingen in de versnellingsbak en de eindreductie. En dan blijkt dat de totale overbrenging vd HP korter is. Met andere woorden het iets lagere koppel van de HP wordt dan weer gecompenseerd doordat er meer toeren gemaakt worden.

Frappant vind ik zelf de vergelijking met mijn huidige auto (BMW 330Ci). De BMW heeft een gigantisch koppel (300 Nm bij 3500 tpm en een zeer vlakke koppelkromme) en voelt (subjectief) veel sterker aan dan de HP. Maar wat zeggen de objectieve metingen van Auto, Motor en Sport. Acceleratie 0-180 km/h  exact gelijk. En de tussenacceleraties van 60-100 km/h (in IV en V) en van 80-120 km/h (in V en VI) laten slechts een zeer klein verschil van 0,1-0,3 sec in het voordeel vd BMW zien. Maar wat blijkt de HP maakt in iedere versnelling ongeveer 40-50% meer toeren dan de BMW. Iets minder aangenaam was dat het gemiddeld brandstofverbruik vd HP ook 40% boven dat vd BMW lag.

Maar ik adviseer je ga met beide uitvoeringen proefrijden en maak daar dan dezelfde rit mee.

Succes, Eric
- Van DoctorZoom (Beginner) [nl] op 15-09-2004 10:48
Als de HP in NL nou eens slechts +/- 4500 euro duurder was i.p.v. de huidige +/- 9000 dan was voor mij de keus eenvoudig: ik zou gaan voor de HP. Een nog bijzonderdere auto (9500 rpm), nog meer fun bij hoge toeren want als het moet heb je net dat beetje extra om zelfs de BMW 330 rijder bij te houden (in Duitsland uiteraard). Technisch zijn er slechts 3 verschillen:
- 6-bak i.p.v. 5 bak
- extra luchtinlaatpoort voor de beide rotors (3 inlaten i.p.v. 2)
- 9000 toeren red-line (officiele limiet) i.p.v. 7500 (begrenzer op +/- 9500 i.p.v. +/- 7800)

Maar ja, in de praktijk blijkt dat je met de SP in NL goedkoper uit bent in aanschaf, rustiger rijdt (want minder schakelen) en lagere variabele kosten (met name benzine). En toch kun je de BMW 325 eruit rijden...(niet alleen op papier, ook in praktijk en ik spreek uit ervaring), en daarmee rijdt je dus vrijwel 95% van het NL wagenpark zonder moeite voorbij mits je even terugschakelt dat wel. Dus praktisch gezien vond ik de 9000 euro teveel verschil van het goede (ik geloof dat het verschil tussen de kale 325 en kale 330 'slechts' 5500 euro is). Immers ik vergeleek de SP basis met de HP (waar in NL ook de nodige toeters en bellen op worden gezet die ik niet als nodig ervaarde).

Bij mij blijft er altijd hang naar meer en meer vermogen, vooral als ik een porsche carrera (boxter houdt je met de SP wel bij) BMW M serie, of andere dure exoot voorbij zie stuiven zou ik willen dat ik even ietsje meer had. Maar ja, zelfs met de HP zijn die exoten ook niet bij te houden! Wat je met de HP meestal wel lukt en met de SP meestal niet is het inhalen op een rechte weg van de opgepompte versies (200+ ps) van de Clio v6, Megane turbo, Astra OPC, enz.. Maar er rijden volgens mij meer Porsche's op de weg dan die enkele van de fabriek uit opgevoerde semi-sportwagens uit de lage middenklasse.

Nee, wat ik echt zou willen is niet een RX-8 die in 6.4 seconden naar de 100 stuift i.p.v. 7.2, maar een RX-8 als Porsche killer en een begrenzer bij 250. Hopelijk komt Mazda over een paar jaar met de Turbo versie of de 3-rotor variant. Kijk de SP en HP zijn echte sportwagens, maar dan hebben we het over een echte SUPER-sportwagen. En de 1e 9000 euro staan al op de bank...

Verder ben ik het helemaal eens met Eric: maak een proefrit en laat je hart spreken. Wat hierboven staat is wellicht meer voeding voor de rationele kant van de zaak. Succes!

  

  
- Van CoolDragon (Powerposter) [nl] op 15-09-2004 17:57
DoctorZoom wrote:
.

>
> Nee, wat ik echt zou willen is niet een RX-8 die in
> 6.4 seconden naar de 100 stuift i.p.v. 7.2, maar
> een RX-8 als Porsche killer en een begrenzer bij
> 250. Hopelijk komt Mazda over een paar jaar met de
> Turbo versie of de 3-rotor variant. Kijk de SP en
> HP zijn echte sportwagens, maar dan hebben we het
> over een echte SUPER-sportwagen. En de 1e 9000 euro
> staan al op de bank...
>


dan heb ik goed nieuws voor je. Tijdens mijn bezoek aan de fabriek in hiroshima, werd er op mijn vraag een beetje geheimzinnig laten doorschemeren dat er een ECHTE opvolger van de FD3s RX-7 komt. Uit japan is er erg veel kritiek op de RX-8 uit de die-hard tuning hoek, die de RX8 teveel een compromis en een GT vinden. Er zal dus hoogstwaarschijnlijk geen snellere uitvoering van de RX-8 komen, maar een geheel ander model, dat waarschijnlijk gewoon RX-7 zal heten. In amerika is er ook veel kritiek op het vermogen van de motor van de RX-8 en daar lepelen ze er een 3 rotor of de motor van de FD3s in(twin turbo)

verwacht hem echter niet voor 2006-2007
- Van DoctorZoom (Beginner) [nl] op 15-09-2004 18:32
Dank voor je reactie CoolDragon. Ik heb via meerdere fora 'geruchten' vernomen dat er een RX-7 opvolger zou kunnen komen. Maar nog niemand die een indicatie kon geven van de 'verschijningsdatum', nog wat jaartjes te gaan dus. Gelukkig kan ik eerst nog even genieten van mijn RX-8 standaard voordat die ongetwijfeld super mooie RX-7 gaat verschijnen. En dan nu een bruggetje om nog even bij de topic te blijven van standard/Renesis/high power:

Ik wou dat ik eens naar de fabriek kon in Hiroshima (heb je nog kaartjes?)! Ik zou meteen even vragen wat ze nu zelf vinden van het verschil tussen SP en HP. En of die extra luchtinlaatpoorten en hogere toeren nu echt geslaagd zijn; was het niet veel eenvoudiger om er een bescheiden turbo op te plaatsen? Scheelt nog benzineverbruik ook! Mijn vermoeden is dat de versnellingsbak toch een zeer flinke duit in het zakje doet waar het om de verschillen gaat. Het zou eigenlijk wel aardig zijn als een HP man of vrouw eens wat cijfers uit de praktijk kon geven: zeg 0-200 voor de HP. Zie ook elders in technisch forum. Kan wellicht aspirant kopers helpen? Hoe groot is het verschil in de praktijk nu echt? (Behalve dat de SP minstens zo'n 50 km meer actieradius heeft :-) ). Make me jealous!

- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-09-2004 19:52
Laat ik voorop stellen dat ik nog nooit in een SP gereden heb, de demo auto was een HP en die heb ik ook gekocht. Voor mij was het het "topmodel" of anders niet. Het idee dat ik achteraf spijt zou krijgen en toch "meer" zou willen stond me niet aan. Voorgaande MX-en waren ook de 6 cilinder uitvoeringen i.p.v. 4.
In de dagelijkse praktijk is het verschil denk ik niet zo groot. Ook met een SP ben je sneller dan de meeste andere auto's die je tegenkomt.

Ik heb ooit een keer genoteerd bij welke snelheden in welke versnelling het piepje komt. En nou heb ik het idee dat ik sinds de update in de vierde versnelling minder hard kan dan ervoor. Dat zal ik komende dagen bij droog en rustig weer nog eens ergens gaan uitproberen. Kom ik op terug.

Het zou leuk zijn om een keer ergens een verlaten vliegveld of zo, te kunnen gebruiken voor dit soort testen onderling. Heeft iemand enig idee of zoiets bestaat in Nederland of Belgiƫ?
- Van Eric (ForumPro) op 15-09-2004 21:03
Voor ons was het een SP upgrade of niet. Bleef er tenminste nog een leuk bedragje over voor opties.
In de praktijk kun je met een beetje lef en een redelijke rijervaring goed op tegen een HP. De verschillen zijn op zich heel gering.
Maar waarom al dat gepraat over snelheden en vermogens et cetera. De RX 8 koop je toch om zijn unieke design, zijn unieke motor en techniek. Die snelheid krijg je er bij.
Wat dat vliegveld betreft moet je nog even geduld hebben Caecil. Air France heeft KLM overgenomen en je kent de Fransen. Over een poos komt er vast wel een baantje vrij. De Kaagbaan is best een aardig strookje asfalt, hebben we hier ook niet zo veel last van vliegtuigen meer.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-09-2004 21:07
Eric wrote:

>
> Wat dat vliegveld betreft moet je nog even geduld
> hebben Caecil. Air France heeft KLM overgenomen en
> je kent de Fransen. Over een poos komt er vast wel
> een baantje vrij. De Kaagbaan is best een aardig
> strookje asfalt, hebben we hier ook niet zo veel
> last van vliegtuigen meer.


Ik zit nu al in de aanvliegroute, als ze niet meer vliegen wil ik er wel overheen "vliegen".
- Van Dirk (SuperForumposter) [nl] op 16-09-2004 07:12
Wat denk je van de airstrip Drachten, worden nu ook straatraces gehouden, of mengt een 8 zich niet tussen het gewone publiek ?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-09-2004 11:24
Natuurlijk wel! Ik ga deze informatie zoeken voor een nieuw topic.
Vanmorgen waren de banen van Schiphol nog in gebruik, dus moeten we wat anders. :)

Nog even terugkomen op de piepjes.
In de vier gaat het piepje nu bij 194 km/pu en dat was meen ik 198. (Of ik had zojuist meer wind tegen, dat kan natuurlijk ook.)
Verder nergens belangrijk voor, maar ik wou het toch even laten weten.

Aan Eric: we moeten het wel nog een keer overdoen hoor, je vergeet dat ik op dit moment ook wat meer ervaring en lef heb dan in mei! ;)
- Van antoon (Powerposter) [be] op 16-09-2004 15:05
Zo'n airstrip is wel leuk, maar een performance driving cursus op circuit lijkt mij ook wel wat. Bestaat er enig animo onder andere forumleden voor iets dergelijks? In Belgiƫ vond ik welgeteld 1 site (http://www.spa-francorchamps.be/epma/uk02.htm) die dit aanbood.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-09-2004 17:27
Lijkt mij wel wat. Maar het is misschien handiger om hier een apart onderwerp van te maken in Clubzaken.
- Van jaap de With (Powerposter) [nl] op 18-09-2004 21:04
Hardrijden of uitproberen? Je hebt nogal wat kilometers nodig.

Niet ver van en evenwijdig aan de Nederlandse grens loopt in Duitsland een mooi stuk snelweg van Noord naar Zuid en uiteraard andersom. Na ons clubweekend te Trier ben ik hierlangs naar huis gereden. Alles kunnen doen tussen de 180-235 km/p.u. op maandagmiddag tijdens de spits. 95 Km. binnen een half uur afgelegd. Heb hier ook wel eens gereden op een zondagochtend. Kwam op een stuk van 40km. 5 auto's tegen waarvan de langzaamste 190 reed. Leuk is dan om ter hoogte van Lathen de snelweg te verlaten en in Lathen even te kijken bij het testtraject van de monorail waarvan er plannen zijn om deze tussen Groningen en Schiphol aan te leggen.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / renesis of HP

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill