Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Betrouwbaarheid
- Van Peters2008 (Beginner) [nl] op 20-01-2008 20:01
Een week geleden was ik eens aan het kijken naar 2de hands auto's , zonder dat ik van plan was een nieuwe te kopen. Toen kwam ik bij een Mazda Dealer een leuke 2de hands RX8 uit 2004 tegen.

Het enigste wat me tegenhoud om deze auto te kopen is de betrouwbaarheid. Ik ben namelijk gaan twijfelen over de betrouwbaarheid, nadat hier gelezen had dat de meeste de 100.000KM niet halen met dezelfde motor.

Kunnen jullie me misschien wat meer vertellen over de betrouwbaarheid? Ik ben namelijk wel van plan meer als 100.000KM te gaan rijden met deze prachtige auto.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-01-2008 20:36
Na wat lezen op het US forum heb ik wel het idee dat ze bij Mazda wel heel makkelijk overgaan op het vervangen van de motor.... zelf geen ervaring mee though....

Er zijn ook al zat mensen met meer dan 100000 mijl dus tja....
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 20-01-2008 20:38 Edited 21-01-2008 18:32
Er zijn er momenteel nog niet zo heel veel met 100.000 km op de teller, maar er zijn er dan ook niet zo heel veel verkocht.....

Even ter overweging, je leest hier natuurlijk vooral ook de excessen, de keren dat het mis is gegaan. Naast een paar fanatiekelingen die het van het begin af aan sowieso leuk vinden om over hun auto te praten, zijn er  hiermisschien een paar mensen aangemeld die pas na een "probleem" zijn gaan zoeken en hier terecht kwamen. Alle mensen die gewoon rustig van hun auto genieten, geen problemen ondervinden en na een paar jaar hun auto inruilen, daar lees je hier nooit wat over.

Ik ben dan zelf wel 1 van degenen die een nieuwe motor heeft, het is voor mij geen enkele aanleiding geweest om te overwegen de RX-8 weg te doen. Ik heb nog steeds het idee dat de originele motor en katalysator door ondeskundig onderhoud en starten (lees: verkloot bij de dealer in Beverwijk, 1 maal bougiekabel los na onderhoudsbeurt, 1 x verzopen op de brug en geen nieuwe bougies geplaatst) naar de schroot kon. Ik ga ervan uit dat als het onderhoud goed wordt uitgevoerd, je de motor altijd rustig warm rijdt en niet bezuinigt op goede olie, een motor veel langer mee kan dan 100.000 km.

En mocht de mijne over 90.000 km weer een nieuwe motor nodig hebben, dan zal ik die dit keer zelf betalen. ;-)
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-01-2008 20:16
Het is dan wel blijkbaar een hele gevoelige motor...
Een zuiger motor gaat hierdoor niet gelijk stuk!

Groetjes M&M
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 22-01-2008 16:58
Klopt. Je zult het ook maar te doen krijgen, zoveel vermogen halen uit zo weinig inhoud....   ;-)
- Van Ahura (Deelnemer) [nl] op 22-01-2008 20:57
Zouden jullie op een rijtje kunnen zetten welke problemen jullie RX-8en hebben gehad want ik word er niet veel wijzer op
- Van Matex (ForumPro) op 22-01-2008 23:56
Ja 1x verzopen (zelf gedaan) en verder 1459 dagen probleemloos.
ik heb hem pas 4 jaar
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 23-01-2008 04:42
Ahura:

> Zouden jullie op een rijtje kunnen zetten welke
> problemen jullie RX-8en hebben gehad want ik word
> er niet veel wijzer op


Nee. Heb ik eerlijk gezegd geen trek in.

Ben de helft ook alweer vergeten geloof ik, las laatst iets van mezelf terug hier en bedacht toen: o jaaa, dat was er ook een keer. (stuurbediening radio)
Er zijn een paar zaken die bij iedere 8 spelen, en andere dingen die slechts incidenteel voorkomen. Als je de bijsluiter van aspirine leest, durf je het ook niet meer in te nemen vanwege alle bijwerkingen waar je mogelijk nog zieker van zult worden dan de kwaal zelf ondergaan.

Als je de details wilt weten, zoek dan in technisch of in discussie. Ik heb gewoon heel veel plezier met/van die auto en heb er geen zin in om alle problemen nou eens even naast elkaar te zetten. Doe je in een goede relatie ook niet. ;-)
- Van Ahura (Deelnemer) [nl] op 23-01-2008 10:35 Edited 23-01-2008 11:14
Jammer. Ik probeer op andere fora de RX-8 te verdedigen en duidelijkheid te scheppen over de betrouwbaarheid van de RX-8 maar het is voor mij niet allemaal duidelijk welke problemen er zich allemaal voordoen.

Maar ja als ik het topic lees over de 100.000km en hoeveel een nieuwe motor hebben valt het me al zwaar tegen :( De RX-8 is en blijft mijn (redelijk) betaalbare droomauto maar ik koop over een x aantal jaren wel een mooie Mazda6 2.5 ofzo. En dan kan het wel zijn dat alleen de probleemgevallen zich melden maar de RX-8 is weinig verkocht en één RX-8 met een nieuwe motor is al te veel. Jammer dat Mazda na al die jaren de rotatiemotor niet betrouwbaar(der) heeft gekregen. Hopelijk lukt het ze met de 16X wel
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-01-2008 13:33
Hij was al weinig verkocht voordat er ook maar sprake was van problemen....

Mensen durven gewoon niet, de auto is te apart. Ze rijden liever in een TT, lol.
- Van Ahura (Deelnemer) [nl] op 23-01-2008 15:36
True maar het beeld van de rotatiemotor is bij veel mensen dat ie onbetrouwbaar is (bij de RX-7 bv al). En als nu iemand een tweedehands wil kopen en die leest dan erg veel mensen zijn die na 100.000km een nieuwe motor moesten hebben dan helpt dat ook niet echt
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 24-01-2008 13:48 Edited 24-01-2008 13:51
Ahura:

> Jammer. Ik probeer op andere fora de RX-8 te
> verdedigen en duidelijkheid te scheppen over de
> betrouwbaarheid van de RX-8


Erg aardig van je, maar waarom??

Ik voel zelf geen enkele behoefte om mijn auto te "verdedigen". Het is nou eenmaal een Japanse sportwagen. De prijs/prestatieverhouding is nog steeds goed, en met de enorm gekelderde prijzen zelfs nog positiever te noemen.

Zoals Faxie al noemde, nog voordat er problemen waren, werden er in NL erg weinig verkocht. Zal nu nog minder zijn. Sow what? Vervelend voor degenen die de hunne willen verkopen, maar mij persoonlijk raakt dat totaal niet. Auto wordt er alleen maar exclusiever van.

Ik ben het wel met je eens dat het jammer is dat de rotatiemotor korter mee gaat dan de gemiddelde zuigermotor (al ken ik een Opel Astra diesel die na 22.000 km al de geest gaf) en dat ie nog steeds zuipt.
Maar bekijk het eens van de positieve kant Ahura. Jij kunt ook over een paar jaar een mooie 2de hands 6 kopen. Tegen die tijd kun je een RX-8 gratis bij aankoop van je 6 vragen in plaats van korting. Is de dealer al lang blij dat er een RX-8 uit zijn showroom verdwijnt.
- Van Ahura (Deelnemer) [nl] op 24-01-2008 14:31 Edited 24-01-2008 14:47

>Erg aardig van je, maar waarom??


Waarom niet..? Als iemand op een ander forum een RX-8 wil aanschaffen en daar info over vraagt en iedereen roept zomaar dat het een onbetrouwbaar ding is dan wil ik dat wel graag duidelijk vertellen of dat wel of niet zo is. Dat uitrusting, prijs, uiterlijk en wegligging top is weet iedereen al. Maar bij een Mazda verwacht je nou eenmaal betrouwbaarheid. Ook bij een sportwagen/GT

Jammer dat je vragen niet wil beantwoorden en vind dat het maar hun probleem is dat ie misschien onbetrouwbaarheid en voor sommige lastig te verkopen is
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-01-2008 15:32
Wat me op het Us forum wel opviel, is dat de dealers er wel erg makkelijk een nieuwe motor ingooien. (Motor valt uit en we kunnen het probleem niet vinden? Hoppaa nieuwe motor erin)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 24-01-2008 15:54
Ahura:

>
> Jammer dat je vragen niet wil beantwoorden


Ik wil best vragen beantwoorden, doe ik ook regelmatig hier, maar ik heb geen zin in het maken van een lijstje van gebreken terwijl je dat zelf best kunt. Zoekfunctie werkt prima op dit forum.

Ahura:

> en vind
> dat het maar hun probleem is dat ie misschien
> onbetrouwbaarheid en voor sommige lastig te
> verkopen is


Wat moet ik daar aan doen dan? Zeggen dat ie wèl betrouwbaar is? En dan gaat er vervolgens toch weer 1 stuk. En dan? En ik vind het wel degelijk heel vervelend voor iedereen dat de waarde zo gedaald is. Mij persoonlijk raakt dat niet, want ik hou de mijne toch. Nog heel lang.
Als je een Japanse sportwagen koopt, dan weet je dat ie in waarde daalt. Daar doe ik geen moer aan. Zelfde gebeurt met de 350Z, die krijg je nu ook bij een pakje boter. En die heeft niet eens een rotatiemotor. (Wel lelijke koplampen, maar dit terzijde)

Ik hèb de nodige problemen gehad. Ga dat echt niet lopen ontkennen. Ik zeg alleen dat de lol er daarom voor mij niet af is.
Dat er zo weinig verkocht zijn in NL is niet mijn schuld. Ik verbeeld me zelfs dat door mijn enthousiasme er een paar extra verkocht zijn. Maar kom bij mij geen steun vragen om te roepen dat de RX-8 zo'n ontzettend goede en betrouwbare auto is, want dat is ie niet. Het is een hele fijne auto, maar het blijft een auto. En auto's kunnen stuk gaan.

De RX-8 heeft een gebruiksaanwijzing, b.v. dat verzuipverhaal als je hem start, 2 meter verplaatst en koud weer uit zet. Sommige mensen schrikken daarvan en kopen een andere auto. Moeten ze zelf weten. Als ze niet de moeite willen nemen om daar rekening mee te houden, nou dan niet. Maakt mij echt niet uit hoor.

Ik denk dat mijn gevoel voor de RX-8 hetzelfde is, als wat sommige mensen hebben bij een Alfa of een Maserati. Of andere autoliefde. Je weet dat ie niet helemaal 100% oké is, maar toch..... geen kwaad woord. Ik ben realist genoeg om problemen te zien, heb alleen geen zin om daar continu bij stil te staan. Wil gewoon genieten van een mooie bak. Want dat is ie. En dat blijft ie. En ik heb makkelijk praten, want mijn 8 heeft een nieuwe motor ;-)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 24-01-2008 16:04
Faxie:

> Wat me op het Us forum wel opviel, is dat de
> dealers er wel erg makkelijk een nieuwe motor
> ingooien. (Motor valt uit en we kunnen het probleem
> niet vinden? Hoppaa nieuwe motor erin)


In Amerika speelt dat gedoe met aansprakelijkheid e.d. nog veel erger dan hier natuurlijk. Voorbeeldje: toen de RX-8 daar net was, bleek dat hij geen 238 pk had, maar slechts 231. Kopers konden hem toen weer teruggeven aan de dealer, want het ding voldeed niet.
Ik vermoed dat de combinatie van aansprakelijkheid -  moeite om storing te vinden in zo'n motor - relatieve eenvoud om motor te vervangen, de doorslag geeft voor een nieuwe motor. Als ze daar niet soepel mee omgaan, wordt er geen 1 RX-8 meer verkocht natuurlijk.
Bij mijn motor werden ook geen storingen gemeten door de apparatuur. Zelfs niet toen door de monteur zelf geconstateerd was dat hij toch behoorlijk stuk was.
- Van GUY (Powerposter) [be] op 25-01-2008 16:52
Ik wil wel een lijstje maken van al de problemen met onze rx8

1)startprobleem na ongeveer 3 maanden omdat ik nog niet goed door had dat je hem niet moet stilleggen terwijl je de garagepoort sluit.
oplossing : electrische garagepoorden met afstandbediening, startmotor vervangen omdat blijbaar op dit forum iedereen een andere had en ik niet wou achterblijven.
2)startprobleem 3 maand geleden omdat ik de sleutel te snel losliet bij het starten.
oplossing: twee minuten vroeger opstaan.

tot zover de volledige probleemlijst.

Guy
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-01-2008 17:03
Mijn problemen:

Geen :P

Maarja, rijd er nog maar 6000 km mee... 

Owja, een fluit, maar die's normaal denk ik, of anders een minuscuul lekje in een slang.
- Van silverspecial (SuperForumposter) [nl] op 27-01-2008 20:55
Enne: Ikke ook geen problemen...maar heb er ook nog maar net 4000KM mee gereden...! :)

Het enige probleem wat ik heb: Hij rijdt zo fijn!!! (en dat is eigenlijk geen probleem...ha, ha)
- Van Ahura (Deelnemer) [nl] op 28-01-2008 01:17
Het probleem is dan dat het moeilijk is om een goeie opvolger te vinden die net zo fijn rijdt :D
- Van Matex (ForumPro) op 28-01-2008 21:32
ik weet ook geen andere auto die er zo goed uitziet,en zo fantastisch stuurd.
werkelijk als hij ook nog eens verlaagd - verbreed - met zwaardere stabilisatoren is uitgerust wil je bijna nietmeer stoppen.
zondag een stukje gewandeld rondom het Reijnderslooi (bij Well) van uit de randstad toch ff 348 Km
doe je minstens 2 leuke dingen op zo'n dag.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 28-01-2008 22:30
Matex:

> i
> Reijnderslooi (bij Well) van uit de randstad toch
> ff 348 Km
> doe je minstens 2 leuke dingen op zo'n dag.


Je had 3 leuke dingen kunnen doen, even bij ons op de koffie en daarna samen de Rex uitlaten op de A57. Well ligt zowat in onze achtertuin.
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Betrouwbaarheid

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill