Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Advies volgorde preventief vervangen
- Van Marx-8 (Deelnemer) [nl] op 04-07-2017 20:44
Zou graag even advies in willen winnen van de Wijze Mannen Ende Vrouwen van dit Genootschap.

2 weken geleden heb ik mijn RX-8 gekocht met 100.000 km op de teller.   
Auto is geimporteerd uit Duitsland en ik heb - behalve de APK/GPü - geen onderhoudsgegevens.

Ik heb Hoebeke gevraagd om een compressietest en om te kijken naar opvallende zaken.
1/2 seals blijken wat zwakker maar over het algemeen is de motor in redelijke staat.
Cees heeft echter ook geconstateerd dat bij mij een imitatie-katalysator is aangebracht en dat deze kapot is. Los daarvan heb ik een CEL code 2270 (O2 sensor achter de katalysator = lean mixture; waarschijnlijk sensor defect of losgekoppeld).    

Als ik het goed heb zijn mijn bobines type A: zie foto (http://imgur.com/a/Kb3HY) en een gegoogelde A-versie (http://imgur.com/a/EGYrw), dus dan zijn die waarschijnlijk nooit vervangen (dank aan M&M voor de tip!).
Mijn plan was om de katalysator ergens voorjaar 2018 te vervangen (door niet-oem versie van mazdarotaryparts UK) en het jaar daarop eens te kijken naar vervangen van ontsteking.

Ideaal gezien zou je het natuurlijk tegelijk en meteen willen doen maar ik heb het idee dat dat overkill is. Je hebt het dan over 1500-2000 euro ineens inclusief arbeid (incluis veel te goedkope banden).
Zelf monteren verwacht ik niet heel veel mee te kunnen winnen omdat ik geen gereedschap of garage heb + totaal geen ervaring.
Dat zou ik liever over 2 jaar uitspreiden: ik heb immers nog APK tot 6-2018, hij rijdt & start (voorzover ik dat kan beoordelen) prima en ik verwacht hooguit 4000 km per jaar te rijden. Benzine ruik je vrij snel bij stilstaan, hij houdt niet zo van optrekken in laag toeren en cat sensor staat bij stationair op 600 gr C maar volgens mij is dat allemaal niet abnormaal.
Wat vinden jullie: absoluut meteen alles doen, alles volgend voorjaar, spreiden over 2 jaar of anders?
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-07-2017 10:52
Een logische volgorde lijkt mij: éérst ontsteking en daarna de katalysator vervangen.

Groeten,
Olof
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-07-2017 16:18
Olieleidingen inspecteren achter wielkast.
Vervangen wanneer te ver verroest, typisch slechte kwaliteit.
Bobines is inderdaad het eerste wat goed moet zijn.
Hiermee geef je het blok meer kans op veel kilometers.

Mocht hij bij warm starten niet goed aanslaan kun je de 2.0 kW-starter overwegen.

Verder zou ik me niet druk maken over de cat, die zit toch alleen maar in de weg.
Fysiek moet hij aanwezig zijn maar werking hoeft niet, kan dus leeg blijven.
Scheelt ook weer warmeafvoer en verstopping.

Grtz Dennis.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-07-2017 18:35
idd eerst bougies, bougiekabels en bobines vervangen.
De cat kan later misschien wel eens...
En de olieleidingen achter de wielkasten controleren, en kijken of er actie nodig is!

Groetjes M&M
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 06-07-2017 08:03
Idd de volgorde zoals hierboven.
Olie leidingen die Dennis aangaf zijn echt een slecht punt!
Als je later besluit wat je met je cat gaat doen zou ik zeggen vervangen voor een cat vervanger pijp.
Deze lijkt op een cat maar zijn gewoon 2 dempers, dus geeft met de keuring geen problemen.
zie bijv RacingBeat



Wel geeft dat zo af en toe een melding (cel) die je makkelijk kan resetten met een OBDII dongel en bijv. Torque
- Van Marx-8 (Deelnemer) [nl] op 06-07-2017 21:08
Dank voor de reacties!
Katalysator eerst gaat het in ieder geval niet worden dat is duidelijk! De ontsteking gaat eerst. 
Ik denk dat, als ik het dan toch ga vervangen, het hele pakket tegelijk gaat over 1 of 2 maanden. Het zou tenslotte kunnen dat de kapotte katalysator nu al deels verstopt is, en ik wist tenslotte dat er 'opstartkosten' zouden zijn.   
Zo'n straightpipe trouwens... weet dat het populair is zeker in de VS maar komt dat door een correct uitgevoerde APK (stationaire emissietest)? Ik verwacht eigenlijk niet dat het veel goedkoper zou zijn dan de katalysator (430 eur, zonder montage).   
Een paar minder PKs kan ik dan wel mee leven. Die concessie wil ik nog wel doen aan milieu en smogreductie... als hij de motor maar niet sloopt.

Olieleidingen is ook een goed punt hoewel ik denk dat Cees dat gezien zou hebben. Onder motorkap & bodemplaat heb ik eerder in ieder geval geen lekkage gezien. Voor de zekerheid kijk ik het morgen nog eens na.
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 07-07-2017 07:43
'Straight pipe' heeft als nadeel dat het niet op een Cat lijkt, dus dan ben je een beetje aan de keurmeester overgeleverd.
Het maakt natuurlijk ook meer herrie dan de dubbele resonator van bijv RacingBeat.
Als dat zowiezo geen probleem, gewoon je cat leeg slaan en er weer onder zetten. Opgelost!
Toyosport en een ebay cloon hebben een cat vervanger met kleine dempers die enigszins op een cat lijken en goedkoop zijn.
Tot nu toe heb ik nog niet van iemand gehoord dat de Rex niet meer door de keuring kwam zonder Cat, dus leegkloppen is de goedkoopste en lijkt een prima oplossing.

Die olie leidingen heeft Kees waarschijnlijk niet bekeken aangezien daarvoor de binnen bescherming van je wielkas (linkerzijde) eruit moet....
Er ziet een rubber bescherm mantel om de leiding daar en die zorgt ervoor dat er water gevangen blijft tussen dit rubber en de leiding waardoor hij compleet door rot.
Rubber weghalen en de leiding ontroesten en behandelen. De klem waarmee hij op zijn plek gehouden wordt rot ook aardig...
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 07-07-2017 10:20
De kat. is wel belangrijk voor je APK, zonder kat komt hij niet door de stationair test heen (teveel CO). Dus zorg dat je een werkende kat (of leen kat) bezit.
Naast de bobines ook gelijk de bobine kabels en de boegies vervangen, scheelt een hoop gedoe achteraf.
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 07-07-2017 12:37
Ik kom al 4x door de keuring zonder Cat met 2 verschillende RX8...
Maar heb wel een originele cat achter de hand voor het geval dat :)
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-07-2017 19:16
het motorstoringslampje mag natuurlijk niet branden tijdens de apk, maar deze schijn je te kunnen
weg programmeren....

Groetjes M&M
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-07-2017 19:21 Edited 07-07-2017 19:24
Tijdens APK kunnen/doen ze/mogen ze .......bij twijfel of verdenking manipulatie.........via de OBD de meldingshistorie uitlezen.........heb ik al eens gehad om iets anders...
Overigens...ingeval van steekproefcontrole blijkt de betreffende ambtenaar de RX-8 goed te kennen........ze hebben hem allemaal al een paar keer gehad, of hebben er extra instructie over gehad........je hoeft hem niets wijs te maken.......ervaring van mijzelf.......die gozer wist verdomd veel.
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 08-07-2017 20:44
Ik heb op beide auto's een steekproef gehad, wat wil nu eigenlijk zeggen?
De melding die op een defecte cat wijst kun je idd met een obd dongel resetten, hij komt gelukkig niet snel op bij een beetje door rijden.
De cat werking controle gebeurt alleen bij langdurige lage belasting.
Wil je evt afkeur tenkoste van alles voorkomen dan een originele cat plaatsen en niet zeuren dat het duur is...
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-07-2017 15:26 Edited 10-07-2017 19:34
De cel-melding komt pas wanneer je binnen een aantal parameters zit en dan moet dit ook nog een bepaalde tijd zijn:
Motortemperatuur (>60°C.)
Toerental (<2500rpm)
Motorbelasting (<20%)
Waardes weet ik niet meer zeker maar zoiets moet het zijn.
Blijf je daarbuiten of onder komt er sowieso geen melding.
Ik rij ook zonder cat en ik kan me niet herinneren wanneer ik hem voor het laatst gereset heb.
En ja, ik rij altijd stevig door wanneer hij warm is (en praktisch nooit stadsverkeer).

Grtz Dennis
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-07-2017 19:32
Dennis, heb je de cat vervangen door een buis, of door iets anders?

Groetjes M&M
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-07-2017 19:33
Gewoon de dual resonatorpijp van RB.

Grtz Dennis.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-07-2017 19:41
oke, en is dat dan holle buis, of zit daar nog iets in?

Groetjes M&M
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-07-2017 20:00
In principe is dat gewoon een pijp met twee "dempers"*, eigenlijk twee grote kamers die enigzins als demper werken maar een veel kleinere weerstand hebben dan een echte demper.
Volgens mij is het gebaseerd op resonantie van geluid wat voor (enige) demping zorgt maar daar weet ik het fijne niet van.

*Het is ook die eerste demper die bij de APK alszijnde de katalysator wordt bekeken, fysiek gezien dus.
Hij moet er wel zitten maar de werking wordt niet getest.

Grtz Dennis.
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 11-07-2017 07:44
Het zijn idd 2 stuks high flow geluid dempers, ze filteren voornamelijk de hoge tonen eruit.
De dempers zijn gevuld met een soort rvs staalwol en in het midden (waar de flow doorheen gaat) een geperforeerde pijp.
Zie ook mijn eerdere post voor een plaatje.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-07-2017 18:35
hhhm dat klinkt allemaal precies wat ik wil horen... eens verder lezen op Racing Beat..

Groetjes M&M
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-07-2017 20:29
Betr:........hhhm dat klinkt allemaal precies wat ik wil horen... eens verder lezen op Racing Beat..

Is je OEM cat niet meer goed soms......?
Ik hoop van niet........100.000 km is juist zo mooi.....
mvg, Ruud
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-07-2017 16:47
rudolphw:

>
> Is je OEM cat niet meer goed soms......?
> Ik hoop van niet........100.000 km is juist zo mooi.....
> mvg, Ruud


Ik hoop wel dat de cat nog goed is! ;)

Maar de cat is idd nog helemaal goed, deze wil ik eigenlijk gewoon op de plank leggen
voor "het geval dat"...

Groetjes M&M
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-07-2017 17:05 Edited 13-07-2017 18:35
@ M&M,

Aha, juist........goed idee.......ik heb zelf ook zoiets gedaan...
2 jr geleden bij een groepsinkoop op het Duitse Rex-forum heb ik een 200 cpsi KKS rvs cat.voor € 450,- (normaal € 699,-) gekocht....
Deze was geïnitieerd door KKS zelf met als eis min. 10 x bestellingen voor type RX-8 / zo konden ze een kleine serie "opzetten" / er werden er op een gegeven moment 15 verkocht, waarbij na het bereiken van dit aantal geen verdere bestellingen voor € 450,- meer werden geaccepteerd;
Voor mij ook bedoeld voor "op de plank in het geval de OEM cat het begeeft".....ik vond dit een attractieve "reserve-aankoop"; meteen meegedaan.
De KKS schijnt ietsje luider te zijn (jammer)........maar het blijft beschaafd.
Ik meen mij te herinneren dat ik nog het Ned. forum hierop tijdig heb geattendeerd; men had ook mee kunnen doen net zoals ik, echter er kwamen nauwelijks reacties; nou ja, dat kan toch?

KKS PERFORMANCE Sport Catalyst MAZDA RX-8 200cpsi

https://www.wankelshop.com/index.php?language=en&manu=m38_KKS-PERFORMANCE.html&manufacturers_id=38&=
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-07-2017 11:00 Edited 19-07-2017 16:19
Er is zojuist een nieuwe groupbuy voor KKS cat's gestart op het Duitse forum
Link naar het Duitse forum:............................   http://rx8forum.de/
- Van Marx-8 (Deelnemer) [nl] op 22-07-2017 13:56
Bedankt! Bij mij is in iedder geval inmiddels een aardige hoeveelheid aan onderdelen binnen.

- Net vervangen: banden achter + 4 sets remblokken
- Katalysator, O2 sensor achter, bobines, bougies, bougiekabels... die gaan volgende week tegelijk erop. Deze katalysator zal wel 400 cpi zijn, ben benieuwd of ik het erg ga merken. De APK zou in ieder geval niet een probleem moeten zijn + als het goed is geen CEL.  

Ook nog even bij de mazda-dealer geweest, zij konden mij vertellen dat de recall voor de bestuurdersairbag nog open stond. Dat had ik niet gezien bij de RDW (import...). Dat gebeurt eind volgende maand (stiekem op brandstofpomp gehoopt ofzo maar helaas!)
Op de planning staat nog om olie en koelvloeistof de vervangen en om te bedenken wat/of/wanneer ik alvast iets wil doen met roestplekjes (achterlicht, kokerbalk).   
Volgens de handleiding zouden ook zaken als rem/koppelingvloeistof, olie versnellingsbak, differentieel e.d. aan vervanging toe zijn maar dat schaar ik even onder 'ooit misschien nog'.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-07-2017 09:43
die roest bij de dorpel idd gelijk aanpakken nu is er nog niets aan de hand, en is het
mooi en makkelijk weg te werken.

Groetjes M&M
- Van Marx-8 (Deelnemer) [nl] op 23-07-2017 23:44
Weet je toevallig of dat automatisch tectylbehandeling, dinitrol of zoiets als die fluid film moet zijn of is dat overkill / ken je iets simpelers?   
Als dat ieder jaar moet lijkt het mij niet echt kosteneffectief. Voor het achterlicht ben ik trouwens van plan t.z.t. de touch-up paint te proberen.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-07-2017 10:01
je moet de roest weg halen, totdat er schoon en blank staat overblijft, deze moet dan gespoten worden.

Zo moet het eigenlijk, maar dat is duur, maar wel het beste!

Wat er voor tectyl op de bodem en holle ruimte moet ben ik nog niet uit....veel van deze producten
verbergen de roest en daardoor lijkt het mooi, alleen op langere termijn is dat juist HET probleem!

Ik heb goede verhalen gelezen over Mike Sandersvet...;)

Groetjes M&M
- Van Marx-8 (Deelnemer) [nl] op 27-07-2017 14:56
Blijft moeilijk... het zal toch wel een speciale lak zijn die je aan de onderkant zou gebruiken. Zal het bij een autospuiterij/schadeherstelbedrijf eens vragen, ik verwacht daar alleen niet veel van (die leven van verzekeraars).   
Sinds vandaag zit er wel een hoop nieuw spul op! Katalystor (denk 400 cell psi), bobines van Mazda, kabels Magencor, bougies NGK.

O.b.v. de foto vermoed ik dat bobines & bougies wel aan vervanging toe waren...
Ervaringen n.a.v. deze actie:
- Starten is veel sneller
- Nauwelijks nog geur benzine; eerder kon je zelfs het verschil ruiken als olie ingespoten werd (hoog toeren of bij stevig accelereren/gaspedaal flink intrappen)
- Duidelijk luider maar klinkt zeker niet slecht (had juist stiller verwacht)
- Piepend geluid van uitlaat bij stilstand is verdwenen
- Had verwacht dat de middenconsole erg heet zou worden, voorlopig niets van gemerkt
- Geen foutcode meer; CEL is uit en na ca. 150 km nog niet teruggekomen (foutcodes waren eerst P2096 en P2270)

Maar ook:
- Duidelijk minder vermogen. Bij intrappen gas zit je snel op een punt waarbij er niets aan vermogen meer bij komt. Vooral merkbaar op de snelweg tegen 110 km/h; 4e versnelling/5.000 toeren dan nodig voor acceptabele acceleratie waar dat eerder in 5e OK was. 6e versnelling kan je helemaal weglaten in NL. Ik vermoed dat een SP zonder cat meer vermogen heeft dan ik nu.... ik ben er ook niet helemaal gerust op dat dat normaal is.   
Bij tweede rit leek het op lagere snelheden (<80km/h) wel meer een kwestie van wennen aan meer geluid, met schakelen op 4k toeren vond ik dat prima. Helaas mis ik een beetje de mogelijkheid om fatsoenlijk te testen hier in de buurt.
- Van Marx-8 (Deelnemer) [nl] op 27-07-2017 21:38
Morgen nog een laatste testrondje en dan toch maar weer de garage bellen. CEL kwam op (P0171, Lean Air/Fuel Ratio Bank 1). Code gecleared, had ik vast niet moeten doen maar wilde weten of die terug komt (nog niet).
Kon in de 5e versnelling soms 110km/h niet handhaven... dat kan niet goed zijn. Lijkt erop dat kortstonding (binnenstad) kracht leveren minder een probleem is dan continu.
Bij snelwegsnelheden+gas ratelend geluid, volgens mij duidt dat op iets met de brandstofpomp.
Misschien wordt de bezinepomp zwaarder belast met een katalysator erop? Moet toegeven dat ik nu wel spijt heb van het 'netjes' willen doen...
- Van Marx-8 (Deelnemer) [nl] op 28-07-2017 10:35
Net even proefritje laten maken... wordt mij verteld dat het vermogen niet al te abnormaal zou zijn op deze leeftijd & bij een zwakkere apex seal. Zou niet op één rotor aan het rijden zijn; wel is er hoorbaar slijtage aan lagers.   
Ik wacht nog even af of de CEL terugkomt, P0171 staat nu nog op 'pending'.   
Heeft iemand anders ervaringen met een aftermarket (niet-sport) katalysator? Eigenlijk verwacht ik toch wel dat als je op het gas trapt en niet oplet je toch zo op de 160 km/h zou moeten zitten. Betwijfel of ik het überhaupt zou halen nu.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-07-2017 11:23 Edited 28-07-2017 21:03
a) Hoebeke had de volgende mening:...............Ik heb Hoebeke gevraagd om een compressietest en om te kijken naar opvallende zaken.
1/2 seals blijken wat zwakker maar over het algemeen is de motor in redelijke staat.
.
b) Verder:..............wordt mij verteld dat het vermogen niet al te abnormaal zou zijn op deze leeftijd & bij een zwakkere apex seal.

ad a) In dat geval moet de Rex gewoon + 200 kmpu kunnen halen........
ad b) dat is niet zo....Rex moet gewoon, ook "op leeftijd" nog flink kunnen spurten en boven de 190 kmpu kunnen rijden.

Wat je rapporteert is te slecht......ik zou niet weten waaraan dat precies ligt........heb zelf geen ervaring met een aftermarket kat.

PS: ken je deze 2 jongens.........hebben inmiddels behoorlijk veel werk en zijn niet duur....enne niet zo ver van Amsterdam.........
http://www.rotarservice.nl/

Gewoon volhouden.....er komt een keer; misschien al héél snel, dat je Rex het geweldig doet en alle "pijn" is vergeten!

Veel sterkte en wijsheid toegewenst !
- Van Marx-8 (Deelnemer) [nl] op 28-07-2017 17:11
Dank en ik hoop het, op het moment denk ik er wat anders over :)
Met googelen kan ik eigenlijk maar één ding vinden wat in de buurt lijkt te komen qua effect: verstopte/gebroken katalysator. Dat zou best knap zijn na één dag. Maar goed, het kan waarschijnlijk 1000'en verschillende dingen zijn.
Weet even niet wat te doen, hoop dat het niet een oneindig zoekverhaal gaat worden.
- Van Marx-8 (Deelnemer) [nl] op 28-07-2017 20:20
Misschien ga je toch nog profetische gaven toegedicht krijgen Rudolph.
Net een stukje snelweg gepakt en dat ging best goed! Ruim boven de limiet was dit keer in ieder geval nog goed acceleratie mogelijk. Jammer dat de 1e Autobahn 150 km van R'dam af ligt.
Kan natuurlijk tijdelijke opleving zijn maar hopen dat het aanhoudt! Kan altijd hopen dat de ECU moest wennen ofzo. Of misschien vondt ze de katalysator niet smaken, heeft even gekauwd en het daarna weer uitgespuugd.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-07-2017 21:03
Mooi, dat is alvast een verbetering zo te horen.......fijn.
mvg, Ruud
- Van Marx-8 (Deelnemer) [nl] op 29-07-2017 17:04
Net nog even geprobeerd en lijkt er toch op dat het de ene keer wel, de andere keer niet is. Misschien erger kort na zware belasting maar ook dat is niet met zekerheid te zeggen.
Rare is dat je, als het de katalysator was, zou verwachten dat het een continu probleem is. SSV klep heb ik nog aan gedacht maar dat zou je volgens mij onder 6000 toeren niet merken.
Maandag maar bellen om te vragen of de bobines/bougies op een of andere manier getest kunnen worden ofzo, die zijn tenslotte ook nieuw en als het daar aan ligt dan moet ik het nu oplossen. Los daarvan toch maar een 2e compressietest denk ik, ik denk niet dat dat het is maar wie weet.    
Kreeg ook plotseling wat lampjes die kort aan gingen na afremmen (olie, accu, cel én koelvloeistofpeil) maar dat zal ook weinig mee te maken hebben, daar maak ik even apart topicje voor.
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 30-07-2017 09:31
Blijf het jammer vinden dat je er toch een cat onder wilde hebben.... hoop echt niet dat die nieuwe toch niet helemaal compatible is..

Maar met een niet helemaal frisse (compressie) motor moet hogere snelheden geen problemen zijn, heb er wel ervaring mee...
Wel is het zo dat een rex pas begint te trekken boven de 5k rpm, daaronder is het wat tammetjes.
- Van rx8wolf (Powerposter) [nl] op 31-07-2017 19:43
Heb je de ECU al gereset, heb ik ook moeten doen na vervangen bougies. Dat doe je door auto op contact te zetten. 20 keer in zeer korte tijd op het rempedaal trappen, contact uit en weer aan en vervolgens starten.

SSV opent trouwens al bij 3250 toeren, je moet de klep met de hand kunnen bewegen, lukt dat niet is dat het probleem.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-08-2017 17:37
rudolphw:

> Er is zojuist een nieuwe groupbuy voor KKS cat's
> gestart op het Duitse forum
> Link naar het Duitse
> forum:............................  
> http://rx8forum.de/


Dankje voor de link.

Maar ik ga er geen gebruik van maken, simpelweg omdat ik met dit merkt of bedrijf niet bekent ben,
en dus ook niets over de kwaliteit weet...

Groetjes M&M
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-08-2017 12:05
@rx8wolf, dat de SSV niet open gaat kan ook aan de solenoid liggen, die gaan nogal eens kapot maar zijn makkelijk te checken.
Je moet alleen veel van het inlaatkanaal loshalen om erbij te komen.

Grfz Dennis
- Van Marx-8 (Deelnemer) [nl] op 03-08-2017 19:25 Edited 03-08-2017 19:31
Kijk, weer wat geleerd! SSV dus ook maar gechecked, gelukkig blijk je het makkelijk te kunnen testen met een schroevendraaier. Man wat zou je daarvoor veel moeten demonteren om 'm schoon te maken zeg! De SSV beweegt in ieder geval makkleijk en veert weer terug dus lijkt mij OK. Ook de MAF nu schoongemaakt met MAF cleaner maar ook dat lijkt het niet geweest te zijn. Kreeg wel de P0171 meteen weer terug maar ik begrijp dat dat (tijdelijk) normaal is. ECU was overigens al reset
- Van Marx-8 (Deelnemer) [nl] op 05-08-2017 11:43
Kleine update: Vandaag weer even kunnen testen en het rijgedrag lijkt aanzienlijk te zijn verbeterd ondanks de regen (wie weet dankzij, meer koeling ofzo). CEL/P0171 ging vanzelf uit.
Het vermogenverlies was beduidend minder dan vorige keer! Wel nog steeds merkbaar na een keer stevig accelereren met warme motor (7000-8000 toeren) op de oprit van de snelweg, beetje genant als de bestuurder van een Kadett niet wil geloven dat je niet sneller in kan halen...
Na paar minuten leek het vermogen nu wel grotendeels al tijdens het rijden terug te komen. Lichte benzinelucht in de auto wat mij allemaal toch doet vermoeden dat het ook iets met de brandstoftoevoer te maken heeft.
Toen de decat er nog op zat was de benzinelucht veel sterker en kon ik gewoon ruiken dat bij 7-8k flink olie werd geinjecteerd, maar het lijkt me niet dat de olie een waarschijnlijke oorzaak is (de olie is tegelijk met de vervangingsacties ververst met Mazda 5W30)
- Van Marx-8 (Deelnemer) [nl] op 18-08-2017 11:07
Net weer even bij Hoebeke geweest, Cees heeft een paar testen uitgevoerd.
Het lijkt een combinatie van de factoren:
- Om de zoveel ontstekingen is de compressie duidelijk minder sterk (zwakkere seals), door het verschil onvolledige verbranding
- versleten lagers, lijkt erop dat er ook iets aan olie lekt.
- weerstand van de (aftermarket, BM-catalyst) katalysator

Voorlopig zie ik het een jaartje aan, er lijkt geen snelle/goedkope fix mogelijk en grotendeels rijdt ze prima.
Volgend jaar kijk ik of ik het geld ervoor (over) heb om de lagers te vervangen of om voor revisie te gaan.
Voor vermogen zou ik de oude (lege) pijp er weer onder kunnen zetten maar een cabine zonder CO is eigenlijk ook wel fijn...
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-08-2017 15:37
Wat bedoel je met "cabine zonder CO"?

Grtz Dennis
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-08-2017 17:02
Idd vroeg ik me ook al af..

Groetjes M&M
- Van Marx-8 (Deelnemer) [nl] op 18-08-2017 19:32
Dennis:

> Wat bedoel je met "cabine zonder CO"?
>
> Grtz Dennis


Zonder de cat kreeg je best wat uitlaatgassen binnen, dat is nu toch wel een stuk minder
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-08-2017 21:34
Eh....een uitlaat moet gasdicht zijn van voor tot achter dus ben je ff kwijt hier...
- Van Marx-8 (Deelnemer) [nl] op 19-08-2017 06:54
Dennis:

> Eh....een uitlaat moet gasdicht zijn van voor tot
> achter dus ben je ff kwijt hier...


Kan alleen maar uit de ervaring spreken, dat je niet alleen bezine rook maar het ook kon ruiken als olie ingespoten werd + kreeg gewoon koppijn, dat is nu toch wel beter.
Nu was de flens aan voorzijde verbogen waardoor daar een luchtlek was. Is ook buiten maar veel meer naar voren, misschien heeft het daar meer mee te maken gehad.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-08-2017 07:24
Je weet dat koolmonoxide reukloos en dodelijk is?
Ik zou ALLES laten liggen en EERST met die uitlaat bezig gaan.
Wanneer je een topic start die heet "Advies Volgorde preventief vervangen" is dat NU mijn dwingende advies.
Dat je hoofdpijn kreeg is een duidelijk teken dat er wat niet in orde is!
Ik denk zelfs dat je ontzettend geluk hebt gehad dat het bij hoofdpijn is gebleven....
Man, dat snap je toch zelf ook wel?!!
Je mag onder geen beding de motor ruiken, alleen aan de achterzijde bij de uitlaat.
Echt, ik sta gewoon perplex dat je zo ff tussen neus en lippen vermeld dat je de motor nu minder ruikt.
Werkelijk niet te geloven!...

Grtz Dennis.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-08-2017 10:53
De woorden van Dennis klinken lomp,
maar Dennis is gewoon een beetje bezorgt
om om je! ;-)

Maar doe wel wat met zijn advies!!

Groetjes M&M
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-08-2017 11:18
Noem het lomp, ik hoop alleen maar dat de ernst van de situatie goed wordt begrepen.
Ik zou ook even de benzineleidingen controleren als ik jou was.
Je mag ook onder geen beding benzine ruiken in de motorruimte.
Dit omdat het goedje naast schadelijk voor de gezondheid, ook nogal brandbaar is en lelijke brandplekken kan veroorzaken in de lak van de motorruimte (of erger).
Better safe than sorry.
Verder mag je het allemaal zelf weten wat je doet, just my 0,02.

Grtz Dennis.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-08-2017 15:03
Er zijn CO-melders in de handel, ik weet alleen niet waar. Wij hadden ze vroeger in de cabines van eenmotorige vliegtuigen, omdat je daar achter de motor zit. Iets groter dan een ouderwetse rijksdaalder. Je plakt hem ergens waar hij goed zichtbaar is. Er zit een venstertje in dat verkleurt bij aanwezigheid van koolmonoxide. Het kartonnen dingetje moest elke twee jaar, geloof ik, vervangen worden. Ik denk niet dat het veel kost. Misschien te krijgen bij 'The Pilot Shop' (tel 0320-284359) Arendweg 37C op vliegveld Lelystad.

Groetjes,
Olof
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-08-2017 15:32
Je moet het bij de bron aanpakken.
Het is niet voor niets een APK-eis.

Olof, voordat je met je toestel vertrekt controleer je toch ook of er nergens lekkage is?
Volgens mij is dat standaard pre-flightcheck.

Dan nog even een vraag aan Marx8, waar lekt ie precies?
Wanneer hij lekt vóór de eerste sonde kan dat ook nog  invloed hebben op je motormanagement.
En aangezien je toch al vreemde kuren hebt met het gedrag van deze motor zou het probleem wel eens dichter bij huis kunnen liggen...

Grtz Dennis.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-08-2017 20:07
Helemaal gelijk, Dennis. Natuurlijk wordt het vliegtuig vóór de vlucht uitgebreid gecheckt. Maar er kan onderweg natuurlijk altijd iets kapot gaan en dan moet je beslissen: doorvliegen of een voorzorgslanding (in de Telegraaf meestal een 'noodlanding' genoemd). Het risico bij gaslekkage is extra groot, omdat het meestal om luchtgekoelde motoren gaat, waarbij het verwarmingssyteem naar de cockpit werkt met lucht uit een mof rond het uitlaatsysteem.

Groeten,
Olof
- Van Marx-8 (Deelnemer) [nl] op 20-08-2017 01:14 Edited 20-08-2017 01:29
@M&M: Dank, ik zal het zeker serieus nemen hoor!

@Dennis:
Ik begrijp dat het zorgwekkend klinkt, ik had het het grotendeels 'afgedaan' omdat ik (bijna) niets meer ruik sinds de katalysator is geplaatst. Vandaag een ritje gemaakt met een CO-meter, die blijft op 0 PPM.
Neemt niet weg dat ik van plan ben te kijken naar dichting voor de uitlaat + de benzineleidingen / benzinepomp te controleren op lekkages, zodra ik heb gevonden hoe/waar/waarnaar ik precies moet kijken.

Dit is overigens mijn eerste eigen auto, van te voren altijd motor gereden / auto's geleend dus voor mij zijn sommige zaken niet zo vanzelfsprekend als je zou verwachten. Ik kom nog onderdelen tegen waarvan ik geen flauw benul heb waarvoor ze zijn...
Mijn motor wil je ook niet in je huiskamer stallen en er wordt in het handboek voor gewaarschuwd dat (ok, bij langere stilstand) uitlaatgassen de cabine in kunnen komen dus dan denk ik dat het geen probleem is zolang de bezinelucht incidenteel is en beperkt blijft. Dat was eerst niet zo, maar 'normaal' heb je een katalysator dus nam ik aan dat dat de reden was. Goed, blijkbaar hoor je op dit punt paranoide te reageren.

Wat betreft de locatie van een evt lek bij de uitlaat: Als ik het goed begrepen/gezien heb zit op de pijp van de katalysator een driehoekige flens aan de voorkant, die sluit niet helemaal strak aan (op de 'exhaust manifold front pipe').
Bij de vorige (leeggemaakte) katalysator was dat erger + ringen (pakkingen?) zijn vervangen dus dat zal nu wel beter afdichten maar dat lijkt niet 100%. Mij leek het erop dat de flens iets verbogen was door hitte, hoewel dat knap is met 8mm staal. In dat geval zou een lek dus net ná de 1e sonde zijn maar wel erg dicht er in de buurt. Als ik de oude pijp bekijk lijkt het wel alsof ze ooit geprobeerd hebben het af te dichten met gips ofzo dus misschien bestaan daar speciale middeltjes voor
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-08-2017 07:06
Ik denk dat de flens verbogen is door een val, dat gebeurt niet door hitte.
Succes met de reparatie, pak desnoods een dubbele pakking wanneer je het pasvlak niet recht krijgt.

Grtz Dennis.

PS Dat "gips" is vloeibare uitlaatpakking, hoort er niet te zitten, er is dus al mee geknoeid.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-08-2017 11:37 Edited 20-08-2017 11:53
TER INFO:
't is maar een weet........."Groupbuy Cat"...
voor wie er één nodig heeft of alvast op de plank wil leggen voor "later"......
vandaag is de laatste dag waarop in het Duitse Rexforum een KKS cat van Euro 699,- voor Euro 499,- besteld kan worden.....

Citaat........."Update:
Jetzt sind wir schon zu 9., fehlt nur noch einer dann kostet jeder Kat nur noch 490€ statt der normalen 699€.
Also, wer noch einen will schell bei mir melden, der Groupbuy endet heute!
".........

http://rx8forum.de/index.php/Thread/39344-KKS-Groupbuy-oder-wer-m%C3%B6chte-einen-Kat/?postID=709502#post709502
- Van Marx-8 (Deelnemer) [nl] op 23-09-2017 15:11
Pakking vervangen, lek gedicht en meteen hitteschild vastgelast.
Het benzineverbruik lijkt nu wat hersteld te zijn (van 7,5 km/l naar 8,1 km/l) maar raar gneoeg blijven de fuel trims hoog, long term +22,6% bij idle en +16,4% tijdens rijden/onder belasting. CEL met P0171 is dan ook weer eens even aangesprongen.   

Licht verontrustend maar de echte problemen zijn eigenlijk wel opgelost, zij het dat ik nog steeds niet begrijp waarom. Verlies aan vermogen is zo goed als weg sinds ik euro98 gebruik + net tegen beter weten in toch maar premix (shell avance vsx 2, 1:250) en dan lijkt toch echt dat het blokje erg graag weer sneller wil.
Geen van beiden zou ene klap uit moeten maken maar ik klaag niet ;) Dan tank ik wel bij BP.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Advies volgorde preventief vervangen

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill