Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Bougies van de 2e rotor...van beide is de metalen kern gebroken na 49.000 km..
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-10-2016 23:45 Edited 29-10-2016 00:51
Dit merkte ik omdat bij het wassen van de auto voor het eerst (sinds nieuw gekocht) de uitlaat einden van binnen lichte roetaanslag hadden.
Verder draaide de Rex nog perfect; zo naar mijn gevoel, zowel hoog als stationair.......die tamelijk lichte roetaanslag (voor het eerst) was de enige indicatie dat er wellicht iets mis was.....ik had ook geen toegenomen brandstofverbruik, hetgeen ik vrij goed bijhoud, niet vanwege de kosten maar om dat het (onder meer) een indicatie is voor het verbrandingsproces in de motor (conditie van de motor).
Die lichte roetaanslag had ik nooit gehad, ze waren altijd nagenoeg brandschoon (ik premix ook).
Ik verdacht de bobines en ben meteen gaan kijken......bobines, kabels en bougies losgehaald, bekeken en alles vervangen........bobines en kabels waren nog goed na 49.000 km.
Bij het "lospoppen"van de 2 bougiekabels onderaan bij de 2e rotor bleek echter de metalen kern van de Leading en Trailing bougie gebroken/gescheurd (beide gewoon los dus).
De extra weerstand die de hoogspanning door de smalle/minieme breukspleet moet overbruggen zorgt zo goed als zeker voor een behoorlijk zwakkere bougie vonk en daardoor onvolledige verbranding.
Aan het aanbrengen of loshalen van de bougies kan het niet liggen.......hiermee ben ik uiterst voorzichtig vwb de schroefdraad (volledig hand inschroeven) en de porseleinen isolator.
Ik heb het aan NGK Europa (afd claims) voorgelegd met de benodigde foto's waarvan ik er hier een 3-tal laat zien.......
Ik maak mij niet druk over 2 kapotte bougies maar wel dat dit zo haast onopgemerkt plaats vindt; zoiets had ik nooit verwacht; ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt.......
Als je altijd wat roet op je uitlaat zou hebben (zoals velen) merk je dat klein beetje meer gedurende lange tijd niet op, terwijl hierdoor wel je kat en uiteindelijk je motor worden bedreigd........
Wellicht heeft NGK een verklaring of advies.

mvg, Ruud

[img][/img]



[img][/img]
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-10-2016 11:59
Dit is wel héél bijzonder, Ruud. Ik heb nog nooit van dit verschijnsel gehoord.

Met mijn RX heb ik vanaf "nieuw" (4000km) altijd al een beetje roetaanslag in de uitlaat gehad. Maar dat wijt ik aan de vele korte stukjes die ik rijd.

Vreemd, dat verschil tussen voor en achter. Je zou de voorzichtige conclusie kunnen trekken dat het aan de plaats in het blok ligt en niet aan de bougies. Vooral omdat het om twee verschillende types bougie gaat die aan de voorkant niets mankeren. Temperatuurverschil? Trekspanning op de kabels?

Benieuwd naar wat NGK hiervan zegt.

Groeten,
Olof
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-10-2016 12:07
Fijn dat je je rx zo goeg kent :-)
Ik heb ook nog nooit gezien bougies spontaan
breken..
Wij hebben laatst alle 4 de bougies vervangen.
Dus deze zijn weer vers :-) (was een grote beurt)

Groetjes M&M
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-10-2016 11:42
Antwoord van NGK Europe (zie hieronder) kwam snel, dat wel, echter ik heb er niet veel aan want ik heb ze al een tijdje op de plank liggen (na vernieuwen nu nog 2 sets bougies van 4 stuks op de plank).
Ze zijn/waren alle lang geleden in de USA besteld en dan meestal bij Zapparts.......
Ik zie het niet zo zitten om de defecte bougies naar Zapparts te sturen.

Geachte heer Wolven,

Bedankt voor uw bericht. Wij betreuren de situatie die u zeer uitvoerig heeft beschreven.
Wij kunnen en mogen echter niet op basis van deze gegevens en de door u toegestuurde foto´s een uitspraak doen over de oorzaak.
Indien uw voertuig gegevens overeenkomen met de gegevens hieronder, zijn de juiste bougies voor uw auto: RE8C-L + RE9B-T.
Indien de juiste bougies zijn gebruikt, kunnen op het technisch centrum van NGK de bougies worden onderzocht, om te beoordelen of deze juist hebben gefunctioneerd.
Hiervoor kunt u de bougies inclusief uw rapport/verslag aanbieden bij het verkooppunt waar u de betreffende bougies heeft aangeschaft.

Het verkooppunt kan de bougies met de benodigde formulieren rechtstreeks naar NGK sturen.
Zodra het onderzoek is afgerond wordt daar een rapport van opgemaakt en toegestuurd.

PS: In verband met uw interesse in techniek wijzen wij u graag op onze nieuw technisch platform: www.tekniwiki.com
Op deze nieuwe site treft u veel technische informatie tips aan.

With best regards / Mit freundlichen Gruessen / Met vriendelijke groet,

Afdeling KCC (Klant Contact Center)
NGK Spark Plug Europe GmbH

Geschaeftsfuehrer / Managing Director: Masaki Sumiya
Harkortstr. 41, 40880 Ratingen, Germany
AG Duesseldorf HRB 43118
Website: www.ngkntk.de

Van:        info@ngkntk.de
Aan:        productsupport@ngkntk.nl,
Datum:        29-10-2016 01:15
Onderwerp:        Anfrage www.ngk.de
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-10-2016 12:25
Ja, hier word je niet veel wijzer van. In elk geval bedankt voor het delen.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-10-2016 12:38 Edited 31-10-2016 12:45
Inderdaad, hier heb je erg weinig aan.........daarom het volgende antwoord hierop gestuurd aan NGK........

Dear "Afdeling KCC (Klant Contact Center)",

Thanks for your quick reply, however it is disappointing and not of great help for me since it more or less reads like "a standard reply with very few and irrelevant commitment".
It is in my opinion considered as irrelevant commitment because  you said........"Indien de juiste bougies zijn gebruikt,"........whereas from my pictures you could clearly see that I used the right types of NGK spark plugs.
Your reply furthermore is not very practical since I generally purchase my NGK spark plugs via internet in the USA or UK and (still having 2 more sets of spark plugs in store) do not know exactly where/when I ordered these specific plugs in the USA/UK.
Furthermore I can not understand why these faulty plugs have to be sent to you via an extra intermediate link/dealer (causing misunderstanding / evt.missing shipments and unnecessary extra costs) and can not be send to you directly for judgement.
On the basis of your unusable reply I will leave the problem as it is.
However on a short notice I will publish the matter of the broken NGK spark plugs on the international RX-8 owners forums in the USA, UK, Germany and the Netherlands (which I all frequently vist and post as a member) as a serious warning since this kind of damage with the spark plugs , in the case of the Rotary Engines of the RX-8 (not with 4 stroke engines) principally always cause a total catalysator and engine failure on a short term with total repair costs of approx. Euro 10.000,-.
My fellow RX-8 owners need to be aware of this hidden catastrophic danger.

Best regards,
Rudolph Wolven


PS......Olof.......ik stuurde in mijn 1e bericht de volgende foto's naar NGK:

http://www.fotos-hochladen.net/view/wp2016102822ats98bk74z.jpg http://www.fotos-hochladen.net/view/wp2016102823srcjvikqen.jpg http://www.fotos-hochladen.net/view/wp2016102823oblnjvxpkg.jpg http://www.fotos-hochladen.net/view/wp2016102823atr54d7ogk.jpg http://www.fotos-hochladen.net/view/wp2016102823hqbryips25.jpg http://www.fotos-hochladen.net/view/wp2016102823n270slqyp4.jpg http://www.fotos-hochladen.net/view/wp2016102823ut13vp78wz.jpg
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-10-2016 13:52
De juiste manier is om het probleem voor te leggen aan de winkel waar je ze gekocht hebt.
Rechtstreeks met NGK contact opnemen heeft, zoals je ziet, weinig zin.
Zijn leveren aan dealers, daar moet je zijn.
Met overdrijven wordt je natuurlijk nooit serieus genomen (wanneer een bougie het niet doet leidt dat zeker niet tot motorschade!).
Hou het kort en zakelijk en beperk je tot de feiten en ga zeker niet dreigen!
Met genuanceerd overleggen valt er vaak, misschien na enig volhouden, wel wat te regelen, althans, dat is mijn ervaring en ook mijn advies aan je.
Van bougies mag je verwachten dat ze een behoorlijke tijd meegaan maar wanneer ze je niet tegemoet willen komen heb je gewoon pech gehad, hoe vervelend dat ook is, er zit nu eenmaal geen levenslange garantie op.
Ik zou Zipparts ff vragen.
Succes!

Grtz Dennis.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Bougies van de 2e rotor...van beide is de metalen kern gebroken na 49.000 km..

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill