Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Koppelingspedaal
- Van rx8wolf (Powerposter) [nl] op 09-10-2016 22:04
Zaterdag een stukje aan het rijden hoor ik in ene een krak toen ik de koppeling indrukte, kon geen enkele versnelling meer gebruiken. Sta je dan op een polderweggetje.
Auto naar huis laten slepen en koppelingspedaal eruit gehaald (wat een gepruts om die moeren los te krijgen) en ja hoor de behuizing is aan 1 kant losgebroken.
Heeft iemand zijn koppelingspedaal verstevigd, zo ja hoe?
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-10-2016 23:20
Dat ziet er niet best uit! Misschien kun je het laten lassen en tegelijk verstevigingen aan laten brengen. Smederij Kaaijk aan het Krimp in Zaandam is een tovenaar, heb ik gehoord.

Succes!
Olof
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 10-10-2016 06:29
Oef, zeer vervelend om zo langs de kant van de weg komen te staan.

Er zijn aftermarket verstevigingsbrackets beschikbaar:
http://raceroots.com/index.php/clutch-pedal-reinforcement-bracket.html

Hier zie je hoe dat eruit ziet:

Misschien kun je hieruit afleiden hoe je hem moet verstevigen.

Ik ga de mijne er binnenkort ook uit halen, voelt niet stevig en kraakt een beetje.
Van welk jaar was jouw RX?
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-10-2016 10:12 Edited 10-10-2016 10:33
Hoi,
Afbreken heeft niet zo zeer te maken met bouwjaar, maar vooral hoe je persoonlijke stijl van het koppelingspedaal intrappen is, dwz als jouw "persoonlijke" beweging tevens een zekere (stevige) zijdelingse kracht bevat dan zal het pedaal eerder defect raken.
Ik heb een 2008 Rex en heb ruim 5 jr geleden toen er nog niets aan de hand was het pedaal voor alle zekerheid versterkt met een kit zoals van Raceroots (die van mij kwam van een gezamenlijke Rex-forumaktie in Dld waar een van de leden er een fors aantal heeft gemaakt/laten maken voor Euro 50,- per stuk)
Het pedaal voelt na de ombouw duidelijk steviger (nauwelijks zijdelingse beweging meer mogelijk) en voelt aanzienlijk prettiger (en vertrouwen wekkend) aan en zal niet meer defect raken.
De verstevigingskit kan alleen gemonteerd worden als een gebroken pedaal weer is gelast (de hiervoor afgebeelde grote puntlas)

http://rx8forum.de/index.php/Thread/17399-Bastelecke-von-corres78-Update-42-Rot-schwarze-Leder-Vordersitze-Aktuell-Innenra/?pageNo=14
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-10-2016 10:39
Weer iets wat slecht is van de rex!
En te triest voor worden dat mazda niets doet met dit soort
Kwaliteit @%%@&
dit kan voor nare en gevaarlijke situaties zorgen!

Groetjes M&M
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 10-10-2016 10:47
Ja ik baal hier ook wel van eigenlijk. Dat de motor zijn "issues" heeft weet je bij aankoop en houd je ook rekening mee. Al die andere slordigheidjes zijn maar jammer. Gelukkig is de wegligging en ervaring wel top :).

Bedankt voor de link Rudolph, die beugels zijn zeker niet meer te koop? Voor €50 zou ik er direct een bestellen, ik vermoed dat mijn pedaal niet al te lang meer heeft.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-10-2016 11:18 Edited 10-10-2016 19:50
Wesley,
Nee, helaas die zijn niet meer te koop.......echter ook prettig dat Raceroots ze heeft.........ik zou er zo snel mogelijk een setje kopen en monteren (prijs gaat nog wel; je kan het er zelf niet voor maken plus pasvorm is heel belangrijk)......als je pedaal n.l. ondertussen scheurt ben je verder van huis......
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 10-10-2016 12:06 Edited 10-10-2016 12:16
Misschien maar eens kijken of er meer mensen animo hebben, drukt de verzendkosten weer wat. Laatst weer genoeg kosten(volledig machinaal gepolijst + wax, 4 veren + dempers vervangen, radiator, koelvloeistof, accu) aan de RX gehad in ieder geval ;).
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-10-2016 20:06
Ook als je kopp. pedaal nu nog goed is dan is het verstandig om het preventief te versterken.............je kopp. pedaal heeft dan de "originele" (haha) sterkte plus die van de versterkingsunit.
Ik schat dat deze "originele" sterkte ca 60% is van wat hij hoort te zijn.......de kit verschaft ca. 150% extra sterkte (en vooral stabiliteit), waardoor je met 210% dik boven de benodigde sterkte zit.
Ik vermoed dat alleen diegene die het pedaal volkomen rechtstandig intrapt (zonder zijdelings druk, voortvloeiend uit de natuurlijke menselijk trapbeweging in deze zitpositie) tot in lengte van jaren storingsvrij met het pedaal kan werken.
Zelf monteren van de kit is goed mogelijk; ook voor "2x linkshandigen"....je moet alleen wat geduld en doorzettingsvermogen hebben omdat je er nogal lastig bij komt zo diep weggestopt onder het dashboard.
Dus goed licht + zaklamp + kleine spiegel en dopmoeren met verlengstukken en ratels......
Voor zover ik weet zijn er duidelijke DIY handleidingen op het USA en Duitse forum........
- Van rx8wolf (Powerposter) [nl] op 10-10-2016 21:55
De mijne is van 2005 met nu 120000 op de teller, nu ik wat meer gezocht heb op internet blijkt Mazda niet de enige te zijn die hier op bezuinigd heeft.

Ik ga eerst maar eens kijken of smederij Kaaijk wat kan maken, ik las op het Amerikaanse forum dat bij de bracket van Raceroots de gaten
niet goed uitgelijnd zijn waardoor ze uren bezig waren om hem terug in de auto te monteren, hoe was dat bij die van jou Rudolph?

Als Kaaijk een mooie oplossing heeft, kan ik altijd vragen of hij er meer kan maken.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-10-2016 22:45 Edited 10-10-2016 23:14
Bij die van mij was het een tikkeltje lastig (een beetje op spanning zetten, maar wel in uitgebouwde toestand; dus dan kan je het goed hanteren) maar uiteindelijk geen probleem........
Dat Raceroots problemen geeft (en die van mijn Duitse forum-aktie) heeft wellicht te maken met het feit dat zowat alle pedalen enige tijd na gebruik reeds min of meer vervormd zijn.......als het pedaal kort voor breken staat is die ook echt fors krom......en krijg je dat ding (en dat van andere leveranciers) er nauwelijks/niet in........ga er maar van uit dat RR het exact op maat heeft gefabriceerd aan de hand van een nieuwe pedaalset....
Is idd verbazingwekkend dat ze zo flexibel / heen en weer kunnen worden getrokken........maar ja vele andere onderdelen bij de RX-8 zijn prachtig gebouwd vind ik .........dus ik ben nog steeds SUPERHAPPY met mijn Rex.......

http://www.rx8club.com/race-roots-134/clutch-pedal-bracket-solutions-explanations-now-recall-194975/
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 11-10-2016 06:59
Ik heb inmiddels bericht terug van Race-roots.

Prijs is als volgt:
1 stuks: 100 dollar + 30 dollar verzenden
5 stuks: 100 dollar + gratis verzending naar 1 adres

Reken wel op 21% BTW+ 12,50€ tot 17,50€ administratiekosten (verdeeld over de 5 beugels, dus ~3€ administratie per beugel)
Komt dus uit op ~112€ per stuk.

Mocht 5 man interesse hebben zou ik alles naar mijn adres kunnen laten komen en daarna voor €6,50 verzenden.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-10-2016 10:19
Mooie snelle aktie.....!
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 11-10-2016 10:23
Ik heb deze set van RR gemonteerd. En ondanks dat ik een vrij nieuwe koppelingspedaal, 20dkm, heb kwamen ook bij mij de gaten niet uit.  Ik heb dit opgelost met een paar plaatrevetten en ik heb een lip wat moeten verbuigen. Nu past alles perfect en zit alles goed vast. Het verschil is duidelijk merkbaar. Succes!
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-10-2016 18:30
Ik heb het euvel ook even bekeken en ik ben tot de conclusie gekomen dat het komt door te dun materiaal, lijkt me nauwelijks 1mm dik...
Een of twee spotlassen kunnen makkelijk de kracht van het koppelen aan.
Echter, wanneer er zijdelingse krachten op komen die eerst het materiaal laten scheuren krijgt de las ook zijdelingse krachten te verwerken wat uiteindelijk tot breuk leidt.
Zaak is dus om, wanneer er nog geen scheuren in zitten, een dikkere beugel te maken van de grondplaat (die tegen het schutbord) naar een plek boven het draaipunt van het pedaal, uit één stuk.
Dat ga ik althans doen, ik weet alleen nog niet wanneer.
Ik zal tzt wel foto's plaatsen, heb nog niet eens gekeken hoe die er van mij uitziet na 107.000 km/12jaar maar dat gaat zeker geen €100+ kosten.

Grtz Dennis.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-10-2016 15:48 Edited 17-10-2016 15:58
Vandaag even mijn koppelingspedaal bekeken.
Helemaal niets aan te zien, geen enkel scheurtje, gelukkig.
Voor de zekerheid heb ik even een metalen stripje over het probleem gezet om de boel te fixeren.
Bovenaan heb ik een bout ingezet.
Die gaat dus geen kant meer op.

Grtz Dennis.
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 21-10-2016 12:59
Hmmm mooi, denk dat ik ook maar eens z'n stripje ga maken. Heb jij hier tekeningen van? Met name de afstand tussen gat en onderste vouw. Was eigenlijk niet van plan om het hele huis eruit te schroeven.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-10-2016 14:26
Je kan er niet bij zonder de zaak te demonteren.
En om het pedaal eruit te halen om alleen ff de maat op te nemen ga ik niet doen daar het een nogal lastig karweitje is.
Foto's alleen toegevoegd ter illustratie dus, sorry. ;-)

Grtz Dennis.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-10-2016 18:27
Slimme oplossing :-)
Blijf het wel gek vinden dat mazda hier niets mee doet...

Groetjes M&M
- Van rx8wolf (Powerposter) [nl] op 29-10-2016 20:46
Mijn pedaal ook weer terug, zwakke punten netjes gelast, waarna ik twee metalen plaatjes aangebracht. Vandaag weer in de auto geplaatst en voelt een stuk beter.
Pedaal beweegt niet meer opzij en lijkt beter te werken.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-10-2016 23:28
Gefeliciteerd. Dat ziet er goed uit, Martin. Heeft Kaaijk dat voor je gedaan? Dan weet ik waar ik moet zijn mocht het mij ook overkomen...

Groeten,
Olof
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-10-2016 13:59
Mooi gedaan!
Die gaat nooit meer los denk ik!

Grtz Dennis
- Van rx8wolf (Powerposter) [nl] op 06-11-2016 21:47
@Olof: Nee, het laswerk is bij Wolthuis gedaan, mijn vader heeft daar nog goede contacten. De metalen plaatjes heb ik zelf op maat gemaakt.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-11-2016 14:39
Dank voor de informatie.
Groetjes,
Olof
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Koppelingspedaal

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill