Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Motorsteunen
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 02-02-2016 06:28
Omdat bij stationair draaien de RX af en toe best wat kon trillen heb ik bij mijn APK de motorsteunen laten nakijken, foto's spreken voor zich ;) :

Rechts:


Links:


Zoals hier te zien horen de mounts mooi in het midden te staan:


Het trillen wordt veroorzaak doordat de olie in mijn mounts compleet eruit gelekt lijkt te zijn. Hierdoor zakt de motor naar beneden en rust deze op het veiligheidspalletje, met als resultaat een trillende auto, omdat de motor niet goed meer gedempt wordt. Ik heb inmiddels nieuwe OEM mounts bestseld, was hier ~€260  voor kwijt (via eBay, wel OEM). Hopelijk houden deze het weer een tijdje uit :).
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 02-02-2016 08:07
Dat de olie er uit is gelekt is inderdaad een veel voorkomend probleem.
Toch vind ik je foto's nog niet heel schokkend. Zo te zien ligt hij in stilstand er nog niet op de aanslag. Ook de roest valt nog mee.
Waarom ben je voor OEM mounts gegaan? Zijn deze oliegevuld waardoor het probleem over twee jaar weer terug komt?
Ben heel benieuwd of en hoe erg je het verschil van nieuwe mounts gaat merken!
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 02-02-2016 08:16
Met stationair en een warme auto merkte je het wel, kon af en toe goed door het interieur heen trillen. Bij optrekken schokte de motor ook wat, vergelijkbaar met een normale motor met versleten motormounts. Dat zou opgelost moeten zijn hierna.

De "nieuwere" versie mounts zou langer mee moeten gaan, hopelijk toch wel weer langer dan 2 jaar. Ik denk dat ik de oude sowieso even ga bewaren, kan ik die altijd nog vullen met rubber en terug monteren. Las wel dat met rubber vullen de trillingen van de motor meer doorgeeft aan het chassis, omdat die toch een stuk stijver zijn. Ga het liefste zo ver mogelijk terug naar OEM.
- Van Miatabluer1 (SuperForumposter) [gb] op 02-02-2016 08:43
Ik heb ze ook vervangen door OEM exemplaren en het verschil is heel goed te voelen (zie mijn topic)

Er zijn inderdaad al enkele aanpassingen gedaan aan die steunen dus ik hoop dat deze het langer uithouden.

Iets van hittebescherming zou geen kwaad kunnen, vooral aan de rechterzijde.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-02-2016 12:45 Edited 02-02-2016 12:55
@ WesleyK,

Heb je een link naar de e-Bay seller voor de OEM-steunen? Ik ben al een tijdje op zoek, maar kon ze niet vinden.

Alvast bedankt,
Olof

Correctie:
Ik zie het al. Ik had mijn e-Bay ingesteld op producten uit EU en jouw steunen komen waarschijnlijk uit de USA. Maar dan komen er natuurlijk nog BTW, douane- en verzendkosten bij.
Mijn vaste adres in de UK levert ze voor euro 419 all in aan huis. Dat scheelt waarschijnlijk weinig met de Nederlandse dealerprijs. Komt door de hoge waarde van de pond tegenwoordig.
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 02-02-2016 13:22 Edited 02-02-2016 13:25
Deze komen uit Japan, zie wel dat ik de laatste had en ze inmiddels dus niet meer vindbaar zijn :(. Moet hierbij wel zeggen dat ik het risico neem eventueel de oudere variant te ontvangen. De nieuwe variant eindigt op A, en dat wordt niet expliciet gemeld bij deze. Lijkt me alleen een beetje sterk dat de oude varianten nog steeds leverbaar zijn, vandaar dat ik de gok genomen heb. Als het erg oude stock is stuur ik ze terug, ouderdom is nooit goed voor het rubber.
Seller heeft in ieder geval een 100% goede rating, dus ik hoop even op het beste :).

Verzendkosten vielen gelukkig mee, ik was dus 217€ voor het geheel kwijt + importkosten + BTW. Laatste schat ik in op een euro of €50.

Was ook al langer op zoek, aangezien ik al langer vermoedde dat ze versleten waren maar tot nu toe kon ik ze enkel maar voor ~€400 all in vinden.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-02-2016 14:36
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Bij mijn UK leverancier (http://www.mazdarotaryparts.com/) weet ik zeker dat ik de uprated versie A krijg.

Weet iemand hier op het forum misschien wat de NL dealerprijs incl BTW is voor een set van twee?
(Zou trouwens leuk zijn als we hier op het forum een officiele NL onderdelenprijslijst hadden... )   :-)   :-)   :-)

Groeten,
Olof
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 02-02-2016 20:36
Olof,

Als er belangstelling voor is, wil ik naast de database met RX-8'en best een database met onderdelen, met hun prijs, foto, waar te krijgen e.d. aanleggen.
Voorwaarde is wel dat meerdere forumleden dan de informatie aanleveren.

De structuur hiervoor heb ik al en het kost me niet veel moeite die hiervoor geschikt te maken.
De structuur is hierarchisch dus je kunt dan top down en omgekeerd door de Rex bladeren.

Ik hoor het wel als er belangstelling voor is. Het lijkt me wel lastig de prijzen uptodate te houden!

Mvg Ger
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 02-02-2016 20:41
Steunen ga ik ook in het voorjaar vervangen...
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-02-2016 20:58
het is altijd handig om te zien wat een onderdeel kost, zeker als het gaat om originele onderdelen.

Groetjes M&M
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-02-2016 21:14 Edited 02-02-2016 21:18
@ Ger / Toffe Peer.........ter info:

Zie onderstaand de in de loop der jaren op het Duitse RX-8 forum gerapporteerde / verzamelde onderdeel prijzen (inkl. bijbehorende adviezen m.b.t. montage- / aandachtspunten; alternatieve leveranciers) etc:........

Reparaturkosten

Inhaltsverzeichnis
1 Reparatur Kosten
1.1 Austausch Zündkerzen, Zündkabel & Zündspulen
2 Ersatzteile Kosten
2.1 Bremsflüssigkeit 1L
2.2 Kühlerfrostschutz 1L
2.3 Innenraumfilter
2.4 Katalysator
2.5 Luftfiltereinsatz
2.6 Neutralschalter 6 Gang Getriebe
2.7 Reifenreparatur-Kit
2.8 Schlauch Benzintank Entlüftung
2.9 Steuergerät
2.10 Satz Zündkabel
2.11 Zündspule
2.12 Ölfilter
2.13 Sicherheitsgurt
2.14 Ausgleichsbehälter
2.15 Wischerblatt groß
2.16 Wischerblatt klein
3 Mechaniker Kosten
3.1 Deutschland
3.2 Österreich
3.3 Schweiz

http://rx8forum.de/lexicon/index.php/Entry/14-Reparatur-Kosten/?synonym=21

mvg, Ruud
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-02-2016 23:12
Mooi initiatief, Ger.

Ik doe in elk geval mee. Als ik tijd heb, zal ik eens wat oude rekeningen (begint bij 2007) van mijn dealer doorspitten en de prijzen noteren.

Om in elk geval een prijsindicatie te hebben, lijkt het me nuttig steeds het aankoopjaar erbij te vermelden. Zo viel mij bijvoorbeeld op, dat de prijs van een OEM accu in 2010 € 142,-- was en in 2015 € 180,91 ex BTW. Een prijsverhoging van ruim 27% in 5 jaar! Ook het werkplaatstarief is gigantisch gestegen, maar dat ligt waarschijnlijk niet aan de importeur. Mijn dealer rekent tegenwoordig € 100,-- incl BTW per uur. Dat was een aantal Jaren terug € 70,--. Prijzen schieten de pan uit!

Groeten,
Olof
- Van Knet (SuperForumposter) [be] op 03-02-2016 09:43
Dat is wel veel voor een werk uur O_O en ik ben al geirriteerd door de 60 euro wat mijn dealer durft te vragen lol

Voor referentie, ik heb mijn AGM batterij 115 euro incl btw betaald, dus voor sommige onderdelen zou ik echt niet OEM gaan.
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 03-02-2016 10:40
Gaat wat offtopic zo, maar 100€ sta ik niet eens zo gek van te kijken, voor een Mazda dealer wellicht wel wat veel, 60€ is wel weer erg goedkoop. . Zelf ben ik op mijn werk €100/uur "waard", maar we kopen ook weleens uren in voor €150/uur. Bizar, maar zo werkt het wel.

Meeste onderhoud wat ik niet zelf kan doen laat ik bij het bedrijf van een familielid doen, gunstig tarief en gaat er met veel meer care om dan de gemiddelde garage. Als het echt iets waar je een rotary specialist voor nodig hebt zal hij wel naar Hoebeke gaan, maar de rest van de auto is eigenlijk exact hetzelfde zoals bij andere auto's dus daar is geen specialist voor nodig.
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 03-02-2016 10:54
Gisteravond a.d.h. van dit topic ook gaan kijken hoe mijn motorsteunen erbij "hangen". En ja hoor, links en rechts rusten ze volledig op de veiligheidslip... Vind 400 euro wel wat veel geld om motortrillingen tegen te gaan... Kijken of hier een betere/goedkopere oplossing voor is dan OEM mounts.
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 03-02-2016 11:05 Edited 03-02-2016 14:27
Heb je dan geen last van een trillende auto bij stationair?
Ik vermoedde al dat ze slecht waren, om de volgende redenen:
- KM stand, bij 80.000km willen ze weleens kapot zijn ;)
- Trillen in stationair, terwijl toerental op 50rpm stabiel is
- Bij schakelen wat schokkende auto tenzij je PERFECT schakelt -> vaak het gevolg van defecte motorsteunen
- In lage toeren bij gas geven wat schokkende auto --> vaak het gevolg van defecte motorsteunen. Logisch te verklaren door het koppel wat in 1x op de aandrijflijn komt, de motor wilt gaan bewegen hierdoor. Dit horen de motorsteunen op vangen maar bij slechte motor steunen wordt dit omgezet in het bewegen van de motor, in plaats van de aandrijfas ;).

Je zou trouwens de mounts eruit kunnen halen en vullen met PU rubber. Wordt het iets stijver van waardoor het motorgeluid wat beter door het chassis hoorbaar is, maar een stuk beter dan leeggelopen motor mounts uiteraard. En die blijven wel gewoon goed, i.t.t. olie gevulde zo blijkt.
- Van Knet (SuperForumposter) [be] op 03-02-2016 11:37
Er zijn aftermarket te vinden weliswaar niet zoveel goedkoper, maar dan heb je meer last van trillingen binnen in. Ik zou er mij niet aan storen, staat op mn to-do lijst als ik zo ver kom. Maar mijne is ook geen daily, dus kan mij wel voorstellen als het je enigste auto is, dat je dit niet zo leuk zou vinden.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-02-2016 13:32
Wesley, ik heb exact dezelfde verschijnselen als jij. Mijn Rex heft nu 77.000 op de teller. Ik merk dat ik de laatste tijd wat meer met slippende koppeling schakel en wegrijd om de verschijnselen minder te voelen. Maar dat is natuurlijk weer niet goed voor de koppeling.

Ik wil het goed hebben en ga dus voor nieuwe uprated OEM-steunen. Dan maar wat meer betalen, dan kan ik weer 60.000 voort. Heb het geld nu even niet liggen, maar over een paar maanden hoor je meer.

Groeten,
Olof
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 03-02-2016 14:48 Edited 03-02-2016 14:55
Ik moest ook maar eens kijken naar mijn motorsteunen.......
Herken wel wat Olof beschrijft, de trilling af en toe bij het optrekken. Verder voel ik er maar weinig van.
Maar met mijn kilometerstand moeten ze eigenlijk al wel twee keer versleten zijn.

Mvg Ger.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-02-2016 15:17
En ik rij veel korte stukjes en accellereer en schakel misschien wel tien keer zo vaak als jij...   :-)
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 04-02-2016 20:31
@ Wesleyk: " Je zou trouwens de mounts eruit kunnen halen en vullen met PU rubber. Wordt het iets stijver van waardoor het motorgeluid wat beter door het chassis hoorbaar is, maar een stuk beter dan leeggelopen motor mounts uiteraard. En die blijven wel gewoon goed, i.t.t. olie gevulde zo blijkt."
Zou iemand de motormounts vervangt de oude willen bewaren? Ik wil het PU trucje ook proberen. Het schijnt inderdaad vrij makkelijk te zijn en goede resultaten op te leveren. Dan hoef ik mijn auto niet op de bok te laten staan terwijl de PU uithardt.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 04-02-2016 21:33
Beetje Pools (ofzo), maar wel een makkelijke manier...
https://www.youtube.com/watch?v=Bg07Ttdra8E
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-02-2016 21:45
Ik wil ze wel voor je bewaren. Maar even geduld, want ik ben nog aan het sparen.

Die olie zit er natuurlijk in voor de demping, veronderstel ik. Zal wel door een vernauwing geperst worden bij het in- en uitveren. Vermoedelijk resultaat zonder olie is dan meer doorgeven van trillingen en een hogere frequentie met kleinere uitslag bij het schudden van de motor.

Groeten,
Olof
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-02-2016 22:17
@ Tzeunis,
Bedankt voor de video.........!
mvg, Ruud
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 05-02-2016 08:05
Ja zie mijn vorige post. Doordat de ophanging stijver is komt het motor geluid meer door je chassis heen. Wordt wat rauwer, maar op zich kan een RX-8 dat wel hebben.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 05-02-2016 19:47
https://youtu.be/WiS7I5hmroo?t=8m13s
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-02-2016 22:45
erg leuk en zeer duidelijk en leerzaam filmpje!! :)
Alles in jip en Janneke taal, en het filmpje doet de rest! helemaal top! :)

Groetjes M&M
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 10-02-2016 22:11
Motorsteunen zijn inmiddels binnen :). Leuk onverwacht voordeeltje, het zijn de uprated -A varianten. €220 voor 2 nieuwe motorsteunen, niet slecht dacht ik zo!


- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-02-2016 16:21
Gefeliciteerd mazzelaar!

Die van mij zijn vanmiddag toevallig ook bezorgd. € 410,-- inclusief alles, uit Engeland. Was nog een tientje goedkoper dan vorige week. De waarde van de pond varieert. Ook de uprated 'A' versie uiteraard. Over een week worden ze gemonteerd. Ik verwacht er veel van, want aan beide kanten zijn mijn oude steunen doorgezakt tot ongeveer 2mm van de stop!

@ BartvdEnde,
Wil je me een bericht sturen met je adres? Dan stuur ik de oude eind volgende week naar je op, zoals beloofd.

Groeten,
Olof
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-02-2016 19:24
Hoi WesleyK,
Waar heb je de afgebeelde mounts besteld.......link?
bvd, Ruud
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 11-02-2016 20:45
Hier:

http://www.ebay.com/itm/191775504844?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Met 1 weekje in huis :).
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-02-2016 21:03 Edited 12-02-2016 01:19
WesleyK.......bedankt.......uitstekende link.......goed gevonden!
Heb zojuist een set besteld......ik heb de eerste er nog onder zitten....wellicht daarom deze set nog ff voor "op de plank".......vervangen is sowieso een keer nodig; zijn al wel zo ingezakt dat ik ze welliswaar nog niet "hoor", echter vrije ruimte ca. 5 mm....
PS...ik constateer dat ik daarnet (voorlopig althans) hun laatste set heb gekocht (0 available / 2 sold).......wordt niet meer aangeboden....voordat ik kocht was het "de laatste set" (1 available / 1 sold)......kennelijk was jij dat (die 1e sold)........ik dacht nog even dat het was om kopers "op te juinen"....dit keer althans (voorlopig?) niet....ben tevreden dat ik onmiddellijk na jouw link heb gekocht....dollar is ook goedkoop op dit moment.
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 12-02-2016 09:05
Het is inderdaad wat je zegt, ik was ook de "laatste". Inmiddels staat er weer een nieuwe online ;). Maakt niet uit, want het is gewoon een goede deal :).

Ik had inderdaad wat minder ruimte over, een millimeter of 2 op de minimale plekken. Ik verwacht er vrij veel van eerlijk gezegd, met een beetje geluk heb ik morgen tijd om even onder de auto te klimmen en ze te vervangen. Zou niet veel meer tijd dan een paar uurtjes mogen kosten.
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 14-02-2016 11:27 Edited 14-02-2016 11:31
Gisteren even de tijd genomen om de motorsteunen te monteren. Ging vrij gemakkelijk, alles is vrij goed toegankelijk nadat de twee voorwielen eraf gehaald worden.

In totaal zit het geheel met twee bouten en een moer vast. De bout waarmee de motor aan de steunen vast zit is toegankelijk via de bovenzijde met een lang verlengstuk. De bout waarmee de steun aan het frame zit is toegankelijk via de wielkast. De moer waarmee de steun aan het frame vast zit is ook via de bovenzijde toegankelijk.
Ik ben begonnen met de twee bouten waarmee de motor vast aan de steunen zit los te halen. Daarna heb ik bij één steun de bout en moer waarmee deze aan het frame zit losgehaald. Hierna met een krik onder de versnellingsbak de motor net voldoende gelift om de steun weg te halen. Nieuwe steun terug geplaatst, en de bouten waarmee de steun aan het chassis zit weer vast gedraaid (nog niet op moment).
Daarna exact hetzelfde gedaan aan de andere zijde. Dus de boel weer los, motor wat gelift, en de steun vervangen. Hierna kon ik aan beide zijdes de bout die de motor aan de steunen bevestigd weer erin draaien, en alles netjes op moment zetten.


Ter vergelijking nog een foto van oud en nieuw:

Zit wat verschil in de hoogte, maar de oude steun voelt ook erg zacht aan, alsof er lucht in zit (ipv olie). Onder belasting zakt deze nog een stuk verder in dan op de foto vermoed ik.

Daarna uiteraard een testrondje gemaakt. Zoals verwacht schakelt de auto een stuk beter, voelt veel strakker aan. Ik hoef veel minder met de koppeling te slippen om strak te schakelen, zoals het hoort. Verder heb je minder last van het bokken bij lage toeren en is er duidelijk minder trilling bij achteruit rijden en stationair. Zeker de moeite waard dus :).
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-02-2016 12:18
Geweldige info en foto's.......!!!
Bedankt
mvg, Ruud
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-02-2016 21:35
Maar wat kosten die steunen hier in NL?
Ik lees er eigenlijk niets over, ja wat de steunen misschien kosten....

En hoe lang was de levertijd ongeveer Wesley?

Groetjes M&M
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 18-02-2016 07:55
Geen idee eigenlijk, bij de Mazda waar ik mijn spul haal is alles in ieder geval een stuk duurder dan bijvoorbeeld een Amerikaanse dealer, ik verwacht iets van €250 per steun eigenlijk.

Totale levertijd was zo'n 1,5 week.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-02-2016 14:10
Een uurtje geleden mijn Rex opgehaald bij de garage die mijn nieuwe motorsteunen had geplaatst. Ik kreeg een déjà vu: zó reed-ie toen ik hem negen jaar geleden kocht! Het bokken en de trillingen zijn weg. Ben het helemaal met het verhaal van Wesly eens. BartvdEnde komt straks de oude steunen ophalen voor zijn experiment met poly-urethaan.

Groeten,
Olof
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 18-02-2016 20:03
Ik ben benieuwd... de mijne moeten ook dit jaar....
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-02-2016 18:44
@ rudolphw, heb je de steunen al binnen?

Groetjes M&M
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-02-2016 18:49
Nog niet maar verwacht ze elk moment......ben overigens ook een paar dgn van huis, dus expediteur is wellicht al langs geweest.
mvg, Ruud
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-02-2016 00:46
Ik kom nog even terug op mijn oude steunen.

Een paar jaar geleden merkte ik het volgende. Bij stevig accellereren met veel gas en hoge toerentallen gaan er extra kleppen open en krijg je meer uitlaatgeluid. Dat is normaal. Maar nu was er ook nog een zware brom bijgekomen. Mijn (foute) conclusie was dat de uitlaat ergens voorin begon te lekken, want daar kwam de brom vandaan. Toen ik mijn auto wegbracht voor de APK, heb ik de dealer daarom gevraagd om spruitstuk en uitlaat extra zorgvuldig te controleren. Hij kon niets vinden. Uitlaatsysteem was absoluut gasdicht. Ik raakte gewend aan het geluid bij hard optrekken en vergat het.

Het leuke is, dat met de nieuwe steunen nu ook die brom verdwenen is! Reden ligt voor de hand: bij hard accelleren kantelt het motorblok zo ver dat de lippen van de motorsteunen tegen de stops gedrukt worden en zo die zware brom laten horen (en voelen).

Dealer had me dus moeten waarschuwen dat die brom een waarschuwing was voor het overlijden van de steunen.

Groeten,
Olof
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-02-2016 16:13
@ Martine,
.........@ rudolphw, heb je de steunen al binnen?
Groetjes M&M


Vandaag van het postkantoor gehaald, waren 23 febr. al binnen.
Totaal inkl. verzending $ 239,- plus Euro 22,- inklaring.
Is idd OEM-Mazda; zien er tip top uit, ruiken lekker naar rubber.......zijn zwaarder dan ik had verwacht.........
mvg, Ruud
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-02-2016 16:51
kijk lekker hoor :)
Was het type1 of 2?

Groetjes M&M
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-02-2016 17:31
De xxx-040A en xxx-050A versie...(zelfde als foto WesleyK)
mvg
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-02-2016 19:16
wij hebben ze ook net besteld :)

Groetjes M&M
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-03-2016 20:08
De motorsteunen zijn binnen :):)
Hebben we in het voorjaar weer wat te doen.

Groetjes M&M
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 11-03-2016 20:23
Hmm, ik denk dat ik ook maar eens een setje ga bestellen alhoewel ik eerst nog moet kijken naar de dempers.
Er zijn ook goedkopere te vinden maar daar waag ik me niet aan...
Het gaat dus om FE05-39-040A.
Dat moet lukken voor zo'n €200,- toch?

Deze:
http://pages.ebay.com/motors/link/?nav=item.view&id=201538159513&alt=web

Of anders deze:
http://pages.ebay.com/motors/link/?nav=item.view&id=331793204615&alt=web

Grtz Dennis.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-03-2016 08:14
Wij hebben de nrs FE05-39-040A en de FE05-39-050A
En de kosten waren: voor de steunen 225,76 + 22,05 invoerkosten, =totaal 247,81 en dan liggen ze in huis :)

Groetjes M&M
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 12-03-2016 08:17
Zou die 40 en 50 dan voor links en rechts staan?
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-03-2016 08:21
Juist, dat klopt, maar er staat zelfs op de steun nog links en rechts ;)

Groetjes M&M
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-03-2016 12:25
Ze zijn elkaars exacte spiegelbeeld. Maar je kan ze niet fout monteren, want ze hebben een groot en een klein gat voor de twee bouten. (Als ik me dat goed herinner, want ik heb de oude al weggegeven.)

Groeten,
Olof
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 12-03-2016 17:46
Vandaag ook maar een setje gekocht.
Rechts was al aardig gezakt...
Tevens een kleine lekkage aan de omp ontdekt, niks ernstigs hoor. :-)

Grtz Dennis.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-03-2016 09:54
omp ? Oh Mijn Prachtige...rex :):)

Groetjes M&M
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 13-03-2016 15:05
:-) lol
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 18-03-2016 22:06
En de set vandaag binnen gekregen.
De verkoper was zo aardig geweest om er $38,- als waarde op te zetten.
Scheelt weer btw en invoer betalen.

Grtz Dennis
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 19-03-2016 08:35
€213,30 totaal dus.

Grtz Dennis.

PS Zitten er geen smileys meer op het forum?
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-03-2016 09:52
oh mazzelaar! :):) schilt toch weer een hoop geld, lekker hoor :)

Groetjes M&M
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 21-03-2016 10:06 Edited 21-03-2016 10:14
Zo, de steunen zitten eronder.
Klusje van 30 minuten, stelt echt niks voor.

De versmering bij de OMP was afkomstig van koelvloeistof uit de waterpomp die heel iets lekt (hing druppel aan).
Schijnt ook een zwak puntje te zijn.
Heb echter nooit koelvloeistof bij hoeven te vullen.
Dat zit waarschijnlijk ook al jaren zo gezien het vuil wat er al aangekoekt zat...
Gelukkig kan je dit gewoon afspuiten met water met een beetje autoshampoo erin.
Het is weer schoon dus.
Nieuwe waterpomp is besteld.
Hier nog ff een fotootje van de motorsteun rechts. :-)

Grtz Dennis.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-03-2016 12:59
Gefeliciteerd! Bij mij moest de brander eraan te pas komen om de oude steunen los te krijgen. Zo vast zaten ze.

En, merk je verschil?

Groeten,
Olof
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 21-03-2016 14:05
Nou nee, niet echt.

Grtz Dennis.

PS de wielen zitten er nog niet onder en de waterpomp ook niet. :-)
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-03-2016 17:19
oke dit is dus een leuk simpel klusje :)

Groetjes M&M
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 21-03-2016 18:56
Ligt eraan blijkbaar, op de Facebook groep (niet de NL groep) hebben blijkbaar veel mensen last van de vastzittende bouten. De mijne heb ik 15 minuten voordat ik begon even in de kruipolie (dus geen WD40) gezet. Die gingen eigenlijk vanzelf los daarna.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [eu] op 21-03-2016 20:55
's Winters staat 'ie droog en vorstvrij, dat betaalt zich wel uit nu. :-)
Hij heeft nog nooit zout gezien, dat scheelt.

Grtz Dennis.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-03-2016 21:08
Wij wachten nog even totdat het weer warm genoeg is voor de rex om buiten te mogen spelen :)

Alweer zin in!

Groetjes M&M
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) op 24-05-2016 17:57
Wij hebben nu ook de steunen vervangen..... links zaten ze heel vast maar uiteindelijk is het gelukt, maar toen rechts..... wat een drama %#%$%$# de bovenste bout zat knetter vast, uiteindelijk de complete steun
ertussen uit gehaald, omdat de motorsteun rubber van binnen brak.....
dus toen de steun in de bankschroef gezet en het boutje los en weer vast en weer los enz enz draaien steeds iets verder......knak en het boutje breekt^%$^%$^

Dus nu op zoek naar een boutje!

Groetjes M&M
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) op 24-05-2016 19:50
Bij mij lukte het nog net met een brander. Ik leef met jullie mee. Is het boutje niet gewoon bij de dealer te krijgen? Zelfs met onze huidige importeur die van dubieus hoge prijzen houdt, hoef je daar den ik niet failliet aan te gaan.

Veel succes,
Olof
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) op 24-05-2016 19:58
Ik moet er nog even over bellen, maar ik betwijfel of ze het snappen...ook al is het vrij duidelijk...

Groetjes M&M
- Van WesleyK (SuperForumposter) op 25-05-2016 07:36


Even vragen naar één van de volgende nummers:
- 997841030
- M50217103
- M502-17-103

Ik bel altijd met nummers uit de tekeningen naar de dealer, kunnen daarmee altijd besteld worden en heb je een dag later bij de Dealer liggen.

Mijne gingen overigens redelijk makkelijk lost met een standaard 1/2" ratel. Eerst even inspuiten met een kruipolie en na 15 min via de bovenkant los gedraaid.
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) op 25-05-2016 09:08
Mooi om te zien dat je motorsteunen vervangen zijn. Ik was ook aan t twijfelen of het niet makkelijker was om de hele steun te verwijderen, deze bouten lijken minder verroest te zijn dan degene van de motormounts.
Verder kan ik uit eigen ervaring vertellen dat je prima kan rijden zonder dat bovenste boutje (99784-1030). Dit was degene die tot vorige week vrijdag ontbrak. Je blok gaat nergens heen. De dealer heeft er een standaard boutje in gedraaid, niet iets om je zorgen over te maken.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) op 25-05-2016 18:52
Het Wesley, super dankje!!!
Wat zo gek is, dat de bout nummers allemaal anders zijn, terwijl ze toch gelijk zijn.

@ bart, ik merk/hoor het heel goed dat er iets mist, ik hoor steeds een soort tik/pang/knak of zoiets ;)
en ik heb echt heel rustig naar huis gereden, om eventueel schade te voorkomen.

Grietjes M&M
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) op 26-05-2016 10:00
Haha, heb jij dat geluid nu ook al in je Rex ;-)
Heb je het goede boutje al gevonden?
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) op 26-05-2016 18:47
Zaterdag ga ik even op zoek, hopelijk vind ik dan het goede boutje...
Hoebeke zei dat het een heel veel voorkomende maat is op Japanse auto's, dus mocht het niet
lukken is dat ook nog een optie..

Groetjes M&M
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Motorsteunen

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill