Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Spoorverbreders
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 25-08-2015 11:22 Edited 25-08-2015 12:39
Ola allemaal,

ik had via het Duitse RX8 forum een setje verbreders op de kop getikt (30mm per wiel achter), maar ik kom er niet uit. Ik denk dat ik de verkeerde bouten erbij heb en geen moeren. Inmiddels al contact gehad met de verkoper en hij wil me 10 moeren nasturen, maar ik heb het idee dat de bouten ook te kort zijn. Door de kleine gaten gaan de bouten die nu uitsteken om het wiel aan te bevestigen en door de die ronde openingen gaan de bijgeleverde bouten om de wielen aan de verbreder vast te maken. Echter steken deze maximaal 3cm uit. Dat is toch te weinig om een wiel aan vast te maken of niet?
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 25-08-2015 12:17
Naar lang zoeken denk ik dat de persoon de set niet compleet opgestuurd heeft. In die grote, rondere gaten moeten volgens mij je originele wielbouten in. Dan komt daar een moer overheen. Dan zouder en in de die smallere gaten bouten moeten zitten die dan weer je wiel dragen...
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-08-2015 18:12
Of ik snap je verhaal niet...
Maar je gebruikt je eigen moeren en die gaan in de grote gaten,
de wielbouten die je erbij hebt gekregen gaan in de kleine gaten.

Groetjes M&M
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 25-08-2015 18:26
Dat kan toch niet? We hebben toch wielmoeren... er moeten ook bouten uisteken... Zie ander plaatje.. hij heeft denk ik te korte bouten erbij gedaan ofzo... en zeerzeker ook de moeren vergeten...
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-08-2015 18:49 Edited 25-08-2015 18:53
de bouten zitten zoals op de laatste foto verkeerd om...(deze moeten als laatste gemonteerd worden)

je monteert de spoorverbreder op de naaf (de bouten van de auto steken door de grote gaten heen, en je monteert de originele moeren,
deze zijn dan verzonken)
dan monteer je de velg, en deze rust dan op de ring van de spoorverbreder, en dan monteer je de bijgeleverde bouten door de velg in de kleine gaten van de spoorverbreder.

Groetjes M&M
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 25-08-2015 19:09
Owwwww.... damn wat ben ik blond..... sjezus... hahah... ik heb me helemaal blind gestaard op het feit dat we moeren hebben....
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-08-2015 19:11
hahaha geeft niets :)

nu kun je lekker monteren ;)

Groetjes M&M
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-08-2015 21:16
"de bouten zitten zoals op de laatste foto verkeerd om...(deze moeten als laatste gemonteerd worden)

je monteert de spoorverbreder op de naaf (de bouten van de auto steken door de grote gaten heen, en je monteert de originele moeren,
deze zijn dan verzonken)
dan monteer je de velg, en deze rust dan op de ring van de spoorverbreder, en dan monteer je de bijgeleverde bouten door de velg in de kleine gaten van de spoorverbreder."


Sorry, Martine, ik ben bang dat je je vergist.

De bouten op de laatste foto zitten volgens mij goed. Je monteert de spoorverbreder op de tapeinden van de auto terwijl de meegeleverde bouten (of zijn het soms tapeinden zonder kop?) al in de verbreder zitten zoals, op de laatste foto. Gebruik de bijgeleverde open moeren. Als het goed is steken die niet boven de verbreder uit. Daarna monteer je de velg op de bouten (tapeinden?) die uit de verbreder steken, zoals op de laatste foto. Zet je velg vast met je originele dichte Mazda-moeren met verchroomde kop.

Er is één ding dat ik op de laatste foto niet snap: waarom steken de koppen van de meegeleverde (roestige) bouten aan de achterkant van de verbreder niet uit? Of zijn het soms tapeinden die we nog niet op de foto's gezien hebben? Op de laatste foto zie ik de verbreder vlak op houten ondergrond liggen.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat de velg met de meegeleverde roestige bouten vastgezet moet worden.

Groeten,
Olof
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 25-08-2015 21:46
Haai Olof,

ik moet het allemaal nog testen maar ik denk dat de originele tapeindes in de bredere gaten komen en dan met de originele moeren vastgezet worden. De velgen worden dan inderdaad met de roestige bouten vastgezet in de dunne openingen met schroefdraad. Ik had ook een ander systeem bedacht, maar de verkoper geeft deze wijze ook aan... Ga het binnekort eens proberen. Eerst de bende ontroesten met staalborstel en remmenreiniger en spuiten. Dan pas monteren; denk eigenlijk erover om nieuwe bouten aan te schaffen; geen gezicht zo...
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-08-2015 22:48 Edited 25-08-2015 22:54
Hoi Olof,
betreft:...Haai Olof,.....
Tjonge....eeeehh.....ik ben er stil van......ik heb nooit geweten dat jij verwant bent aan deze gevreesde roofvissoort.......
Sterkte......Ruud

(hoi tzeunis.....e.e.a. is niet persoonlijk bedoeld....gewoon ff een leuke "slip of the pen")
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 25-08-2015 22:56
hahaha.... i know.. moeten het ook beetje leuk houden hier toch? :-)
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-08-2015 00:03
Tja, ik vond dit wel een leuke puzzle als haaienhapje tussendoor. En als-ie niet naar me luistert, vreet ik hem op. Ik heb hem zo te pakken met mijn vinverbreders.  :-)

Met alle respect: weet je zeker dat je banden bij diep inveren je schermen niet gaan raken? 30mm is heel wat. Je wiellagers maak je er ook niet blij mee. Die krijgen, zelfs bij rechtuit rijden, constant krachten te verwerken die ze normaal alleen in bochten moeten ophoesten. Persoonlijk ben ik niet zo op spoorverbreders. Ik begin er niet aan. Komen mijn pas gestraalde velgen nog dichter bij de stoeprand tijdens het parkeren. Tot nu toe heb ik ze nog steeds 100% krasvrij kunnen houden.

"ik denk dat de originele tapeindes in de bredere gaten komen en dan met de originele moeren vastgezet worden."
Zal met de originele moeren niet lukken, die zijn dicht en dus hoger. Ze zullen waarschijnlijk uitsteken boven de verbreder. Die open bijgeleverde moeren zijn kennelijk hiervoor bedoeld, ze zijn lager.

Persoonlijk vind ik de oplossing met tapeinden het mooiste. Zorg dan wel voor tapeinden met de goede draad, sterkte en lengte (dus niet van dat Chinese spul waar ze in Israel toendertijd de motoren van die Bijlmer-747 mee hadden opgehangen). Er komen enorme krachten op. Je kunt dan de originele dichte Mazda-moeren blijven gebruiken voor de velg en je weet zeker dat de hoek van het conische gedeelte van de moeren juist is. En last but not least, de originele dichte moeren zien er 100 keer beter uit. Misschien kun je de koppen van die roestige moeren (laten) afzagen op de juiste lengte (bij een smid). Zal wel keihard staal zijn.

Groetjes,
Olof
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Spoorverbreders

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill