Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Pre-mix
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 19-03-2015 19:31
Hierbij dan een officieel pre-mix topic omdat de discussie in mijn auto topic ontstond waarin veel nuttige info vermeld werd...

Ikzelf schreef dit:

Toen Mazda de coating van de apex seals vervangen heeft naar koolstof-graphiet in de FD motor, vonden ze het onnodig om de olie in de intake te vernevelen zoals ze bij de oude 10A motoren gedaan hebben. Deze keuze werd gemaakt omdat de wrijving minder werd en ze een lager olievebruik wilden nastreven. Er werd een enkele olieinjector in het midden geplaatst, omdat daar de meeste hitte en wrijving ontstond.

Bij de Renesis (FE) ontstaat er veel hitte aan de zijkanten van de apex seals vanwege de flow naar de uitlaatpoort. Daarom zitten er alleen olie injectoren aan de buitenzijde van de rotor zonder een injector in het midden omdat de uitlaat via de zijkant verloopt. Mazda dacht dat dit voldoende was.... Later werd vanwege alle garantieclaims, waaruit bleek dat het gemis van een een injector in het midden de oorzaak was van de veel vastgelopen blokken, een olie injector in het midden bijgeplaatst.

Met premixen smeer je dus ook het middelste gedeelte van de apex seals en dit is wat Hoebeke bedoelt met het midden smeren (volgens mij dan). Er treedt dus minder wrijving op waardoor (hopelijk) het blokje langer meegaat...

Beetje duidelijk zo?
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 19-03-2015 19:33 Edited 19-03-2015 19:41
Uitleg en antwoord Ruud betreffende zijn gebruik en pre-mix stijl:

@ tzeunis,

Betreffende je 2 vragen:

Mijn "olieverbruik" van de RX-8 (gebaseerd op een persoonlijke overtuiging en een aantal omstandigheden, feiten en aannames) is als volgt;

1) Bij toepassing van een rotary/wankel vliegtuigmotor (o.a. Renesis 13b-motor zonder OMP) wordt door de betreffende fabrikant/leverancier voorgeschreven om te premixen met een mengverhouding van 1:85
2) Dit komt grofweg overeen  met die van de moderne 2-takt buitenboord motoren (Yamaha etc.) met hoge vermogens alwaar advies mengverhouding van 1:75 tot 1:100
3) Ikzelf streef naar ca. 1:100 voor mijn RX-8.
4) Elke Rx-8 gebruikt 4-takt olie via de OMP e.e.a. vlgs een gemiddelde van 1 ltr. per 3000 km. Dit verbruik is zeer afhankelijk van de belasting van de motor c.q rijstijl (er zijn mooie 3-dimensionale grafieken van Mazda hierover beschikbaar/kan het niet zo snel vinden) en kan bij een stevige rijstijl oplopen tot 0,5 ltr per 1000 km of bij circuit rijden nog hoger, maar ook bij (zeer) rustige rijstijl zakken tot ca. 1 ltr per 5000 km.
5) Ikzelf pas daarnaast in de vacuumleiding van de OMP een 2 mm restrictor toe (vernauwingsbuisje voor verhoging opbrengst OMP....veelbesproken op het Duits Forum en aldaar tamelijk veel toegepast) e.e.a. om een betere/hogere dosis smering van de zijdelingse rotorafdichtingen te bereiken die er met de huidige 2 injectoren bekaaid vanaf komen.
6) In Duitsland is vastgesteld is dat het verbruik van 4 takt olie door toepassing van een 2mm restrictor in de vacuumleiding van de OMP toeneemt met zo'n 1/3 tot 1/2.
(je kan ook een diam. van 2,5....3.... of 3,5 mm etc toepassen)
7) Ikzelf rijd overwegend rustig en ga daardoor uit van een gemiddeld 4-takt OMP verbruik van 1 ltr per 5000 km..........door de rustige manier van rijden (en door mindere interne wrijving motor) is mijn benzineverbruik bijna altijd gemiddeld 1 ltr. per 8,7 km.
8) Mijn 4-takt olieverbruik via de OMP  (inkl. verhoging door de restrictor) is derhalve 1 ltr plus 1/3 ltr.= 1,33 ltr. per ca. 5000 km; ergo ik gebruik daarvoor (5000 km gedeeld door 8,7 km/1 ltr) ca. 574 ltr benzine
9) Mijn 4 takt olieverbruik komt dus uit op 1330 ml per 574 ltr benzine = 2,3 ml per 1 ltr benzine.
10) Om de gewenste mengverhouding van 1:100 {= 10 ml (4+2)-taktolie per 1000 ml benzine} te bereiken moet ik dus nog 10-2,3= 7,7 ml 2 takt olie toevoegen per 1000 ml benzine. (ofwel 7,7 ml per 8,7 km).
11) Om wat gemakkelijker vast te stellen hoeveel 2-takt olie bij het tanken moet worden bijgevuld baseer ik mij op het aantal afgelegde km's (sinds de laatste tankbeurt).
12) Een toevoeging van 7,7 ml 2-takt olie per 8,7 km impliceert dat ik dan per afgelegde 1 km aan 2-takt olie moet toevoegen …......7,7 : 8,7 = 0.89 ml per 1 km 
13) Ik voeg dus zelf toe 0,89 ml 2-takt olie per afgelegde 1 km...........grofweg dus 0,9ml 2-takt olie per 1 km.........anders gezegd bijna 1,0 ml 2 takt per 1km.
14) 1e VOORBEELD:...........na een rit van 400 km vul ik 400 x 1,0 ml = 400 ml 2-takt olie bij voor een voldoende 2-takt dosering tot aan de volgende tankbeurt.......
2e VOORBEELD:........heb ik dan daarna b.v. 325 km afgelegd, dan vul ik bij: 325 x 1,0 ml = 325 ml 2-takt olie.
15) Ik beschouw de hoeveelheid toe te voegen 2-takt van 1,0 ml per 1 km telkens als maximum waar ik onder wil blijven; in de praktijk rond ik dus de bij te vullen hoeveelheid 2-takt olie naar beneden af, dus van die berekende 325 ml maak ik zo'n 300 ml.

ERGO; op b.g wijze draait mijn RX-8 dus middels zijn eigen OMP verbruik (4-takt) en mijn 2-takt toevoeging op een mengverhouding van (de door mij gewenste) bijna/ca. 1:100.

Ik koop volsynthetische 2-takt olie van het merk MPM ("MPM 2-Stroke Synthetic TC+ Jaso FC") en betaal voor een 20 ltr. vat bij mijn leverancier (krijg hier hoge korting op olie) telkens € 83,70 hetgeen resulteert in literprijs van € 4,19 per ltr voor goede synth. 2-takt olie.

Een belangrijk bijkomend voordeel van premixen is dat als de OMP (sluipenderwijs) niet meer/onvoldoende werkt {hetgeen vaker voorkomt dan je denkt) door b.v een of meerdere (van de 4) verstopte OMP olieleidingen (de "flow" hierin gaat echt met een slakkengang en verontreinigingen bezinken gemakkelijk; er wordt niet echt gespoeld met hoge flow zoals bij motoroliedrukleidingen)} er door de Premix een voldoende smeerzekerheid bestaat om motorschade te voorkomen.

mvg, Ruud
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 19-03-2015 19:57
Als ik dat zo lees gaat er ook veel mis door een verstopte OMP? Maar die zijn dan weer niet echt goed schoon te maken. Dus uit jouw verhaal/berekening opmakende, gooi jij ongeveer 300-400ml pre mix erbij (1ml per gereden km)

Ik lees wel dat door pre-mixen de olie sneller dun wordt een ververs interval van 5000km geadviseerd wordt in die Duitse topics.... dat is nog sneller dan we al doen volgens mij, niet?
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-03-2015 20:42 Edited 19-03-2015 20:46 Upvotes 1
1) Als ik dat zo lees gaat er ook veel mis door een verstopte OMP? Maar die zijn dan weer niet echt goed schoon te maken. Dus uit jouw verhaal/berekening opmakende, gooi jij ongeveer 300-400ml pre mix erbij (1ml per gereden km)

2) Ik lees wel dat door pre-mixen de olie sneller dun wordt een ververs interval van 5000km geadviseerd wordt in die Duitse topics.... dat is nog sneller dan we al doen volgens mij, niet?


ad1)
klopt.......OMP is ecter wel redelijk goed te reinigen als je de Rex rechtsvoor opkrikt en het wiel er af haalt; ik heb het vorig jaar nog voor alle zekerheid gedaan.........was achteraf niet nodig, waren ok en brandschoon o.a. door de betrekkelijk schone olie vanwege regelmatig verversen (en ik dus blij en opgelucht omdat ik mij voor noppes niet op mijn gemak voelde mbt de OMP toevoer).
Inderdaad, 300-400 ml....doordat Hoebeke (voor wie ik veel respect heb) waarschuwt voor meer kans op katschade bij hoge premixing ga ik dus waarschijnlijk wel wat minder premixen.

ad2)
klopt ook; ik smeer graag met een wat dikkere olie (advies USA en UK-rotary-experts-rebuilders ter vermindering kans op lagerschade aan de excenteras ivm te dunne olie/metal op metaal contact) en gebruik een mengsel van 5w40 en 20w50 (rij ca. 3-4 mndn niet bij vriesweer vanwege zout op de weg)....2 takt olie heeft een viscositeit van SAE 30.... de verdunning gaat dus van een gemiddelde 10w40 naar uiteindelijk richting ca. 10w30 (Dexelia is 5w30).....er is dus niet veel aan de hand .....desalniettemin ververs ik elke 7.500 km.
(Olieverdunning door benzineopname bij motoren die niet echt heet worden is een wat groter probleem).

Note;
Al deze interessante onderwerpen zijn (reeds jaren geleden) zeer uitvoerig van alle kanten belicht op USA, UK, Duitse en ook dit forum....ik heb daar alle informatie vandaan gehaald, informatie gedeeld, commentaar geleverd etc. (USA-forum premix-thread = meer dan 150 pagina's!!!)
Voor mij persoonlijk zijn er dus nauwelijks nieuwe gezichtspunten mbt vele RX-8 onderwerpen (w.o. premix) hetgeen mij een beetje belemmert om op dit moment nog intensief hierover bij het Ned. forum deel te nemen.........immers iedereen kan ALLE RX-8 informatie wereldwijd op diverse forums vinden {die van de USA is de grootste en de beste; zo grootschalig dat er meestal overdag=onze middag-avond tussen de 2.000 en 3.000 bezoekers tegelijk op het forum aanwezig zijn (inkl. de niet-geregistreerden)} dus de informatie is uiteindelijk te vinden alleen moet je er (net als ik vroeger) behoorlijk je best voor doen en er veel tijd insteken om het op te sporen.
Ik hoop dat degene die dit leest een beetje begrip heeft voor mijn mindere/niet aktiviteit hieromtrent.

mvg, Ruud
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 01-05-2015 18:07
Even iets heel anders dan hoeveelheden m.b.t. pre-mixen, heeft er iemand al een simpele en vooral schone manier gevonden om onderweg te kunnen pre-mixen?

Simpelweg een trechter gebruiken en de olie erin gieten geeft mij teveel kans op een troep in de kofferbak, en dan is er ook nog de terugslagklep in de hals van de benzinetank....

Als iemand een passend idee heeft? Laat je horen!
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 01-05-2015 18:31
Zie mijn topic. Ik gebruik 150cc klysma flesjes met hals. Ga je naar japfest? Kan ik er paar voor je meenemen. Ik ben op zoek naar grotere van 300 tot 400cc omdat ik inmiddels naar 1ml per gereden km ben gegaan  nav de uitleg van Ruud.
Bijlage: 2015-03-0318.22.23.jpeg (2674k)
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 01-05-2015 18:45
Ik ben hoogst waarschijnlijk wel aanwezig op Japfest (alleen waarschijnlijk helaas niet met de RX-8, maar dat terzijde).

Het zou voor mij best eens een goede oplossing kunnen zijn, alvast bedankt! :)
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 01-05-2015 18:50
Rebuild of verkocht?
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 01-05-2015 18:52
Haha geen van beide, grootschalige upgrades ;)
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-05-2015 21:36 Edited 01-05-2015 23:27
Mijn "simpele en vooral schone" manier voor onderweg.

Boterhamtrommeltjes van de Action. In elk trommeltje passen 5 100ml flesjes die ik hier gevonden heb:
https://www.jojoli.nl/verpakkingen/flessen/transparante-pet-fles-100-ml
plus een opgevouwen gastenhanddoekje van 30x30cm.

Ik giet 1 flesje helemaal leeg per kwart tank. Afgerond naar de dichtsbijzijnde kwart. Zo premix ik ongeveer 1:150. Door het afronden kan ik er per tankbeurt maximaal 50ml teveel of te weinig in gooien. Dat is geen ramp, want dat wordt verdeeld over een hele tank van 60 liter. De premix kan dan schommelen tussen de uitersten 1:135 en 1:170, maar meestal zit ik wel goed.

Ik heb een één liter knijpfles met flexibele tuit. Daarmee vul ik thuis de flesjes. De klep in de tankbuis is geen enkel probleem, de olie loopt meteen weg. Het voordeel van het flesje helemaal leeggieten is dat je niet steeds hoeft te stoppen om te controleren hoever je bent. Want juist dan ga je druppels morsen. Mocht er ooit een flesje in het trommeltje gaan lekken (wat nog niet gebeurd is) dan wordt dat opgevangen in het trommeltje. Aan de onderkant van het trommeltje heb ik twee stukjes velcro geplakt. Zo blijft het in de kofferruimte op zijn plaats.

Oh ja, die knijpfles vul ik uit mijn 20 liter MPM synthetische 2 stroke can. Daarvoor heb ik een handpompje met knijpbal bij een watersportzaak gekocht. Het totale vulproces gaat zo zonder vette vingers en als je veel flesjes koopt, kan je na een uurtje flesjes vullen weer een jaar vooruit.

Groeten,
Olof
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 02-05-2015 08:01
Hoppa, zo doe je dat. Daar is over nagedacht!
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-05-2015 12:43 Edited 02-05-2015 13:29
Al bijna 50 jaar geleden bedacht. Voor mijn luxe DKW (nu Audi).  Alleen de klittenband is nieuw, daar had nog niemand van gehoord. Olie werd toen nog uitsluitend in blik verkocht. De boterhamtrommeltjes waren opvouwbaar en van aluminium, maar de eerste plastic exemplaren kwamen op de markt. Transparante petflesjes bestonden nog niet, maar Shell verkocht moderne gele kwartliter flessen 2-takt van plastic met schroefdop. Die kon ik makkelijk sparen, want ik werkte bij een garage. En elke garage had toen nog zijn eigen benzinepompen (mag nu niet meer).

Die DKW had toen al een tankje naast de carburateur (alleen in de luxe uitvoering) voor het automatisch toevoegen van olie. Maar dat systeem was onbetrouwbaar. Geen nood, er hing ook een oliebakje in de benzinetank, onderaan de vulpijp. De olie kwam eerst in dat bakje terecht. Pas tijdens het benzine tanken werd dat leeggespoeld en zo met de rest gemengd.

Nostalgie. Mais l'histoire se répète (toen was Frans de mode, zoals nu Engels).   :-)

Olof
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-06-2015 21:38
Vandaag mijn persoonlijke 8 jaar oude record brandstofverbruik verbeterd: 1:10,4 gehaald! Een wijd rondje Ijsselmeer, bijna 400 km snelweg. Vanmorgen volgetankt en met koude motor vertrokken uit Zaandam. Twee keer een tussenstop van ongeveer anderhalf uur in Zwolle, daarna een stop van drie uur in Minnertsga (Fr) en tenslotte via de afsluitdijk terug naar dezelfde benzinepomp in Zaandam, alwaar weer volgetankt op exact dezelfde plek aan exact dezelfde pomp. Airco stond de hele weg aan en ik heb wisselende snelheden gereden met maximum toegestane snelheid (plus 5) op de meter. Veel gebruik gemaakt van de cruise control. Km-stand nu ongeveer 73.000.

Mijn vorige record van 1:10,3 was op een ongeveer 500 km lange nachtelijk rit op de snelweg in Frankrijk met constant cruise control, airco uit, warme start, geen snelheidswisselingen en geen afkoelen door tussenstops. Km-stand toen ongeveer 6.000.  Ondanks verschillende pogingen, heb ik dat daarna nooit meer gehaald. Tot vandaag dus.

De omstandigheden waren vandaag dus ongunstiger en toch heb ik een efficienter verbruik genoteerd. Ik wijt het aan de premix (1:150) en ben nu helemaal ovetuigd!

In Zwolle o.a. een bezoek gebracht aan NL-Power, de mooie ruime winkel van 'Streetmachine' Ruud. Groot assortiment, hartelijke ontvangst en zeer de moeite waard om eens in rond te kijken.

Groeten,
Olof
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-06-2015 09:18
zo wij hebben nu ook voor het eerst ge-premixt, 53.5 liter getankt en 400 ml 2-takt olie erin.

Groetjes M&M
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-06-2015 11:19
En daar zullen jullie geen spijt van krijgen.  :-)

Groeten,
Olof
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 14-06-2015 12:00
Ik pre-mix nu ongeveer sinds 2 à 3 maanden. Ik gebruik 250 mL 2-takt per volle tank.

Het verschil ten opzichte van niet pre-mixen is in mijn geval:

- Soepeler lopen/klinken van de motor.
- Benzine vebruik gemiddeld van 1/7,5 naar 1/8 à 1/8,5

Mogelijk hebben de weersomstandigheden van het seizoen hier ook mee te maken.
Maar naar mijn idee is het premixen zeker zinvol en ik blijf hier dus mee doorgaan.
- Van roy (Powerposter) [nl] op 21-06-2015 18:23
hier al jaren de Sohn adapter gemonteerd voor injectie van 2 takt olie ipv olie uit het carter bij koude start en door trappen, bij het tanken gaat er telkens ca 250 a 300 cc gastrol twee takt olie bij de bezine tank in, in de motor heb ik een half synthetische 10/W40 olie, de motor draaid hierop als een zonnetje

Groet,
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) op 09-05-2016 17:53
Martine:

> zo wij hebben nu ook voor het eerst ge-premixt,
> 53.5 liter getankt en 400 ml 2-takt olie erin.
>
> Groetjes M&M


Toch even vraag, is dit niet te veel??
De rex loopt er gewoon goed op...

Groetjes M&M
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) op 09-05-2016 19:57
Ik gebruik nu een jaar (8000km) dezelfde mengverhouding als jullie: ongeveer 100ml per kwart tank. Dat is 1:150.

Ik heb berichten gelezen van rijders die armer mengen, maar ook rijker. 1:150 is zo'n beetje de middenweg. Mijn motor draait er perfect op. Nooit iets nadeligs gemerkt, ook geen stank of rook of zo. De (originele) katalysator is ook nog steeds in orde volgens het motormanagement.

Groetjes,
Olof
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) op 21-05-2016 13:52
oke dan laten wij het ook zo.

Groetjes M&M
- Van tzeunis (ForumPro) op 21-05-2016 14:05
Ik gooi er 250ml in bij normaal woon werk verkeer. Als ik naar Limburg en Duitsland ga dan gooi ik er 400ml in. Ongeveer 0.5ml per km of 1ml per km.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) op 21-05-2016 15:04
oke, maar waarom dat verschil dan?

Groetjes M&M
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) op 16-06-2016 05:11
En Tim....waarom het verschil in hoeveelheden??
Wij doen er altijd 400 ml in bij een bijna lege tank.

Groetjes M&M
- Van WesleyK (SuperForumposter) op 17-06-2016 08:09
Door Duitsland kun je legaal net wat harder rijden. Bij een trip door duitsland of bijvoorbeeld over een circuit zou ik dan ook zeker meer premixen, omdat de motor dan veel zwaarder belast wordt.

400ml lijkt me wat veel voor normaal woon-werk verkeer. Vraag me af wat voor effecten dat op de langere termijn op de brandstofpomp/injectoren heeft.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) op 17-06-2016 10:59
Ik doe 200ml op 60 liter.
Da's 1:300 en is om bij te mixen voldoende heb ik ooit ergens in het verleden gelezen.

Grtz Dennis.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) op 17-06-2016 11:10
Bij mijn auto hoeft dat extra premixen niet. Daar wordt dat volautomatisch geregeld. Hij gebruikt namelijk bij hoge snelheden, hoge belastingen en plankgas accellereren veel meer benzine per km dan bij rustig rijden.

Door mijn vaste premix verhouding van 1:150 (400ml per tank), krijgt de motor dan vanzelf ook meer olie per km. Soms wel twee keer zoveel.

Groetjes,
Olof
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Pre-mix

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill