Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Cosmetica / Professionele poetsbeurt
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 22-04-2015 08:46 Edited 22-04-2015 09:35
Gisteravond ben ik ben ik begonnen met de start van een professionele poetsbeurt / lak herstel, zodat de RX8 helemaal klaar is voor de zomer.

Ben begonnen met de kofferbak, Ik heb de volgende stappen achtereenvolgens uitgevoerd:

- Wassen                 > (auto shampoo en zachte spons/microvezelhandschoen)
- Kleien                   > (detailer clay Meguiars)
- Cleaner & Polish     > (dual action cleaner/polish Meguiars)
- Waxen                  > ( 2 lagen, eerst machinaal, dan handmatig)

De lak is weer spiegel glad, vrij van swirls, hologrammen en krasjes en ziet er gloednieuw uit.
De lak heeft weer een diepe intense zwarte kleur die de benaming 'brilliant black' eer aandoet.

Vandaag verder met het dak + motorkap. Tenslotte bumpers en portieren.
- Van Roell (Powerposter) [gb] op 22-04-2015 11:23
Ziet er goed uit!
Ben benieuwd naar het eindresultaat, als je de hele auto onder handen hebt genomen.

Groetjes,
Roel
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-04-2015 12:21
Geweldig! Ik ga ervan uit dat we het resultaat allemaal op de Rotary Stock kunnen bewonderen?

Groeten,
Olof
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 22-04-2015 20:36
Lekker bezig geweest!
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 23-04-2015 19:55
Rotary stock waarschijnlijk niet, maar ik zal zeker een foto uploaden als hij helemaal gedaan is.
Heb nu enkel nog maar de kofferbak en het dak gedaan. Het is toch een vrij intensief en tijdrovend karweitje
- Van tzeunis (ForumPro) [de] op 23-04-2015 20:20
Wanneer mag ik de mijne brengen ☺
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 30-04-2015 10:30
Ik ben altijd een beetje huiverig bij dat kleien...
- Van Miatabluer1 (SuperForumposter) [gb] op 30-04-2015 12:22
"Wanneer mag ik de mijne brengen"

en daarna de mijne.
Nog nooit dat kleien gebruikt.

1 keer mijn MX-5 machinaal gepolished en zat door de verf op een hoekje van de voorbumper :-(
- Van FricoRico (Powerposter) [nl] op 30-04-2015 13:19
Hoezo ben je huiverig bij het kleien? Het zorgt er juist voor dat het vuil uit je lak gaat, het is echt verschrikkelijk om te zien hoeveel vuil er in mijn regio in de lucht zweeft.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 30-04-2015 16:04
Als je kunt kleien dan heb je de schoonste auto uit te buurt... Daarna nog ff wassen, wax'en e.d en dan staat de auto er super bij!
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 30-04-2015 18:29
Iedereen kan kleien als ik de filmpjes mag geloven. Ga ook maar eens een setje bestellen. Voor 120-150 euro koop je een heel totaalpakketje.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 30-04-2015 18:52
Succes
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 01-05-2015 17:41
Wat kleine tips voor degenen die willen beginnen met het "kleien", hopelijk kunnen jullie hier iets mee :)

- Was de auto uiteraard eerst grondig. (zo is het ergste vuil weg)

- Kneed de klei in je handen alvorens het te gebruiken, zo wordt het zacht en vormbaar. (het gebruik wordt hierdoor makkelijker)

- Gebruik een "speed/quick detailer" als glijmiddel voor de klei, liever te veel dan te weinig! (dit voorkomt eventuele krasjes)

- Kneed de klei regelmatig door elkaar. (zo hoopt de vervuiling niet op aan de gebruikte zijde)

- Veeg het klei/detailer residu af voordat het opdroogt. (dit voorkomt een hoop extra poetswerk)

- Vervang de klei als deze zichtbaar verontreinigd is (stukjes vuil kunnen krassen veroorzaken)

Succes!
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [pt] op 03-05-2015 09:48
Kleien is heel eenvoudig en maakt je lak echt grondig schoon. Het verwijdert ingetrokken vuil dat in eerste instantie niet zichtbaar is. Je kunt een eenvoudig proefje doen om te checken of je lak aan een klei beurt toe is. Was de auto gewoon handmatig tot je denkt dat hij schoon (en droog) is steek je je hand in een boterhamzakje en probeer hiermee over de lak te glijden. Bij een vervuilde lak zal dit heel stroef gaan. Na het kleien is de lak spiegel glad en glijd je gemakkelijk over de lak.

Tijdens het kleien zie je ook de vervuiling op de klei die eerst in de lak zat. Deze kneed je steeds tot je weer een schone klei hebt. Een eenvoudig starters setje kost overigens een stuk minder, quick detailers clay set van meguiars kost €25.

Wel direct na het kleien de lak (polishen) en goed beschermen met een nieuwe wax laag.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Cosmetica / Professionele poetsbeurt

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill