Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Korte rammel vanonder motorruimte of katalysator
- Van JW Biemans (Beginner) [nl] op 11-04-2015 19:44
Gister was ik een ritje aan het maken met de rex en deze was inmiddels goed warm gereden en ik nader een stuk snelweg. Ik wilde de auto even goed doortrekken wat ik regelmatig doe en op een gegeven moment in z'n derde versnelling rond de 6/7 duizend toeren begon er iets te ratelen rammelen onder de motorkap. Hierbij had ik ook even vermogensverlies dit was snel weer over en ben dus maar rustig verder gereden, ik ben daarna naar een industrie terreintje gereden en nog even opnieuw door getrokken tot 9 duizend toeren in z'n 1ste en 2de versnelling en nu was er niets aan de hand. De auto heeft onlangs nieuwe bobienes bougies en bougiekabels gekregen maar nu vraag ik me toch af wat dit geweest kan zijn. Had het nog nooit eerder meegemaakt en de auto heeft nog maar 52000 gelopen.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-04-2015 19:17
Welkom JW,

Ik zie dat er nog niemand geantwoord heeft. Dat wil zeggen dat niemand met zekerheid kan zeggen wat er waarschijnlijk met je Rex aan de hand is. Ik ook niet. Ik doe daarom een gok, waarmee ik niet durf te beweren dat ik gelijk heb, hoor.

Je blok is waarschijnlijk nog wel in orde. Je zegt dat de ontsteking kort geleden vervangen is. Als dat was omdat de motor al een tijd niet lekker liep, kan die slechte ontsteking in die tijd je katalysator vernield hebben. Nu zwerven er misschien wel losse stukjes katalysator rond in hun behuizing. Door de uitlaatdruk van een hoog toerental zijn die misschien wel tijdelijk aan de wandel gegaan of is je katalysator toen pas in stukken gebroken (ratelend geluid). Zo hebben ze ook tijdelijk de doorgang voor je uitlaatgassen versperd, waardoor vermogensverlies. Naderhand zijn die stukjes weer naar een andere positie gerammeld, waardoor de uitlaatgassen nu weer kunnen passeren. Mijn advies is dus: controleer de katalysator.

Succes ermee,
Olof
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 12-04-2015 19:42
Ik vind de diagnose van Olof een duidelijk en aanneembaar verhaal.
Maar met 100% zekerheid kan niemand dit vanaf afstand garanderen.
Heb je geen 'check engine light' of ander waarschuwingslampjes gehad?
- Van JW Biemans (Beginner) [nl] op 13-04-2015 16:39
Hoi bedankt voor jullie reacties, ik zelf denk en hoop dat het ook aan de katalysator ligt en ik heb geen check engine lampje branden dus dan denk ik ook dat het niet in het motorblok zelf zit. De auto loopt nu ook weer normaal en binnenkort zet ik hem bij iemand op de brug om eens in de katalysator te kijken. gr jw
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Korte rammel vanonder motorruimte of katalysator

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill