Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Ervaring aftermarket onderdelen
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 17-01-2015 19:09
Ik bedacht me ineens dat het wel handig zou zijn om een post te hebben waarin alle RX-8 eigenaars hun eigen ervaring met aftermarket onderdelen (dus geen af fabrieks onderdelen van Mazda, want we weten allemaal dat deze over het algemeen goed zijn :P ) kunnen delen met anderen die ook iets dergelijks overwegen te kopen, zo wordt er stukje bij beetje een database opgebouwd over verschillende onderdelen en hun voor- en/of nadelen. Altijd handig toch?! :)
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 17-01-2015 19:25
Voorbeeld:

Exedy Hyper Single Racing clutch/flywheel combo

Voordelen;

- Launch vanuit stilstand is veel sneller
- Acceleratie per versnelling is beter door lichter vliegwiel
- Drukgroep is sterker dan origineel en bied dus mogelijkheden voor verdere modificaties (tuning)
- Materiaal is hoogwaardiger en slijt minder snel dan het origineel (zelfs bij extreem gebruik)

Nadelen;

- Aangrijpingspunt is aggresief en vergt enige training/beheersing van de bestuurder
- Maakt iets meer geluid dan het origineel (binnen in de auto nauwelijks merkbaar)

Bijzonderheden;

- Vereist een contragewicht (welke te bestellen is bij de Mazda dealer)
- Originele koppeling van elke Mazda is ook van het merk Exedy!
- Van Nick-Rx8 (Powerposter) [be] op 21-01-2015 10:48
BHR Midpipe

Voordelen:
winst mid range en verbruik beter, verbetert flow door 3 inch piping
geen katalysator die stuk kan gaan
lekker geluid maar toch niet te luid door de unieke single resonator die erin zit

Nadelen:
voor de controle van de emissies moet je de originele cat terug steken indien ze streng zijn
je ruikt het als de auto de rijk loopt, je kan best remappen met de Cobb Accessport
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 07-02-2015 20:14
Bedankt voor deze toevoeging Nick!

Hoe bevallen je RX8performance mounts? En welke versie heb je? Ben erg benieuwd naar de voor- en nadelen ervan! :)
- Van Midas (Deelnemer) [nl] op 09-02-2015 21:04
In nederland geen emissie voor de rx-8 ;)
Ik heb een rechte pijp en net apk gedaan. kan er gewoon door.
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 15-02-2015 13:38
Bij een APK controle door het RDW heb je met een rechte pijp toch een probleem, er moet "visueel" altijd een katalysator aanwezig zijn volgens de wet.

Geeft dat bovendien geen ongelofelijk irritante resonantie een rechte pijp?
Mijn ervaring met andere auto's is dat het geluid dan door dreunt tot in je botten en bovendien vaak raspend klinkt bij hogere toeren.
- Van Nick-Rx8 (Powerposter) [be] op 15-02-2015 19:05
Rx8Performance motor steunen bevallen enorm. Voelt solide aan en is makkelijk de poly-bussen te vervangen indien ze slecht zouden worden (veel goedkoper dan nieuwe motorsteunen) -

De service was enorm goed (3 dagen tussen bestellen en aan de deur leveren)

Ook vrij interessant: rond 1500 a 2000 toeren krijg je zo een kleine extra vibratie die een heel leuk feel-to-engine gevoel geeft maar helemaal niet storend is voor het rijden of geeft geen extra geluid.

In short: stijver dan stock, aangenaam om mee te rijden en ZEER schappelijke prijs.

Ben er heel blij mee.

PS: 192 versie (voor verzekering redenen)
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-02-2015 20:10
Nick,

Bedankt voor ervarings-informatie!

mvg, Ruud
- Van Midas (Deelnemer) [nl] op 15-02-2015 22:52
In nederland hebben wankelmotoren vrijstelling op een emissie bestrijdingssysteem.
Ook hoef je geen gasmeting uit te voeren.
De apk keurmeesters hebben dan ook een half uur in de boeken gezocht om dit te checken.
Persoonlijk vind ik het geluid met een rechte pijp prima (ben ook niet anders gewend met mn rex)
Niet te luid, wel een soort van raspend maar dat is het wankel karakter ;)
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-02-2015 02:35 Edited 16-02-2015 09:40 Upvotes 2
@ Midas,
1)...........In nederland hebben wankelmotoren vrijstelling op een emissie bestrijdingssysteem.
2)...........Ook hoef je geen gasmeting uit te voeren.


Ad 1).........waar staat dat?
Ad 2).........klopt niet.........de emissiemeting van de APK keuring (​voor "Personenauto’s, uitgerust met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, die zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem"........dus ook een rotatie/wankelmotor!!!), bestaat uit 2 delen (verhoogd/stationair toerental) en dan voor de rotatiemotor als volgt .....a) geen gasmeting voor verhoogd toerental.......b) wel gasmeting voor stationair toerental.......
De meeste APK keurmeesters kennen deze nuance niet en laten beide keuringen (meestal) achterwege.......indien je echter een APK keurmeester treft die zij pappenheimers kent of belt met de RDW voor advies dan ben je voor keuring bij stationair toerental het haasje......(overigens geen probleem voor een gezonde Rex met katalysator; die voldoet hieraan ruimschoots/= eigen ervaring)

ZIE:
Artikel 42 Koolmonoxidegehalte en lambdawaarde bij verhoogd toerental
http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/bedrijfsautos_zwaar/Motor%20en%20brandstofsystemen/Geluid%20en%20milieu/Paginas/Geluid-en-milieu-Artikel-5.3.11-lid-7.aspx
3. Indien het voertuig is voorzien van een rotatiemotor of een C.N.G.-installatie kan de controle op de werking van het emissiebestrijdingssysteem achterwege blijven.

Artikel 41 Koolmonoxide gehalte bij stationair toerental
http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/Personenautos/Motor/Geluid%20en%20milieu/Paginas/Geluid%20en%20milieu%20Artikel%205.2.11%20lid%206.aspx
Geen/nergens uitzondering voor rotatiemotor!

ERGO:
De rotatiemotor wordt alleen als uitzondering vermeld in "Artikel 42 Koolmonoxidegehalte en lambdawaarde bij verhoogd toerental". Zie punt 3.
De rotatiemotor wordt NIET als uitzondering vermeld in "Artikel 41 Koolmonoxide gehalte bij stationair toerental", dus die controle moet in principe/wettelijk worden uitgevoerd.

mvg, Ruud
- Van vossejongk (Powerposter) [nl] op 18-02-2015 11:42
Mijn Rex is geïmporteerd en heeft -verh-9999 op t kentekenbewijs staan.

2.3.9 Indien op het kentekenbewijs bij 'bijzonderheden' één van de volgende teksten is vermeld: 'basis TGK: EEGK-9999', of Basis EEGK-9999, 'basis TGK: VERH-9999' of Basis VERH-9999 dan wel 'Voertuig niet voorzien van emissiebestrijdingssysteem', en het voertuig is niet voorzien van een katalysator en lambdasonde kan er vanuit worden gegaan dat dit van fabriekswege het geval is.

Dus waarom zou er dan visueel wel een kat aanwezig moeten zijn als er op t ktb staat dat deze niet eens aanwezig is? Gewoon naar een rdw station gaan en vragen of ze je ktb aan willen passen :)
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 19-02-2015 19:48
Nick, bedankt voor de omschrijving van de enginemounts!

Ik had ze al een tijdje op het oog maar twijfelde nog enigszins met betrekking tot de NVH (Noise Vibration Harshness).

Ik ga die van mij nu zeker ook bestellen met nog wat upgrades.

Wat betreft uitlaat; ieder zijn eigen ervaring, ik heb mijn info omtrent de eisen direct van Mireck (RX7service NL).
Ook geluid is voor ieder heel verschillend, van mij mag de uitlaat luid zijn en bij hoge toeren zelfs janken, zolang hij maar niet raspend klinkt.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Ervaring aftermarket onderdelen

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill