Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Tuning
- Van Vinii (Deelnemer) [nl] op 03-02-2015 16:58
Goedenavond,

Iemand ervaring hier met chiptuning?

Ik zat wat rond te kijken, ik ben op een site terecht gekomen van VTune Chiptuning... Kent iemand deze?

Wat zullen de mogelijke voor- en nadelen zijn?

Alvast bedankt:)!

Vinii
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 03-02-2015 18:44
Gaat ze nooit lukken, maar ik daag ze uit om het tegendeel te bewijzen. :-)
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-02-2015 18:57
verjaardags pk's :) :) ;)

Groetjes M&M
- Van Vinii (Deelnemer) [nl] op 03-02-2015 19:55
Waarom zou het ze niet lukken.. Is dit niet realistisch??

Ik ben tevreden met wat ik nu heb hoor.. Maar zat gewoon rond te kijken... En als het kan voor een leuk prijs...

Vraag me alleen af of dit wel gaat merken en of er nadelen zijn...
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-02-2015 14:06
Als er geen nadelen zouden zijn, zou Mazda elke nieuwe RX-8 af fabriek wel even langs Vtune gebracht hebben...  :-)

Olof
- Van Vinii (Deelnemer) [gb] op 04-02-2015 15:19
Hoi,

Bedankt voor je terugkoppeling.

Ik heb ook verder gekeken en bij andere tuning bedrijven bij sommige zag ik de RX8 als merk/auto niet tussen en bij sommige wel. Ik heb ook daar offerte aangevraagd (uit nieuwsgierigheid) en heb daar het volgende van gekregen:

''Helaas is er op dit ogenblik nog geen chiptuning beschikbaar voor uw Mazda. Het probleem situeert zich in het type ECU (motormanagement systeem) van uw wagen. We hebben op dit ogenblik geen mogelijkheid om connectie te maken met het ECU en het originele motormanagement uit te lezen. Tot op heden hebben wij dus nog geen tuning kunnen ontwikkelen voor uw Mazda. ''

Dus het lijkt me niet echt betrouwbaar wat deze Vtune aangeeft.

Nogmaals het was uit nieuwsgierigheid... Ik ben nog altijd zeer tevreden met mij Mazda Rx8 :D

Vinii..!
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 07-02-2015 20:19
Chiptuning is wel degelijk betrouwbaar en mogelijk bij vrijwel elke auto, ook de RX-8.

Er valt ook zeker nog meer vermogen uit te halen, ook zonder verdere aanpassingen.

Bedenk maar eens dat Mazda aan veel meer eisen dan bijvoorbeeld alleen vermogen moet denken, zo speelt bijvoorbeeld comfort ook een grote rol.

Wat betreft chiptuning zou ik echter deze "VTune" passeren....250 euro voor het goed chippen van een RX-8 is namelijk niet mogelijk.

Even ter indicatie; RX-8 chippen kost bij de bekendere chiptuners zo'n 600 euro
- Van Midas (Deelnemer) [nl] op 09-02-2015 21:02
Reden hievan is: wankelmotor.
Heel simpel, het managment systeem van onze motoren is totaal anders dan die van cilinder motoren.
hierdoor zijn er weinig bedrijven die de kennis of software er voor hebben.
Aftermarket ecu's die de rx8 kunnen draaien zijn op 1 hand te tellen, zijn duur en bestaan nog niet zo gek lang.
Beste manier om je rx8 te porren in de standaard ecu is via een cobb accesport of mazdaedit.
De accesport zou mijn aanrader zijn. Nieuwe zijn alleen nog te verkrijgen via mazdamaniac (als die ze nog verkoopt)
- Van Erwin_N (Deelnemer) [be] op 11-02-2015 21:34
Ik vrees ook dat ze dit niet gaat lukken met een piggyback.

Wat een piggyback doet is de signalen naar de ecu aanpassen zodat deze in een ander regime terecht komt, bv. de motor- of inlaattemperatuur kouder aangeven.
Dit is een heel "ruwe" manier van tunen met heel beperkte resultaten.

De beste manier van tunen is een reflash van de originele ecu.  M.a.w de mapping (het programma) uitlezen, aanpassen en herschrijven naar de ecu.
Ik gebruik hier zelf MazdaEdit voor en zonder aanpassingen aan de inlaat, uitlaat of motor is hier zelfs maar enkele PK's mee te winnen.

De renesis is al heel rijk afgesteld, dus meer benzine inspuiten zal geen resultaat hebben.
De ontsteking vervroegen is een mogelijkheid, maar om dit goed te doen moet dit op een testbank gebeuren.  Hier verklein je eigenlijk de veiligheidsmarge mee die mazda heeft ingebouwd.
Het maximum toerental verhogen is ook mogelijk, maar vanaf de 8000 tr/min beginnen de inlaatpoorten te klein te worden bij een SP en valt de PK-curve helemaal weg.

Mijn ervaring is dat er zonder mechanische aanpassingen nooit veel te winnen valt, tenzij de wagen heel slecht afgesteld is, wat bij een RX8 zeker niet het geval is.
- Van Midas (Deelnemer) [nl] op 11-02-2015 21:59 Edited 11-02-2015 22:04
De eenigste "piggyback" die goed schijnt te werken is de adaptronic. Maar deze kost gelijk 1600 dollar.
Waar heb jij je MazdaEdit vandaan/wat zijn daar de kosten van? Ik heb namelijk net een nieuwe geporte motor en wil wat aanpassingen doen ;)

Edit: met aftermarket ecu's bedoelde ik complete vergangers, die daarbij ook opniew bedraad moeten worden.
(Bijv de haltec die rotary motoren kan draaien)
- Van Erwin_N (Deelnemer) [be] op 11-02-2015 23:09
Rechtstreeks bij Epifan
http://www.epifansoft.com/mazdaEdit.html

Persoonlijke versie: 250 USD (bruikbaar op 1 auto) + Tactrix kabel 170 USD.
De pro versie heb ik in totaal +/- 1000 € betaald.

Sorry voor de hijack, Vinii
- Van FricoRico (Powerposter) [nl] op 12-02-2015 12:49
Ik vraag me toch af hoe moeilijk het is voor een leek om met deze software om te gaan? Ik heb namelijk geen cat meer, het zou fijn zijn als mijn ECU daar dus ook op afgesteld word. Maar zou persoonlijk niet weten hoe een mapping tot stand word gebracht.

Technisch en software inzicht genoeg, maar werkelijke ervaring in dit soort dingen heb ik niet.
- Van Vinii (Deelnemer) [nl] op 12-02-2015 20:38
Geen Probleem Erwin_N, je geeft nuttige informatie waar andere ook wat aan hebben ;)

Ik heb toch besloten mijn auto zo te laten hoe die nu is, wil geen onnodige risico's lopen met die wankelmotor.

Wat ik al zei, ik ben er blij mee hoe die nu is, ik zag alleen deze advertentie... en het leek me niet echt betrouwbaar.... gelukkig hebben jullie hetzelfde gevoel :D
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Tuning

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill