Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / geen sleutel om oliefilter te vervangen
- Van vanmanda (Beginner) [be] op 11-01-2015 00:11
Hallo,

Ik heb enkele maanden geleden een RX-8 gekocht.
Overal op het internet lees je horrorverhalen over Rx-8'en
Met compressie- en startproblemen dus ik heb heel lang getwijfeld.
Tot nu toe heb ik er nog geen spijt van en geeft de Rx-8 mij veel rijplezier.

Nu wil ik heb eens een verdiende beurt geven te beginnen met een olieverversing en een nieuwe oliefilter.
Ik heb de olie en de filter al gekocht, maar merk nu dat je een speciale sleutel nodig hebt om bij de oliefilter te geraken (krijg hem niet los met de hand).
Mijn lokale onderdelenleverancier kan me hierbij niet helpen.

Weet iemand van jullie waar ik aan zo'n sleutel kan geraken ?

In de manual is zelfs sprake van twee verschillende afhankelijk van de fabrikant van de filter (tokyo roki of denso).

Bedankt !
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 12-01-2015 09:34
http://www.marktplaats.nl/z.html?query=Oliefilter+ketting
- Van FricoRico (Powerposter) [nl] op 12-01-2015 18:10
Persoonlijk vind ik een ketting niet ideaal. De locatie van het oliefilter is wel goed zichtbaar, maar de ruimte is erg beperkt als je op een hoek van 90* te werk moet gaan. Ik heb bij de eerste de beste auto materialen zaak een universele 'oil filter wrench' gekocht (zie afbeelding). Eerst wilde ik eentje op maat, maar die was niet op voorraad. Van tevoren aangeklooid met een ketting en nog een ander rotzooi ding, zelfs een schroevendraaier er door heen gestoken. Niets had genoeg ruimte om kracht te zetten.

Ik kan je echt aanraden om zo'n ratel kop te kopen. Na twee seconden had ik dat ding los, koste me 23 euro. Daarvoor was ik 3 uur bezig om hem op innovatieve wijze los te krijgen. Ik zou dus zeggen, niet klooien, gewoon zo'n ding kopen.

- Van vanmanda (Beginner) [be] op 13-01-2015 14:52
Dag Melkie,

Bedankt voor je antwoord. Het probleem is dat de oliefilter enkel goed langs boven bereikbaar is. Het is met andere woorden bijna niet mogelijk om zo'n tool met ketting te gebruiken.
Ik heb zelf ook een universele sleutel die ongeveer op hetzelfde principe werkt, maar hiermee kan ik niet aan de filter.

Toch bedankt voor je post !
- Van vanmanda (Beginner) [be] op 13-01-2015 14:54
Dag FricoRico,

Ik heb zo'n tool inderdaad ook bij mijn onderdelen leverancier gezien. Heb het uiteindelijk niet gekocht omdat ik niet zeker was dat ik hiermee aan de filter zou kunnen komen.
Blijkbaar is het jou wel gelukt hiermee, dus ga ik je advies volgen.

Bedankt voor je hulp !

groetjes
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 14-01-2015 10:02
De laatste keer is bij mij het oliefilter met zo'n kettingsleutel vervangen.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-01-2015 13:52 Edited 14-01-2015 15:52
Ik draai mijn oliefilter los met beide handen; doe ik al sinds ik de RX-8 nieuw in bezit heb. (beschik ook voor alle zekerheid over de afgebeelde klauw-filtersleutel; (deze past er goed omheen gezien de zeer beperkte ruimte en werkt zonodig goed).
Eerst buitenzijde filter ontvetten totdat deze stroef aanvoelt......een paar (niet vette) leren werkhandschoenen; evt. heeeeeel licht "invochten"; deze zijn dan ook stroef.
Beide handen om filter, krachtig knijpen en je kan hem (echt) zo losdraaien.
Bij nieuw filter aanbrengen rubber afdichting licht met olie insmeren (is een must; anders krijg je hem haast niet los; ook niet met gereedschap).......filter redelijk stevig met de betreffende handschoenen vastdraaien.......niet te zwaar!!!.......oliefilter blijft zo 7.500 km goed vastzitten; in de praktijk zit het filter na verloop van tijd iets vaster "gebakken" dan kort nadat met de hand aangedraaid, dus niet bang zijn dat hij loslaat.
mvg, Ruud
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-01-2015 17:07
mooi verhaal Ruud!! lekker duidelijk :)

Zelf draai ik het filter ook los en vast met de hand.

Groetjes M&M
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 15-01-2015 19:33
Misschien een handige tip;

Er zijn ook leveranciers van oliefilters die een zeskant op de kop hebben (een soort moer) deze kun je dan met een ringsleutel los- en vastdraaien.

O.a. K&N heeft deze

- Van PayDay (Powerposter) [nl] op 16-01-2015 07:23
Een oliefilter draai je nooit met een sleutel aan!!! Olie op rubber ring en handvast aandraaien is meer dan genoeg.
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 17-01-2015 18:56
Nou enkel voor het losdraaien van een vastgebakken oliefilter dan...
- Van vanmanda (Beginner) [be] op 02-02-2015 19:40
Dag mannen,

ik heb ondertussen precies gevonden wat ik zocht.
De oliefiltersleutel die vermeld staat in de werkplaatshandboek blijkt toch een soort 'standaard'-maat te zijn voor verschillende Japanse auto's. Bij autovak in Antwerpen wisten ze mij dat zo te vertellen en hadden ze precies op voorraad wat ik zocht.
Met deze sleutel kan ik mooi een filter vast, maar wat veel belangrijker is losdraaien.
Heeft me alles samen 7,80 euro gekost ...
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-02-2015 22:23
Bedankt voor de tip!

Olof
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / geen sleutel om oliefilter te vervangen

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill