Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Met RX-8 naar Tsjechië en Polen geweest, minder vermogen dan anders....
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 21-07-2014 08:05
Weer op vakantie geweest met de Rex.

Ditmaal eerst een weekje naar Tsjechië en daarna nog een weekje in Noord Polen.
Meer dan 3500 km gereden en de Rex heeft me niet in de steek gelaten.
Nog altijd starten en meteen lopen.
Eén liter olie verbruikt en natuurlijk steeds het lampje van de koelvloeistof aan (niveau is prima; het bekende probleem), maar dat weet ik nu aardig te negeren.
Het was erg warm onderweg (36 graden) en de airco deed het prima.
Huidige kilometerstand is 144.500 en ik rijd nog steeds met de eerste motor.

Ik merkte echter wel dat ik veel minder vermogen had dan anders. Met moeite boven de 200 km/uur. Uiteraard wel zwaar beladen, maar toch.
Mijn eerste gedachte is dat mogelijk (en hopelijk) de cat ditmaal de boosdoener is, aangezien de motor zich (vooral als hij nog wat koud is) verder prima gedraagt, start prima ik kan er prima mee inhalen, maar op de snelweg bij hogere snelheden voelt het alsof hij zijn vermogen niet kwijt kan.
Ik heb ook een bijgeluid wat in andere onderwerpen wel eens als het geluid van knikkers of zand in de uitlaat wordt genoemd.

Als het weer wat beter wordt (niet meer zo warm en droog) ga ik de uitlaat demonteren en de cat verwijderen en dan maar hopen dat daarmee het probleem opgelost is.
Verder een mooie vakantie gehad.
Ik houd jullie op de hoogte.

Vriendelijke groet,
Ger Peereboom
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-07-2014 10:10
Hoi Ger,

Jammer zeg, wellicht dan nu toch een defecte cat die wellicht vorig jaar nog te voorkomen was door tijdige vervanging bobines, kabels, bougies etc. zie.......

http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=2922
11-08-2013 12:30
V.w.b. catsignalering toch wel ff naar (laten) kijken......indien al lang bobines (> 60-70.000 km), bougies, kabels niet vervangen ....is dit aandachtspunt; als er niet goed "gevonkt" wordt gaat je cat er absoluut aan; evt een v.d. of beide catsensoren, etc.


Sterkte, misschien valt het nog mee....
mvg, Ruud
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 21-07-2014 14:44
Hoi Ruud,

Dat had ik al gedaan, zie http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?pid=26505

Mvg,
Ger
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-07-2014 14:55
Hoi Ger,

Sorry, was ik vergeten.....dom, dom.

mvg, Ruud
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-07-2014 18:36
Mijn wagen (69,000km) heeft sinds een half jaar ook af en toe last van "knikkers" in de uitlaat bij koude start. Bij warme motor is het over. Ik merk nog geen bijverschijnselen zoals minder vermogen, maar heb toch alvast rondgekeken naar een nieuwe kat. Dit gaat hem waarschijnlijk worden:
http://www.mazdarotaryparts.com/mazda-rx-8-catalytic-converter-to-fit-230-192-250-r3--imports-1445-p.asp
Goede ervaringen met deze shop, zoals ik al eerder schreef.

Groeten,
Olof
- Van Twan (Powerposter) [nl] op 25-07-2014 22:11
Dat verlies aan vermogen bij hogere temperaturen herken ik heel goed. Vooral met de hete dagen van de afgelopen week.
Mijn kat, bougies en bobines zijn recent allemaal vervangen, dus ik weet zo goed als zeker dat het daar niet aan kan liggen.

Met een beetje zoeken kwam ik dit tegen:

MAZDA SPECIAL PROGRAM (MSP16) - ENGINE LACK OF POWER - PCM REFLASH

Bulletin No: 01-013/08
Last Issued: 03/14/2008
Service Bulletin Mazda North American Operations
Irvine, CA 92618-2922
2004-2008 RX-8 - MAZDA SPECIAL PROGRAM (MSP16) - ENGINE LACK OF POWER - PCM REFLASH
APPLICABLE MODEL(S)/VINS
2004-2008 RX-8 vehicles, produced from April 10, 2003 through November 9, 2007
• VIN Range: JM1 FE17** 40100053 - 80215462
DESCRIPTION
Some 2004-2008 RX-8 vehicles may experience a lack of engine power and/or low/rough engine idle speed in high ambient temperatures.
A revised PCM calibration is available which increases metering oil lubrication amount during engine start and changes ignition timing control during high ambient air temperature conditions.

Er lijkt dus gewoon een software update voor te zijn. (d.w.z als ik die nog niet heb)

Veel meer op info : http://www.rx8club.com/tags/msp16/

Raar trouwens dat hier zoeken op "msp-16" geen hits geeft.
- Van T91 (Beginner) [nl] op 06-11-2015 09:56
Ik had hetzelfde probleem in Frankfurt. 45 graden, de auto was niet vooruit te branden.
Des te meer het afkoelde, des te beter de auto liep, tot wie zijn oude vermogen weer terug had bij 20 graden.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-09-2017 09:54
Dit bedoel ik dus wat betreft hogere temperaturen en verlies van vermogen.

Grtz Dennis.
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Met RX-8 naar Tsjechië en Polen geweest, minder vermogen dan anders....

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill