Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Koplampen niet helder meer
- Van Twan (Powerposter) [nl] op 26-04-2014 17:07
Heeft iemand een suggestie hoe ik mijn koplampen weer mooi helder kan krijgen?

Zojuist de autio gewassen, maar de koplampen krijg ik niet mooi schoon meer.
Er blijft een soort van vettige waas op zitten, vooral in de hoek bij de motor. Maar je krijgt het niet weg.
Het is geen vocht aan de binnenkant voor zover ik het kan beoordelen.


Weet iemand of het erg veel werk is de boel uit elkaar te halen?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-04-2014 18:50
Ik heb hetzelfde.... wilde er ooit nog iets aan doen, maar weet eigenlijk ook niet waar te beginnen. Ben wel bang dat het demontage wordt, en dat betekent dat de bumper er ook af moet....
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-04-2014 19:41
Ik heb het op precies dezelfde plaats (li.) en dezelfde "grootte" aan de binnenkant (bj 2008)........
Bijgaand USA-link voor uitbouwen Serie 2 (kan zonder demontage van de bumper); wellicht kan het ook zo met Serie 1, tevens evt "losbakken" lens en behuizing; allebei een pokkewerk.........als het bij mij zo blijft zoals op jouw foto getoond dan doe ik er voorlopig niets aan.....

http://www.rx8club.com/series-ii-diy-161/diy-open-headlights-taillights-213651/

- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-04-2014 20:40
Zo maar eens even lezen dan.

Maar ik kan me iets herinneren dat voor koplampdemontage de bumper eraf moest... hoop dat het niet nodig is.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-04-2014 23:34
Brr..... lijkt me een rotklus...

Ik waag me er niet aan.
- Van V.M.Ly (ForumGeweldenaar) [nl] op 27-04-2014 09:32 Edited 27-04-2014 09:40
My young padawan's geen paniek.

Het betreft aanslag aan de buitenkant door o.a. weersinvloeden.

Google op: koplamp reperatie, herstel, doffe komplampen en je zult snel bedrijven, vakmensen vinden die dit kunnen herstellen.

Bijv bij mij in de buurt: http://www.solcleaning.nl/home/8

http://www.koplampherstel.com/

Of http://www.koplampdokter.nl/

Of zelf er mee aan de slag gaan, google op koplamp herstelkit.

Goedkoopste oplossing: tandpasta

https://www.youtube.com/watch?v=h4Ffx5epIMk

https://www.youtube.com/watch?v=2lZ96BXoT10
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 27-04-2014 09:54
Ik heb er ook last van en ben laatst eens met Meguiars Scratch-X aan de slag geweest. Het werd er snel een stuk beter op, kreeg het nog niet helemaal weg, maar dat komt wel goed als ik er wat meer tijd in steek.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-04-2014 13:27
Ziet er niet uit alsof het aan de buitenkant zit anders....
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-04-2014 15:03 Edited 27-04-2014 15:15
@ V.M.Ly

Dear Initiate,
Het zijn m.i. geen "doffe" koplampen; de "vettige" aanslag zit toch echt van binnen (alleen in het bewuste hoekje) en is er niet aan de buitenkant met b.v. tandpasta af te borstelen, zelfs niet met een Oral-B Professional Care 1000........
Het gaat om en lokale vettige/olieachtige vlek/verkleuring en niet een de gehele heldere unit bedekkende aanslag/oxidatie/verkrassing/slijtage  etc.
Your Jedimaster......
- Van Matex (ForumPro) op 27-04-2014 18:11 Edited 27-04-2014 18:42
Is de volgende werkwijze een idee!

Het werkt globaal als het reinigen van de ruiten van een aquarium.
Men nemen een kleine zeer sterke minimagneet (deze heb je al in een diameter van 12mm dikte 4mm).
stik deze in een katoenen zakje.
Maak het zakje nat met bijvoorbeeld alcohol en stop de magneet door een lampfitting gat in de licht unit.
Doe aan de buiten zijde een vergelijkbare magneet ook in een katoenen jasje tegen een krasje.
Door het kunststof zullen de mageneten recht tegenover elkaar sterk tegen het plastic kleven.
Nu de buitenste magneet in de gewenste richtingen bewegen.
Totdat de vette zweem is verdwenen.
Na afloop stop je op een handige plaats t,o.v. gat lamp fitting gat.
En verwijder de buitenste magneet.
Dan met behulp van b.v.b. een gebogen oude fiets spaak (van staal dus GEEN roestvrijstalen spaak) vis je de schoonmaak magneet uit de lamp unit.
Pas op geen krassen maken aan de binnen zijde van de lichtunit.

Sucses Matex
(mijn lijfspreuk) Wat Maat niet maken kan geef dat maar aan de vuilnisman !
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-04-2014 18:44
@ Matex,
Betreft: .........(mijn lijfspreuk) Wat Maat niet maken kan geef dat maar aan de vuilnisman !
Hartstikke goede tip, lijkt mij een zeer bruikbare methode, tjonge dat ik daar zelf niet op kan komen.....zeer goed idee, bedankt voor de post!
mvg, Ruud
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-04-2014 08:53
Heb een tijdje geleden Angeleyes in de Beemer gezet.
Daarvoor moest de kunstof kap er ook af.
Ik heb een soort heteluchtoven gemaakt want in mijn eigen oven in de keuken paste hij niet in...
In de heteluchtoven wordt het zo'n 60°C, genoeg om de seal zacht te maken.
Dit zal ook met de RX8 wel zo zijn.

Bij het in elkaar zetten warm je ze allebei weer op en druk je ze weer in elkaar.
Ik weet niet of er bij de 8 nog schroeven zitten, bij de Beemer wel.
Is niet zo'n lastig karweitje als het lijkt...
Bijlage: IMG_334768467008461.jpeg (140k)
Bijlage: IMG_334789868046151.jpeg (124k)
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-04-2014 09:03
En idd, bij serie1 moet de bumper er af.
Stelt niks voor.
Kwestie van 10-15 minuten.
Heb het al zo vaak gedaan, kwestie van heel wat schroefjes/boutjes losdraaien rondom de lijn van de bumper.
Ff Google-en of Youtube-en dus.

Grtz Dennis.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-04-2014 09:11
Hoi Matex, op zich een goed idee, zeker het proberen waard!
Alleen verspreidt je het vuil ondanks dat je alcohol (isopropylalcohol, ipa) gebruikt.
Wanneer het vettigheid is krijg je dat niet zo makkelijk weg.
Bij vochtplekken verwacht ik een hogere kans.
Maar aangezien je toch de unit eruit hebt liggen kun je het beter meteen goed doen.
Loshalen dus.

Grtz Dennis.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-04-2014 13:27
@ Dennis,
Goed/slim/leuk idee om zo een oven te bouwen.....informatieve foto's!!
mvg, Ruud
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-04-2014 17:45 Edited 28-04-2014 18:28
@ V.M.Ly
"EERHERSTEL"!
V.M.Ly, je had toch gelijk, ofschoon ogenschijnlijk de vlek echt aan de binnenkant leek te zitten, bleek uiteindelijk dat hij toch aan de buitenkant zat.
Mijn vlek zat vooral links precies zoals bij Twan's foto
Heb de vlek weggehaald door:
1) Wrijven met papieren keukendoek deels natgemaakt met remmenreiniger (ontstaat een soort lichte grijsgroene aanslag op het natte papier). Nawrijven met droog keukenpapier.
2) Daarna (vooral rechts) ook nog eens geprobeerd met oude Hema-metallicpolish (zonder schuurmiddelen/10-tallen jaren oud; zal wel niet meer in assortiment zitten); laten intrekken en uitwrijven.....hetzelfd resultaat als ad 1)
Beide methodes landurig polijsten; vooral ad 1).
Resultaat zie:







mvg, Ruud
- Van V.M.Ly (ForumGeweldenaar) [nl] op 28-04-2014 18:31
Had nou parodontax gepakt :P You have much to learn my young padawan, but the force is strong with you.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-04-2014 18:45
Hm ik zal nog eens kijken dan van de week.

Maar ik durf te zweren dat het de binnenkant is. Ook omdat ik er nog weleens water in zie verschijnen...
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-04-2014 18:54
Faxie:

> Hm ik zal nog eens kijken dan van de week.
>
> Maar ik durf te zweren dat het de binnenkant is.
> Ook omdat ik er nog weleens water in zie
> verschijnen...


Ja, ik heb ook af en toe een beetje condens in de koplampen (verdwijnt telkens weer), maar niet re.boven op de vervuilde plek zoals Twan heeft laten zien.
- Van Twan (Powerposter) [nl] op 28-04-2014 19:31
rudolphw:

> @ V.M.Ly
> "EERHERSTEL"!
> V.M.Ly, je had toch gelijk, ofschoon ogenschijnlijk
> de vlek echt aan de binnenkant leek te zitten,
> bleek uiteindelijk dat hij toch aan de buitenkant
> zat.
> Mijn vlek zat vooral links precies zoals bij Twan's foto
> Heb de vlek weggehaald door:
> 1) Wrijven met papieren keukendoek deels natgemaakt
> met remmenreiniger (ontstaat een soort lichte
> grijsgroene aanslag op het natte papier). Nawrijven
> met droog keukenpapier.
> 2) Daarna (vooral rechts) ook nog eens geprobeerd
> met oude Hema-metallicpolish (zonder
> schuurmiddelen/10-tallen jaren oud; zal wel niet
> meer in assortiment zitten); laten intrekken en
> uitwrijven.....hetzelfd resultaat als ad 1)
> Beide methodes landurig polijsten; vooral ad 1).
> Resultaat zie:
>
>
> mvg, Ruud


Wow dat ga ik ook even proberen.
Misschien haal ik ook nog een tube paradontax.

Bedankt voor de reakties allemaal.
Ik post later mijn resultaat.
- Van Twan (Powerposter) [nl] op 30-04-2014 17:59
Zojuist geprobeerd met Aquafresh tandpasta, en gaat lukt behoorlijk goed. :-)
Voor het beste resultaat moet je het waarschijnlijk een paar keer doen, maar vooralsnog ben ik tevreden met het resultaat.

Dit youtube filmpje op laat het ook nog zien met behulp van een speciale 3M kit op een RX-8: https://www.youtube.com/watch?v=N4b9AWKoch4
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-04-2014 19:41
@ Twan,
Ik denk zelf dat tandpasta toch te "schurend" werkt en daardoor de lens niet optimaal helder te krijgen is.....
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 23-06-2014 13:27
De doffe aanslag op koplampen door weersinvloeden en UV is iets van de laatste jaren omdat steeds meer fabrikanten plastic gebruiken i.p.v. glas omdat dit bijvoorbeeld lichter is en minder kost bij de productie.

Het is echter mogelijk om deze aanslag weer te doen verdwijnen, hiervoor hoeft men echter niet de unit te demonteren!

Als je zelf aan de slag wilt probeer dan het volgende eens:

Was de koplampen om vuil te verwijderen en droog ze na (hiermee voorkom je krassen).
Plak de koplampen rondom af met tape (zodat je de lak niet raakt als je langs de rand van de koplampen werkt).
Gebruik nu een poetspad met bijvoorbeeld PLastX van Meguiars om de koplampen veilig te polijsten (middelen als tandpasta zijn wat grof van structuur).
Wrijf het geheel hierna goed schoon met een microfiber doek. (is het nog dof? herhaal dan de vorige stap nogmaals)
Hierna is het verstandig om bijvoorbeeld Headlight Protectant van Meguiars te gebruiken als bescherming (de UV straling heeft zo minder effect).
Wrijf daarna het geheel goed op zodat de koplampen weer glanzen.

Mocht de aanslag te erg zijn dan is er bijvoorbeeld nog de Heavy Duty Headlight Restoration Kit van Meguiars, probeer echter eerst de vorige stappen!

De producten zijn overigens ook te gebruiken met poetsmachines.

Mocht iemand van jullie er zelf niet uitkomen of wat advies/hulp willen dan ben ik hiertoe altijd bereid.

Veel succes!
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 23-06-2014 14:22
Simpele tandpasta werkt ook... tis gewoon corrosie op het plastic. Het zand in je tandpasta verwijdert dit.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-10-2018 11:18
.
In 2014 waren mijn koplampen nog helder (zie eerdere post in dit onderwerp)........thans in 2018 tijd om er wat aan te doen....









Overgenomen van mijn post op het Duitse forum:
Normale Elektr. Bohrmaschine.....niedrige Geschwindigkeit....
Kleiner Rundschleifkopf für Felcro Befestigung.....
Nassschleifen mit Felcro Schleifscheibchen KG 800; KG1200; KG 2000; KG 3000......
Polieren (Bohrer) mit standard Polierpaste......
SprayMax 2K hochglanz Klarlack......etwa plus 5 Schichten (jeweils etwa 15 Min. Zwischentrockenzeit) beim entlehren 400 Ml Sprühdose.....Witterungs-/UV Deckschicht sollte jetzt ewig seine Klarheit behalten....

Kostete mir etwa einen Tag.....pfff.....bin sehr zufrieden über das Ergebniss......

PS; und mein Winterfahrzeug; einen Mazda 2 1,5 GTM (102+12PS).. ein echter Mazda....herrrlicher Motor und tolle Fahreigenschaften....sehr empfehlenswert!

- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-10-2018 17:28
Dat ziet er weer gelikt uit ! :)

Groetjes M&M
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Koplampen niet helder meer

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill