Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Clubzaken / Voorstelling Nieuw Lid
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 21-01-2014 15:35
Hallo iedereen
Ik ben nieuw dus bij deze wilde ik me even voorstellen.
Ik ben melvin, 24 jaar en  vanaf as vrijdag mag ik mij na vele jaren sparen een trotse mazda rx8 bezitter noemen.
Momenteel rij ik in een mazda 323bj2004(me 1e auto).
Zo vanaf mijn 16e heb ik al de droom om in een mazda rx8 te kunnen rijden.
Na 2 jaar flink gespaard te hebben en vele dingen gelaten te hebben om dat bedrag zo snel mogelijk bij elkaar te krijgen heb ik gisteren de deal rond gekregen met de dealer.
Het gaat om een zwarte  Mazda RX8 HP 
Door lid te worden van dit forum hoop ik meer kennis op te doen van de rx8 en gezellig met
mede-eigenaren van een rx8 een praatje te kunnen maken.
Gr melvin
Bijlage: image.jpeg (2844k)
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 21-01-2014 16:15
Gefeliciteerd! En natuurlijk welkom hier.

Gr
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-01-2014 16:46
Welkom, welkom!

Olof
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-01-2014 19:08
welkom :)
En veel plezier met de rex!!
Wel snel wat foto's plaatsen, houden we hier van hihihi

Groetjes M&M
- Van Thomas (Powerposter) [nl] op 21-01-2014 19:32
Wilkommen!
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 22-01-2014 10:30
Dankjewel.
Fotos komen eraan.
Bj is 2008
Bijlage: image2.jpeg (2736k)
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 22-01-2014 10:32
Bij deze nog een foto van het interieur
Bijlage: image3.jpeg (52k)
- Van Thomas (Powerposter) [nl] op 24-01-2014 13:05
Rood en zwart. De mooiste combo
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 28-01-2014 14:14
Ben ik met je eens thomas,al moet ik zeggen ik heb wel eens op de snelweg een mooie blauwe rx8 gezien(bekleding was volledig zwart) en sindsdien vraag ik me wel eens af of blauw/zwart ook niet mooi zou zijn.
Maar verder ben ik met de rood/zwart combinatie helemaal tevreden.al blijft het even wennen als je van een volledige blauwe 323 met blauw zwarte matten komt :)
Hoorde overigens gisteren van de dealer dat ze em  gisteren verkocht hebben.
Verder rijdt de rx8 boven verwachtingen(ja ik had er nog nooit in gereden) en wil em ook nooit meer kwijt.
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 10-02-2014 14:52
Mensen ik heb  sinds 24 jan de rex en het bevalt echt enorm goed.
echter zit ik na zon kleine 3 weken toch met 1 klein dingetje het verbruik.
Nou weet ik dat rex een stevige drinker(en daar heb ik ook rekening mee gehouden bij de aanschaf) is maar ik haal amper 300Km op een volle tank(61ltr)
Nou is dit niet zon heel groot issue maar als ik lees dat mensen toch wel minimaal 350a400 km  moeten kunnen rijden en ik amper 300(meestal bij 280Km begint het lampje te branden,er zal ongetwijfeld daarna nog wel wat over zijn) vraag ik me toch af of ik iets fout doe.

Rij ik nu gewoon zo onzuinig, is dit normaal verbruik of zou er iets ander aan de kunnen hand zijn?
ik rij een RX8 HP uit 2008 met 44.452KM op de teller.

Als de motor koud is rij ik deze warm in zijn 2 tot  4000 toeren(ongeveer 55 km p/u) en soms schakel ik daarna door naar zijn 3
maar blijf meestal in zijn  2 rijden omdat ik denk dat ik voor zijn 3 binnen in de stad net te weinig toeren maak.

Schakel 1 0/30
Schakel 2 30/70
schakel 3 30/70-80
Schakel 4 120

Kan het zijn dat ik met bovenstaande gewoon onzuinig rij?

Ik rij 5 dagen door de stad heen 20@25 min en terug ook 20 a 25 minuten
Op zaterdag of zondag rij ik meestal een half uur snelweg heen en een half uur terug op 130 in zijn 4.

Ik hoop dat jullie mij iets wijzer kunnen maken.

gr mellie
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 10-02-2014 15:04
Ja, je rijdt gewoon heel onzuinig! Je moet bij een koude motor juist niet teveel toeren maken en dat doe jij wel. Je kunt makkelijk bij 3500 toeren opschakelen.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 10-02-2014 15:49
Yep, in de drie zetten dat kunstwerk...
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 10-02-2014 18:18
Okee bedankt dan ga ik daar meer op letten.
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 11-02-2014 07:45
350km op een tank haal ik soms, meestal 300-320. 400km heb ik nog nooit voorbij zien komen! ... met mijn RX dan he :)
1:7.5 houd het aardig op.
Wel een plus punt of je nu 100 rijd of 200 scheelt nauwelijks in verbruik ;)
- Van ptrb (Powerposter) [nl] op 11-02-2014 08:11
Ik verbuik met de RX MAX 1:7.7 en dan rijd ik alleen maar Snelweg.
Het is overigens wel de HP, dat maakt ook nog een verschil geloof ik?

Groetjes,
Peter
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-02-2014 10:13
Benzineverbruik (premix) met een HP, hoofdzakelijk provinciale weg (80 kmpu) en snelweg (100/120/130 kmpu) gemiddeld 8,7-9,0 km per ltr.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-02-2014 11:59
Mijn HP verbruikt ongeveer hetzelfde als die van Ruud.

Uitschieters: korte stukjes stadsverkeer. Ik heb sterk de indruk dat een koude motor net 1:5 haalt. Dus als je maar een paar kilometer rijdt en hem vervolgens weer laat afkoelen enz, schrik je van het verbruik.

Van de andere kant heb ik ook al een paar keer de magische 1:10 grens doorbroken. Lange stukken lege snelweg 's nachts met constante snelheid op de cruise control, airco uit.

Wat ook helpt is weinig toeren, alleen als het kan. Dus in de stad 45 km/h in zijn 4 bij 2000 rpm, op vlak asfalt om de snelheid vast te houden is best te doen. Zodra je wilt accelereren moet je dan natuurlijk wel eerst schakelen.

Die (ongeveer) 2000 rpm snelheden zijn makkelijk te onthouden:
15 in 1
25 in 2
35 in 3
45 in 4
55 in 5
65 in 6

Succes ermee,

Olof
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 11-02-2014 12:13
Okee ik begrijp dus inderdaad dat ik mijn schakel gedraag  even moet gaan aanpassen.
@olof  Ik ga jouw schakel advies  ik ga het proberen.
Ik laat weten wat het verschil is heb gisteren vol getankt

iedereen nogmaals bedankt voor alle tips :)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-02-2014 15:07
1 Op 7,5 ofzo. Echt lager kom ik nooit echt. En dat is gecombineerd lange en korte stukken, snelweg en stad. Doe geen moeite om zuinig te rijden oid, een warme motor trap ik graag af.
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 11-02-2014 16:18
daar kan ik helemaal in komen
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-02-2014 01:12 Edited 12-02-2014 14:53
Hoi Olof,
Voor wat betreft de excenteras van de RX-8 motor welke is voorzien van hydrodynamische glijlagers het volgende:
Een snelheid van 65 kmh in z'n 6 en dat bij 2000 rpm resulteert mijns inziens in een "medium" lagerbelasting bij een betrekkelijk laag verschil tussen de omtreksnelheid van de excenteras zelf t.o.v de lagerschaal waarin hij draait.
Ik denk dat je zelfs bij een gelijkmatige/constante snelheid zoals bovenomschreven (als je accelereert moet je natuurlijk zeker terugschakelen) de kans loopt dat een hydrodynamische smeerfilm tussen as en lagerschaal onvoldoende kan worden opgebouwd c.q. het gevaar bestaat dat hij doorbroken wordt; beide situaties kunnen resulteren in een overmatige slijtage van de lagers.
Ikzelf vind zoiets veel te link echter wellicht ben ik te voorzichtig.
Bij 80 kmh in z'n 6 is het toerental ca. 2800 rpm; ik vind zelfs dit te laag en rij daarom bij die snelheid altijd in z'n 5 en heb dan ca. 3250 rpm.
Pas als ik min. 3000 rpm kan blijven draaien, e.e.a is dan > 85 kmh in z'n 6 voel ik mij safe voor een voldoende smering van de excenteras om bij deze snelheid (voorzichtg dwz geen forse gaspedaalbewegingen) in z'n 6 te (blijven) rijden.
Het brandstofverbruiksverschil tussen rijden in de 5e of 6e versn. bij ca. 80 kmh is trouwens nihil.
mvg, Ruud
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-02-2014 09:22
Ruud snapt het.
Bovendien brandt de motor niet schoon bij lage toerentallen waardoor motoren kunnen stuklopen bij het zuinig proberen te rijden.
Een RX is nu eenmaal niet zuinig.
Dan had je een andere auto moeten kopen.
Wat denk je wat duurder is?
-Een paar euro besparen op een tank.
-Een keer een stukgelopen motor reviseren.
-Een RX8 met kapotte motor proberen te verkopen.

Probeer eens te genieten in plaats van op brandstofkosten te letten.
Ik weet het, niet iedereen kan het betalen maar geniet toch eens wat meer en hou alsjeblieft op met dat eeuwige gezeik over brandstofverbruik.
Dacht je dat een Impreza WRX zuinig is?
En zeg dan niet dat die meer pk's heeft want dan had je die moeten kopen.
Deal with it.
Sorry wanneer ik iemand beledigd heb. :-)

Grtz Dennis.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 12-02-2014 09:50
Dennis snapt het ook. :-)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 12-02-2014 10:02 Edited 12-02-2014 10:37
Er is natuurlijk wel een verschil tussen flink zuipen en alcoholisme ;)

Als je in de lagere toerentallen eerst lekker warm rijdt, kun je daarna best flink trappen en hard doorrijden op om toch nog binnen het zuipen te blijven. Als je alleen maar korte stukjes of stadsverkeer rijdt gaat het mis. Maar dat geldt voor veel auto's. Omdat het lopen mij steeds slechter af gaat, pak ik nu ook een auto voor de miniafstandjes van bv 200 meter. Niet de Rex, die kan daar volgens mij echt niet tegen, maar de bmw. Maar daar stond ik laatst ook alweer na 320 km volledig leeg bij de pomp terwijl ik er meestal wel rond de 400 mee haal.
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 12-02-2014 13:03
@ Dennis ik geniet zeker van de rx8 want  ik stap er iedere keer in met een big smile en zou ik willen dat ik 40 Km van me werk woonde(dit is echter 10).
-Een RX8 met kapotte motor proberen te verkopen lijkt mij het duurst en het gaat me dan ook niet zozeer om het feit dat ik wat vaker bij de pomp sta(dit is namelijk algemeen bekend bij een afschaf van een rx8)),waar ik me echter wel een beetje zorgen om maakte was het totaal aantal KM per volle tank.
Ik heb de rx8 sinds 24 januari en heb er al 5x mee getankt,het gemiddelde was bijna 300 Km.
daar ik las dat je toch wel minimaal 350 a 400 km ermee zou moeten kunnen rijden dacht ik dat dit aan mij lag of dat er heel misschien iets anders aan de hand was. 
Inmiddels heb ik begrepen dat het toch  aan mijn rijgedrag ligt en deze probeer ik nu aan te passen, al ben ik er wel van overtuigd dat het "nieuwe rijden "niet voor de RX8 is weggelegd.
Tevens wil ik ook wel een beetje sportief rijden en niet als een oud omatje de weg over(dat kan en mag ik de rx8 niet aandoen).
Tevens zie ik rex voor mij ook als een hobby om mee te rijden, dit doe ik dan ook iedere zaterdag of zondag(snelweg).
je hebt mij overigens in ieder geval niet beledigd
- Van JGM (ForumPro) [gb] op 12-02-2014 13:12
Kleine toevoeging.... Bij een (ijs)koude start gooit de motor zn eigen al bijna naar de 4000 rpm... Dus ook koud kun je echt tot 3000 3500 rpm doortrekken, welliswaar niet vol gas uiteraard maar beheerst.... Mn gem. Verbruik ligt rond de 1 op 6,5. Met n HP
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 12-02-2014 14:27
@Caecil

Vanwege mijn werk moet ik helaas me eigen voort bewegen op meestal een paar 5okm weggetjes met rotondes en kruispunten met stoplicht.
Dit is voor de rx8 natuurlijk wel kiling(vooral voor het gebruik).
Ik ga daarom ook kijken of ik via de snelweg kan gaan rijden.

@ JGM bedankt voor je bericht.

Ik heb even uitgerekend dat ik nu ongeveer 1 op 5 rij.
er valt voor mij nog zeker wat verbetering te halen :)
- Van J3FFAAAAA (Deelnemer) op 12-02-2014 15:36
Volle tank met de SP versie haal ik tussen de 280 -320 km   Ligt eraan hou koud het buiten is.
- Van StefH (Deelnemer) [nl] op 12-02-2014 15:46
Zelf heb ik een RX (SP) uit 2006 en deze rijd ik sinds 01.02.2014
Reeds 3x nu bij de tank gestaan, 1e keer reed ik 1:6,5 en de laatste 2x liep hij 1:7
Rijdt veel 80-100km op provincialse wegen en heb er ook wel wat snelwegkm bijzitten van ronde de 150km/h.

De teller staan nu reeds boven de 128.000km maar dit merk je nergens aan.
Perfect wagentje :)

ohja, 365 km gereden met 51.5 liter
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 12-02-2014 17:04
Ik rijd zelf een RX-8 SP uit 2005, hier haal ik toch ruim 400km op 55ltr, Mijn record staat op 480km op 55ltr, dit record is echter met een motor met weinig tot zeer weinig compressie.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-02-2014 19:42
ik haal meestal ook maar NET de 320 km, maar vaker is het iets minder!

Ik moet wel zeggen dat ik wanneer de motor warm is, ik bijna altijd 5000 rpm rijdt of meer :):)
De rex is dan lekker fel!!
En het verbruik is dan wel iets meer, maar niet eens zo veel meer ;)
Maar wel veel meer plezier :)

Maar het kan mij persoonlijk ook geen ruk schelen wat het verbruik is, daar is de rex voor :) anders had ik wel iets anders gekocht....
En ja het is een zuipbak dat klopt, maar het hoort bij een rotatie...

Groetjes M&M
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 12-02-2014 21:14 Edited 12-02-2014 21:19
Ik heb een SP uit 2004. Ik haal met gemak meer dan 400km op een tank, slechts een enkele keer wat minder als ik er voornamelijk korte stukjes mee gereden heb.
De auto heeft bijna 140.000 km (139400) gelopen en loopt als een zonnetje en start altijd direct, ook als 'ie warm is. Maar ook na een maand niet gebruikt te zijn, de accu was bijna leeg en de startmotor draaide echt veel langzamer dan anders, maar toch sloeg hij meteen aan.
In Nederland rijd ik er meestal rustig mee (je kan toch niet hard), maar deze zomer ben ik er nog mee naar Letland geweest en heb ik in Duitsland regelmatig boven de 200km/uur gereden, met zijn drieën in de auto en volbepakt.
Ik rijd dus meestal rustig, maar trap hem toch ook regelmatig even op zijn staart, als 'ie warm is natuurlijk.
Mijn gemiddeld verbruik is 1 op 8,06 (6302,91 liter op 50781 km). Ik houd al mijn ritten bij in een database en daarom weet ik het verbruik zo precies.
Ik denk dat de Rex voornamelijk veel gebruikt als je er veel kleine stukjes mee rijdt.
Ik doe dat de laatste tijd niet of nauwelijks meer, voor de kleine stukjes pak in mijn lelijke eend.

Behalve de bekende RX-8 trekjes (lampje wat niet hoort te branden, wat roestvorming) heb ik een probleemloze Rex, waar ik (helemaal als ik daarvoor nog in de eend heb gereden) met bijzonder veel plezier in rijd.

Groeten uit Zwolle,
Ger

Hadden jullie nog te goed: Een foto van mijn eendje.....
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-02-2014 21:23
Proficiat; een prachtige eend; tamelijk zeldzaam inmiddels; rijdt heel comfortabel en verrukkelijk relaxed op een geheel andere manier................
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-02-2014 21:24
Hoi Ruud,

Ik wist dat je in zou haken in deze interessante discussie. :-) Dank voor je duidelijke uitleg. Ik moet nog even uitzoeken wat er precies verstaan wordt onder hydrodynamische lagers, maar ik ben het met je eens wat betreft de lagerbelasting bij 2000 rpm. Die is in 6 uiteraard het hoogst (theoretisch ruim 2x zo hoog als in 4) en ik rijd dan ook nooit langdurig 65 in die versnelling. Hoewel het me wel eens kort overkomt als ik net snelheid geminderd heb. Maar 80 in zijn 6 lijkt me prima vol te houden en dat doe ik al 7 jaar zo (65.000 km).

Ik ben misschien wat onduidelijk geweest. Ik probeer niet te promoten om zoveel mogelijk op 2000 rpm te gaan zitten. Wat ik zeggen wilde is dat het geen nut heeft om meer toeren te maken dan je nodig hebt. De bak in zijn 2 laten staan bij constant 50 op asfalt in de stad (4000 rpm) is zinloos. Kost alleen maar brandstof en slijtage. Dat kan best in zijn 4. En ik herhaal nog maar eens: alleen als je aanvoelt dat het kan. Bij twijfel onmiddellijk terug naar 3 of lager!

Niet meer toeren (brandstof) gebruiken dan nodig is voor het vermogen dat je van de motor wilt vragen betekent niet dat je je dan als een sullige slak door het verkeer beweegt. Integendeel: je moet juist vaker schakelen om direct na het accelereren steeds weer de hoogst mogelijke versnelling voor de situatie te kiezen. Ook moet je, voordat je gaat accelereren, vaker eerst terugschakelen. Zo kom je vaak genoeg hoog in de toeren om je motor schoon te houden.

Groeten,
Olof
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-02-2014 21:42 Edited 12-02-2014 21:46
Hoi Olof,

Bedankt voor je respons. Wat ik schreef was niet bedoeld als kritiek; zeker niet, maar meer als (additionele) informatie over het belang van voldoende toerentallen om "glij"-lagers goed gesmeerd te houden.
Onderstaand wat meer info hierover:



Op de bovenstaande afbeelding is te zien hoe bij een toereikend toerental ("w=groot") van de excenteras een voldoende dikte van de olielaag wordt opgebouwd; hiernaar moet men bij de RX-8 dus altijd streven.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Smering

Met vriendelijke groeten, Ruud
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-02-2014 00:26
Hoi Ruud,

Dank voor de uitleg. Ik heb verder op internet gezocht en weer bijgeleerd. Ik beschouwde je post niet als kritiek.

Olof

Ik wilde het beeld uit de wereld helpen dat ik een "slome" rijder ben als ik probeer verder met een tank benzine te komen. Als je vaker met verstand op- en terugschakelt, kun je een "sportieve" maar "schakelluie" hoge toerenrijder bijhouden en hem uiteindelijk het nakijken geven omdat hij eerder moet tanken...   :-)
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 13-02-2014 09:45
Lange termijn denker, altijd goed ;-)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 13-02-2014 13:56
Melle schreef :

@Caecil
Vanwege mijn werk moet ik helaas me eigen voort bewegen op meestal een paar 5okm weggetjes met rotondes en kruispunten met stoplicht.
Dit is voor de rx8 natuurlijk wel kiling(vooral voor het gebruik).
Ik ga daarom ook kijken of ik via de snelweg kan gaan rijden.

Melle, das een prachtig idee, maar waarschijnlijk moet je dan een flink aantal extra kilometers maken, anders had je die route altijd al genomen. En dan ga je echt niet goedkoper rijden, ook al rij je dan misschien ietsje zuiniger per gereden kilometer.

Het geadviseerde eerder doorschakelen, vooral bij koude motor, lijkt mij praktischer.
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 14-02-2014 11:54
@Caecil,

Je hebt gelijk want via de snelweg is het 5,2Km meer rijden.
Ik zal dus echt mijn schakel gedrag in de gaten moeten houden.
heb afgelopen maandag vol getankt en stond gisteren net op de 1e dikke streep op 70 KM(vorige week 65km en de week daarvoor 60KM).
Dus ik ga kijken of ik dit kan aan houden en kan dan aan het eind wanneer ik weer moet tanken kijken hoeveel km ik meer heb gereden.
Ik print namelijk altijd me tankbonnetjes uit en noteer even hoeveel Km ik heb gereden.

@ Ruud,

Ik begrijp dus dat voor goeie smering van de glij-lagen ik minimaal ergens tussen de 3.000/3.500 toeren moet blijven draaien constant?
Dit zou ik bereiken als ik op de 50km weggetjes in zijn 3 rij,pas als ik minimaal 70Km/u rij dan pas kan ik in zijn 4 rijden voor een constante toeren tussen de 3.000/3.500.
Mag ik tevens  aannemen dat de  smering gewoon goed gaat als ik op de snelweg rij en constant hogere toeren heb dan 3.00/3500?

@ Olof

Olof
"De bak in zijn 2 laten staan bij constant 50 op asfalt in de stad (4000 rpm) is zinloos. Kost alleen maar brandstof en slijtage'" .
Dit deed ik dus wel de 1e 2 weken( ik dacht lekker sportief rijden) ik schakel nu wel door naar zijn 3.
"Dat kan best in zijn 4. En ik herhaal nog maar eens: alleen als je aanvoelt dat het kan. Bij twijfel onmiddellijk terug naar 3 of lager!"
Ik rij pas bij 70Km p/u in zijn 4  omdat ik dan pas op 3.000 toeren zit,voor de 50 KM ritjes schakel ik daarom in zijn 3 :) .

Overigens allen bedankt voor de bijdrage waardeer ik zeer :)
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-02-2014 14:06
@ Mellie

Correct!
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-02-2014 04:05
Mellie,

De belasting van je lagers hangt niet alleen af van het toerental, maar vooral van je snelheid. Grof gezegd (het is niet helemaal correct, want er spelen nog andere factoren mee) neemt de belasting toe met het kwadraat van je snelheid, bij hetzelfde toerental. 35 km/h bij 2000 rpm in 3 is best te doen. 65 km/h bij diezelfde 2000 rpm in 6 zou ik niet doen, want dan is de belasting bijna 3,5 keer zo hoog (65x65 gedeeld door 35x35 is ongeveer 3,45). Zo geeft 50 km/h in 4 ongeveer de helft van de belasting bij 65 km/h in 6. Doen dus, als het kan.

Olof
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 18-02-2014 11:47
@ Olof,

Ik ga proberen onderstaande te vertalen(wiskunde is niet mijn sterkste kant):

"Zo geeft 50 km/h in 4 ongeveer de helft van de belasting bij 65 km/h in 6. Doen dus, als het kan".

dus ik kan tot 65km p/u beter in zijn 4 zitten begrijp ik want dan heb ik 35x35 ipv 65x 65 als ik in zijn 6 zou rijden?(maar dan heb ik toch ook een hogere snelheid?)
---------------------------------------------------------
Ik snap tevens ook niet hoe je  tot de 35x35 en de 65x 65 komt kan je dat nader uitleggen?
stel voor ik rij 50Km p/u in zijn 4 dan heb ik dus een lager belasting als dat ik in zijn 6 50kM p/u zou rijden(ondanks een lager toerental)?
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-02-2014 00:03
Mellie,

Heb je vraag gelezen. Ben nu even een paar dagen druk, maar ik kom erop terug.

Olof
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-03-2014 01:23
Mellie,

Ik ben een nieuw topic hierover begonnen onder "Techniek". Het rekenwerk/formules kun je overslaan. De smeerfilmpercentages en de eindconclusie lijken me wel interessant.

Groeten,

Olof
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 01-05-2014 08:27
Gisteren de Rex opgehaald bij de dealer.
Heb er de Alphine W535 in laten bouwen.
AUX,Telefonie,Bluetooth,CD en USB inbegrepen.
iPhone koppel ik via blutooth.
Heb er geen Navi bij zitten omdat dat model  €500 duurder is en het scherm in 2 wordt gesplitst(klein schermpje) dus hiervoor pak ik wel me tom tom of de Navi van de RX8  voor die paar keer per jaar dat ik em gebruik.
Ik stap nu met een nog grotere smile in de RX-8 :)
Bijlage: W535.jpg (61k)
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 01-05-2014 10:37
Ziet er goed uit. En je kan altijd nog een tablet inbouwen voor de navigatie ;)

mvg,
rinesh
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 02-05-2014 10:10
@ Ras14,
Dat lijkt me inderdaad ook wel een leuk idee.
Maar dan moet ik een tablet van 7 inch aanschaffen, in laten bouwen(ik zie het mezelf niet doen) en ja dan zit ik of met alleen navigatie of vele functies die ik niet ga gebruiken omdat ik ze waarschijnlijk via de head unit pak.
Op zich brengt de huidige navigatie mij wel waar ik wezen moet hoor alleen het ziet er wat oud bollig uit(Pre 2000).
je zit dan ook met het feit dat volgens mij die knopjes in het midden console ook niet meer werken dan.
Als Navigon nou gewoon eens een nieuwe kaart zou uitbrengen.....
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 09-01-2015 11:32
Na lang wikken en wegen toch afscheid genomen van de Rex en ingeruild op een Mazda 3GTM(sinds 24-12-14).
Ik had voor mezelf toch meer een daily auto nodig die ook meer door de stad kan rijden.
Ook de nodige issues dit jaar heeft me doen besluiten om voor de 3 te kiezen.
Rijbeleving was/is echt geweldig en zal dat zeker gaan missen.
Bijlage: IMG_7304.rsz.jpg (258k)
Bijlage: IMG_7305.rsz.jpg (288k)
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 09-01-2015 13:41
Mooie bak! Heel veel plezier!
- Van FricoRico (Powerposter) [nl] op 09-01-2015 15:15
We gaan wel weer een RX-8 lid missen. Ik heb zelf ook overwogen om een Mazda 3 2014 te kopen. Maar het zou voor mij dan een Diesel worden (voor de performance). Ik had het gevoel dat ik de benzine te tam vind. Hoe bevalt de benzine jou?
- Van johan (Deelnemer) [nl] op 09-01-2015 18:56
Mellie, je bent niet de enige de de overstap van RX8 naar Mazda3GTM heeft gemaakt: ik heb dezelfde switch in mei aflopen jaar gemaakt. De mazda3 bevalt uitstekend, maar ik mis de RX8 toch wel. Gelukkig heb ik nog een RX7, dus ben ik niet helemaal wankelloos. Veel plezier met je 3!
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 12-01-2015 08:51
@FricoRico,

Ik kan eerlijk gezegd alleen spreken voor de 120 en 165 pk waarin in ik heb gereden(benzine).
Ik vind de auto redelijk sportief rijden,echter de meerwaarde qua performance en beleving van de 165PK op de 120 PK vind ik persoonlijk zeer minimaal.
De 165 pK rijdt boven de 100 wel wat soepeler en trekt net iets sneller(je merkt dit pas waneer zo boven de 100/120 zit) door maar verbruikt in verhouding tot de 120 PK te veel om het verschil in rijdbeleving goed te maken in mijn opinie,ik heb daarom voor de 120PK versie gekozen.
Ik heb mij tevens laten vertellen dat dit slechts een chip is overigens,waarmee je deze door Mazda kan laten chippen tot 165 PK

topsnelheid    210 km/h  195 km/h
acceleratie         0-100 km/h    8,2 s    8,9 s

Uiteraard ik ook 2 rijstijlen gereden:

Heb wat sportiever gereden en het verbruik ging daarmee wel wat sneller hoog uiteraard,maar kon nog altijd wel 530Km op 1 tank rijden.
(is uiteraard nog steeds geen RX8).
Rij ik volgens de methode wat de 3 aangeeft (40 in zijn 4 50 in zijn 5 en 60 in zijn 6) dan haal ik netjes de volle 620 KM(is wel een stuk saaier).
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 12-01-2015 09:49
@tzeunis
bedankt ga er zeker heel veel plezier aan beleven.

@ Johan,

Ik ken het gevoel.
De acceleratie is toch een stuk minder ook logisch uiteraard,maar wat ik ook zeker mis is het geluid tijdens het optrekken.
Ahh toch nog wel lekker dat je er een rx7 bij hebt.

Mischien ooit in de toekomst een RX8 als 2e er bij maar eerst op zoek naar mijn eigen stekkie.
Omhoog Onderwerp Algemeen / Clubzaken / Voorstelling Nieuw Lid

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill