Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Met de RX-8 naar Polen, Litouwen en Letland, een duurtest
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 11-08-2013 10:15
Met de Rex op vakantie geweest naar Polen, Litouwen en Letland.
Gereden afstand 4702 kilometer!! Stand op de teller bij terugkeer was bijna 137.000 km.
Ervaringen:
- Het is en blijft een fantastische auto om in te rijden en reizen. Heeft me niet in de steek gelaten, altijd starten en lopen.
- Na 4000 kilometer een liter olie bijgevuld.
- Bij terugkomst bleek links voor de stabilisatorstang gebroken (niet geheel onverwacht want bij 120.000 km was de rechter, ook kapot, al vervangen, dus had ik de linker voor vertrek nog gecontroleerd) en ik heb best wel slechte wegen gehad onderweg, ook hele goede overigens.
- Irritant en onverklaarbaar gedrag van waarschuwingslampje voor koelvloeistof terwijl het vloeistofpeil en de temperatuur normaal waren (ik heb hierover al veel gelezen op het forum en ben dus niet de enige)
- Na 80 kilometer net voor de grens bij Oldenzaal ging mijn motorwaarschuwingslampje (check engine light) branden. Opgezocht in de manual en werd toen niet zo vrolijk van "... zo spoedig mogelijk naar een deskundige reparateur ...". Ik dacht daar gaat mijn vakantie!!
Gestopt, motor uit, opnieuw gestart en lampje bleef branden.
Een week of zes geleden had ik de Garmin Mechanic aangeschaft en aangesloten op de OBD2 aansluiting en deze connecteert via bluetooth met mijn Garmin Nüvi navigatie. Ik gebruikte die vooral om de extra info die hierdoor op mijn Garmin Nüvi beschikbaar wordt gesteld, zoals brandstofverbruik, koelvloeistoftemperatuur, motorbelasting etc. etc..
Ik bedacht mij ineens dat hierop ook de mogelijkheid zat om foutcodes uit te lezen (en te resetten) en wat bleek; ik kreeg een melding dat ik naar de garage moest om de uitlaatgassen te laten controleren vanwege een minder goed werkende cat.
Ok, dat leek met niet zo'n probleem en ik kon de foutcode resetten en ja hoor het lampje was uit.

Samenvattend een uitstekende vakantie gehad, met mooi weer en een heerlijk rijdende RX-8. Was zwaar beladen met drie personen en veel bagage.
Letland: Mooi land. Eén keer is voldoende, hoef ik niet weer heen.
Litouwen: Van hetzelfde
Polen: Prachtig land. Groot en heel divers, zal ik nog vaak heen gaan.

Groet,
Ger
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-08-2013 11:45 Edited 11-08-2013 12:30
Hoi Ger,
Leuk verhaal met veel technische informatie; bedankt.
Fijn dat je zo'n prettige vakantie hebt gehad en dat de Rex het relatief goed heeft gedaan.
V.w.b. het koelvloeistoflampje; idd bekend probleem, niet ernstig.
V.w.b. catsignalering toch wel ff naar (laten) kijken......indien al lang bobines (> 60-70.000 km), bougies, kabels niet vervangen ....is dit aandachtspunt; als er niet goed "gevonkt" wordt gaat je cat er absoluut aan; evt een v.d. of beide catsensoren, etc.
N.b indien jij 4x nwe. OEM-Mazda coils nodig zou hebben weet ik iemand die nog 1 nwe. set a € 200,- + verzendkosten heeft liggen; stuur evt. p-mail.
Op e-Bay e.d. wordt tegenwoordig voor 70% niet OEM aangeboden en verkocht; dit betreft z.g.n. "aftermarket"-fabrikanten zoals SMP (Polen), BWD, Beck/Arnley etc. welke door handelaren soms als "OEM" etc. aangeboden worden (soms zelfs in vervalste/nagemaakte "MAZDA-Original-logo" verpakking; e.e.a. is aan enkele minimale verschillen te zien).
Deze bobines kunnen best voldoende tot goed zijn, echter geven soms toch ook wel problemen; o.a slechte connectorverbinding, waardoor kans op overlijden cat etc.
Als je OEM prefereert; het is goed om te weten dat Mazda (maakt niet zelf zijn Japanse coils) ze in de loop der tijd steeds verder heeft laten verbeteren (de allereerste waren n.l. minder goed); er is sinds kort al een C-versie verkrijgbaar.
Nog vele succesvolle km's toegewenst!
mvg, Ruud
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 12-08-2013 20:43
Hallo Ruud,

Dank voor je reactie...

Ik heb nog wat vragen:
Je zegt dat als er niet goed "gevonkt" wordt de cat er aan gaat. Als dat zo zou zijn (niet goed vonken), zou de motor dan ook niet slechter starten?
Ik heb met 120.000 nieuwe bougies er in gekregen, maar hoe lang de bobines er in zitten?? Geen idee ... (zeker 49.000 km, zoveel heb ik er al mee gereden)
Is aan de bobines ook te zien of ze slechter worden?? Of moet je dit laten (door)meten? Hebben slechter functionerende bobines ook effect op het vermogen?
Heeft een slechter wordende cat ook effect op het vermogen??

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.

Nog wat gegevens betreffende mijn trip:
Afgelegde afstand: 4700 kilometer in 17 dagen
Verbruikte benzine: 576,4 liter (gemiddeld 1 op 8,15, hoogste verbruik 1 op 7,56, laagste verbruik 1 op 8,93)
Hoogste prijs benzine: 1,709€/ltr in Nederland
Laagste prijs benzine: 1,315€/ltr in Polen
Veel binnenwegen tussen de 80 en 100 gereden (boven de 1 op 8) en op grote stukken snelweg in Duitsland boven de 200 km/uur (rond de 1 op 7,5).
Verbruikte olie: Iets minder dan een liter (fles was niet helemaal vol meer).

Groet,
Ger
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-08-2013 21:00
Hoi Ger,
Ik stuur je morgen een pm.
mvg, Ruud
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 13-08-2013 05:21
Klinkt als een superreis!
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 16-08-2013 18:46
Stabilisatorstangetje op internet besteld. Kosten €9,95 + hetzelfde aan verzendkosten, dus €19,90.
Gisteren binnengekregen en vandaag gemonteerd.
Dat monteren stelt niet veel voor, maar de oude er af krijgen wel.
Uiteraard was de schroefdraad erg verroest en kun je de bout (die in een kogelgewricht uitmondt) alleen tegenhouden met een inbussleutel.
Dat ging bij de ene wel aardig maar bij de andere totaal niet. De inbussleutel had geen houvast en draaide door, dus dat was veel gepruts voordat ik die er af had.

Ik heb ook nog 10 flessen Dexelia 5W30 olie besteld op het adresje van Olof (waarvoor dank!!). Véél goedkoper dan bij de Mazda garage.

Groet,
Ger
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 18-08-2013 06:33
Hoi Ger,

Klinkt super, altijd mooi, een lang stuk rijden met de Rx. Ik heb een kleine versie gedaan, op en neer naar zwitserland en in zwitserland nog wat rond gereden. +/- 2000 km.
Mijn gem verbruik 1 op 7 en het beste was 1 op 8,2 (wel een hp) maar het blijft gaaf om legaal boven de 200 te rijden.

Top dat je er nog steeds zo van geniet.

gr.

Hans
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Met de RX-8 naar Polen, Litouwen en Letland, een duurtest

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill