Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Electronica/audio/video / Bose audiosysteem
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 01-04-2011 07:53
In mijn nog op te halen rex zit een Bose audiosysteem. In diverse testen al gelezen dat dit één van de zwakke punten is van deze auto en een niet zo goed geluid geeft. Wat houd dit audiosysteem nu in? Zitten er 4 of meer speakers in van Bose, of is de bron (radio/cd wisselaar) ook van dit merk? Subwoofer is mij niet opgevallen dat deze erin zat, kan dat kloppen?
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 01-04-2011 09:17
Met de juiste afstellingen zit er best een goed geluid in. Heeft volgens mij 7 speakers en de subwoofer zit midden onder de hoedenplank.
De bron is volgens mij gewoon van Mazda.
Wanneer krijg je de RX8?
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 01-04-2011 10:47
Net contact gehad. Wordt als het goed is vrijdag geleverd. Nog even wachten op wat delen die ik bij rotaryfx heb besteld zodat ze die er gelijk op kunnen zetten.
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [cn] op 01-04-2011 13:48
bose audio is gewoon goed. mits je hem niet aso nummerbord trillend hard wil hebben ;) dan zal je met aftermarket meuk aan de gang moeten
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-04-2011 15:11
Het Bose systeem is prima, zeker vergeleken met de systemen in andere auto's.

Voor veel mensen staat goede car audio nou eenmaal equivalent aan 'boenke boenke' en dat zal je met de Bose niet hebben nee. Het kan wel hard, maar niet zo hard.

De radio is standaard Mazda voor zover ik weet. Achterin zit een versterker die 2 2-wegsystemen in de hoedenplank aanstuurt. Onversterkt signaal gaat naar de passief gefilterde tweeters in de spiegeldriehoeken en naar de centerspeaker in het midden van het dash (breedbandertje, geen filtering dus) en dan heb je nog de 20 cm deurspeakers die een eigen versterkertje hebben. Of ze actief of passief gefiltert zijn weet ik niet, nooit naar gekeken. Maakt niet zo uit verder.

Nadeel van het systeem is mi dat je niet zomaar speakers kunt vervangen. De achterse speakers kan je vervangen, maar de deurspeakers niet omdat die .5 Ohm zijn. Alle gangbare car audio speakers zijn 4 Ohm. De tweeters kan je ook wel vervangen, maar dan moet je tweeters hebben die redelijk laag inzetbaar zijn, en de filters moet je overzetten met een soldeerbout.

Klankmatig is de Bose op zich goed. Je zal wellicht het echte hoog, en dus wat helderheid, missen. Dat komt omdat de tweeters eigenlijk kleine middentoners zijn. Verder zit er bij de 1500 Hz een kleine dip, overgangsgebied van de woofers naar de tweeters. Maar niets echt storends ofzo. De woofers spelen wel aardig laag door. 

Het geluid knapt wel wat op met een andere radio (daar zijn ombouwkits voor beschikbaar) maar dat ligt puur aan de afstellingsmogelijkheden. De standaard radio is nogal beperkt daarin.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [de] op 01-04-2011 17:07 Edited 02-04-2011 14:23
"Het Bose systeem is prima, zeker vergeleken met de systemen in andere auto's. "

Als je nou zou zeggen: ik vind het Bose systeem prima -> OK.
Maar IK vind Bose in het algemeen puur slecht, en in deze auto niet slechter als andere Bose-systemen, dus ook flut. Geen hoog, geen laag. In een Bose-systeem tref je meestal geen hoogwaardige materialen aan. Maar goed, misschien ben ik wel wat te audiofiel. Ik heb in genoeg andere auto's gezeten met een aanzienlijk beter klinkende installatie, zelfs heel eenvoudige.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-04-2011 17:48
Ik heb in genoeg auto's gezeten met een aanzienlijk slechter systeem, en ook in auto's met een aanzienlijk beter systeem (aftermarket SQ systemen). In m'n vorige auto had ik zelf een aftermarket set met 'redelijk' hoogwaardige componenten. Ik noem maar een Audison Sedici bv. En ja, de Bose is zeker slechter dan dat, maar zo afschrikwekkend is het allemaal niet hoor.

Geen laag is onzin trouwens, niet bij mij in ieder geval. Misschien dat de originele radio een subsonic filter heeft oid, maar bij mij gaan de woofertjes toch echt laag door hoor, zeker gezien het formaat van 20 cm. Het hoog ben ik met je eens, maar zo enorm storend is dat nou ook weer niet. 't Is iets minder helder allemaal.

Eenvoudige installaties hoeven niet slecht te zijn trouwens.... less is more.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 01-04-2011 18:35
Volgens mij vergeten we iets?
Ik heb vaak de radio uit, zeker als ik ga blazen met mijn RX8. Geluid van de motor vindt ik mooier dan welke geluidsinstallatie dan ook!!
Dan hoor je de piepjes tenminste.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-04-2011 21:13
charlyrx8:

> Volgens mij vergeten we iets?
> Ik heb vaak de radio uit, zeker als ik ga blazen
> met mijn RX8. Geluid van de motor vindt ik mooier
> dan welke geluidsinstallatie dan ook!!
> Dan hoor je de piepjes tenminste.


Kijk dit zijn woorden naar mijn hart!!! :):)
Wij hebben de radio of cd ook vaak uit, vanwege het mooie motor geluid :)

MAAR wij vinden dat het bose systeem wel een zeer goed geluid geeft!!

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-04-2011 00:33
Ow 1 ding wat ik aan kan raden....  Er zit een microfoontje bij je rechterknie, en die doet meer kwaad dan goed. Dat is een of ander loudness systeem, weet de officiele term niet meer, maar valt uit te schakelen op de radio, maar niet 100% schijnt. Je kunt dat microfoontje maar beter lospluggen.

Ik kan me trouwens niet helemaal meer herinneren hoe het klonk met de originele radio, maar weet wel dat het met de nieuwe radio opknapte, dus mijn beeld is wellicht iets vertekend.

Wat ik trouwens wel jammer vind, en toch heel belangrijk voor een goede weergave, is dat ze niets gedempt hebben. Bij mij gaan d'r toch ook nog een keer bitumen matjes in, want dat scheelt aardig ook. Tot nu toe ben ik d'r nogal lui mee geweest....
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [cn] op 02-04-2011 01:40
Je ziet op de US forms wel mensen die in dat bakje tussen de 2 achterstoelen 2 subs plaatsen. Maar ik denk niet dat ik het stijlvol zou vinden als de RX8 met trillende ruiten rondrijd. dat is meer stijlvol bij de Golfjes Polo en Civic.
En inderdaan de radio aan tijdens het cruisen, tijdens het raggen lekker uit!
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 02-04-2011 08:58
Uiteraard kan geluid altijd beter met een andere installatie, maar het bose systeem in de Rex is zeker niet slecht hoor. Het is zoals Charly al schreef, een kwestie van de juiste afstelling. Dat had ik in eerste instantie ook niet door.

Bij "leuk" rijden gaat ie bij mij inderdaad ook uit.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-04-2011 09:00
Trillende ruiten is dan echt niet nodig hoor, daar zul je te weinig conusoppervlak voor hebben waarschijnlijk. Die plek is juist zeer geschikt voor een klein SQ subje.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-04-2011 09:05
Wat ik trouwens bij veel andere sets mis is staging ed. De Bose set heeft dat in principe wel, hoewel exacte plaatsing van instrumenten niet duidelijk is. Maar het geluid komt wel als het ware los van de speakers.

Staging van het sublaag is wel iets minder trouwens. Dat blijft teveel 'overal om je heen' en komt niet van voren. Misschien simpel op te lossen met een centerspeaker upgrade. Maar 3 of 4 inch breedbandertjes kom je niet snel tegen in winkels....
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 15-04-2011 16:46
Beetje aan het stoeien geweest met het systeem. Kom echter met de instellingen niet verder dan bass, treble, fader en balans. Zijn dat de enige instellingen of zie ik iets over het hoofd? Geluid gaat maar vind ik wel wat "dof" overkomen. Misschien ben ik verwend door het prologic systeem wat ik de volvo had?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 15-04-2011 17:05
Martinwill:

> Geluid
> gaat maar vind ik wel wat "dof" overkomen.
> Misschien ben ik verwend door het prologic systeem
> wat ik de volvo had?


Zou best kunnen. Gewoon tijdje zonder rijden en alleen naar de muziek van de motor luisteren. Als je dat zat wordt kun je een CD'tje aanzetten en dan valt het best mee. ;-)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-04-2011 17:13
Martinwill:

> Beetje aan het stoeien geweest met het systeem. Kom
> echter met de instellingen niet verder dan bass,
> treble, fader en balans. Zijn dat de enige
> instellingen of zie ik iets over het hoofd? Geluid
> gaat maar vind ik wel wat "dof" overkomen.
> Misschien ben ik verwend door het prologic systeem
> wat ik de volvo had?


Je kunt inderdaad alleen met bas en treble het geluid regelen. De standaard radio is erg beperkt daarin. Ik zou wel het automatische volumeregeling systeem uitschakelen want die is gigantisch bagger.... weet alleen niet meer hoe het heet. Maar bij je rechterknie zit een microfoontje achter het dashboard, en die kun je loskoppelen.

En met een aftermarket radio klinkt het al stukken beter. Je mag op een meeting wel eens bij mij komen luisteren ;)
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 15-04-2011 17:41
Faxie:

> Ik zou wel het automatische volumeregeling
> systeem uitschakelen want die is gigantisch
> bagger.... weet alleen niet meer hoe het heet.


AudioPilot, AudioPLT in het display. :-)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-04-2011 17:54
Haha ja die ja :P
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-05-2011 14:03
Van de week komt een setje bitumenmatjes binnen om de deuren eens goed mee te dempen. Had het al 3 jaar geleden moeten doen, maar nogal last van het uitstelvirus gehad.

Deze vrijdag ben ik op vakantie, dus weet niet of ik nog tijd heb om ze in de deuren te plakken.

Maar de bevindingen zal ik hier wel neerzetten.

Kan wel uit eerdere ervaring met een aftermarket set zeggen dat het redelijk wat uit kan maken voor het klankbeeld.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-06-2011 16:18
Nou de rechterdeur is gedaan. Duurde iets langer dan verwacht vanwege het ruitmechanisme. Denk dat het voor de volgende een goed idee is om de ruit aan de bovenkant even met tape vast te zetten.

Kan het verschil wel merken ook al is het maar 1 deur. Resonanties zijn helemaal weg aan die kant. Klankbeeld kan ik nog niet te veel over zeggen, maar het volume kan iets verder omhoog zonder de speakers over hun nek te laten gaan.

Had wel iets minder matjes nodig dan dat ik dacht. Ik had 20 matjes van 25x50x2,5 en heb voor 1 deur 5,5 matje gebruikt. En ik heb dan de buitenwand gedaan, de binnenzijde van de binnenwand gedeeltelijk, en de buitenkant van de kunststof binnenwand. 't Scheelt wel dat er al 2 dwarsbalken langs de buitenwand lopen. Eigenlijk moet je ook alleen de zwakke delen beplakken, en de delen die kunnen trillen. 

Morgen de andere kant maar eens doen.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-06-2011 19:29
Goed bezig :) wel even wat foto,s maken he ;)

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-06-2011 06:44
Uh zal eens kijken als ik de andere deur doe.

Eerste bevindingen zijn zeer positief trouwens. Baal d'r nu van dat ik dit zo lang heb uitgesteld.

Lage tonen zijn een stuk helderder, bijna geen resonanties meer, boel kan wat harder, en het belangrijkste: staging en imaging zijn super nu. Geluid komt recht van voren, incl bas.

Had niet verwacht dat ik er zoveel winst uit kon halen eerlijk gezegd.
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [cn] op 02-06-2011 12:34
klint zeeeeer interessant!
idd foto's graag :D misschien dat ik dit ook wel wil doen
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-06-2011 14:58
Oke zal wel een paar foto's maken.

Vandaag heb ik geen tijd meer, dus zal het morgen moeten doen... morgenavond ben ik op vakantie dus hoop dat het nog wil lukken....
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-06-2011 15:13
http://www.rx8club.com/showthread.php?t=215671
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-06-2011 15:26
Nu zie ik dat ik het met het raam anders had moeten aanpakken.....

Ik heb de motor en de rails losgemaakt en het raam in de deur laten zitten, waardoor het raam vanzelf wilde zakken. Het zakken kon ik blokkeren door de motor er weer op te zetten, maar die motor moet er weer af als je de binnenbekleding er weer op wilt zetten, en het was een erg lastig klusje om die er op te krijgen. Je moet het raam omhoog houden en de rails goed op de bekleding mikken en vastzetten, en de motor ook op de bekleding mikken... Je komt eigenlijk een paar handen tekort. (Ik had de buurman ook even gevraagd.... een andere optie was het raam vasttapen aan de bovenkant maar ik had geen fatsoenlijk tape)

Nu blijkt dat er 2 doppen in de binnenbekleding zitten die je er uit kan halen en waarlangs je het raam los kan maken van de rails, zodat de motor en de rails blijven zitten aan die binnenbekleding. Scheelt nogal wat gedoe. Ik wist niet dat die doppen daar voor waren... hehe...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-06-2011 14:36
Andere deur is ook klaar :)

Scheelt een hoop als je dat raam losschroeft. Dan neem je de rail ook mee naar buiten, en dan heb je gelijk meer ruimte om te werken.

Foto's staan in de link hierboven. Ben het zelf vergeten.... daar heb ik vaker last van als ik eenmaal bezig ben.... maar 't is niet echt ingewikkeld oid. Wel opletten dat je geen schroefgaten afplakt, of stukken waar 2 panelen tegen elkaar komen zodat het niet meer past.

Nu eerst vakantie hehe :P
- Van Maran (Deelnemer) [nl] op 06-10-2011 10:57
Ik ben zelf zeer tevreden over m'n originele Bose systeempje.
In mijn vorige auto had ik de hele mik-mak van Sony Xplod, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de Bose set.

Misschien wel wat minder bass maar de tonen zijn kraakhelder en duidelijk.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Electronica/audio/video / Bose audiosysteem

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill