Not logged inRX8NL.COM
Forum Help Search Register Login
Up Topic Techniek en prestaties / Techniek / Aanpassing bobines
- By knaken (Powerposter) [nl] Date 30-11-2010 18:21
Afgelopen week voor de zekerheid de bobines vervangen, ik had nog geen problemen maar na 120.000 km zaten er wel witte plekken op de onderkant. De voorste het minst maar hoe verder naar achter hoe erger de plekken werden. Ik heb het idee dat dit met de hogere temperatuur bij de achterste bobine te maken heeft, vandaar dat ik een kleine aanpassing gemaakt heb die maar uit 2 stalen stripjes bestaat , zie foto’s. Eerste foto rex zonder bobines, foto 2 bobine bevestigingsplaat met de twee losse strips, foto 3 plaat met strips op hun plek, foto 4 bobines op hun plek met strips er onder en de spleet die nu onder de bobines ontstaan is om lucht onder de bobines door te laten stomen, dit tegen het opwarmen. Foto 5 de bobines met plaat en strips weer op hun plek.  Aanpassing kost niets en baat het niet schaad het in dit geval ook niet.

Gr. Ronald
- By tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] Date 30-11-2010 21:46
Goed bedacht hoor maar, als dit een oplossing is waarom zouden die japanners daar dan niet opgekomen zijn???
Nu ik dit zie denk ik, had je niet makkelijker een aantal grote gaten in die plaat kunnen boren???
Ik hoop dat het werkt maar het is o zo moeilijk vast te stellen.

Groet Tjeu
- By knaken (Powerposter) [nl] Date 30-11-2010 21:57
Klopt wat je zegt het is niet te controleren. Wat betreft gaten boren, daar heb ik ook aan gedacht maar de hitte komt van onder van de motor en dat blijft nu tenminste onder de plaat. En wat die japanners betreft, er zijn nog wel wat meer zaken waar ze anders over gedacht hebben bij onze Rexen. Hoewel ik over het algemeen niet iemand ben die die zomaar dingen gaat veranderen hoor want die japanners hebben door deze auto meer slapenloze nachten gehad dan ik.

Gr. Ronald
- By Matex (ForumPro) Date 30-11-2010 22:04
Ik vind het heel goed bedacht.
Gaten geven stralingswarmte door naar de bobines.
Nu heb je eerst een bariere (grondplaat)dan weer een lucht buffer,voor dat de bobine bodem opwarmt.
Deze zullen veel minder hitte op pikken,wat weer beter is voor de levensduur.

Slim.
- By tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] Date 30-11-2010 22:18
Tuurlijk als je gaten boort komt de eventueel schadelijke warmte nog makkelijker bij die bobine.
Daar heb jij dus gelijk in!

Groet Tjeu
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 30-11-2010 22:53 Edited 30-11-2010 23:09
knaken:

> Klopt wat je zegt het is niet te controleren. Wat
> betreft gaten boren, daar heb ik ook aan gedacht
> maar de hitte komt van onder van de motor en dat
> blijft nu tenminste onder de plaat. En wat die
> japanners betreft, er zijn nog wel wat meer zaken
> waar ze anders over gedacht hebben bij onze Rexen.
> Hoewel ik over het algemeen niet iemand ben die die
> zomaar dingen gaat veranderen hoor want die
> japanners hebben door deze auto meer slapenloze
> nachten gehad dan ik.
>
> Gr. Ronald


Hoi Ronald,

Zeer informatief voor medeforummers, goede, mooie foto's, proficiat!!!       
(ik maak zelf helaas zelden foto's)
Mooie, mijns inziens goede oplossing.......geboorde gaten laat n.l. te veel hittestraling van de motor door denk ik..........
Ik heb zelf een dubbele laag hittebestendig keramisch vezelmateriaal/band (dikte 2x2mm; lxb = 200x100 mm) onder de spoelen aangebracht, welke de spoelen ruimschoots afschermen (ook zijkanten); hitte-bestendig tot 1260 gr. C; enorme isolatiewaarde; inkl. 3mm verhoging van vastzetpunten spoelen, omdat ze anders bij aandraaien verwringen...........dergelijke tape wordt ook (in smalle uitvoering) vanwege thermische isolatie om raceuitlaten gewikkeld.........
http://cgi.benl.ebay.be/Keramikband-Thermoband-Hitzschutzband-200mm-1260-C-Neu-/120458800052
NB. Heb hetzelfde materiaal ook in de accu-bak aangebracht {waarin GSM-accu (Exide Maxxima 900DC-deep cycle) zit welke in principe warmtegevoeliger is} om accu iets meer af te schermen van stralingshitte motor..........overigens heeft de accubak zelf van fabriekswege een versluchtinlaat zijdelings t.p.v. de grille en moet er een luchtcirculatie-ruimte in accubak vrij gehouden worden ter koeling accu.

mvg, Ruud
- By Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 01-12-2010 01:29
Ik begrijp hieruit dat de schade aan de bobines vermoedelijk door opwarming van buitenaf versneld optreedt? Ik veronderstelde eigenlijk altijd dat die dingen zelf heel heet werden. In welk geval te enthousiaste isolatie natuurlijk contraproductief zou kunnen worden. Alleen richting de externe warmtebron isoleren en een eventuele airflow niet verstoren zou dan van belang zijn. Als de bobines koelen via die plaat zou je pasta aan kunnen brengen, ook op de tussenplaat, om de warmteoverdracht te verbeteren. Maar misschien is dat in dit geval juist niet de bedoeling. Jammer dat ik niet kan zien hoe die bobines er opzitten. Maar ik meen me te herinneren dat daar al eerder foto's van waren.
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 01-12-2010 09:23
@ Leo
.........Jammer dat ik niet kan zien hoe die bobines er opzitten..........




mvg, Ruud
- By Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 01-12-2010 14:55
Thx Ruud. Het lijkt toch wel alsof ze normaal strak op die plaat zitten, hetgeen ik ook zou verwachten, want zo koel je normaal gesproken elektronische componenten. Begrijp ik goed dat ze door dat stripje boven de plaat komen te zweven, bij de modificatie? Dan zou je namelijk wel eens de zaak slechter in plaats van beter kunnen maken.
- By frozenlips (ForumGeweldenaar) [nl] Date 01-12-2010 16:33
Normaliter zou je dan op die plaat iets van koel vinnen verwachten aan de onderkant? die zitten er niet onder, dus dan is de additionele koelwaarde van het plaatje waarop ze gemonteerd zitten ook te verwaarlozen lijkt mij?
Echter zijn het wel altijd dezelfde plekken die zo wit aan slaan, wat dan ook wel weer aan duit dat het de schade door de bobine zelf wordt veroorzaakt?
Wellicht een leuk idee om er een soort van koelvin onderdoor te sluizen (net zoals ze bij computers doen met van die heatpipes)?
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 01-12-2010 17:18 Edited 01-12-2010 18:23
Leo:

> Thx Ruud. Het lijkt toch wel alsof ze normaal strak
> op die plaat zitten, hetgeen ik ook zou verwachten,
> want zo koel je normaal gesproken elektronische
> componenten. Begrijp ik goed dat ze door dat
> stripje boven de plaat komen te zweven, bij de
> modificatie? Dan zou je namelijk wel eens de zaak
> slechter in plaats van beter kunnen maken.


Hallo Leo,

Bedankt voor je gezichtspunt en waarschuwing in deze; wordt zeer gewaardeerd.
Ik blijf het zelf ook een lastig punt vinden......."oorzaak en gevolg"..........als het aan de onderkant van de plaat aan de motorzijde koeler is dan op de bobine dan zou er een koelende werking uitgaan van de plaat; indien het aan de onderkant van de plaat daarentegen heter is door warmte uitstraling van de motor dan krijg je additionele warmtetoevoer/belasting bij de bobine.
Ik weet en heb ook onlangs nog gelezen dat een gezonde werkende bobine niet heet mag zijn; wel warm d.w.z. tot zo'n 50 gr. C; ik heb ook geconstateerd dat (zoals veel wordt beweerd) de hitteuitstraling van de wankelmotor aanzienlijk is; sterker nog dan bij een zuigermotor; daardoor ontstond bij mij de gedachte dat ik de bobine qua hitte moet beschermen tegen de motor en zodoende een wat langere levensduur kan bereiken c.q. defecten kan vermijden.
(Misschien heeft Mazda deze centrale plaat toegepast om een simpel en goed bevestigingspunt voor de 4 naast elkaar liggende bobines te hebben zonder zich voldoende te hebben gerealiseerd dat er een extra hittebron zou kunnen ontstaan ? ...........blijft gissen denk ik)
Ik heb geen meettests gedaan om mijn veronderstelling te verifieeren; misschien ga ik dat in het voorjaar nog wel eens doen.
Terzijde..........bobines kunnen wel uitzonderlijk heet worden door slecht werkende bougies en slecht geleidende -kabels/gecorrodeerde kabelaansluitingen; dat is algemeen bekend en wordt her en der ook beschreven.
V.w.b. de kwestie "oorzaak en gevolg" neig ik vooralsnog te geloven dat het beter is om de bobine door isolatie beter af te schermen van de motor dan hem via de plaat richting motor proberen te koelen.
http://www.europaparts.com/ignition-coil-pack-heat-shield-8l9121659.html
Dit komt met name ook door onderstaand bericht op het AutoWeek-forum:

VAG is idd bekend op bobine falen, maar ook bij PSA gaat het niet zelden mis. Eigenlijk gaan bobines nu veel vaker stuk dan vroeger. Niet zelden omdat er gewoon meer zijn (en dus de kans ook toeneemt dat "een" bobine kapot gaat) maar ook vanwege het onderstaande.
Wat verhitting betreft:
De noodzaak voor koeling van de bobine bij contactpungestuurde onstekingen was heel duidelijk aanwezig. Een contactpuntje is niks anders dan een schakelaar die een aantal graden per nokkkenasomwenteling open staan en een aantal graden dicht. Het optimum is zodanig dat de bobine ook bij hoge toerentallen nog voldoende tijd krijgt om "op te laden". Echter, voor lagere toerentallen betekent het dat er eigenlijk onnodig lang een relatief hoge stroom loopt die de bobine opwarmt. Bij toerental nul kan het ook gebeuren als de motor net stils kom te taan op het moment dat het contactpuntje dicht stond. De bobine kan daardoor zelfs kapot gaan omdat ie te heet wordt. Kortom: de bobine genereerde zelf veel meer hitte.
De moderne elektronische ontstekingen hebben een dynamische contacthoekregeling, waardoor er niet meer constante stroom door de bobine gaat dan nodig. Tevens zal het niet meer gebeuren dat de bobine overlijdt als je het contact aan laat staan omdat er een constante hoge stroom door de bobine loopt als het contactpuntje net toevallig open stond. Als de motor stil staat wordt er geen geen stroom door de bobine gejaagd.
Kortom, bij moderne elektronische ontsteking is het niet zozeer de de bobine zelf die zich opwarmt.
Echter. wel is het zo dat de bobines vrijwel altijd tegen de motor worden gemonteerd. Dit wordt gedaan om de bougiekabels zo kort mogelijk te houden, danwel geheel afwezig te laten (bobine direct boven de bougie). Daardoor wordt de bobine wel ontzettend vaak opgewarmd en afgekoeld. Vroeger zat de bobine idd meestal koel tegen het schutbord aan en kreeg alleen de hitte voor zijn kiezen die hij zelf produceerde. Die moderne bobines zitten vrijwel altijd op de hete cylinderkop of direct boven de hete bougies. Daardoor treden er grote temperatuurvariaties op.
Dus ondanks dat de bobine minder hitte van zichzelf produceert wordt hij toch thermisch zwaarder belast. En voor materialen is er niks uiteindelijk zo fnuikend als continu opwarmen en afkoelen. Met name als het op leeftijd raakt en die rubbers en harsen minder flexibel worden. Dat merk je dus op leeftijd. Uiteindelijk is het natuurlijk best mogelijk om een betere bobine te maken. Maar ja, die zal ook meer kosten en bij een massaproduct als een auto wordt elke cent op de BOM 20x omgedraaid.


http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4301944

mvg, Ruud
- By Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 01-12-2010 22:26 Edited 01-12-2010 22:35
frozenlips:

> Normaliter zou je dan op die plaat iets van koel
> vinnen verwachten aan de onderkant? die zitten er
> niet onder, dus dan is de additionele koelwaarde
> van het plaatje waarop ze gemonteerd zitten ook te
> verwaarlozen lijkt mij?


Nee, zeker niet. Het is een flinke verveelvuldiging van het koeloppervlak.

> Echter zijn het wel altijd dezelfde plekken die zo
> wit aan slaan, wat dan ook wel weer aan duit dat
> het de schade door de bobine zelf wordt veroorzaakt?


Dat duidt inderdaad op verhitting van binnenuit. Echter: oorzaak en gevolg zijn onduidelijk. Een aan externe hittedood stervende bobine krijgt inwendig sluiting en wordt dan extra heet, zou een scenario kunnen zijn.

> Wellicht een leuk idee om er een soort van koelvin
> onderdoor te sluizen (net zoals ze bij computers
> doen met van die heatpipes)?


Zolang niet geheel duidelijk is wat er aan de hand is, is dat ook geen goed idee. Voor hetzelfde geld neemt de plaat dan nog meer warmte op van de motor (conform het plausibele verhaal dat Rudolph van een ander forum aanhaalde). Gezien de bouw- en montagewijze van de bobines (met een plat vlak op een metalen plaat gemonteerd), zou ik zelf echter zeggen dat de plaat een koelende werking heeft, naast een mechanische. De stralingswarmte van het motorblok verminderen zonder de koelplaat aan te raken, dus zonder de koelplaat zelf te isoleren, zodat die nog gewoon zijn warmte kwijt kan, lijkt me vooralsnog de enige gegarandeerd veilige methode.
- By Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 02-12-2010 21:34
Misschien ten overvloede in dit topic:
Electronische componenten hoeven niet PERSÉ koel te zijn om goed te werken.
Ik vertrouw op de engineers van Mazda die echt wel weten waar ze een bobine moeten plaatsen.
Dat wij dat niet weten wil nog niet zeggen dat wat wij (uit)vinden beter is.
Bovendien kun je geen nulmeting doen want dan ben je 100.000 km verder.
Tenzij je twee RX8-en hebt: de een met bijvoorbeeld koelvinnen, de ander zonder.
Tot nu toe blijft het gewoon giswerk.
Bewijs me dat het werkt en ik ga het ook doen.
Tot die tijd vertouw ik op Mazda's engineers....

Grtz Dennis

PS No offence! ;-)
- By knaken (Powerposter) [nl] Date 02-12-2010 22:33
Beste Dennis,

Je schrijft dat je tot die tijd op Mazda's engineers blijft vertrouwen. Wel dan moet je misschien toch de aanpassing doorvoeren, zie de link hieronder naar de USA RX-8 site daar staan alle wijzigingen aan de serie I en II RX-8 en daar staat tussen, NEW IGNITION COIL BACKING /MOUNTING PLATE (NOW VENTILATED). Ik probeer nog wel uit te zoeken hoe Mazda de bobines laat ventileren. Je ziet dat zelfs Mazda niet alles weet. Wat betreft de nulmeting zal de uitkomst er bij mij over max 120.000 km pas zijn, maar dan alleen als ze daarvoor kapot zijn gegaan want mijn oude doen het ook nog. Dus ja beetje lastig maar het is toch ook hobby, net zo als hier op de site er over lezen en schrijven.

Gr. Ronald
Attachment: showthread1.php_t161665 (158k)
- By Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 02-12-2010 23:23
knaken:

> Beste Dennis,
>Dus ja beetje lastig maar het is toch ook
> hobby, net zo als hier op de site er over lezen en
> schrijven.
>
> Gr. Ronald


Precies!;-)

Grtz Dennis.
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 03-12-2010 11:38 Edited 03-12-2010 11:52
knaken:

> serie I en II RX-8 en daar staat tussen, NEW IGNITION COIL BACKING /MOUNTING PLATE (NOW VENTILATED).


................"Remember that these plates get VERY Hot from engine which dissipates into the Coils themselves, now with an air space or gap under the coil where the arc normally occurs must help."..............
............."MANY, Particularly Pettit modders have cut Holes in their plates "thinking" they are cooling their Coils, when all they are doing is exposing them to more Rising Engine HEAT...don't do it."..............





http://www.rx8club.com/showthread.php?t=188535

mvg, Ruud
- By knaken (Powerposter) [nl] Date 03-12-2010 19:14
Hai Ruud,

Bedankt dat scheelt mij weer zoeken, ik zat er dus niet echt naast nu maar hopen dat die japanners gelijk hebben. Wat betreft die gaten zoals ik al dacht niet echt een goed plan. Ik vind het wel een zielig spleetje ik vraag me af of dit veel helpt.

Gr. Ronald
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 03-12-2010 20:12 Edited 03-12-2010 20:23
knaken:

> Hai Ruud,
>
> Bedankt dat scheelt mij weer zoeken, ik zat er dus
> niet echt naast nu maar hopen dat die japanners
> gelijk hebben. Wat betreft die gaten zoals ik al
> dacht niet echt een goed plan. Ik vind het wel een
> zielig spleetje ik vraag me af of dit veel helpt.
>
> Gr. Ronald


Hoi Ronald,

Spleetje lijkt mij ook erg mager............zal niet veel uit maken denk ik.........trouwens als alle bobines zijn gemonteerd is lengte van spleet onvoldoende om luchtcirculatie van voor naar achter o.i.d. te krijgen........alleen tussen de bobines zelf is er ietsje ruimte naar de spleet, maar geen stroming/ventilatie...........er is wellicht dus alleen maar een holle ruimte die ook wordt opgewarmd............Mazda blijft soms knoeien..........
Overigens......... bij nogal wat automerken komen defecte bobines kennelijk meer voor dan vroeger.........je leest al regelmatig dat het als een "slijtagedeel" wordt gezien dat regelmatig dient te worden vervangen........helaas leiden bij een wankelmotor slecht werkende bobines niet alleen tot vermogensverlies etc. maar dikwijls ook tot schade aan katalysator en sterke vervuiling van de verbrandingsruimten c.q. kans op schade aan de motor.........

mvg, Ruud
- By Rhisto (Powerposter) [nl] Date 04-12-2010 12:10
Het spleetje in foto 3 van de eerste post is vele malen groter.
Bij die inbouw kan het metalen vlak de hittestraling afvoeren naar
andere punten (een effectiever hitteschild vormen).
- By Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 05-12-2010 11:37 Edited 05-12-2010 15:52
Of het nu een spleetje is of een vlak, je houdt altijd geleidingswarmte.
De stralingswarmte wordt maar deels afgevoerd door het (iets) grotere oppervlak van het nieuwe ontwerp.
Maar onder ons, zou Mazda (of eigenlijk elke autofabrikant) nu echt temperatuurgevoelige onderdelen op plaatsen monteren die daar helemaal niet geschikt voor zijn?
Waar hebben we het over? 70 tot hooguit 90ºC...
Daar zijn die dingen op ontworpen, bovendien zijn ze geïsoleerd door het slecht geleidende materiaal waar ze van gemaakt zijn (wat al aangeeft dat ze binnenin niet al te warm worden).
De "isolatie" houdt ook nog eens een heleboel warmteoverdracht van buiten tegen.
Wanneer deze onderdelen niet warm mogen worden zou Mazda ze toch beter bij het inlaatgedeelte hebben geplaatst, of beter nog, niet op de motor?
Een stukje meer lead zou dan ook nog wel overkomelijk zijn, niet?

Heb er nog niet naar gekeken en kan er dus wel helemaal naast zitten maar wilde toch ook even mijn visie geven.
In deze topic met 120.000km is dat lang niet gek voor een bobine die 1½ keer méér werk moet verrichten dan een "normale" bobine.
Dat zijn omgerekend 180.000km's als het een 4-cilinder benzinemotor zou zijn geweest.
Niet ècht slecht toch?

Grtz Dennis.
- By Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 05-12-2010 15:50
Ik moet mezelf nu toch echt verbeteren.
Een bobine van een Rotatiemotor moet 6x zoveel werk doen dan die van een conventionele zuigermotor (tegenwoordig ook 1 bobine per bougie).
De laatstgenoemde doet per twee omwentelingen 1 vonk.
Die van ons doet dat 6x in twee omwentelingen.
Ergo, wanneer een bobine van een RX-8 stuk gaat bij 50.000km heeft die er dus al ruim 300.000km opzitten als deze in een VAG-auto zou hebben gezeten.
Wanneer de bobine na 120.000km de geest zou geven komt dat niet doordat 'ie te warm wordt maar gewoon door slijtage.
Ten overvloede: bij een gewone motor zou dit neerkomen op 720.000km.
Mazda: topengineers, ik blijf erbij.

Grtz Dennis.
- By Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 05-12-2010 21:07
Foutje, 2 keer zoveel ;)

Zuigermotor 1 vonk per 2 krukasomwentelingen per bougie.
Wankelmotor 1 vonk per krukasomwenteling. Een volledige 360 van een rotor zijn 3 krukasomwentelingen, maar dus ook 3 vonken per bougie.

Maar wat er ook nog bijkomt is dat de Renesis meestal meer toeren maakt natuurlijk  :P
- By knaken (Powerposter) [nl] Date 06-12-2010 13:09
Beste Dennis,

Het warmte probleem bij bobines heeft niet zo zeer te maken met de materialen die gebruikt zijn, die kunnen namelijk best tegen die temperaturen. Ook het aantal vonken is geen probleem, een koperdraad slijt niet van stoom die daar door heen gaat.

Wat wel een probleem is is dat er twee verschillende materialen (kunststof en koperdraad) samen gebruikt worden (ingegoten). Daar deze materialen verschillende uitzettingscoëfficiënten hebben zal op den duur de koperdaad breken, en als dit buiten de garantie gebeurt zal het Mazda een worst zijn en zeggen ze gewoon dat het een slijtdeel is.
Wat betreft de montage op een andere plaats dat is voor de autobranche niet interessant daar de kabels veel dikker moeten worden om dezelfde krachtige vonk te geven. Veel automerken (VW) hebben de bobine reeds verwerkt in de bougiekap en wordt er helemaal geen kabel meer gebruikt.

Dit is mijn idee over dit verhaal, het probleem zal zich waarschijnlijk ook meer voordoen in warmere streken.

Trouwens een bobine is volgens mij een antiek ding het zal me niet verbazen als ze ook al op een T-ford zaten, ook produceren de spoelen zelf die er in zitten een behoorlijke hoeveelheid warmte. Ik heb zelf geen betere manier om een vonk te produceren, dus misschien een leuke uitgaging voor de Mazda jongens.

Gr. Ronald
- By Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 06-12-2010 14:45
Wel vreemd eigenlijk dat de aftermarket geen aangepaste bobines heeft die direct op de bougies kunnen. Zoiets zou je toch wel verwachten met alle bobineproblemen.
- By Rhisto (Powerposter) [nl] Date 06-12-2010 16:55
Dennis:

> Of het nu een spleetje is of een vlak, je houdt
> altijd geleidingswarmte.


Lucht is een prima isolator, denk aan de stilstaande lucht in een spouwmuur bv.
Het geleidend vermogen van metaal ligt vele malen hoger.

Daarom kan een spleet tussen de plaat en de bobines werken.

Gaten in de plaat levert naast directe instraling van de warmte,
een convective warmtestroom op, waardoor de isolatie van de
luchtlaag tussen plaat en bobine teniet gedaan wordt.
- By Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 06-12-2010 18:49
Faxie:

> Foutje, 2 keer zoveel ;)
>
> Zuigermotor 1 vonk per 2 krukasomwentelingen per bougie.
> Wankelmotor 1 vonk per krukasomwenteling. Een
> volledige 360 van een rotor zijn 3
> krukasomwentelingen, maar dus ook 3 vonken per
> bougie.
>
> Maar wat er ook nog bijkomt is dat de Renesis
> meestal meer toeren maakt natuurlijk  :P


Thx voor de verbetering! ;-)
Goed, dat doet dus nog niks af aan mijn verhaal.
Idd, je maakt ook meer toeren dus heeft een bobine het veel zwaarder in een RX-8 dan in een gewone motor en dat was mijn punt.

Wat Ronald zegt over het uitzetten door warmte/koude is iets waar ik eigenlijk ook naartoe wou.

Rhisto:

> Dennis:
>
> Lucht is een prima isolator, denk aan de
> stilstaande lucht in een spouwmuur bv.
> Het geleidend vermogen van metaal ligt vele malen hoger.
>
> Daarom kan een spleet tussen de plaat en de bobines
> werken.
>
> Gaten in de plaat levert naast directe instraling
> van de warmte,
> een convective warmtestroom op, waardoor de
> isolatie van de
> luchtlaag tussen plaat en bobine teniet gedaan wordt.


Je zegt het zelf al en dat is dus wat ik probeer duidelijk te maken: het plaatje zit vast op de motor en zal warmte (blijven) geleiden, met of zonder luchtspleet.
Helaas is het geen stilstaande lucht, bovendien hou je altijd stralingswarmte.
Setje bobines dus achter de hand houden? ;-)

Grtz Dennis.

PS Ik moet zeggen dat de discussies hier (ik volg veel zonder te posten) constructief zijn, hulde!
- By Melkie (Rotary SuperSpammer) Date 07-12-2010 06:59
Dennis:

> PS Ik moet zeggen dat de discussies hier (ik volg
> veel zonder te posten) constructief zijn, hulde!


Same here...

Heb overigens inmiddels een (reserve-)setje bougies, kabels en bobines van Zapparts thuis liggen.
- By goldeneagle0672 (Powerposter) [be] Date 10-12-2010 18:30
Weet er iemand waar die nieuwe bevestigingsplaat voor bobines verkocht wordt op het internet?

Bij mijn dealer zijn ze niet echt behulpzaam meer sinds ik een aangetekende brief gestuurd heb naar Mazda Belux over de bobines.
Het is trouwens schandalig dat als je nieuwe bobines laat plaatsen die heel duur zijn dat ze niet zeggen dat je een nieuwe bevestigingsplaat kan plaatsen waarmee het probleem van het doorbranden opgelost is!!! Ze verkopen er binnen een aantal jaar liever terug, het is tenslotte maar 800€ zonder plaatsing. De rx-8 met al zijn problemen is een echte melkkoe geworden voor Mazda. Een topmerk met een sportwagen waaraan je na 4 jaar duizenden euro's mag uitgeven om hem een beetje in orde en "betrouwbaar" te krijgen.
- By Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 10-12-2010 18:36
Ik heb anders zeer lage onderhoudskosten.....

Probleem is voornamelijk dealerprijzen voor onderdelen. Die zijn af en toe echt helemaal gek geworden.
- By Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 10-12-2010 18:38
Het is idd allemaal onbeschoft duur #@@#%

Maar die plaat is niet DE oplossing, het is alleen een mogelijke oplossing ;)

Groetjes M&M
- By knaken (Powerposter) [nl] Date 10-12-2010 19:21
Hai,

Mijn bobines komen van RotaryFX.com. Kosten $37,99 p/st. Totaal was ik ca. euro 200,00 kwijt incl. transport. Je kan bij RotaryFX bijna alle onderhouds materialen krijgen, heb hier al aardig wat gekocht nooit problemen gehad, en tenminste voor een eerlijke prijs. Wat Martine schrijft is helemaal waar het is niet het bekende ei maar het zal de levensduur waarschijnlijk verlengen. Mijn bobines zaten er 120.000 km in dus maak je niet te druk. Die nieuwe plaat hoort officieel ook niet in ons type I RX-8 maar in de opvolger type II, dus Mazda zal je dit misschien niet willen verkopen omdat het er niet in hoort en er geen type II officieel in nederland verkocht wordt. Hij ziet er aardig hetzelfde uit maar of hij ook echt past weet ik niet, ik denk van wel maar toch.

Gr. Ronald
Up Topic Techniek en prestaties / Techniek / Aanpassing bobines

Powered by mwForum 2.29.4 © 1999-2014 Markus Wichitill