Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 Foto's en films / Facelift Mazda Rx-8
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 15-07-2008 18:41 Edited 15-07-2008 18:47
Bij mijn bezoek aan het "Festival of Speed" te Goodwood stond er bij Mazda ook de nieuwe facelift.
En nog in het wit ook ! Gewoon prachtig ! Ook de nieuwe Recaro stoelen zitten fantastisch ! Stukken beter dan de "standaard" die wij kennen.
De auto die daar stond is UK-spec en zal verkrijgbaar zijn in Engeland eind dit jaar.

Leuk detail : ze gaven daar demo's van het "trilvrij" draaien van de wankelmotor : een bekertje gevult met water stond op de motor die ze lieten draaien tot 9000rpm !
(zeer goed voor een nieuwe motor, en dan nog onbelast ook... :-(  )

Hier de foto's :
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-07-2008 23:44
Mooie repo! Dank je Ben.
Ja, en de stoelen, hoewel ze bij rustig gebruik best wel lekker zitten, zijn de huidige stoelen niet echt geschikt voor het betere zijdelingse versnel en vertraagwerk, dan glij je er zowat uit he. Ik denk dat die Recaro's dan de betere keus zijn, hoewel ik de tweekleurige huidige stoelen er wel mooier uit vind zien.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 16-07-2008 07:14 Edited 16-07-2008 07:43
Hebbuh!!!

Jammer dat ze het stuur aan de verkeerde kant hebben gemonteerd. ;-)
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 16-07-2008 08:09 Edited 16-07-2008 08:12
Stoelen van onze Rex vind ik specialer met die driehoek erin. Echter heb ik nogal s last van mijn rug. Nu ligt dat bij mij niet alleen aan de autostoel (anders had ik een andere wagen gekocht), maar de nieuwe stoelen zien eruit of ze beter voor je rug zijn.
Nu vindt ik witte wagens vaak wel mooi, A5coupe, Porsche en ja ook bv een 207 en de parelmoerwitte 500. Maar deze Rex ziet er wat kitscherig uit in het wit.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-07-2008 20:16
Ik blijf onze rex veel mooier vinden!
Hij heeft gewoon meer uitstraling vind ik.
Wel zou ik graag eens in die stoel willen zitten, kijken of ze beter zitten (onze stoelen vind ik wel mooier)

Groetjes M&M
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 17-07-2008 14:09
Ghehe mijn collega vind mijn rx8 veel mooier :D Objectieve opinies tellen zwaarder! (H)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 17-07-2008 21:26
Vormgeving begint te wennen. Al vind ik onze "oude" nog steeds mooier.

Kleur is prachtig!
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-07-2008 04:47
Tja sommige dingen vind ik wel mooier (mistlampen) maar veel andere dingen dus weer niet (velgen, luchtroosters, stoelen, achterbumper, achterlichten, tellers)

Doe mij de ouwe toch nog maar hoor :)
- Van Mister Lee (Deelnemer) op 23-07-2008 13:41
Deze nieuwe RX-8 vind ik echt veel mooier dan de vorige versie. Scherpere lijnen, lekker grote luchthappers. Als ik nu zou bestellen zou ik ook voor wit kiezen!
- Van Renesis (ForumPro) op 30-07-2008 12:10
Als ik eerlijk ben mis ik de algehele designlogica van het origineel een beetje bij deze nieuwe rx8. De balans is weg uit het geheel. Letterlijk alsof er een andere neus en kont opgeplakt zijn.
Nope, de onze is duidelijk mooier. :)
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 30-07-2008 16:40
Een iets te breed bekkie heeft dat ding gekregen. Alsof je een supermodel een buitenboord beugel hebt opgedaan...
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 10-08-2008 13:40 Edited 10-08-2008 13:45
ik ga toch maar eens zoeken naar die nieuwe velgen is het zelfde design als de Furai (temiste de genen die ze op het circuit gebruiken ;)) eens kijken of mijn dealer die velgen kan score :D dan gaan om de standart velgen de winterbande en dan heb ik wat leuks voor volgend jaar zomer ;)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 10-08-2008 15:07
Ik heb ze al. ;-)
- Van silverspecial (SuperForumposter) [nl] op 10-08-2008 17:04 Edited 10-08-2008 17:09
Ja maar JIJ hebt ook een nieuwe RX-8!!! En een hele speCAECILe...haha!
En nog een WITTE ook...super!
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 10-08-2008 18:28
Haha Caecil gefeliciteerd met je aankoop.... sprakeloos!
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 10-08-2008 18:49
Wauw, Caecil is mijn heldin :$
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 10-08-2008 20:32
Correctie, ik had niet goed naar deze velgen gekeken, ik heb andere. En ja, wel nieuwe 8, speciaal voor 8-8-8. Zal even nieuw topic aanmaken, anders vervuilt deze, want mijne is geen gefacelifte 8, maar nog gewoon het oude model (heb mijn eigen kop ook niet laten liften).
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 08-06-2009 20:09
Op het duits forum heeft iemand enkele gevens van het oude en het nieuwe model naast elkaar gezet:

Kurz Zusammengefasst: Der "Kleine" bekommt ein paar PS mehr (bzw. den drehzahlbegrenzten Motor des "Großen"), wieder das bekannte Fünfgang-Getriebe dafür mit geänderter Achsübersetzung (4.777 statt 4.444), der Verbrauch und die CO2-Emissionen steigen (14.9, 8.1, 10.6, 267 g/km alt und 15.1, 8.2, 10.7, 275 g/km neu). Beim "Großen" gibt's einen neuen 1. Gang (3.815 statt 3.760), die geänderte Achsübersetzung und einen nochmals gesteigerten Verbrauch (15.6, 8.7, 11.2 284 g/km alt, 15.7, 9.1, 11.5, 299 g/km neu).

(Verbrauch jeweils Stadt, ausserstädtisch, kombiniert, CO2)

Het opgegeven verbruik is iets hoger.
Of dat nu komt door de andere eindoverbrenging of door de andere motor is niet duidelijk.

Outjer
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 09-06-2009 06:57
Die nieuwe eindoverbrenging zou voor ons ook interessant zijn... Maar ja, die is zeker onderdeel van de versnellingsbak?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 09-06-2009 09:44
De eindoverbrenging zit in het differentieel en dat is los van de bak.

Kost: 630 euro.
Excl. inbouw.

Zie halfweg deze thread:
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=967;pg=1

Outjer
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 09-06-2009 10:24
Bedankt voor de tip. Maar jij hebt 't dus nog niet laten doen in je race-Rex?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 09-06-2009 17:44
Neen,

In de manuel staat dat een en ander niet "even" te monteren is.
Er staat dat er allerlei afstellingen gedaan moeten worden.
Met meetklokjes en witlood , etc.
Ging me toch wat ver.

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 21-07-2009 19:52
Intussen is het precies een jaar geleden dat Ben dit topic startte.
En er is nieuws!!
Op het duits forum zijn steeds meer berichten dat de Facelift daar officieel verkocht gaat worden vanaf eind dit jaar.
Er staat er zelfs al een op Mobile.de voor 39.000 euro.

http://www.rx8-fan.de/wbb3/index.php?page=Thread&threadID=20461&pageNo=1

Outjer
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-07-2009 11:24
Vanaf eind dit jaar dus. Fijn, facelift van 1,5 jaar oud.
Bij de meeste vrouwen moeten de wallen dan alweer wat aangetrokken worden......
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-07-2009 17:28 Edited 22-07-2009 17:39
---  "Überarbeiteter RX-8 tritt zur IAA 2009 an"  ---

http://www.auto-motor-und-sport.de/news/mazda-rx-8-ueberarbeiteter-wankel-sportler-tritt-zur-iaa-2009-an-1358869.html

.....zou de mijne best willen omruilen.......ofschoon........aan de ander kante vind ik het "ingetogen" huidige model ook wel heel puur en karaktervol.................

Groetjes, Ruud
- Van GUY (Powerposter) [be] op 24-07-2009 16:08
heb je het nu over uw rex of over uw vrouw?
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-07-2009 19:26
GUY:

> heb je het nu over uw rex of over uw vrouw?


Hoi Guy,

In mijn geval...de REX.......
Grappige / leuke en stoute opmerking trouwens...........pas maar op voor Caecil.......

Met vriendelijke groet,
Ruud
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 26-07-2009 18:16
Hieronder de aktuelle Pressemitteilung von Mazda zum RX-8 FL.

Sechs Jahre nach seinem Debüt erhält der Mazda RX-8 jetzt eine umfassende Modellüberarbeitung. Die Änderungen betreffen das Außen- und Innenraumdesign, Modifikationen am Antrieb und Fahrwerk sowie neue Ausstattungsmerkmale. Seine Deutschlandpremiere feiert der neue Mazda RX-8 im September 2009 auf der IAA in Frankfurt. Ab sofort kann die weiter verbesserte Markenikone in der ausschließlich erhältlichen Ausstattungslinie Sports-Line mit dem 231 PS-starken Kreiskolbenmotor zum Preis von 38.180 Euro bei allen Mazda Händlern bestellt werden.

Der große Freundeskreis des einzigartigen Sportwagens darf sich vor allem über die weitreichenden Verbesserungen am Antriebsstrang mit dem einzigartigen RENESIS-Kreiskolbenmotor freuen, die sonst nur bei einem Generationswechsel zu finden wären. Das wassergekühlte Triebwerk mit einer maximalen Leistung von 170 KW/231 PS bei 8.200 U/min erhielt zur bedarfsgerechteren Ölversorgung anstelle mechanischer Ölpumpen ein System mit elektromagnetisch angetriebenen Pumpen sowie eine optimierte Ölwanne. Das rotierende Triebwerk dreht dank verbesserter Schmierung noch befreiter hoch – bis maximal 9.000 Umdrehungen pro Minute. Nebenbei wanderte der Peilstab von der Motorenseite nach oben zur Motorblockabdeckung, was den Zugriff erleichtert und eine Überprüfung des Ölstands vereinfacht.

Zum ersten Mal setzt Mazda einen zusätzlichen Klopfsensor zur Verbrennungskontrolle ein. Dadurch wird die Klopfneigung effektiver unterdrückt und durch eine optimale Anpassung des Zündkennfeldes die Effizienz verbessert. Die turbinenartig freigesetzte Motorkraft gelangt über ein neues Sechsganggetriebe an die um jetzt 30 Prozent verwindungssteifere Kardanwelle. Ursprünglich für die dritte Generation des Mazda MX-5 entwickelt, wurde das Getriebe zur Kombination mit dem RENESIS-Kreiskolbenmotor überarbeitet und insgesamt in allen sechs Gängen deutlich kürzer übersetzt als bisher. In der Praxis machen sich die Modifikationen durch verbesserte Beschleunigungs- und Durchzugswerte sowie geschmeidigere Schaltvorgänge über alle sechs Vorwärtsgänge bemerkbar. Die Beschleunigung aus dem Stand auf 100 km/h absolviert das viersitzige Coupé in 6,4 Sekunden, während die Höchstgeschwindigkeit bei 234 km/h liegt.

Die Modifikationen am Antriebsstrang hat Mazda durch Verbesserungen am Fahrwerk ergänzt. Als perfekte Basis der Evolution des RX-8 mit Front-Mittelmotor und Heckantrieb dienen zusätzliche Karosserieversteifungen, veränderte Lenker- und Fahrwerkseinstellungen sowie eine optimierte Fahrwerksgeometrie. Serienmäßig kommen Bilstein®-Stoßdämpfer zum Einsatz, die für eine konstantere Dämpfung auch bei hoher Belastung bürgen. Für außergewöhnliche hohe Steifigkeit an der Vorderachse sorgt eine neue, trapezförmige Domstrebe. Zusammen mit weiteren Verstärkungen gelang es den Mazda Ingenieuren, die Verwindungs- und Biegesteifigkeit der RX-8-Karosserie um 5,4 Prozent beziehungsweise 8,7 Prozent zu steigern.

Ein modifizierter vorderer Hilfsrahmen, der darüber hinaus mit festigkeitsverbesserndem Urethanschaum gefüllt ist, vermittelt ein noch natürlicheres und direkteres Lenkgefühl. Ein insgesamt stabileres Handling wurde dank neu gestalteter hinterer Fahrwerksgeometrie erreicht. Neue geschmiedete und anthrazitgrau lackierte 19-Zoll-Leichmetallfelgen mit 225/40 R19-Bereifung von Bridgestone (Potenza RE050A) setzen Lenkbefehle direkter um und sorgen für ein noch agileres Handling des Sportwagens.

Die optische und die funktionelle Performance profitieren gleichermaßen von den umfangreichen Änderungen am Exterieur-Design; die Modifikationen am klassischen RX-8-Sportwagenkleid verfehlen ihre Wirkung auf den Betrachter nicht. Die Frontpartie gibt sich dank neu gestaltetem Stoßfänger, überarbeiteten Scheinwerfern und größeren Kühleröffnungen noch dynamischer. Die Ölkühleröffnungen links und rechts des ebenfalls vergrößerten, fünfeckigen Hauptlufteinlasses sind nahezu doppelt so groß wie beim Vorgängermodell und senken die Temperaturspitzen des Motoröls bei Vollgasbetrieb um durchschnittlich sechs Grad Celsius. Die seitlichen Überhänge am unteren Stoßfänger wurden aerodynamisch optimiert und halten den Luftwiderstandsbeiwert auf 0,30. Und auch die Gehäuse der leuchtstarken Xenon-Scheinwerfereinheiten erhielten eine breitere Form und verleihen dem RX-8 jetzt eine technischere Optik.

Überarbeitete vordere Kotflügel und neu geformte seitliche Blinker-Einfassungen suggerieren mit den serienmäßigen Sportseitenschweller-Verkleidungen zusätzliche Kraft. Das Heck wird von neuen Rückleuchten in LED-Technik, zwei größeren Abgasendrohren und einem neu modellierten Spoiler dominiert. Auch der nun vollständig in Wagenfarbe lackierte Heckstoßfänger gibt dem Mazda Sportwagen einen sportlicheren Auftritt. Als Außenfarben stehen serienmäßig die Metallic-Farben Tornadorot, Nereusblau, Anubisschwarz, Plutossilber und Arachneweiß zur Wahl.

Weitere wichtige Verbesserungen nahm Mazda am RX-8 Interieur vor. Zwar blieb das Grundlayout unangetastet, aber viele Detailänderungen sorgen für ein angenehmeres Ambiente und eine einfachere Bedienung.

Insgesamt hinterlässt der Innenraum dank verbesserter Verarbeitungs- und Materialqualität einen noch höherwertigeren Eindruck. Neu gestaltet haben die Designer etwa die Mittelkonsole des RX-8 mit unterschiedlichen Bedienelementen in Klavierlack-Optik. Applikationen aus demselben Material wurden in das Dreispeichen-Sport-Lederlenkrad integriert, das zudem jetzt rote Ziernähte trägt. Im Blickfeld des Fahrers dominiert weiterhin der Drehzahlmesser. Neu ist der variable rote Drehzahlbereich, der abhängig von der Motortemperatur nach einem Kaltstart das empfohlene Umdrehungsmaximum anzeigt.

Besondere Aufmerksamkeit ließen die Innenraumdesigner dem vorderen Gestühl zukommen. Neue Recaro-Sportsitze mit einem schwarzen Stoff-Leder-Bezug und roten Nähten bieten dank verbesserter Ergonomie einen stark verbesserten Seitenhalt im Schulter- und Beinbereich.

Mazda bietet den RX-8 ausschließlich in der vollausgestatteten Sports-Line-Version an. Erstmals ist der Wankel-Sportler mit einer Bluetooth®-Schnittstelle für Mobilfunktelefone ausgestattet, die die unkomplizierte Bedienung eines Handys über die Audioanlage ermöglicht, ohne den Fahrer vom Verkehr abzulenken. Außerdem sind nun serienmäßig ein Licht- und Regensensor sowie ein AUX-Eingang für diverse Audio-Abspielgeräte an Bord. Als weiteres Technikhighlight erhielt der RX-8 ein speziell auf den Innenraum abgestimmtes BOSE®-Audiosystem mit AudioPilot®-Geräuschkompensation und Centerpoint® Surround Sound. Diese Soundanlage bedient sich eines Achtkanal-Verstärkers der neuesten Generation und verfügt über fünf Lautsprecher und vier Tieftöner für Premiumsound bei jeder Geschwindigkeit.

Der modifizierte Mazda RX-8 – Auf einen Blick
- Zweischeiben-Kreiskolbenmotor RENESIS mit 2 x 654 cm3 Kammervolumen
- Max. Leistung von 170 kW/231 PS bei 8.200 U/min und max. Drehmoment von 211 Nm
- Zusätzlicher zweiter Klopfsensor verbessert die Verbrennungseffizienz
- Neue elektronisch gesteuerte Öldosierpumpe für eine effizientere Schmierung
- Neues manuelles Sechsganggetriebe mit kürzerer Übersetzung
- 30 Prozent verwindungssteifere Kardanwelle für direktere Kraftübertragung
- Front-Mittelmotor-Bauweise mit Heckantrieb
- Optimale 50:50-Gewichtsverteilung für überragende Handlingeigenschaften
- Sperrdifferenzial mit begrenztem Schlupf an der Hinterachse für verbesserte Traktion
- Erhöhte Karosserieverwindungs- und Biegesteifigkeit
- Optimierte Lenkungs- und Fahrwerksabstimmung
- Bilstein®-Sportfahrwerk mit spezieller Abstimmung und Urethanschaum-Füllung des vor-deren Hilfsrahmens
- Aerodynamik-Paket mit speziellem Frontspoiler, Seitenschweller-Verkleidungen und Heckspoiler – cw-Wert 0,30
- Neues Frontdesign mit vergrößertem Fünfpunkt-Hauptlufteinlass
- Größere Ölkühleröffnungen senken Öltemperatur-Spitzen
- Komplett in Wagenfarbe lackierter Heckstoßfänger mit neuem Design
Vergrößerte Edelstahl-Endrohre des zweiflutigen Schalldämpfers
- Geschmiedete, dunkelgraue 19-Zoll-Leichtmetallfelgen in Kreiskolbenmotor-Optik
- Neue LED-Heckleuchten
- Höhere Verarbeitungs- und Materialqualität im Innenraum
- Modifizierte Instrumentenanzeige mit variablem roten Drehzahlbereich
- Neues Dreispeichen-Sportlederlenkrad mit roten Ziernähten
- Recaro®-Sportsitze (vorne) mit schwarzen Stoff-Leder-Bezügen
- ABS, dynamische Stabilitätskontrolle (DSC) und Traktionskontrolle
- Bluetooth®-Freisprecheinrichtung für Mobilfunktelefone
- Auf den Innenraum abgestimmtes BOSE®-Audiosystem mit neun Lautsprechern

en hier foto's:

http://www.rx8-fan.de/wbb3/index.php?page=Thread&threadID=20461&pageNo=4

Outjer
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 26-07-2009 20:52
Leuk verhaal Outjer maar kun jij het even vertalen....tis hier toch voor nederlandstalige fans........ ;-)

Groetjes tjeu.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-07-2009 19:45
hahaha, maar in het kort.. en vertaald:

De nieuwe rx-8 is totaal anders dan het eerste model van de rx-8 :):):)

Groetjes M&M
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 29-07-2009 21:19
thanks.

Groetjes tjeu
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 31-07-2009 18:30
De belangrijkste technische details in het nederlands:

-Nieuwe klopsensor.
-Nieuwe oliepomp die nu elektronisch gestuurd is. Goed voor de levensduur!
-Andere versnellingsbak met kortere eindoverbrenging. Is hierboven al besproken
-Stijver chassis en ophanging/veren/dempers, etc.
-Meer koelkapaciteit van de oliekoelers. (Ik heb nog nergens gelezen dat die niet voldoende was.. eerder te veel in de winter)
-19 inch wielen ipv. 18 inch. (hmm, had liever betere remmen gehad) (hopelijk nu wel roestbestendig)
-Toerenteller met variabel rood gebied. Zoiets zit ook in de M6 van Caecil en dat is goed nieuws voor gasten die niet begrijpen dat je ALTIJD rustig moet warm rijden.
-Betere sportstoelen.

Technisch is er dus echt vooruitgang. Ben benieuwd of de nieuwe rex inderdaad betrouwbaarder is.

In Duitsland gaat alleen de HP versie in de verkoop.
Die optische veranderingen heb ik even overgeslagen.

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 07-10-2009 18:57
Op het duits forum zijn nu al 2 mannen die een facelift rex besteld hebben.
Levertijd 4-5 maanden !
Dus jan-feb 2010.

Hopelijk staat Mazda op de beurs in Essen in december.
Precies 7 jaar nadat ik daar de eerste keer een RX 8 live heb gezien.

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 29-12-2009 20:53
In Essen op de motorshow stond helaas geen nieuwe Rex, maar in de duitse "Sportauto" wel.
In nummer 1 van 2010 is ie getest.
Natuurlijk in de 231 pk versie.(de 192 pk versie is vervallen)
Hier een korte samenvatting:
http://www.sportauto-online.de/marken/news/mazda-rx-8-auf-der-iaa-2009-ueberarbeiteter-wankel-sportler-1406995.html

Heel erg goed komt ie er niet uit.

Blijkbaar is er bij de nieuwe ook flink verschil in prestaties:
0-100 in 7,3 sec.

Slotopmerking is dan ook dat ie onder-gemotoriseerd is.

Outjer
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-12-2009 00:37
Outjer:

> In Essen op de motorshow stond helaas geen nieuwe
> Rex, maar in de duitse "Sportauto" wel.
> In nummer 1 van 2010 is ie getest.
> Natuurlijk in de 231 pk versie.(de 192 pk versie is
> vervallen)
> Hier een korte samenvatting:
> http://www.sportauto-online.de/marken/news/mazda-rx-8-auf-der-iaa-2009-ueberarbeiteter-wankel-sportler-1406995.html


In  de samenvatting is er niets negatiefs te lezen. Kun je het artikel ff onder de scanner gooien?

> Heel erg goed komt ie er niet uit.
>
> Blijkbaar is er bij de nieuwe ook flink verschil in
> prestaties:
> 0-100 in 7,3 sec.


Zoals altijd is het maar net welk exemplaar ze treffen: er zitten nu eenmaal grote verschillen tussen de exemplaren.

>
> Slotopmerking is dan ook dat ie onder-gemotoriseerd is.


Waar ieder ander merk er in slaagt om nieuwere uitvoeringen van hun sportwagens meer vermogen mee te geven (denk aan de 350Z), is Mazda al zo tot het gaatje gegaan bij het oorspronkelijke ontwerp dat ze zonder fundamentele ingrepen weinig meer kunnen toevoegen. De rek was eigenlijk al meteen uit het ontwerp. Ze zullen moeten gaan blazen of de inhoud op een of andere wijze moeten vergroten. En dat maakt hem weer veel duurder.

>
> Outjer

- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 30-12-2009 17:21 Edited 30-12-2009 19:40
Hier de scan. Ik hoop dat ie zichtbaar en te lezen is.
Maar je kunt het blad natuurlijk ook kopen. Erg veel testen.
Het is een jubileumuitgave. Sportauto bestaat namelijk 40 jaar.

Ik had toch gehoopt dat Mazda de grote spreiding in vermogen nu in de hand zou hebben.
Voor de wankelfans is het dus wachten de 16 X. (als die ooit komt)

Outjer

EDIT: gebruik de post hieronder voor het  bekijken of downloaden....
Bijlage: NipponSportler.tif (1388k)
Bijlage: NSURO8o.tif (1380k)
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-12-2009 19:33
thx Outjer!
Ik heb ze even omgezet naar pdf, dan zijn ze wat kleiner en makkelijker door iedereen te bekijken..
Hieronder staan ze...
Bijlage: NipponSportler.pdf (579k)
Bijlage: NSURO8o.pdf (548k)
- Van Harry (Deelnemer) [nl] op 30-12-2009 21:40
Ik heb via mijn dealer aan Mazda Nederland gevraagd om er een vanuit Duitsland naar nederland te importeren. Grote spelbreker is de bpm vanaf 2010. De nettoprijs zou ca 31000 moeten zijn, de btw ca 6000, maar schrik niet: de nieuwe bpm ca 30000. Netto kost de facelift in Duitsland zelfs iets meer dan in Nederland, maar de consumentenprijs is daar slechts 38200. Ik kan me voorstellen dat Mazda niet geinteresseerd is om facelift naar Nederland te brengen. Verdienste is nul, liefhebbers zullen er nog minder dan nu zijn en alleen vadertje staat is er (heel) goed mee. Ik ben nog aan het dubben of ikhet nu wel of niet moet doen.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 01-01-2010 20:34
30.000 euro BPM??
Wat een schande!

Dus totaal kost ie dan 67.000 euro.
Wat was ook alweer de laatste prijs na de invoering van de slurptax?

Outjer
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 01-01-2010 21:40
Waren de prijzen ervoor niet €41.000 voor de goedkoopste en € 50.000 voor de HP??.....
Ik dacht dat die slurptax voor de RX-8 op ongeveer € 4.500,00 uitkwam.

Groetjes Tjeu
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-01-2010 23:25 Edited 01-01-2010 23:31
tjeu-groesselt:

> Waren de prijzen ervoor niet €41.000 voor de
> goedkoopste en € 50.000 voor de HP??.....
> Ik dacht dat die slurptax voor de RX-8 op ongeveer
> € 4.500,00 uitkwam.
>
> Groetjes Tjeu


Voorlaatste prijs Renesis HP € 51.265,-; na de slurptax € 57.220,-..................

catalogusprijs (bruto)       €  57.220
BTW (19%)                    €    6.992
BPM                              €  13.431
BPM toeslag energielabel   €  1.600
     
catalogusprijs (netto)      €  35.197

Groetjes, Ruud

PS
Harry, BPM € 30.000,- klopt dat wel?; zou van € 15.000 naar € 30.000 gestegen zijn; dat lijkt mij wel heel erg veel.............
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 06-02-2010 20:38
Intussen is de eerste nieuwe uitgeleverd.
In Luxemburg.
4 maanden na bestelling.
Ik heb de nieuwe nog steeds niet live gezien.

Outjer
- Van Harry (Deelnemer) [nl] op 22-02-2010 21:16
@rudolphw

sorry, tijdje geen gelegenheid gehad forum te lezen.
ik weet niet of de stijging juist is, maar de bedragen die ik noemde zijn door Mazda Nederland aan mij via dealer voorgesteld.
in 2009 heb ik dezelfde vraag gesteld en toen zou de prijs ca 61000 zijn. De nieuwe bpm vanaf 2010 zou de oorzaak zijn van de hoge bpm nu.

Ben nu aan het kijken of door invoeren van een in 2009 in Duitsland op kenteken gezette facelift nog de oude prijs van 2009 te krijgen is.

wat me daarbij opvalt (via mobile.de) zijn de grote prijsverschillen tussen de verschillende facelifts.
bijv 38190 voor een niet gekentekende uit 2009
maar ook 33900 voor een nieuwe bouwjaar 2009 en 33900 voor een gekentekende (bij dezelfde dealer) op december 2009 (lijkt wel dezelfde auto te zijn)
of 28950 voor een witte van december 2009.
Dat zijn nog eens verschillen.
Hoewel ik in de uitvoering eigenlijk geen verschil kan ontdekken.

We zullen wel zien.

Harry
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 23-02-2010 19:49
Hoi,

Kan me niet voorstellen dat er echt al nieuwe zijn geleverd in 2009.
Dat er in 2009 wel al reclame voor werd gemaakt betekent nog niet dat ze er ook al waren.

Ik ben wel heel benieuwd wie o wie er nu hier als eerste met de nieuwe RX 8 komt.

Outjer
- Van Harry (Deelnemer) [nl] op 24-02-2010 11:31
Hoi Outjer,

Wellicht heb je gelijk, maar ik zie er toch verschillende als gebruikt (met "Erstzulassung") op mobile.de staan.
Kijk zelf ook maar eens.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?lang=de&id=127074662&origin=PARK&pageNumber=1&tabNumber=3

en

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?lang=de&id=124462979&origin=PARK&pageNumber=1&tabNumber=3

Harry
- Van alfred (SuperForumposter) op 25-02-2010 14:39
Ik heb niet alle plaatsjes bekeken, maar je eerste link toont een rode die aan de buitenkant inderdaad een facelift heeft maar binnenin wel de 'oude' stoelen! Die vind ik overigens mooier dan de nieuwe recaro's.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 16-01-2011 20:48
Van het duits forum:
In 2010 zijn er slechts 42 facelift RX8-en verkocht.
Dat verklaart dat ik er nog steeds geen gezien heb.

Vanaf october is ie uit de verkoop genomen ivm euro 5.

In Essen stond eind 2010 bij de Mazda dealer nog een te koop voor 26.500 euro. (Nu niet meer)
De prijs was begin 2010 meer dan 40.000 euro.
In Duitsland!!

Outjer
- Van Harry (Deelnemer) [nl] op 30-01-2011 21:03
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de RX-8 in te ruilen op een MX-5. De rex heeft op een paar kilometer na 100.000 km gedaan: tijd voor een andere, maar ze zijn er niet. En wachten op de nieuwe (vanaf 2013?) vond ik te lang duren. Eind maart is de switch.

Harry
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 31-01-2011 10:19
Kun je in 2013 de MX5 weer inruilen op een nieuwe 8.

Overigens staan er in Duitsland nog zat nieuwe te koop, maar met de BPM erop kun je niet vrolijk worden van de aanschafprijs.
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 31-01-2011 21:02
Inderdaad ik heb even uitgerekend wat het alleen aan BPM kost.
Hou je vast € 36.109 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De aanschaf in duitsland is zo rond de € 30.000
Simpel sommetje € 66.109 voor een RX-8 2010 in nederland op de weg te krijgen.
Weet alleen niet of je dan ook nog BTW (belasting tengunste wilders???) moet betalen

Ze berekenen als volgt:
Uitstoot per km.........199 gr
min 270 gr (voor hoogste uitstoot categorie)
Maal € 471  Maakt dus al €13.659
Als klap op de vuurpijl mag je daar ook nog € 22.450 bij optellen. omdat onze auto in de hoogste categorie valt.
Einduitslag € 36.109

Groet Tjeu
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 01-02-2011 13:33
tjeu-groesselt:

>
> Hou je vast € 36.109


Ik zat gelukkig op de bank. Maar schrok wel. Geen wonder dat geen Nederlander hem nog koopt.
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 Foto's en films / Facelift Mazda Rx-8

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill