Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Cruise control
1 2 3 Terug Volgende  
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-12-2004 22:58 Edited 10-12-2004 23:27
De vorige maand is er eerst op het duitse forum, en wat later op het franse, flinke opwinding uitgebroken over het geslaagde experiment van de duitse Anze om cruise-control (met originele bediening) te installeren in de RX-8. Op beide forums grote scharen mensen die dat ook wel willen. Anze verkoopt inmiddels setjes met handleiding voor 300 euro.

Ik schreef zojuist "met originele bediening", maar eigenlijk is de kit alleen de bediening! De rest hebben we al, want zit gewoon in de boordcomputer. De modificatie betreft het plaatsen van de cruisecontrol knoppen (met wat electronica eronder, denk ik) op het stuur, een extra sleepcontact in het stuur (het stuur moet er dus af, da's minder) , en een draad naar de ECU.
http://www.r-x-8.de/wbb2/thread.php?threadid=3358&threadview=0&hilight=&hilightuser=0&page=1

Hier verkoopt ie het spul:
http://www.r-x-8.de/wbb2/thread.php?threadid=3499&threadview=0&hilight=&hilightuser=0&page=1

Het onderdeelnummer F157-66-4M0A, de cc-stuurbediening, kost in de VS  147 dollar, dus ik vermoed een royale marge als hij de set hier voor 300 euro verkoopt (weliswaar met het sleepcontact waarvan ik niet weet of die bijgeleverd wordt, en wat draad en instructies). Dit natuurlijk geheel in stijl met andere Mazda onderdeel-aanbieders in Europa... ;-)

P.S. Wil een van onze franstalige leden misschien optreden als "reporter" voor nieuws uit het franse forum? Ik las er daar bij toeval het eerst over, maar het lezen van het franse forum kost mij grote moeite. Gevolg is dat de nederlandstaligen nog van niks weten, terwijl het nieuws al zes weken oud is, en allang bekend bij de tweetalige forumleden :-(
- Van Dirk (SuperForumposter) [nl] op 11-12-2004 14:36
Da's mooi, toen ik m'n 8 bestelde werd door de Mazda dealer bij hoog en laag volgehouden dat cruise control absoluut geen optie is en niet leverbaar...
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 11-12-2004 14:56 Edited 11-12-2004 15:04
Leo,

Tertou heeft de kit gekocht en zal het instaleeren voor Kerstmis. Zo, "watch this space".

Ik vind de kit goedkoop nu dat je de VS prijs woor de deel heeft gegeven. Ik evalueer de kost voor die deel alleen om bijna 200 Eur inklusieve of alle taksen en vervoer kosten.

Bij invoerders, vervoer kosten en BTW zijn twee grote faktoren tegen goodkoper prijzen.
BTW en invoer taksen (en vervoer kosten) moeten altijd gerekend voordat prijzen (hier vs. daar) worden vergelijken!

Persoonlijk ik heb geen post op dit forum geplaats over die cruise controle kit omdat ik tot nu toe er geen interest over door NL forum leden heb gezien (the 10 last words might not be in the right order :) ). En ik heb ook geen interest in CC voor mezelf. Ik heb de nieuws op de Engels forum gegeven omdat er waren veel vragen over cruise control.
En Tertou, waarschijnlijk, wilde de eerste Beneluxer met cruise control worden ;).

Fabrice
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-12-2004 15:36
Persoonlijk vind ik het niet vreemd dat er standaard geen CC in een sportwagen zit, maar het is natuurlijk wel raar dat het niet als optie wordt aangeboden als het er in andere landen wel in zit. Datzelfde gold trouwens voor een schuifdak, maar die is inmiddels wel leverbaar, dus het zou me niet verbazen als de CC dat binnenkort ook is.

Zeker bij de trajectcontroles, die hier als paddestoelen uit de grond schieten, zou ik graag een cruisecontrol willen hebben. Ik had vanmiddag ook weer moeite om op de A4 (met vijf rijstroken per richting en heel erg rustig!) onder de 130 te blijven.
Als de ervaringen wat betreft het inbouwen goed zijn, dan wil ik ook cc.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-12-2004 16:09
Rasputin wrote:

> Leo,
>
> Tertou heeft de kit gekocht en zal het instaleeren
> voor Kerstmis. Zo, "watch this space".


Dan heeft dit forum straks ook praktijkervaring. Cool!  :-)

> Ik vind de kit goedkoop nu dat je de VS prijs woor
> de deel heeft gegeven. Ik evalueer de kost voor die
> deel alleen om bijna 200 Eur inklusieve of alle
> taksen en vervoer kosten.


Vooropgesteld dat de prijs klopt (en dat is niet zeker, zelf even snel maar een enkele prijs gevonden, 180 dollar), en we tellen er 50 dollar shipping bij op, converteren het naar euro's, en tellen daar de btw bij, dan kom je op 153 euro. Voor het draad, de instructie en de winst resteert er dan nog 150 euro. Dan vergeet ik maar even dat als je er 10 verscheept je natuurlijk bepaalt geen 50 dollar shipping kwijt bent. Niet dat ik iemand marge misgun, er worden risico's gelopen enz. Neemt niet  weg dat een eigen group buy ook te overwegen valt gezien deze calculatie.

>
> Bij invoerders, vervoer kosten en BTW zijn twee
> grote faktoren tegen goodkoper prijzen.
> BTW en invoer taksen (en vervoer kosten) moeten
> altijd gerekend voordat prijzen (hier vs. daar)
> worden vergelijken!


Ik importeer zelf ook wel eens wat, en dat wist ik dus wel. En toch lijkt het wat prijzig. Anze positioneert zijn prijs t.o.v. aftermarket cc-kits, die natuurlijk inferieur zijn tov de originele Mazda versie,maar toch al gauw 400-450 euro kosten. Zo beschouwd is 300 euro weer een koopje natuurlijk.

> Persoonlijk ik heb geen post op dit forum geplaats
> over die cruise controle kit omdat ik tot nu toe er
> geen interest over door NL forum leden heb gezien
> (the 10 last words might not be in the right order
> :) ).  


Toch is die er wel degelijk. Zeker nu in Nederland overal trajectcontroles gaan opduiken.
En zelfs al zou er geen belangstelling tot aanschaf zijn, alle nieuws over de 8 is bij de lezertjes erg welkom, kan ik je verzekeren!

> En ik heb ook geen interest in CC voor
> mezelf. Ik heb de nieuws op de Engels forum gegeven
> omdat er waren veel vragen over cruise control.
> En Tertou, waarschijnlijk, wilde de eerste
> Beneluxer met cruise control worden ;).


Dat is alleen maar mooi, hij blij en wij hebben een proefkonijn! ;-)
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 11-12-2004 16:59
Leo wrote:

> Vooropgesteld dat de prijs klopt (en dat is niet
> zeker, zelf even snel maar een enkele prijs
> gevonden, 180 dollar), en we tellen er 50 dollar
> shipping bij op, converteren het naar euro's, en
> tellen daar de btw bij, dan kom je op 153 euro.
> Voor het draad, de instructie en de winst resteert
> er dan nog 150 euro. Dan vergeet ik maar even dat
> als je er 10 verscheept je natuurlijk bepaalt geen
> 50 dollar shipping kwijt bent. Niet dat ik iemand
> marge misgun, er worden risico's gelopen enz. Neemt
> niet  weg dat een eigen group buy ook te overwegen
> valt gezien deze calculatie.


Een group buy is altijd een goede idee om kosten te verminderen!
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 11-12-2004 19:02
Ik houd mij aanbevolen, om gezamelijk dit in te kopen.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 14-12-2004 11:46
Ik ben ook geinterresseerd.
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 14-12-2004 19:41
Zeker en vast interesse !
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 16-12-2004 10:46
I had a look yesterday at the shop manual. Please don't forget to also connect the brake pedal switch to the ECU. It deactivates the Cruise mode when you need to brake. Failing to do so will potentially lead to a high speed crash.

Fabrice
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-12-2004 00:21
Ik zou verwachten dat de rempedaal-schakelaar al aan de ECU gekoppeld zou zitten: er zijn allerlei andere boordsystemen die die informatie nu al nodig hebben....
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 17-12-2004 11:53
Leo wrote:

> Ik zou verwachten dat de rempedaal-schakelaar al
> aan de ECU gekoppeld zou zitten: er zijn allerlei
> andere boordsystemen die die informatie nu al nodig
> hebben....


Needs to be checked in actual vhehicle.
Indeed, the PCM schematics in the Engine Control section of the Service Manual tells that the brake switch is NOT connected to the PCM for non-cruise control fitted cars!
HOWEVER, the wiring diagrams shows that it is connected on all versions.

Which one is right, I don't know!

Fabrice
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 17-12-2004 14:07
Leo wrote8.de/wbb2> Het onderdeelnummer F157-66-4M0A, de

> cc-stuurbediening, kost in de VS  147 dollar.


Ik zou graag de Cruise control in amerika willen kopen en dan zelf installeren(evntueel with a little help from my friends)
WIE DOET ER MEE??
PS Ik heb zelf nog nooit iets gekocht via internet.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 17-12-2004 14:40
Wacht even tot dat Tertou z'n cruise heeft geinstalleerd. Daarna willen wij weten wat onderdeelen moeten worden besteld.
Tertou zal het dit weekend plaatsen, heeft hij gezegd.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-12-2004 19:48
Ik wil sowieso wachten tot ongeveer eind januari of zo. Als Tertou dan nog geen vrouwen in parkeergarages heeft aangereden, doe ik mee ;)

Explanation for Tertou and Rasputin: a "famous" Dutch singer caused a accident in a car park and claimed his cruise control ran out of control.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-12-2004 21:06

> HOWEVER, the wiring diagrams shows that it is
> connected on all versions.
> Which one is right, I don't know!


Er zijn veel meer verschillende uitrustingsniveaus in andere delen van de wereld beschikbaar dan bij ons, inclusief super-barebone varianten die niet eens DSC hebben (brrr spannend hoor!). Ik kan me voorstellen dat er dus varianten in omloop zijn zonder bedrading tussen rem en ECU. En de workshop manual zal wel een groot deel van die varianten moeten afdekken. Vandaar dat je uit de manuals denk ik niet kunt afleiden of de bewuste optie wel of niet echt aanwezig is in je auto.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 21-12-2004 12:05
Rasputin wrote:

> Wacht even tot dat Tertou z'n cruise heeft
> geinstalleerd. Daarna willen wij weten wat
> onderdeelen moeten worden besteld.
> Tertou zal het dit weekend plaatsen, heeft hij gezegd.


Ik wil graag wachten op de ervaring van Tertou.
PS Heeft Tertou de CC uit Duitsland of uit Amerika?
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 21-12-2004 14:15
Tertou z'n cruise is nu geinstalleerd. Hij heeft een kit uit Duitsland gekocht (bij Anze). Het werkt fijn!
Voor diegene die een beetje Frans kunnen verstaan :

http://www.rx8france.com/forum/ftopic669-0-asc-120.php

Op het Franse forum zullen ze Anze contacteren om een Group Buy prijs te krijgen.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 23-12-2004 12:28
Voor een Group Buy van 15 kits, Anze vraagd 280 Eur / kit BTW inbegrepen en alle geleverd (inbegegrepen ook) aan dezelvde adress.

+ enkele Euros voor finale levering. Tijd : 3-4 weken.

Ik heb 15 gevraagd als er zijn een tientaal mensen geinteresseerd door "El Cruze" op de Franse forum.

Nota : dit is een Group Buy met zero kopeck voor mij.

Anze ook zegde :

<<Hello all,

sorry for beeing absent for such a long time, but I had a lot of work (not only with the cruise control)

Some statement about the price: I get the part from my german Mazda dealer, not directly from the USA, my US-dealer did not support me with the parts. So I have to pay a little more for the steering wheel buttons. 
Furthermore you need the contacts for the connectors (you cannot buy them individually). I need some time to assable the parts (that I have to buy to), to develop an print the instructions and to bundle this all.
Projected to an hourly rate this is not a big margin.

The profit to you is, that you'll get the complete package (from a european supplier  ).

So it's your choice, I could provide you with the instructions in german or maybe in english (.doc or .pdf). You can make a collective order, but it would take until middle of january to make it ready.

You can reach me best via e-mail mailto:andres_._heckler_@_usa_._net (without underlines)

merry christmas >>
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-12-2004 19:01 Edited 23-12-2004 19:08
Bedankt voor deze info, Rasputin!
Aha, hij koopt dus z'n spullen dus bij een Europees bedrijf.  Dat verklaart het grote prijsverschil, want dan zitten er twee extra partijen tussen die allebei wat winst moeten nemen. Gezien de spotgoedkope dollar kun je denk ik beter in de US kopen.
Ik heb de franse thread doorgenomen, en ik ben helaas niet veel wijzer geworden, er lijken weinig details bekend te worden. Er staat weliswaar een foto in gemonteerde toestand, maar geen repo over de installatie of een overzicht welke goederen geleverd zijn.  Maar mijn frans is van dien aard dat details mij nogal eens ontgaan.
We zouden erg geholpen zijn met een installatiehandleiding of een inbouwverslag, dan kunnen we precies zien wat we nodig hebben, en kunnen we gefundeerd besluiten of een eigen group buy uit de US de moeite waard is, of uberhaupt mogelijk (sommige Amerikaanse dealers willen niet overseas leveren, en mogen dat misschien niet eens). Dus als iemand ons daar aan kan helpen zouden we zeer dankbaar zijn ;-).
Als het verschil te klein is kunnen we ons de moeite besparen, en ons aansluiten bij de group-buy bij Anze.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 23-12-2004 19:24
Tertou kwam thuis vandaag en hij heeft me een beetje meer info gegeven.

The kit from Anze actually contains the Cruise Control Steering Wheel Button Assy  AND the Audio Steering Wheel Button Assy because they both need to share the same connector in the steering wheel. That's what I understood anyway.
Also, the kit include 2 wires : 1 for connection to ground, 1 for connection to the PCM connector.

So to be practical :
If you order the Cruise Control Steering Wheel Button Assy only, I guess you will have to take off all the wires from the original connector and insert them into the existing connector. At this stage, I don't know if it is a connector type I have the tools and contacts for. I wil have a look at this at some point.
Also, you will ever have to splice one of the existing ground wires or pull an extra ground wire (as Anze). Finally, you'll need a wire to go to the PCM.

For instructions, we'll have to refer to the RX8 manual as I don't intend (nor do you, as I start to know you Leo ;-)) to cheat on Anze. So if I (we) do it my (our) own way, it will be by basing ourself on existing documentation, not on Anze's instructions.

I'll first have a look at the RX8 manual and at the connector in the steering wheel before deciding on one or the other source.

Hope it helps,

Fabrice
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-12-2004 21:19 Edited 23-12-2004 21:24

> The kit from Anze actually contains the Cruise
> Control Steering Wheel Button Assy  AND the Audio
> Steering Wheel Button Assy because they both need
> to share the same connector in the steering wheel.
> That's what I understood anyway.


Hmmm,  merkwaardig om een bedieningsdeel dat er al inzit te vervangen door een uiterlijk identieke andere vanwege een gedeelde connector.
Het ding moet vermoedelijk zonder geknutsel aan de bedrading zelf in korte tijd geplaatst kunnen worden, dan wordt de verspilling van het vervangen van een reeds aanwezig onderdeel meer dan gecompenseerd door de kortere inbouwtijd. Solderen en strippen van kabels is natuurlijk note done bij een kant en klare kit. Ikzelf zou er niet zo mee zitten, eigenlijk.
Ik wordt steeds nieuwsgieriger! Ik ga de garagemanual er maar eens bijpakken, misschien staat daar wat verhelderends in.

> Also, the kit include 2 wires : 1 for connection to
> ground, 1 for connection to the PCM connector.


> So to be practical :
> If you order the Cruise Control Steering Wheel
> Button Assy only, I guess you will have to take off
> all the wires from the original connector and
> insert them into the existing connector.


Afhankelijk van de beschikbaare vrije draadlengte en vrije ruimte in het stuur kan dat vrij makkelijk tot ietwat lastig zijn...

> At this
> stage, I don't know if it is a connector type I
> have the tools and contacts for.


> wil have a look
> at this at some point.


> Also, you will ever have to splice one of the
> existing ground wires or pull an extra ground wire
> (as Anze). Finally, you'll need a wire to go to the
> PCM.


> For instructions, we'll have to refer to the RX8
> manual as I don't intend (nor do you, as I start to
> know you Leo ;-)) to cheat on Anze. So if I (we) do
> it my (our) own way, it will be by basing ourself
> on existing documentation, not on Anze's
> instructions.


Zou je het niet teleurstellend vinden om alles toch weer zelf te moeten uitzoeken terwijl er al rijders zijn die alle info gewoon hebben?
Aan de ene kant vind ik het als hacker prachtig om dingen zelf uit te zoeken, aan de andere kant vind ik het delen van kennis en ervaring het hart van het clubgebeuren.
Als Anze auteursrecht claimt op de handleiding en reproductie verbiedt kunnen en zullen we deze hier natuurlijk niet reproduceren. Tertou, bepaald niet onbekend met de auteursrechten materie (want actief lid van de OpenBSD community) is dat in dat geval ontgaan, want kondigde al aan een franse vertaling van de instructie op het franse forum te posten.  
Op basis van inzage in Anze's handleiding wat eenvoudiger informatie verkrijgen vind ik echter geen bezwaar, en is in mijn ogen geen cheaten. Information wants to be free, is een veel geuite kreet in de free-software kringen waarin ik verkeer. Ik zou het een spijtige ontwikkeling vinden als zelfs howto's voor relatief simpele RX-8 modificaties/verbeteringen afkomstig uit de RX-8 hobby-community zelf geheim zouden moeten blijven uit commerciele overwegingen.

> I'll first have a look at the RX8 manual and at the
> connector in the steering wheel before deciding on
> one or the other source.


Ik denk dat het raadzaam is een nieuwe thread te starten waarin we alle informatie over het CC project gaan verzamelen. Publiek toegankelijk voor iedereen. Ik zal het daarna in de wiki (het systeem waarmee de rest van de site -zoals de voorpagina- draait) tot een overzichtelijk geheel maken.
Oproep: wil iedereen die het leuk vind op internet te neuzen (of een andere manier weet om aan info te komen) op zoek gaan naar prijzen van het eerder genoemde onderdeel en de info posten? (valt niet mee, dit soort onderdelen wordt weinig met prijs op het internet gezet, ze zijn er echter wel).

> Hope it helps


It sure does! ... thx

> Fabrice


P.S. Staat er in Anzes handleiding wel dat de accu moet worden afgekoppeld, en je een tijdje moet wachten tot alle condensators hun lading verloren hebben, alvorens aan het stuur te sleutelen? Anders is er het risico dat er iets spannends gebeurd met je airbag, heb ik begrepen ;-).
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 23-12-2004 22:30
Leo wrote:

> Zou je het niet teleurstellend vinden om alles toch
> weer zelf te moeten uitzoeken terwijl er al rijders
> zijn die alle info gewoon hebben?
> Aan de ene kant vind ik het als hacker prachtig om
> dingen zelf uit te zoeken, aan de andere kant vind
> ik het delen van kennis en ervaring het hart van
> het clubgebeuren.
> Als Anze auteursrecht claimt op de handleiding en
> reproductie verbiedt kunnen en zullen we deze hier
> natuurlijk niet reproduceren. Tertou, bepaald niet
> onbekend met de auteursrechten materie (want actief
> lid van de OpenBSD community) is dat in dat geval
> ontgaan, want kondigde al aan een franse vertaling
> van de instructie op het franse forum te posten.
> Op basis van inzage in Anze's handleiding wat
> eenvoudiger informatie verkrijgen vind ik echter
> geen bezwaar, en is in mijn ogen geen cheaten.
> Information wants to be free, is een veel geuite
> kreet in de free-software kringen waarin ik
> verkeer. Ik zou het een spijtige ontwikkeling
> vinden als zelfs howto's voor relatief simpele RX-8
> modificaties/verbeteringen afkomstig uit de RX-8
> hobby-community zelf geheim zouden moeten blijven
> uit commerciele overwegingen.


Inderdaad. Tertou kan, mag, en zal helpen. Watch this space!

> P.S. Staat er in Anzes handleiding wel dat de accu
> moet worden afgekoppeld, en je een tijdje moet
> wachten tot alle condensators hun lading verloren
> hebben, alvorens aan het stuur te sleutelen? Anders
> is er het risico dat er iets spannends gebeurd met
> je airbag, heb ik begrepen ;-).


Dit is korrect (t=1min).

In the meantime, 7 French forum members have confirmed their intent to go fot Anze's kit! I was actually expecting them to be put off by the price. I was wrong.

F
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-12-2004 10:48

>> P.S. Staat er in Anzes handleiding wel dat de accu
>> moet worden afgekoppeld, en je een tijdje moet
>> wachten tot alle condensators hun lading verloren
>> hebben, alvorens aan het stuur te sleutelen?
>> Anders is er het risico dat er iets spannends
>> gebeurd met je airbag, heb ik begrepen ;-).
>
> Dit is korrect (t=1min).


1 min is bij een hoogohmig circuit aan de schrale kant. Niet alle condensators zullen dan al leeg zijn. Ik dacht eerder aan 10 minuten tot een kwartier....

> In the meantime, 7 French forum members have
> confirmed their intent to go fot Anze's kit! I was
> actually expecting them to be put off by the price.
> I was wrong.


Het kan ook best zijn dat Anzes kit aantrekkelijk is voor ons! Let's wait and see.
- Van Tertou (Powerposter) [be] op 25-12-2004 11:06
Hallo allemaal,

Ik kom hier niet vaak, maar men praten van mij nu... Woohoo. :-o

Het installatie was niet te moelijk. De meest bang moment was de airbag uitlaging. Daarvoor had ik de batterij 30min voor afgenomen. ;-)
Ik zal een DIY topic op het Franse forum maken. Ik denk het zal voor het niewjaar klaar zijn.
Ondertussen kunt u de fotos op mijn website http://www.deval.be/Thierry/RX-8/Mods/Page1.html zien. Er zijn geen commentaars, t'is alleen een album...


Groeten,

Thierry
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 26-12-2004 18:27
Ik heb de beslissing genomen de cruise in de toekomst te installeeren , maar zonder hulp van Anzes kit.

Ik heb geleerd dat de PN F157-66-4M0A die 147 USD (excl. everything) kost is voor de TWEE knoppen sets (audio en cruise). Zo begrijp ik nu de grote prijs verschil tussen de knoppen en de kit niet meer.

Fabrice
- Van Tertou (Powerposter) [be] op 26-12-2004 21:07 Edited 26-12-2004 21:10
Rasputin wrote:

> Ik heb de beslissing genomen de cruise in de
> toekomst te installeeren , maar zonder hulp van
> Anzes kit.
>
> Ik heb geleerd dat de PN F157-66-4M0A die 147 USD
> (excl. everything) kost is voor de TWEE knoppen
> sets (audio en cruise). Zo begrijp ik nu de grote
> prijs verschil tussen de knoppen en de kit niet
> meer.


Het verschil is omdat Anze krijgt de knoppen uit een MAZDA handelaar.
En u weet het toch wel dat MAZDA prijzen voor accessories veel te hoog zijn... :-(
Had Anze direkt door JapanParts gegaan, zou het prijs wat lager zijn. Ik ben er zeker van.
Proberen julie maar beter te doen... ;-)

Thierry
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-12-2004 17:08
Rasputin wrote:

> Ik heb de beslissing genomen de cruise in de
> toekomst te installeeren , maar zonder hulp van
> Anzes kit.


't ziet er zeker niet ondoenlijk uit. We moesten maar eens gaan kijken hoe we aan de spullen komen....

> Ik heb geleerd dat de PN F157-66-4M0A die 147 USD
> (excl. everything) kost is voor de TWEE knoppen
> sets (audio en cruise). Zo begrijp ik nu de grote
> prijs verschil tussen de knoppen en de kit niet
> meer.


Nu nog de plaats waar ze voor 147 dollar te krijgen zijn, want dat kon ik niet zo een twee drie vinden op het franse forum. Weet jij het?
Zo'n bedrag verzin je niet, dus iemand moet het ergens voor die prijs gevonden hebben!

> Fabrice

- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 27-12-2004 18:57
I found the price on the US forum, quoted by the guy from Finish Line Performance. And apparently it's even cheaper from JapanParts, says "RX8", a French forum member.
We're looking into that source for a Group Buy.  I'll keep you updated.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-12-2004 10:30
Blijkbaar springen er nu op meerdere plekken activiteiten op voor een group buy! Best natuurlijk.
Ik heb een offerte aangevraagd bij japanparts.

Je moet rekenen op 160 euro oid. voor het onderdeel ((147 dollar + 30 dollar stelpost verzenden naar NL)*0,75 (koers)) + 19% btw.
Dit is een schatting (het kan meer of minder worden, eerder meer), zodra we een prijsopgave hebben weten we meer. Ik moet bijv. ook nog uitzoeken of er op autonderdelen uit Japan of de VS invoerrechten zitten, dan wordt het weer een aantal procenten duurder. Ook komt er nog wat los spul bij (draad etc), maar dat ziet er niet spannend uit.

Wie zou er in principe mee willen doen?
Dit is nog geen definitieve aanmelding ofzo, alleen een peiling van de belangstelling.
Ik heb al staan:
-charlyrx8
-outjer
-bvk
-rasputin (maar die gaat misschien met de fransen mee?)
-caecil
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 28-12-2004 11:22
Goed werk collega's(Tertou, Rasputin,Leo,Caecil, etc.)
Ik doe absoluut gegarandeerd mee.
Zeg maar als de lijst definiteif is wat ik moet doen/betalen ,etc.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 28-12-2004 12:26
Leo,

Based on my import experience (in Belgium, but it might be similar in NL), depending on he size of the parcel, it will either be delivered :
- by the lokaale postbode, en there is a very small Custom clearance admin fee of about 9 Eur (cool!);
- by ABX, the Belgian railway parcel service and the Custom clearance admin fee is 45 Eur (uncool).

Don't forget the + 4,5 % automotive part EU import tax.

If I decided to order it on my own, selfishly, I'd ask to write "sample without commercial value" on the invoice (difficult if you have 5-15 samples!), so VAT = 0 Eur. It might even not get through the customs at all (very small parcel)! Also, if Customs still decide to apply VAT, I can recover it (I am VAT registered).

Anyway, in case of group buy and order to Japan Parts, I'd recommend to negociate for a lower price on the invoice (even if you actually pay full price), to minimise VAT and taxes. Anyhow, it will come out at less than 200 Eur / kit! Good!
For the installation, I'll have a look at the contacts needed and see if I can get them from my connector/contact supplier, or the dealer. If I can I will definitely share that with you.
Whether I go or not with you (or the Frogs ;) ) in this Group Buy, be sure I shall fully support you for infos and tips for an easy install. And I'm sure Tertou will too.

Also, I don't want organise that Group Buy myself, although it could be based on my existing import "supply chain", because it pretty time consuming, I'd have to invoice you all with Belgian 21% VAT, and I don't want to interfer with Anze's business... I hope you understand.

Fabrice
- Van Matex (ForumPro) op 28-12-2004 20:45
Wat kan de conseqentie zijn voor je drie jaar Fabriek/Dealer garantie van deze inbouw actie ??
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-12-2004 18:01 Edited 29-12-2004 18:04
Ik doe daar natuurlijk geen bindende uitspraken over, maar:

a. de modifcatie is geheel omkeerbaar (kan dus onzichtbaar ongedaan gemaakt worden).
b. gebruikt een origineel mazda onderdeel.
c. er zijn gebruikelijke installaties achteraf (audioapparatuur etc) in auto's die ingrijpender zijn dan deze.

Ik zelf maak me daar geen zorgen over.
Hoe het formeel zit weet ik niet, als het je interesseert zou je de kleine lettertjes van de Mazda garantievoorwaarden eens kunnen lezen.
Garantie op je cruise control zul je in hoogstwaaarschijnlijk niet kunnen claimen, vermoed ik. ;-)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 30-12-2004 09:30
Volgens mij heeft bijvoorbeeld een kapotte uitlaat niets te maken met een zelf geinstalleerde CC.
In geval van twijfel ga ik de CC gewoon weer weghalen als ik naar de dealer moet voor garantie.
Ik heb overigens groot vertrouwen in de Mazda en denk niet dat er iets aankomt.
Wat betreft de installatie zelf denk ik dat je gewoon zorgvuldig en netjes te werk moet gaan.
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 04-01-2005 20:24 Edited 15-01-2005 16:34
Hallo iedereen !

De 2de Rx-8 in België met cruise-control is een feit !
Dit is een van de betere wijzigingen tot nu toe die ik heb doorgevoerd.
Het werkt heel goed en omwille van de originele buttons is het uiteraard mooi geïntegreerd.
(indien gewenst kan ik nog wat foto's voorzien, al denk ik dat iedereen het resultaat al wel gezien heeft van Tertou...)

Zelf ben ik aan het overwegen om dit als een soort kitje aan te bieden... (enkel INCLUSIEF montage)
indien hier vraag naar is. (als ik dit doe, dien ik de prijs hiervoor nog vast te leggen...)

Oh ja, de originele auto-dimming homelink mirror is ook elektrisch aangesloten en de auto-dimming werkt heel mooi.

Tot zover.

Vriendelijke groeten,

Ben
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 05-01-2005 10:26
Graag nadere info mbt de aanschafkosten? Zoals waar gekocht en welke onderdelen? De tijd van montage?
bvd
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 06-01-2005 20:07
Nog enkele foto's van cruise-control en zetelhoezen :
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 06-01-2005 20:08 Edited 06-01-2005 20:17
volgende :
"cruise main" in 't oranje als cruise-control ingeschakeld is
en "cruise" in 't groen wanneer cruise-control operationeel is.
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 06-01-2005 20:09
nog één :
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 06-01-2005 20:11
laatste foto...
- Van jos (SuperForumposter) op 10-01-2005 07:20
Ik wil graag mijn naam laten toevoegen aan het lijstje van belangstellenden voor de cruise control.
Groeten Jos
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-01-2005 18:01
JapanParts laat niks van zich horen. Prijsopgaves geven wordt in de RX-8 wereld niet echt als mogelijk winstgevend werk beschouwd, en daarom maar zo lang mogelijk uitgesteld. Enkele forumleden hebben hier al eerder ervaring in opgedaan. ;-)
Ik zal ze eens een reminder sturen.

Rasp, weet jij welke Amerikaan er al benaderd is voor prijzen (die van die befaamde doch qua bron vluchtige 147 dollar)?
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-01-2005 20:15
Ik zie nu dat JapanParts inmiddels gereageerd heeft! Valt toch nog mee ;-)

Dear Leo,
Our apologies for the delay reply.
We were not able to reply because we were taking new year holidays.

Here are the price and shipping cost.
F157-66-4M0A cruise control unit; 13,800JPY ( da's momenteel 101.845 EUR)
We would give 5% discount only to the customer who order 100,000 yen or more on parts.
Shipping to Netherlands(only 1); 2,800JPY
Shipping to Netherlands(5 of them); 7,900JPY    (58.30 EUR)  (11,66 p/stuk)
Shipping to Netherlands(15 of them); 17,900JPY  (132.144 EUR)
- Van jos (SuperForumposter) op 12-01-2005 06:44
Hallo Leo,
Ik heb inmiddels via mail "Mazdatrix" en "Rosenthal Mazda" in de states benaderd, echter nog geen reactie gehad. Ik wacht deze week nog even af en zal dan ook even reminden.
Groeten Jos
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 14-01-2005 11:27
Jos , ik stel voor dat als we de CC in huis hebben , dat ik eerst de montage op mijn eigen 8 uitvoer en daarna die van jouw. Kan ik tenminste op de eigen auto oefenen.
- Van jos (SuperForumposter) op 14-01-2005 14:23
ik krijg een mailtje van "Rosenthal Mazda" in Virginia binnen met een prijsopgave van de CC van "roughly"  $ 170,--. Ondanks dat ik gevraagd heb naar de kosten van Shipping en Handling blijkt dat niet duidelijk uit zijn antwoord. In ieder geval een richtprijs.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-01-2005 22:43
Geen indrukwekkende prijs, 170 dollar.  Maar voor we verdergaan over de prijs: we hebben helaas nog geen praktijkervaringen van inbouwers gezien, en ook geen inzicht in een bestaande inbouwhandleiding. Dat lijkt me best wel nuttig. Het is me bijvoorbeeld nog onduidelijk hoe de draad wordt aangesloten op de ECU. Met meerdere inbouwers moet die informatie toch bekend kunnen worden?
- Van jos (SuperForumposter) op 17-01-2005 08:50
Onderstaand antwoord ontvangen van "Mazdatrix":

I'm sorry, we don't carry cruise control parts.
There are probably numerous parts involved that are not present on your car, and we would not be able to identify them. Also, the cruise control is processed through the main engine control computer. There is no doubt that your computer is different than a US version with cruise control
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-01-2005 18:34
Dankzij hulp van een niet nader te noemen clublid hebben we nu alle inbouwinformatie, die ik helaas niet kan publiceren. (Dank daarvoor!)
Zodra we zelf de de eerste ingebouwd hebben maken we zelf een alternatieve instructie met fotorepo.

Ik heb er nu wel vertrouwen in. Wie doet er mee voor ongeveer 160 euro? Als er genoeg gegadigden zijn wil ik het wel trachten te regelen, die inkoop.
Ik zal dan alles nog een keer uitrekenen met de huidige Yen koers.
Sommigen hebben al aangegeven dat ze mee willen doen, maar misschien zijn er bedenkingen, of mensen die zich nog niet gemeld hebben. Alle belangstellenden even (nogmaals) bevestigen aub. Later volgen dan nog de formaliteiten als adressen bankrekeningnummers enzovoort.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 31-01-2005 11:35
Gelukkig komt er dus toch nog schot in de zaak
Hierbij meld ik mij definitief aan.
Graag verneem ik het rekening nummer zodat ik vooraf kan betalen.
Hulde Leo en anderen.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 31-01-2005 15:57
Ik doe nog steeds mee.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 01-02-2005 19:22
Ik ook,

Fabrice
- Van jos (SuperForumposter) op 04-02-2005 07:09
Hallo Leo,
Ook ik doe mee aan het cruise-control project.
Ik hoor wel hoe de verdere gang van zaken is m.b.t. betaling etc.
groeten
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-02-2005 18:47 Edited 04-02-2005 18:56
Mooi, dan zijn we met zijn vijven en lijkt mijn berekening te kloppen.

Prijzen op basis van   5  deelnemers:
     
CC-Uni     102,09 
Shipping    11,69 
subtot      113,78 
BTW            21,62 
subtot        135,4 
Invoer
rechten         6,77 
subtot       142,17 
Voorschot
provisie
shipper           6 
subtot      148,17 
Verzend
kosten
Nederland  8 
subtot      156,17 

Dit rond ik af op 160 euro.

Opmerkingen:
- Op basis vd yen koers van enkele dagen geleden. 
- Invoerrechten geschat op 5%.
-Voorschotprovisie = de ontvangende koerier in Nederland rekent een fors tarief voor het voorschieten van de BTW en invoerrechten aan de fiscus en het inklaren. Geschat op 30 euro totaal. Dat delen door 5 = 6 euro per persoon. Kan meer of minder zijn, we kennen de shipper nog niet.
- het betreft alleen de cc unit zelf. De draad naar de ECU kun je in Nederland zelf wel kopen, een paar meter eenaderig snoer met voldoende isolatie zal je financieel de kop niet kosten.

Voorwaarden waaronder ik deze group buy wil doen:
- Samen uit samen thuis.
Dat wil zeggen: de eventuele mee- of tegenvallers bij de bestelling delen we met zijn allen, tot het moment van levering althans.
De ergste tegenvaller zou zijn dat ik per creditcard keurig betaal en dat we niks geleverd krijgen. Ik kan daar dus niet voor verantwoordelijk gesteld worden
(Japanparts lijkt betrouwbaar als we op verhalen uit het Amerikaanse forum mogen afgaan, dus ik verwacht natuurlijk een worst-case scenario niet).
Ook kunnen de kosten om wat voor reden dan ook hoger worden, er zitten een paar schattingen in het verhaal (denk aan valutaschommelingen, hogere provisie etc).
Je bent dan verplicht bij te betalen.
- Zodra de bestelling bij Japanparts gedaan is, ben je verplicht tot afname en betaling. Tenzij ik nog kan annuleren.
- Ik bestel het eerder genoemde partnumber. Ik verwacht dat dit het juiste is, maar ook hier weer: geen garanties!
- Betaling vooruit. Mocht de bestelling worden geannuleerd, krijg je natuurlijk je geld teruggestort.
- Ontwikkelt zich een defect, is dat voor eigen risico.
Oftewel: hoewel ik het voor ons allen bestel, is alles eigenlijk bijna hetzelfde als wanneer je het zelf zou bestellen, alleen wordt het dan flink duurder.
Ik ben dus geen handelaar (in dit geval).

Als je hiermee akkoord gaat, mail dan je bestelling onder vermelding van volledige naam, adres- en woonplaats gegevens + telefoon naar info@rx8nl.com. Je krijgt dan per mail bericht hoe te betalen.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 05-02-2005 11:46
Ik denk ook dat Japanparts betrouwbaar is.

Wat is "valutaschommeling" in het Engels?

Kan jij niet bij BVK het Part Number vergelijken. Hij heeft de Cruise al geinstalleerd.

Fabrice
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-02-2005 13:19
Rasputin wrote:

>
> Wat is "valutaschommeling" in het Engels?
>
>


exchange rate fluctuations
- Van Danielle (Deelnemer) op 06-02-2005 10:36
Leo stelde voor de CC bij mij thuis in sittard in mijn garage in te bouwen.
Iedereen die belangstelling heeft om zijn (of haar) CC  gezamelijk in sittard in te bouwen is van harte uitgenodigd.
Ik zorg ook voor de koffie , etc. 

Outjer en Danielle
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 06-02-2005 19:14
Ik houd mij aanbevolen, kunnen we elkaar helpen.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 06-02-2005 19:40
Danielle wrote:

> Leo stelde voor de CC bij mij thuis in sittard in
> mijn garage in te bouwen.
> Iedereen die belangstelling heeft om zijn (of haar)
> CC  gezamelijk in sittard in te bouwen is van harte
> uitgenodigd.
> Ik zorg ook voor de koffie , etc.
>
> Outjer en Danielle


Sittard is niet ver van Luik. Dat is een idee!
Koekies met de kofie? Als voor mij het kan het verschil doen! ;-)

Fabice
- Van Matex (ForumPro) op 08-02-2005 18:50
ik wil ook graag mee doen,is een mooie gelegenheid de 8 van binnen beter te leren kennen.
ik kan mischien ook een bijdrage leveren met de ontbrekende kabel.
wie kan er voor de gegevens zorgen( soort massief of gevlochten afscherming - lengte per cc ) connector ja/nee
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-02-2005 14:12
Ik mis nog Jos en Rasputin met de bestelling/NAW mail. Willen jullie de mail sturen, dan ga ik allen het bankrekeningnummer doorgeven.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 09-02-2005 14:36
Sorry Leo. Mail leaves in a minute.

Fabrice
- Van jos (SuperForumposter) op 10-02-2005 07:47
Sorry Leo, ook mijn mail gaat nu de deur uit.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 10-02-2005 13:00
RX8, van de Franse forum, is nu bezig z'n cruise te installeren. Het komt ook van Japanparts. Z'n thread is :
http://www.rx8france.com/forum/setopic_1059-.html    .

Ik zal later proberen te vertalen voor julie.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 15-02-2005 11:29
Leo, Klopt het dat we nu met 7 personen zijn ?
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-02-2005 12:46
Niet dat ik weet! Ik heb vijf mailadressen in mijn CC Buyers groep staan.
Dat maakt 6.
Outjer, Matex,Charly, Jos, Rasputin en Leo.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-02-2005 13:07
Matex:

> ik wil ook graag mee doen,is een mooie gelegenheid
> de 8 van binnen beter te leren kennen.
> ik kan mischien ook een bijdrage leveren met de
> ontbrekende kabel.
> wie kan er voor de gegevens zorgen( soort massief
> of gevlochten afscherming - lengte per cc )
> connector ja/nee


Ik ga nog even kijken, maar uit mijn hoofd eenaderig, zonder connectors,
gevlochten (want moet door het motorcompartiment geleid worden, dus soepel zijn),
met vooral een stevige mantel (want moet in een trillende en warm/koude omgeving
niet meteen de geest geven). Afscherming niet noodzakelijk. Lengte: weet ik nog niet.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 15-02-2005 13:47
Leo:

> Niet dat ik weet! Ik heb vijf mailadressen in mijn
> CC Buyers groep staan.
> Dat maakt 6.
> Outjer, Matex,Charly, Jos, Rasputin en Leo.


Op 14-12-05 had BVK nog vast en zeker interesse.
Of heeft die zich zelf inmiddels geholpen?
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-02-2005 16:21
Gezien het feit dat ie 'm al een tijdje ingebouwd heeft zitten denk ik dat hij een andere bron heeft aangeboord.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-02-2005 17:27
Even een update over de bestelling:
Er is voor de definitieve bestelling enige keren heen en weer gemaild, waarbij ik ook tevergeefs gepoogd heb om nog wat korting te krijgen. Dit om de onvoorziene kostenpost van de betalingskosten goed te maken. Ze rekenen namelijk 5%  opslag voor creditcardbetalingen (dat betalen zij namelijk ook). Paypal betalingen hadden een opslag van 3,9 %, en daar ik als regelmatige Paypal gebruiker reeds een account heb, heb ik via Paypal betaald. Ik heb Paypal echter niet de valutawissel laten doen, die kwam mij nogal ongunstig voor vergeleken met de middelkoers van die dag. Nu belast Paypal mijn Visa card met het yen bedrag, en doet Visa de valutawissel. Ik ben nieuwsgierig of dat daadwerkelijk goedkoper is, want Visa publiceert zo te zien nergens de gehanteerde actuele wisselkoersen. Niet die verschillen nou zo enorm zijn (bijv. 20 euro verdeeld over zes man, die drie euro nog wat gaat ons de kop niet kosten), maar het is de sport het zo goedkoop mogelijk te doen.
Ze geven als levertijdschatting 10-15 dagen na ontvangst betaling aan.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-02-2005 00:32
Rasputin:

> RX8, van de Franse forum, is nu bezig z'n cruise te
> installeren. Het komt ook van Japanparts. Z'n
> thread is :
> http://www.rx8france.com/forum/setopic_1059-.html.


Helaas is ie nog steeds niet klaar. Hij is er een dag of 10 geleden mee begonnen. Het gaat in etappes.
Je kunt wel goed op een foto zien hoe je een draad niet uit een connector moet verwijderen.
De connector van het oude paneeltje heeft ie compleet afgeslacht. Dat moet fraaier kunnen.
(hoewel je die als alles goed gaat toch niet meer nodig hebt).

> Ik zal later proberen te vertalen voor julie.

- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-02-2005 06:25
Leo:

> (hoewel je die als alles goed gaat toch niet meer
> nodig hebt).


Toch wel. Het moet het liefst zodanig worden ingebouwd dat de boel kan worden teruggezet bij inruilen op de volgende RX-8.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-02-2005 08:22
Daar heb je gelijk in.

Ik wil even melden dat van iedereen de betaling binnen is.
- Van eye (Deelnemer) op 28-02-2005 10:40
Beetje laat, maar ik doe graag mee als het nog kan!
Groeten, Eye
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-03-2005 00:03
Helaas, de zending ligt al sinds zaterdag op Schiphol, dus je bent echt te laat.... :-(
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 02-03-2005 09:56
Leo:

> Helaas, de zending ligt al sinds zaterdag op
> Schiphol, dus je bent echt te laat.... :-(


Good nieuws! Voor ons.
- Van eye (Deelnemer) op 02-03-2005 10:16
Oke, next time. Bedankt
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 02-03-2005 11:16
Je kunt de CC natuurlijk zelf bestellen en dan mbv. de ervaring en foto's van ons monteren.
Alle bestelgegevens zijn beschikbaar.De transportkosten drukken dan natuurlijk maar op een unit.
Misschien zijn / komen er nog andere geinterresseerden. Kun je misschien even op wachten.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-03-2005 18:40 Edited 04-03-2005 18:45
Morgenochtend ligt onze zending precies een week op Schiphol. Ik heb gebeld met het informatienummer van TPG post. Die meldde dat zuster TNT deze zendingen deed. Daar meldde men mij dat dat weliswaar klopte voor een aantal landen, maar niet voor Japan. Dat land ging via TPG Pakketdienst Buitenland. Daar kon men vertellen dat het pakket "bij de douane lag". Dat kon ik echter ook wel zien via de japanse track en trace site, maar waarom ligt het daar al zo lang? Tja, daarvoor moest ik de douane maar bellen, ik kreeg het nummer. Wetende hoe dat werkt heb ik gemeld dat die echt niet aanspreekbaar zijn hierover, maar dat ik bij het inklarende bedrijf moet zijn, namelijk TPG in dit geval. Nee, dat was niet zo. Dus toch maar naar de douane gebeld, waar een ambtenaar gefrusteerd meldde dat ie voortdurend mensen krijgt doorverwezen door TPG, die hij niet kan helpen, want daarvoor moet je zijn bij TPG. Ik kreeg wel een nummer van TPG Dienst Inklaringen op Schiphol. Daar wordt de telefoon niet aangenomen. Schiet lekker op.  Wordt vervolgd...

Tip: check of je leverancier niet per ongeluk via de posterijen z'n pakketten verstuurd. Zo ja, vraag 'm dan een fatsoenlijk koeriersbedrijf te gebruiken. Kost wat meer, maar ja.
(TPG meldde toevallig vandaag een enorme winsstijging, en ik hoorde de topman vanmorgen melden dat TPG het "beste postbedrijf van de wereld" was. Dan is het met de anderen wel heel beroerd gesteld!)
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Cruise control
1 2 3 Terug Volgende  

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill