Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / accuproblemen
1 2 Terug Volgende  
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 21-06-2004 16:11
Ik ben twee maal een week op vakantie geweest en beide keren was mijn accu leeg na thuiskomst. De auto is doorgemeten, maar pakt bijna geen stroom in rust. Na de tweede keer een nieuwe accu gekregen. Heeft iemand ook dit probleem?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-06-2004 16:49 Edited 21-06-2004 16:52
Nog niet, want nog bijna iedere dag gereden, maar ik verwacht dit wel te gaan ervaren. Ik heb nu soms al het gevoel dat er te weinig fut in zit om de motor "aan te slingeren". Volgens de berichten zit er af fabriek sowieso een niet al te sterke accu in. Heb hier al over gelezen op het US forum, daar zijn er al diverse vervangen.
Een lege accu ben ik trouwens wel gewend van mijn MX-6, die was standaard leeg na 5 dagen, maar dat kwam met name door het alarmsysteem.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 21-06-2004 17:01
Ik ben in mei gedurende 10 dagen met vakantie geweest en mijn wagen starteerde OK. Als het bijna geen stroom in rust (betekent dat : "no current at idle"?) pakt, moet de probleem van de alternator komen, en van de accu niet.
Heg jij een optionele / aftermarket alarm systeem?
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 21-06-2004 17:29
Neen, alleen het standaard fabrieksalarm. Verder niets gemonteerd wat stroom verbruikt.Mijn accu was zo leeg dat alles gereset moest worden.
- Van RenesisMsa (Deelnemer) [be] op 23-06-2004 10:53
Geen problem voor me. Ik heb ook all 10 dagen geweest zonder de auto te start en het was ok.
- Van Tertou (Powerposter) [be] op 24-06-2004 11:30 Edited 24-06-2004 11:30
Ik heb gelezen dat als uw "trunk lid" niet good gesloten is, het licht erin draaid genoeg stroom om de batterij in sommige dagen leeg te doen.
T'is veel gemakkelijk de lid niet volledig gesloten te laten, ongezien, en voila, de batterij wordt leeg...

Hebt u dat gecontroleerd ?
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 24-06-2004 18:03
Wat bedoel je met trunk lid????
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-06-2004 18:30
"kofferbak" of "achterklep"
- Van GirlyRX8 (Powerposter) [be] op 25-06-2004 20:59
Typisch mazda-kwaaltje. Met mijn mx5 heb ik enkele batterijen versleten. De CLK was een nearly-new car toen wij hem kochten, was zo'n 11 maanden oud, en amper 2 maanden na aanschaf was de batterij kapot. De dealer zei toen dat je een beetje geluk moet hebben met batterijen, de ene gaat snel kapot de ander is niet kapot te krijgen, maar steeds korte afstanden doen is dodelijk voor een batterij.
- Van Eric (ForumPro) op 27-06-2004 10:38
De MX5 heeft standaard een soort gel accu. Deze is kleiner en minder krachtig dan een gewone accu. Dit omwille van de ruimte.
Veel MX 5 rijders laten daarom een andere accu plaatsen.
De accu van mijn MX 5 (2001) deed het nog uitstekend toen ik de auto in 2003 omruilde voor de RX 8.
De RX 8 kent wel een soort aanloop in de startprocedure. In tegenstelling tot normaal starten, moeten wij altijd de sleutel wat langer vasthouden. Of dit tot problemen gaat leiden in de toekomst, who knows. Als het maar binnen de garantieperiode van 3 jaar valt.

Corrie en Eric
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 25-08-2004 06:25
Vandaag terug van een maand vakantie! Door de Dealer een nieuwe accu gemonteerd, maar mijn accu is helemaal leeg. Zelfs het klokje werkte niet meer. Heeft niemand dit probleem of ben ik de enigste?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-08-2004 06:33
Heel vervelend Charly. Blijkbaar houdt dit probleem bij jou aan.
Die van mij heeft op z'n langst ongeveer 40 uur stilgestaan, dus ik heb (nog steeds) geen accuproblemen ondervonden.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 01-10-2004 07:06
Afgelopen woensdag heeft mijn RX-8 een volle dag bij de garage gestaan voor mijn accuprobleem. Wederom een nieuwe accu gekregen???, zou ook weer kapot zijn. Ik wordt er een beetje moedeloos van. In de herftvakantie gaan wij een weekje naar Turkije, maar ik durf mijn auto niet een weekje op het vliegveld te parkeren. Wij komen namelijk s'nachts terug en dan wil ik er wel zeker van zijn dat hij start!
Ik ga wel met de 4 jaar oude auto van mijn vrouw ( waar de eerste accu nog in zit!!), die start namelijk altijd.
Nu lijkt het wel een negatief verhaal, maar ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn RX-8. Ik moet gewoon elke dag rijden, dan start hij meteen!!!!
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-10-2004 08:48
Allerlei flauwe opmerkingen over dat je de sleutels wel bij mij mag afgeven, dat ik hem dan wel aan de praat hou, dat je sowieso ieder dag met een RX-8 moet rijden, dat een vakantie op de Veluwe ook leuk is, enz. schoten mij binnen.

Maar ik ben wel serieus benieuwd naar het probleem van de accu('s). Voor de zekerheid een reserveaccu mee naar Schiphol????
- Van Eric (ForumPro) op 01-10-2004 10:58
Mijn 8 heeft laatst ruim 7 weken stil gestaan. Heb pas de laatste paar weken de accu losgekoppeld.
Toen ik de 8 startte na deze periode sloeg hij meteen aan.
Wat de oorzaak is van de door jou omschreven problemen zou ik niet weten. Vervelend is het wel.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 30-10-2004 16:00
Hiep hiep hoera, toch met de RX8 naar het vliegveld gereden. Heeft aldaar een hele week stilgestaan en bij terugkomst liep hij meteen!!!
Is het toch de accu geweest. Ook heeft mijn auto speciale bewaking van de politie gehad, omdat ze hem zo mooi vonden!!
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-10-2004 17:16
Gefeliciteerd, zowel met de nieuwe goede accu, als met de extra bewaking.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-12-2004 14:06
Afgelopen vrijdag tijdens de 20.000km beurt heb ik bij de dealer gemeld dat mijn accu ook niet super sterk was (kwam ik na de eerste nachtvorst achter, starten ging nog wel, maar met moeite). Vanmorgen werd ik gebeld dat er een nieuwe klaarstond! Ze hadden e.e.a. uitgezocht en uit eigener beweging een nieuwe besteld. Deze is zojuist geplaatst.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 01-12-2004 17:00
Dan hoop ik wel voor jou dat ze er meteen een goede in geplaatst hebben en niet weer een mazda-accu. Bij mij hebben ze de laatste keer een sterkere accu gemonteerd.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-12-2004 17:14
Ik zal morgen als het licht is, even kijken.
- Van Kees (Deelnemer) op 03-12-2004 16:41
Nog geen problemen met de accu gehad terwijl de auto een week stil heeft gestaan. Ik vind wel dat hij wat traag start maar dat zou ook kunnen liggen aan het automatisch  aangaan van mijn verlichting tijdens het starten, dit had ik n.l. op mijn vorige auto ook dus heb ik de dealer gevraagd of hij dat ook op de RX8 kon installeren. Wij hebben de auto nu 2 maanden en vinden het nog steeds kicken als we de zoemer horen, alleen  het benzineverbruik valt ons  een beetje tegen, maar dat mag de pret niet drukken. Ellen heeft 2 weken een Smart Roadster aangeschaft en deze loopt 1 op 18, dus dat maakt weer een hoop goed.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-12-2004 19:39 Edited 09-12-2004 20:09
n.a.v. de vraag in een ander topic, hier even een update over mijn ervaring.

Zoals ik al schreef, ik had er niet direkt om gevraagd, maar heb bij de 20.000km beurt gemeld dat ik vond dat de startmotor erg traag draaide en dat ik het idee had dat de accu mogelijk ééntje uit de mindere partij kon zijn, waarover ik ook op het amerikaanse forum gelezen had. Ik wilde het gewoon alvast melden voor het geval ik er later problemen mee zou krijgen.
Achteraf bleek dat ze bij de beurt wel degelijk de accu hadden opgemeten, na mijn opmerking e.e.a. hebben uitgezocht en meteen een nieuwe besteld. Ik werd dus tot mijn verrassing door hun gebeld dat er een nieuwe geplaatst zou worden, en binnen een uur na dit telefoontje is dit al gebeurd.

Ik heb nog steeds niet kunnen kijken wat er nu voor merk accu in zit, maar deze is stukken beter dan de vorige.
Zelfs vanmorgen na de nachtvorst ging het starten heel wat vlotter en "makkelijker" dan met die vorige accu in de zomer.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 16-05-2005 09:25
Nu bijna 7 mnd later, weer 2 weken op vakantie geweest! Mijn accu was weer totaal leeg.
Hier ben ik dus doodziek van, na 3 nieuwe accu's!! Wordt vervolgt.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-05-2005 00:05
charlyrx8:

> Nu bijna 7 mnd later, weer 2 weken op vakantie
> geweest! Mijn accu was weer totaal leeg.
> Hier ben ik dus doodziek van, na 3 nieuwe accu's!!
> Wordt vervolgt.


De bijna onvermijdelijke conclusie is dat je een verborgen verbruiker hebt. Sommige circuits kunnen meer gaan verbruiken dan waar ze voor ontworpen zijn door bijvoorbeeld slechte condensatoren of weerstanden, terwijl dat circuit gewoon zijn werk blijft doen. Probleem is alleen die op te sporen bij de ontmoedigende hoeveelheid draden en (potentiele) verbruikers die in een auto als de RX-8 zitten, zeker daar het maar een bescheiden verbruiker lijkt te zijn.  Ik zou toch aandringen op een systematische en nauwkeurige doormeetactie, hoewel dat een [drieletterwoord]klus is. Zijn ze daar binnen een uur mee klaar zonder de parasitaire verbruiker gevonden te hebben, dan hebben ze er waarschijnlijk met de franse slag aan gewerkt.  Je hebt er eigenlijk een setje speciale connectors voor nodig die je tussen de normale steekt (maar waar je een meter tussen kunt schakelen), zodat je alle circuits kunt doormeten op verbruik. Ik heb geen idee of ze die ook echt hebben of gebruiken, maar volgens mij kun je nauwelijks zonder.
- Van Dirk (SuperForumposter) [nl] op 17-05-2005 08:21 Edited 17-05-2005 10:01
Leo:
Je

> hebt er eigenlijk een setje speciale connectors
> voor nodig die je tussen de normale steekt (maar
> waar je een meter tussen kunt schakelen), zodat je
> alle circuits kunt doormeten op verbruik. Ik heb
> geen idee of ze die ook echt hebben of gebruiken,
> maar volgens mij kun je nauwelijks zonder.


Je hebt ook stroomtangen, die je zo om een kabel kunt zetten zonder alles los te hoeven maken. Om te beginnen zou ik het verbruik eens meten in ruststand zonder sleutel in het contact. en dan ff vergelijken met een andere RX8 bij jou uit de buurt of een van een dealer. De procedure is doodeenvoudig : motorkap open, stroomtang om een van de accukabels en meten maar.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-05-2005 12:47 Edited 17-05-2005 17:44
Dirk:

> Je hebt ook stroomtangen, die je zo om een kabel
> kunt zetten zonder alles los te hoeven maken.


Die dingen werken toch alleen met wisselspanning? Als ze al met gelijkspanning werken zijn ze dan niet erg onnauwkeurig?
Er hoeft maar een paar honderd milliampere extra verbruikt te worden om een accu in een paar weken leeg te trekken.

> Om te
> beginnen zou ik het verbruik eens meten in
> ruststand zonder sleutel in het contact. en dan ff
> vergelijken met een andere RX8 bij jou uit de buurt
> of een van een dealer.


Goed idee. Een identieke RX-8, dat wel. Het ruststroomverbruik zal verschillen met het uitrustingsniveau.

> De procedure is
> doodeenvoudig : motorkap open, stroomtang om een
> van de accukabels en meten maar.

- Van Dirk (SuperForumposter) [nl] op 18-05-2005 11:01
Leo:

> Die dingen werken toch alleen met wisselspanning?


Nee ik heb er een die op AC en DC werkt.

> Als ze al met gelijkspanning werken zijn ze dan
> niet erg onnauwkeurig?


Nee mijn fluke meet al vanaf 1 mA.

> Er hoeft maar een paar honderd milliampere extra
> verbruikt te worden om een accu in een paar weken
> leeg te trekken.


Als je in de buurt bent, bel of mail me, dan kunnen we altijd even meten.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 18-05-2005 13:24
Het gebruik in ruststand is al gemeten. Was plus minus 3 a 4 milliampere. Is dus bijna niets.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-05-2005 16:20 Edited 18-05-2005 16:26
Dan verbruikt er iets als ze niet meten (denkbaar, kan temperatuur- of vochtafhankelijk zijn bijvoorbeeld *), of je hebt extreme pech en hebt drie keer een accu met hoge zelfontlading gekregen.

*) of statusafhankelijk. Sensoren, schakelaars en actuators eindigen niet altijd in dezelfde stand bij het stilzetten van de auto.

Ik heb trouwens ook wel eens gelezen dat de onverklaarde verbruiker (in een heel andere auto) een ietwat overgevoelig alarm was dat gedurende de vakantie van de eigenaar telkens afging. Tegen de tijd  dat de vlieg verhongerd was,  was de accu ook leeg  :-)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-05-2005 11:24
Wegens mijn verblijf buiten dit continent heeft mijn RX-8 bijna drie weken stil gestaan. Ik was gisteren dan ook erg benieuwd of ie zou starten, maar hij ging net zo vlot aan als na 1 nachtje stil staan.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 09-11-2005 18:43
Als het goed is, is nu het probleem gevonden. Het blijkt dat mijn infodisplay in rust gewoon stroom gebruikt. Dit is gevonden na twee dagen testen!!! Nu nog een nieuw display monteren en dan heb ik geen problemen meer???
Het onderdeel moet wel besteld worden. Kan een dag duren, maar ook een paar weken.
Wordt vervolgt.
- Van Eric (ForumPro) op 09-11-2005 20:44
In ieder geval hebben ze het gevonden en kan het opgelost worden.
Je bent dan van die problemen af.
Tis te hopen dat het snel gebeurt en geen weken duurt.

Succes.

Eric
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 16-10-2006 19:04
Ik had vandaag de accuafdekkap eraf gehaald om een andere auto te helpen starten met startkabels.

Wie schetst mijn verbazing :een totaal wit uitgeslagen accu , accubak en beugel.
Met de accuklemmen was niets aan de hand.

Bij nadere inspectie lekte de buitenste schroefdop bovenop de accu.
Als je tegen de zijwand van de accu duwt verschijnen er belletjes bij die schroefdop.
Ik dacht toch echt dat er een onderhoudsvrije accu inzit.

Ik zou zeggen: trek die kap eens los om de accu te controleren/of te laten controleren.

Maar weer eens naar de dealer.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-10-2006 21:05
Ik heb er inmiddels al de derde accu inzitten, dus bepaald niet de originele. Onlangs heeft mijn 8 ruim 5 weken stil gestaan. Stond wel in de garage, maar met het alarm aan. Was zeer benieuwd na de ervaringen van Charles vorig jaar, maar na het omdraaien van de sleutel startte de motor onmiddellijk.

Ow ja, probeer niet een diesel op gang te helpen met starten, dat gaat je niet lukken.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 17-10-2006 18:44
Ik wist niet dat het al je derde accu is, Caecil.
Was daar ook een bij die lekte of waren ze afgekeurd na doormeting?

Leg dat ook eens even uit over die diesel svp.

Ik kreeg trouwens ook die andere auto niet opgang met startkabels.
Probleem met goedkope kabels is dat ze altijd te dun zijn en dan heb je te veel spanningsverlies.
Daarom maar even met de sleepkabel aangetrokken.
Natuurlijk aan mijn trekhaak.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-10-2006 19:08 Edited 24-10-2006 19:15
Ik heb nu inderdaad mijn derde accu. Omdat ik meteen (vlak na aflevering) al klaagde over het langzame draaien van de startmotor en omdat dit na de eerste nachtvorst nog veel erger werd, werd in december 2004 bij de beurt een nieuwe accu geplaatst. Na doormeten bleek deze accu inderdaad niet goed te zijn. Afgelopen januari heeft mijn dealer mijn 8 op de brug laten verzuipen. Ze zeggen dat dit kwam door het slechte starten en hebben een nieuwe accu geplaatst. Mijn visie is dat ik 's morgens de auto warm achtergelaten heb, zij die auto de hele dag buiten hebben laten staan en pas laat in de middag op de brug hebben gereden, meteen hebben uitgezet zonder hem volledig warm te laten draaien, beurt uitgevoerd (bougies vervangen, was 60.000 km beurt), wilden starten maar toen verzopen bleek te zijn. Maar goed, heb wederom niks betaald voor de accu.

Achteraf was dit bij mij allemaal niet nodig geweest als er meteen een nieuwe startmotor was geplaatst. Maar die kennis was er toen nog niet. Zeker niet bij mijn dealer. Die overigens niet meer mijn dealer is, maar dat moge duidelijk zijn na bovenstaand verhaal.

Dat van die diesel aanstarten is een verhaal uit eigen ervaring. Daar is onze accu en motor eenvoudig weg niet krachtig genoeg voor. Later ANWB erbij gehaald om die diesel te starten, monteur begon zelfs te lachen dat we het geprobeerd hadden.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 31-10-2006 19:32
Vandaag is er inderdaad een kapotte accu geconstateerd in de garage.
Morgen komt er een nieuwe in.
- Van denBird (Deelnemer) [be] op 06-11-2006 19:21
vorige week de schrik van mijn leven gehad. kheb ondertussen een paar maand een nieuwe startmotor (gratis en voor nix), en wil in de vroegte starten, maar het duurde toch wel lang, oude startmotor-lang. maar het is gelukkig bij die ene keer gebleven.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 15-11-2006 17:53
Outjer:

> Vandaag is er inderdaad een kapotte accu
> geconstateerd in de garage.
> Morgen komt er een nieuwe in.


Die nieuwe accu zit er alweer een paar weken in.
Helaas waren de monteurs vergeten te kijken of het weggelekte accuzuur nog ergens roest veroorzaakt had.
Onder het luchtfilter zit dus nu een totaal verroeste beugel.
Die wordt volgende week bijgewerkt.
Dan mogen ze gelijk even kijken naar de achterruitverwarming.
De toets van die achterruitverwarming op het dashbord doet het niet meer.
De zekering heb ik natuurlijk al nagekeken.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-11-2006 16:33
Mijn 8 heeft nu ruim 7 weken stil gestaan (o.a. door een technisch mankement aan mijn knie), maar dat was toch teveel van het slechte. Zelfs de deuren willen niet meer van het slot. Inmiddels een accupack geleend en ik wacht nu op een gelegenheid om zonder tussenkomst van ongeruste buren en politie, de auto te kunnen starten.
Heeft iemand enig idee hoelang het alarm af zal gaan????? De auto staat namelijk in de garage en ik ben bang voor gehoorbeschadiging, dus als ik dat kan afwachten (en de buren informeren) ;)
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 20-11-2006 18:23
Tis toch wat met onze "betrouwbare" Rex.... Van de week heb ik (met nwe startmotor en bougies en de rest wat al vervangen is) er ff niet aan gedacht dat je de auto niet kunt verplaatsen..... Hele straat vol uitlaatgas en alle buren buiten.... maar uiteindelijk hem toch weer aan de praat gekregen. Straks maar weer melden als ik voor de reparaties en apk ga.
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 20-11-2006 20:30 Edited 20-11-2006 20:32
Omdat de rx 8 voor mij nieuw is heb ik gisteren maar even het instruktieboekje nagekeken. Daar staat dat je op het moment dat er weer stroom op het systeem staat (dus als je de accupack hebt aangesloten) je met een druk op de unlock toets de sirene en het knipperen van de alarmlichten kunt uitschakelen. Dus hoe sneller je de deur, de motorkap, de afdekkap van de motor, de afdekkap van de accu,het aansluiten van de accupack (eerst de + en dan de - (op bijv. de dynamosteun)) kunt afwerken hoe eerder je sirene er mee stopt. Voor je oren kun je trouwens gehoorbeschermers kopen bij elke bouwmarkt.  De volgende keer als je de auto langere tijd niet gebruikt kun je hem ook zonder af te sluiten in de garage neerzetten, het in werking zijn van het alarm kost nou eenmaal stroom. Veel succes!!!
Trouwens als de rdw mij niet heeft bedrogen krijg ik morgen mijn kenteken!!!!! Kan ik eindelijk gaan rijden.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-11-2006 21:08
Mijn vraag is dus hoe lang die sirene blijft doorgaan. Omdat ik nog steeds niet zo erg mobiel ben, de rex zeer strak in de kleine garage staat en dus weinig ruimte heeft om in- en uit te stappen, vrees ik dat ik er vrij lang over doe om de hele procedure zonder lak- en gehoorbeschadiging door te komen. Uit ervaring weet ik namelijk dat ik die afdekplaat van de accu niet zo makkelijk los krijg.
Als die sirene nou bv. 2 minuten blijft loeien en dan bv. 1 minuut stil is, dan ga ik die eerste 2 minuten even in de gang uitzitten met de garagedeuren dicht....
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 20-11-2006 21:20
Ja je hebt gelijk niet goed gelezen. Ik kan jou vraag nergens in het boekje vinden. Je zult het proefondervindelijk moeten vaststellen vrees ik.
Misschien kun je iemand anders bereid vinden om het voor jou te doen, of de auto voor je naar buiten te duwen voordat je de strijd aangaat.
In ieder geval veel succes.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-11-2006 21:26
Nee, naar buiten duwen is geen optie had ik bedacht. Om de auto naar buiten te duwen moet ik al in de auto zitten en andere(n) gaan duwen (beetje schuin wegdraaien en dan over een drempeltje heen). Dan kost het twee a drie man/vrouw hun oren ;)

@ Charles: hoe ging dat toen jij met jouw 8 met lege accu op het vliegveld stond????
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 21-11-2006 04:57
De accu is geheel leeg? Dan kun je gewoon met de sleutel de auto openmaken,zonder dat het alarm afgaat. Ik heb dan altijd de acculader er een paar uur eropgezet en weer gestart. De ene keer starte de auto meteen en de andere keer de hele straat vol rook voordat ie wou starten.
Succes
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-11-2006 17:38
Na nog een paar dagen wachten was de accu vrijdag zo leeg dat zelfs het alarmlampje op het dashboard het niet meer deed. Mijn 8 had dus zo'n 8 weken stil gestaan. Na het aansluiten van de accupack even gewacht tot "de systemen" gestart waren en toen pas de sleutel omgedraaid. Startte nog sneller dan voorheen zonder de nieuwe startmotor! Meteen maar in 1 ruk naar Emmen gereden :)
- Van alfred (SuperForumposter) op 26-02-2007 22:59
Met mijn eerste rex nooit accuproblemen gehad. Snapte alle verhalen daarover ook niet, maar de mijne staat altijd binnen. Gisteren met mijn tweede rex wel problemen gehad, en forse ook!
Auto had een weekje op Düsseldorf airport gestaan. Bij afhalen was de accu leeg. Mazda noodhulp gebeld, maar omdat een andere Nederlander twee auto's verder (BMW5) zelfde probleem had en de Adac kwam, kon ik meteen hulp krijgen en kon ik de noodhulp afbellen. Dat er nog lampjes op het dashboard brandden zou vanzelf overgaan als ik een stukje gereden had, zei de Adac-man.
Na een minuut of vijf, we stonden nog stil, begin het motortoerental opeens van hoog naar laag op en neer te zwiepen. Ik probeerde weg te rijden, maar de motor reageerde niet op mijn gaspedaal (elektrisch hè). Dus toch maar afgezet en weer gestart. Gelukkig, we reden de garage uit. Maar amper 500 meter verder, net op de snelweg, hield de rex weer op met rijden. Harder dan 50 km deed ie niet. Op de vluchtstrook en de noodhulp maar weer gebeld.................................................na nog een uur, met de accu weer leeg door de alarmlichten en stadslichten die ik langs die drukke snelweg wel moest aanhouden, nog een keer gebeld. "Ja sorry, we hebben een half uurtje gewacht voor we uw melding konden doorgeven. Er waren andere wachtenden voor u" (op zondagavond 19.00 uur?????????). Na het tweede telefoontje was de nooddienst binnen een kwartier ter plekke.
Die heeft eerst de auto weer aan de kabels gehangen. Toen hebben we gestart en van de snelweg af gereden. Daarna een paar keer afgezet, en weer gestart, soms met tussenposes. En iedere keer bleef er een lampje minder branden op het dashboard. Uiteindelijk konden we ongestoord verder.
Conclusie: heb geduld als je de noodhulp belt. Conclusie 2: gewoon een paar keer blijven proberen helpt ook. Conclusie 3: de NAzorg komt snel op gang. Vandaag al door de dealer gebeld die deze weet alles doormeet en de fout gaat uitlezen. Zaterdag stal ik de rex voor twee weken op de luchthaven van Keulen. Hoop bij terugkomst niet opnieuw de noodhulp te moeten anrufen!!!
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 27-02-2007 11:16
Hoi Alfred,

Zwaar knudde , man!

En bedankt voor de tips.

Zou het misschien helpen als je bij lange stopstand de accu helemaal losmaakt?
Heb je alleen geen enkel alarm meer.
Maarja , als de accu na enige tijd ook leeg raakt , is er ook geen alarm.
Zijn er nog extra stroomafnemers aanwezig (extra alarm of zoiets) ?
Ik hoop dat de garage iets vind , maar ik zou daar niet al te veel op rekenen.

Outjer
- Van denBird (Deelnemer) [be] op 27-02-2007 16:13
volgens mijn dealer zou een lege batterij niet mogen voorkomen als je je auto goed afsluit (dus correct op slot, geen lichten of zo laten branden... je weet nooit he). het is en blijft toch nog iet of wat een luxewagen en niet iedereen zal die dagelijks van stal halen. en ze kunnen toch niet verwachten dat je elke keer als je het vliegtuig opstapt ff je motorkap omhoog doet om je  batterij los te koppelen (kan iedereen dat trouwens??)
maar het is en blijft blijkbaar een hardnekkig probleem eigen aan ons aller rexje...
misschien een ander soort accu steken? ander merk? iemand nog problemen gehad met andere accu's?
- Van alfred (SuperForumposter) op 27-02-2007 21:41
De dealer heeft de accu doorgemeten. Die bleek in orde. Het uitlezen van de fouten kon de monteur niet. Daarvoor neemt hij morgen contact op met de importeur. Het blijft een raadsel waarom de motor een eigen leven ging leiden. Ik hoor meer en hou jullie op de hoogte
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 28-02-2007 08:33
Het lijkt hetzelfde probleem wat ik had met mijn RX8. Dit kun je kontroleren of het info display warm is na een dag stilstand.Het display gebruikte bij mij 0,4 ampere per uur!!! Dus de accu was standaard leeg na een week stilstand. Dit werd pas gevonden na 1,5 jaar!!!!Zie eerdere stukken van mij in deze topic.
Probeem 2 mbt resetten. Nadat de accu er af geweest is of helemaal leeg moet je de auto altijd resetten! Het stuur helemaal naar links en naar rechts draaien. Tevens een stuk rijden en hard remmen, dan gaan alle kontrollichtjes uit.

ps mijn MPS is nu 8 maanden oud en 17.500 km verder en ik heb nog niets gehad voor de garantie. Alleen bij aflevering een scheurtje in de achterspoiler,welke meteen vervangen is.
- Van Matex (ForumPro) op 15-07-2009 19:01 Edited 15-07-2009 20:42
Mooi is dat.

zit ik m'n vakantie route te programmeren in de navigatie,gaan de lampjes minder branden (slecht weer op komst ??).
de dealer zij bij de laatste beurd 80.000km (5 jaar) dat de accu duidelijk minder was (aandacht puntje).
dus toch maar ff onder de afdekkap neuzen.
Woohhw allemaal witte schimmelsludge over de hele breedte onder de klembeugel.
Met zo'n vieze zure lucht.
Maar weer niet op de polen.
Ik heb toch nog niet een keer gehad dat ie moeizaam starte.

Ga preventief toch maar een nieuwe accu monteren ( s'nachts naar zuid France met vouwwagen dus extra verbruikers) ik neem geen risico.
Maar nu wat is een goede kwaliteit accu voor de RX8.
De huidige vult niet geheel de accu uitsparing,er kan dus een grotere in.

de afmetingen inwendig van de behuizing is lengte 260 mm breedte 170 mm hoogte 202 mm

wie heeft er een sugestie ???

Matex
- Van Matex (ForumPro) op 16-07-2009 20:28
En dit is het geworden, een Varta accu

Producent MAZDA Modelreeks RX 8 (SE17)
Type van de modelreeks 2.6 kW / PK 170 / 231
Bouwjaar van 2003-10 tot 

Artikelnummer 570 412 063 3132  
Productlijn BLUE dynamic
spanning (Volt) 12
batterij (vermogen Ah) 70
koudstartstroom EN (A) 630
lengte (mm) 261
breedte (mm) 175
hoogte (mm) 220
houderuitvoering B01   Zoom

Poolvolgorde 0   Zoom

pooluitvoering 1
Kort nummer E23

Back  Print
Back to search
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 16-07-2009 21:14
Zoom Zoom! ;)
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 19-07-2009 18:55
Hoi matex ik was geïntreseerd in wat jij zou gaan kiezen omdat ik ook een nieuwe accu ga nodig hebben.
Het valt mij op dat de afmetingen van de accu groter zijn dan de afmetingen die jij opgaf van de behuizing. Past deze dan toch??

Groetjes Tjeu.
- Van Matex (ForumPro) op 20-07-2009 14:03
Hoi Tjeu,

Ja hoor de nieuwe accu past precies.
Er kan geen postzegel meer naast,en je hoeft hem er toch niet in te proppen.
Past werkelijk precies.

Ik heb met de rolmaat globaal gemeten.
Deze accu werdt geadviseerd door Brezan Automaterialen,ik heb er E 102,- voor betaald )kreeg 20% korting.

Groetjes
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-08-2009 19:11 Edited 04-08-2009 19:41
Matex:

> Hoi Tjeu,
>
> Ja hoor de nieuwe accu past precies.
> Er kan geen postzegel meer naast,en je hoeft hem er
> toch niet in te proppen.
> Past werkelijk precies.
>
> Ik heb met de rolmaat globaal gemeten.
> Deze accu werdt geadviseerd door Brezan
> Automaterialen,ik heb er E 102,- voor betaald
> )kreeg 20% korting.
>
> Groetjes


Hoi eenieder,

Bij toeval stuitte ik (nu pas) op deze aanbeveling van Mazda m.b.t de installatie en de "grootte" van de accu.
Ofschoon ik zelf bij vervanging van accu's in het algemeen (voor zover mogelijk) een zwaardere accu (meer Ah's) prefereer, weet ik nog niet of ik dit bij mijn Rex ook zou doen; e.e.a. gezien de info die Mazda geeft betreffende voldoende koeling van de accu etc.
Een mindere koeling is waarschijnlijk niet echt problematisch; maar vermindert de levensduur kennelijk wel in zekere mate.
........."Installing a larger battery than specified may restrict airflow and reduce battery life or
performance."..........

Misschien gewoon goed om te weten indien je in de toekomst bij vervanging overweegt om een grotere accu te plaatsen.
http://www.coremazda.com/tsb/rx8/01-042-04-battery-replacement.pdf

Groetjes, Ruud
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-08-2009 20:51 Edited 04-08-2009 21:01
Ik heb me even verdiept in de lood-zuurbatterij theorie, en het klopt wel: boven de 25 graden batterijtemperatuur schijnt de levensduur vrij scherp af te nemen. 35-40 graden (interne batterijtemperatuur) kan de halve levensduur opleveren. De capaciteit stijgt wel mee, maar ja, wat moet je daar mee.
Dus ik kan me wel voorstellen dat Mazda een complete luchthapper gebruikt om de accu koel te houden, omdat het onder de RX-8 motorkap erg warm kan worden. Langdurig in zo'n bloedhete omgeving geplaatst zal dat onvermijdelijk lijden tot opwarming van het batterij-inwendige tot boven de 25 graden, ook al is zo'n accuverpakking geen goede warmtegeleider. Een lekker fris airflowtje van buitenaf zal dit voorkomen.
Die halvering van levensduur zal overigens niet zo heel snel optreden hoor, dus geen reden tot zorg: de accu zal immers een groot deel van de tijd niet op die temperatuur verkeren.
Maar zeker is dat een hoge temperatuur slecht is voor de accu.

Dus ik sluit me bij Ruud aan, ik zou geen grotere accu nemen.
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 04-08-2009 21:00
Hoi allemaal, ik heb de nieuwe accu ondertussen ook geplaatst. Ton dank je wel voor de voortreffelijke info, zo besteld en zo geplaatst. Ik moest overigens iets meer betalen bij plaatselijke garage maar goed.

Voor wat betreft koeling tja, het zou natuurlijk kunnen, maar de bak waarin de accu zit is echt rondom dicht, waar deze zou moeten koelen is mij dus onduidelijk.
Zelfs het deksel sluit rondom af. Er komt dus echt geen rijwind of wat dan ook in.

Groetjes Tjeu.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-08-2009 21:12 Edited 04-08-2009 21:25
Da's dan vreemd. Als de behuizing compleet dicht is, zouden de prachtige airflowpijlen duiden op een luchtstroom rondom de externe behuizing. Wat op zich ook prima zou zijn, want de opwarming treedt denk ik hoofdzakelijk door omgevingstemperatuur onder de motorkap op, zodat je met een luchtstroom rondom de kap net zo goed opwarming kunt voorkomen.
Maar wat ik dan niet begrijp is waarom een grotere accu in de bak, die in dat geval dus geen invloed heeft op de airflow, negatief zou uitwerken op de airflow.

Mazda zelf schrijft dat de bak speciaal ontworpen is om lucht rondom de accu te leiden, en om de accu te beschermen tegen de motorcompartiment-temperaturen...
Vaag.

P.S. het is "an RX-8" i.p.v. "a RX-8"
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-08-2009 21:37
Bij de mx-3 (v6) is er speciaal een lucht kanaal voor de accu, die van voor de rijwind pakt en uitkomt in de speciale accubak.
Dus luchtkoeling voor de accu is zo gek nog niet... Mazda kent het wel maar gebruikt het niet altijd.

Groetjes M&M
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 05-08-2009 15:19
Leo,

het enige dat ik kan bedenken is dat de accubak "hermetisch" afgesloten is en dat de lucht die om de kleinere accu zit voor een extra vorm van isolatie zorgt. De buitenkant van de bak wordt vervolgens koel gehouden door de luchtstroom, maar die zal toch warmer worden onder de kap. Als je een grotere accu plaatst, ben je de isolerende luchtlaag in de accubak kwijt, waardoor je accu sneller mee op kan warmen.

Gr. Pascal
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 06-08-2009 20:35
Ik denk inderdaad ook dat de bak van de buitenkant 'gekoeld' wordt, en de lucht binnenin dus isolerend werkt.
Nu heb ik die grotere accu erin zitten en zou moeten gaan meten wat de temeratuur in de bak is na een tijdje rijden, was Ton maar niet op vakantie.......

Groetjes Tjeu.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-08-2009 22:09 Edited 06-08-2009 22:16
tjeu-groesselt:

> Ik denk inderdaad ook dat de bak van de buitenkant
> 'gekoeld' wordt, en de lucht binnenin dus isolerend
> werkt.
> Nu heb ik die grotere accu erin zitten en zou
> moeten gaan meten wat de temeratuur in de bak is na
> een tijdje rijden, was Ton maar niet op
> vakantie.......
>
> Groetjes Tjeu.


Hoi Tjeu en andere geinteresseerden,

In bijgaand filmpje ("Engine 1 of 2") wordt uitgelegd hoe de accu en de PCM gekoeld worden door een luchtstroom die door een apart luchtkanaal wordt toegevoerd.
Is mij niet duidelijk of de PCM en de accu een gezamenlijk of apart kanaal hebben.
De lucht circuleert hierbij direct rond de accu zelf.
De betreffende passage begint bij 3.05 min.
http://www.rx8blog.com/category/mazda-rx8-technical-data/
Pas op: in dit USA filmpje wordt gesproken over SAE 5w20 olie; dit geldt niet voor ons in Europa!
Dit is om allerlei redenen voorgeschreven in de USA en niet zoals in de rest van de wereld SAE 5w30.
Hierover is in de USA veel te doen en velen zijn aldaar van mening dat er door deze SAE 5w20 toepassing zoveel motorschades in de snikhete Staten van de USA ontstaan (nog steeds).

Groetjes, Ruud
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-08-2009 08:04 Edited 07-08-2009 08:21
tjeu-groesselt:

> Ik denk inderdaad ook dat de bak van de buitenkant
> 'gekoeld' wordt, en de lucht binnenin dus isolerend
> werkt.
> Nu heb ik die grotere accu erin zitten en zou
> moeten gaan meten wat de temeratuur in de bak is na
> een tijdje rijden, was Ton maar niet op
> vakantie.......


De temperatuur in de bak is minder van belang dan de inwendige temperatuur van de accu. Die kun je vrij accuraat meten op de pluspool, sensor op de pool, wat isolerend materiaal er overheen doen.

>
> Groetjes Tjeu.

- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-08-2009 17:03
rudolphw:

> Is mij niet duidelijk of de PCM en de accu een
> gezamenlijk of apart kanaal hebben.


Ik heb nog even onder de motorkap gekeken..........de PCM heeft een eigen lucht-toe- en afvoerkanaal........de accu moet het hebben van overige rijwind die tussen de accu en de "omkasting" spoelt; dit laatste is m.i. niet echt "kritisch" v.w.b. accutemperatuur en levensduur.........

Groetjes, Ruud
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-08-2009 18:18
Ik heb even m'n voltmeter op m'n accu gezet.... ging boven de 16 volt, richting 17 ?!?

Dat is wel erg hoog.... weet niet of dat zo hoort, of m'n voltmeter is een beetje rot ofzo...  geen startproblemen overigens....
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-10-2009 16:14
Nou wij zijn ook aan de beurt voor een nieuwe accu, en dit valt helaas niet onder de garantie :(
Dus zelf de knip maar openen, een originele accu kost ongeveer 150 euro, dus dat wordt het niet, de accu waar
Matex het over heeft vind ik wel wat :)
Hij past precies zoals ik het lees, maar de beugels waar hij mee vast zit, past dat ook nog gewoon op de originele manier?

Groetjes M&M
- Van henkie (SuperForumposter) [nl] op 12-10-2009 18:42
Ik was ook aan de beurt voor een nieuwe accu,ff naar bosch service scheers in Giesbeek bakkie koffie er bij oude accu eruit netjes alles schoonmaken nieuwe accu er in en klaar.
factuur 98 euro  incl garantie en btw.
Geen wonder dat garage scheers eé'n van de beste bosch service garage s' in Nederland is.
- Van Matex (ForumPro) op 12-10-2009 18:57 Edited 12-10-2009 20:34
@ Martine

De orginele accu beugels passen precies.
Nadat ik, en later ook Tjeu een grotere accu hadden aangeschaft kwamen er opmerkingen op het forum,over verkorte levensduur door hogere temperaturen.
Een duidelijk stuk van Rudolphw,en aan vulling van Leo.

Bij mijn laatste modificatie een coldairintake van REVI (Racingbeat)zag ik in de kale front partij inderdaad een extra luchtinlaat.
Deze is tezien op de middelste foto van mijn inbouw verslagje (links onder naast de frontluchthapper).
Ik weet alleen niet of deze t.b.v de accu is.

Nu kun je nog kiezen voor de orginele afmetingen (en het effect van lucht koeling?)

sterkte met je keuze.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-10-2009 20:23
Vandaag accu bij Brezan besteld met het artnr van Matex :)
Schade was helaas geen 102 euro, maar 128 :( volgens hem incl de korting.....

Groetjes M&M
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-10-2009 17:50
Vandaag de nieuwe accu geplaatst, paste toch helaas niet zoals het zou moeten :(, dus heb ik wat randen aan de zijkant en het voetje aan de zijkant onderaan eraf
geslepen en nu past het perfect :)

En de schade was uiteindelijk € 112,18

Groetjes M&M
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 27-07-2011 15:32
De accu kost inmiddels 143 euro bij Brezan... M.a.w. ik heb 'm vandaag ook vervangen.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-07-2011 22:28
Matex:

>
> Bij mijn laatste modificatie een coldairintake van
> REVI (Racingbeat)zag ik in de kale front partij
> inderdaad een extra luchtinlaat.
> Deze is tezien op de middelste foto van mijn inbouw
> verslagje (links onder naast de frontluchthapper).
> Ik weet alleen niet of deze t.b.v de accu is.


Is dat niet het [u]gootje[/u] van de accubak?
Deze is om eventueel zuur wat uit de accu zou kunnen komen af te voeren.

Grtz Dennis.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-07-2011 09:28
@Dennis:
Is niet om evt. accuzuur af te voeren maar onderdeel van het beluchtingscircuit om accu koeler te houden.......................
........"The RX-8 battery box is designed to duct fresh air around the battery, which aids in cooling to improve battery
performance and reliability."...............
http://www.finishlineperformance.com/pdf/rx8/bulletin/01-019-05-1504.pdf
mvg, Ruud
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-07-2011 22:16
Goh, weer wat geleerd!
Maar ff tussen ons: een kunstof accu zal echt niet z'n warmte makkelijk kwijtraken maar toch leuk om te weten!
Thx!

Grtz Dennis.
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 17-10-2011 20:30
Hallo allemaal, even dit topic weer eens omhoog zo vlak voor de winter.
Afgelopen week heb ik dus na precies twee jaar een nieuwe accu geplaatst.
Nu is het een Bosch geworden met dezelfde afmetingen en dus ook 70 amp/h.
€ 130,- inclusief inbouwen en het afvoeren van de oude accu.

Ik kan dus weer vooruit komende tijd.

Groet tjeu.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 19-10-2011 19:34
2 jaar ??
Da's wel snel.
Start ie slecht?

Mijne gaat alweer 5 jaar mee.

Outjer
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 19-10-2011 21:11
Start ie slecht????? deed alleen nog tikketikketikke (de startmotor dan hé)

Tja een accu kan blijkbaar ook maar 'kort' meegaan

groet tjeu
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / accuproblemen
1 2 Terug Volgende  

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill