Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Nieuwe remmen voor de 8
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 23-07-2005 18:21 Edited 23-07-2005 18:41
De standaard remmen van de 8 zijn best prima te noemen, maar had toch behoefte aan wat beters.
Gevolg : een totaal nieuwe remmenkit op maat gemaakt.
Stalen remleidingen rondom, grote schijven (dia 356mm tegen 324mm standaard), klauwen (6-pistons tegen 1 grote standaard) vooraan,
raceblokken vooraan + achter. Voor straatgebruik standaard blokken achteraan en heavy duty sport blokken vooraan.
Ook volledig remsysteem gecleaned en nieuwe race remolie opgegaan.

Na een dagje circuit blijken de remmen echt wel goed te werken en helemaal niet brutaal. De remkracht is goed doseerbaar.

Foto 1 :
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 23-07-2005 18:35
Foto 2 :
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 23-07-2005 18:36
Foto 3 :
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 23-07-2005 18:37
Foto 4 :
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 23-07-2005 18:39
Foto 5 :
- Van Eric (ForumPro) op 23-07-2005 19:04
Ziet er bijzonder uit. Ik had niet eerder schijven met die 'sleuven' gezien.
Moet een aardige klus geweest zijn, maar het resultaat is er naar.

Eric
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 29-07-2005 08:34 Edited 29-07-2005 08:39
Werkelijk prachtig !! En zeker een zinvolle verbetering want de origenele remmen zijn eigenlijk te klein en te simpel voor een echte sportwagen.Als je een keer van top moet afremmen trap je je helemaal lens en ontstaan er ook nog trillingen (die gelukkig weer snel verdwijnen maar die je toch doen besluiten de remmen niet te vaak te pijnigen). Misschien is er met zachtere remblokken winst te halen.Jouw schijven zijn ook veel dikker zo te zien. Projectkosten ??
PS. Heb je de spoorverbreders er ook nog opzitten ?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 16-05-2006 14:24 Edited 16-05-2006 20:46
Vandaag nieuwe remmen voor VOOR besteld.
Via het realizer-raceteam.
Merk Winner Power.
De productie zit in Taipei.
Diameter 360 mm.
Dikte 30 mm.
6 zuigers per klauw
Hier enkele foto's van de rem op de gelbe hexe in Spa op 1-4-06
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 16-05-2006 14:26
.
- Van Matex (ForumPro) op 16-05-2006 16:49
Ziet er goed uit die stoppers.
En ze functioneren natuurlijk fenomenaal.
Is alleen de dosseerbaarheid een stuk beter,of is ook de remweg aanzienlijk korter?
En hoe zit het met de remballans (je weet wel die leerzame lezing tijdens de klompenrit).
Op de foto's hier boven van Ben lijkt het alsof de klauwen iets verdraaid zijn gemonteerd.
Of komt dat doordat Ben z'n veren zijn ingedrukt (auto staat op de grond).
Ze zullen goed uit de verf komen op het circuit.
(En nog een beetje concurerend met de reguliere merken)

Wat wordt de volgende aanpassing,sport stabi's (van de door mij bestelde (mei) is nog niets bekend)?

Ps Kijk voor een noodstop voortaan eerst ff in je spiegel !
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 16-05-2006 20:45
Mijn probleem met de originele remmen is dat de schijven kromtrekken.
Alleen voor heb ik daar last van.
Immers als ik aan de handrem (=achter) trek trilt er niets.
Ik heb geen last van fading. Ook niet op het circuit.
De remweg zal wel niet veel korter zijn omdat ik vaak toch al in het ABS bereik zit op het circuit.
De rembalans hangt natuurlijk ook af van het type remblokken voor en achter.
Voor VOOR heb ik de middenweg genomen.
Er zijn 3 typen leverbaar race, sport en straat.
Achter moet ik nog nieuwe blokken kopen.
De positionering van de WP-klauwen is anders dan die van Ben. (Ap-racing)
Dat zal wel door de ophangplaten komen.
De prijs is 2210 USD , ofwel circa 1700 euro.
Ik heb eerst rondgekeken op google etc. en denk dat dit verrreweg de goedkoopste is.
Het is natuurlijk wel een redelijk onbekend merk.
Prijs is incl stalen remleidingen etc. en transport.
Er komt alleen nog iets bij voor het geldovermaken.

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 20-06-2006 20:03
Ik heb de bestelde raceremmen nog steeds niet ontvangen.
Daarom maar toch nog maar een setje remblokken voor VOOR gekocht bij de automaterialen zaak (Heuts).
Kosten: 88 euro
Over enkele dagen is de trackday in Papenburg en daar wil ik niet zonder remmen komen te staan.
Zou toch iets te veel zonde zijn van die 189 euro.
Oja , die 2210 dollar zijn dus precies 1726 euro.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 21-06-2006 08:03
Ja inderdaad wat is het volgende euvel waar we weer mee naar de garage moeten...niet normaal, maar deze discusie hebben we al s gevoerd.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 24-08-2006 15:07
Mijn bestelde remmen zijn eindelijk uit Taipei aangekomen.
Werkelijk prachtig racespul!!!
Helaas is er te weinig tijd om ze nog voor de trackday van 28-8-06 te monteren.
Binnenkort foto's.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 24-09-2006 18:49 Edited 26-09-2006 18:41
Gisteren de Winner Power spullen gemonteerd.

De oude schijven zitten met 2 verzonken kruiskopbouten geborgd.
Die zijn er dus niet normaal uit te draaien.
Nadat ik eerst mijn slagmoerbitje kapot geslagen had en vervolgens ook nog een kruiskopschroevendraaier naar de   malle moer had geholpen ,besloten de boutkop uit te boren.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 24-09-2006 18:58
Vervolgens moest de luchtgeleidingsplaat aangepast worden aan de grotere schijven.
Dat blik zit immers gedeeltelijk om de buitenrand van de schijf gekruld.
Met een flex is dat zo gedaan.
Demontage van het blik is niet wenselijk omdat het koellucht naar de schijven leidt
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 24-09-2006 19:14 Edited 24-09-2006 19:16
De spoorverbreders zijn hier weer gemonteerd evenals de stalen remleiding.
Hier op de foto Maurice (met gouden handjes)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 24-09-2006 19:21 Edited 24-09-2006 19:27
Even wat gegevens:

De oude schijven zijn even zwaar als de nieuwe : 8 kg
Dit komt omdat de nieuwe schijven een aluminium center hebben terwijl de oude gewoon een stuk staal is.

De nieuwe remklauwen incl. blokken en ophanging zijn 1,5 kg lichter dan de oude. (4,5 kg / 6 kg)
Dat komt omdat de nieuwe klauw van aluminium is met een stalen tussenstuk terwijl de oude klauw compleet van staal is.

Bij het verwisselen van de remblokken hoeft de klauw er niet meer vanaf.
Het demonteren van een imbusboutje volstaat.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 24-09-2006 19:28 Edited 26-09-2006 18:43
De projectkosten zijn helaas wel nog met 210 euro extra opgelopen omdat ik een rekening kreeg van de BTW.
Invoer van buiten de EEG (Taiwan)
Incl. remolie en de kosten van 2 kapotte schroevendraaiers zit ik nu erg dicht tegen de 2000 euro.
Omdat ik erg lang moest wachten heb ik als vergoeding een extra setje remblokken gekregen.
Bovendien heb ik een verbeterde versie gekregen.
Zo is hebben de klauwen een iets andere vorm en zijn de schijven geboord ipv sleuven.
Verder is het aluminium center nu met 16 bouten vastgezet terwijl dat bij de gelbe hexe 12 bouten is.
Bij de eerste voorzichtige kilometers trilt de rem in ieder geval niet.
Ben benieuwd hoe het zich op het circuit houdt.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 25-09-2006 18:41
Bedankt,

Was ongeveer 4,5 uur werk met 2 man.
En mijn heftigste ombouw tot nu toe. (zeker qua kosten)
Maar ja , dat komt ervan als veel op circuits rondhangt.
- Van Matex (ForumPro) op 25-09-2006 21:33
Prachtige stoppers Outjer.
mooi megenomen die 1.5 Kg minder onafgeveerd gewicht.
Nu nog de praktijk test op het cirquit,voor wanner staat deze gepland ?
hou ons op de hoogte !

Het reinigen van je velgen lijk nu wel haast onmogelijk met die grotere schijfdiameter.
er is hoogstens plaats voor een (verlengde) tandeborstel.
- Van jos (SuperForumposter) op 26-09-2006 07:19
Mooi spul Outjer. Merk je het verschil ook al onder normale omstandigheden?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 26-09-2006 14:14 Edited 26-09-2006 18:31
@ jos

Het belangrijkste verschil is dat de remmen nu niet meer trillen.(Eindelijk)
Het drukpunt is harder geworden tgv. de stalen remleidingen.
Verschil in bijtkracht van de remmen voel ik nog niet, maar dat komt omdat de remblokken nog moeten inlopen op de schijven

@ ton

Er is nu slechts nog 1-2 mm ruimte tussen de balanceerloodjes en de remklauw!!
Nu moet ik nog kiezen of ik 22-10-06 of 28-10-06 op Spa rij.
Ik laat wel wat weten.
- Van ReneRX8 (SuperForumposter) op 26-09-2006 19:55
Ziet er strak uit Outjer , ik heb dat al altijd mooi gevonden.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 28-09-2006 21:37
Yep errug mooi Outjer...en ook nog meteen van het roestprobleem af!
- Van Hakke (SuperForumposter) op 18-04-2007 11:39
hey,

Heeft er iemand ervaring met andere remblokken dan oem? En zoja, met welke en hoe gedragen ze zich tijdens track use?

greetz
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 19-04-2007 19:24 Edited 19-04-2007 19:30
Hoi Hakke,

VOOR heb ik met de originele mazda remmen 2 trackdays gereden met TRW Lucas blokken.
88 euro bij Heuts automaterialen.
Geen verschil met origineel.
Daarna heb ik de Winner Power remmen gemonteerd.

ACHTER rij ik sinds kort ook met TRW Lucas (75 euro)
Daar heb ik nog geen trackdays meegereden.(eerstvolgende dag 25-4-07 Zolder)
De originele mazda blokken kosten 98 euro.
Die gingen 4 trackdays mee. (circa 800 km)

Nog even reclame maken voor Winner Power:
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 05-04-2008 14:39 Edited 05-04-2008 14:45
Intussen heb ik nieuwe schijven besteld in Taipei.
Nou ja, daar komen ze vandaan.
Ik heb ze gewoon in duitsland bij Winner Power besteld en daar zijn ze aangekomen.
Het zijn weer geboorde schijven omdat schijven met sleuven (zoals die van Ben) niet leverbaar waren.
Ze zouden nu beter bestand zijn tegen slijtage omdat het hardingsproces gewijzigd is.
Bovendien heb ik sinds een jaar extra koellucht toevoer naar de schijven.
Ben benieuwd.

De huidige waren flink gesleten (groeven, etc.) en ik vreesde dat ik niet meer door de APK zou komen.

De set schijven kosten 395 euro en dan gebruik ik de losse aluminium center ringen gewoon opnieuw.

Gelijk maar een reserve set blokken erbij besteld (160 euro).

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 01-07-2008 16:55 Edited 01-07-2008 16:59
2 weken geleden de nieuwe (geharde) remschijven gemonteerd.
Helaas waren de maar liefst 0,2 mm onrond en trilden dus als een gek.
Natuurlijk nog 2 maal gedemonteerd om te kijken of er vervuiling op de montagevlakken aanwezig was.
De schijven waren duidelijk na het harden niet meer nabewerkt.

In de beschrijving staat dat de schijven max 0.06 mm slag mogen hebben en als ze meer slag hebben moeten ze op de auto nabewerkt worden.
Dat heb ik in Oud Gastel laten doen bij Jora.
http://www.jora.nl/content.asp?pagina_id=1014&hfd_id=1005&submenu_id=1009
Die heeft een machine (15.000 euro) die slechts op 4 plaatsen in Nederland staat.
Het bijzondere aan de amchine is dat de slede met de beitel een excentrische beweging maakt.
Daardoor krijg je geen trilling als de beitel over gaatje gaat.
Kostenpost 150 euro.
Resultaat perfect (en net op tijd voor Spa 2-7-08)

Wel een stuk rijden vanuit Limburg, maar met mijn raceremmen neem ik liever geen risico.

Outjer
- Van Matex (ForumPro) op 01-07-2008 21:39
Mooie oplossing voor slingerende schijven.
hebben ze de schijven aan twee zijde nabewerkt ?

Het is te hopen dat de standtijd van de geharde schijven behoorlijk langer is.

wat ik vreemd vind is dat remschijven bloedheet (ca 700 graden)kunnen worden.
dit is de temperatuur die gehard materiaal doet ontlaten (zacht worden).
Het kan ook zijn dat het basis materiaal harder is (chemische samenstelling).

Veel (rem)vertraging toegewenst,in spannende race's

Matex
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 01-07-2008 22:31
Succes morgen Outjer!
- Van Hakke (SuperForumposter) op 04-07-2008 20:50
De nieuwe blokken van EBC doen wat ik hoopte: de vertraging tov de standaardblokken is hetzelfde, alleen gaan deze dingen de hele dag mee op circuit (29°C)! Geen afzetting op de schijven, geen trillingen en het drukpunt blijft hetzelfde dankzij dot5.1
Slijtage van de remschijven is wel iets groter, nothing comes for free...
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 15-06-2009 18:45 Edited 15-06-2009 19:03
Van het duits forum: K-SportRacing.

Voor de vooras: 330 mm schijven met 8 zuiger klauwen voor 2000 euro en 356 mm met 8 zuiger klauwen voor 2500 euro.
Dat is zeker niet duur.

http://www.rx8-fan.de/wbb3/index.php?page=Thread&threadID=20026

http://www.k-sportracing.de/bremse_vorn_list.html

Mijn eigen Winner Power remmen doen het trouwens ook perfect sinds ik vorig jaar nieuwe geharde schijven met nieuwe blokken monteerde.(zie hierboven)
En de levensduur van de blokken is ongelooflijk.
Sinds de montage, precies een jaar geleden, ben ik 3 maal in Spa, Zandvoort (1x) en op de Nordschleife (1x) geweest.
De blokken zijn nu pas half versleten !!

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 14-05-2011 21:34
De laatste set winner power remblokken zitten alweer een halfjaar in.
En met nog enkele trackdays voor de boeg werd het tijd voor reserve te zorgen.
Dat bleek FF lastiger dan ik dacht.

Winner Power zit in Taipei-Taiwan.
De verkoper/vertegenwoordiger in Fankfurt-duitsland waar ik 3 jaar gelden nog schijven en blokken had gekocht beantwoord geen mail en geen telefoon meer.

Op internet gezocht naar andere vertegenwoordigers in Europa. Niets te vinden.

Alternatieve blokken van bv Ferodo (285 euro) passen alleen met aanpassingen.
En duurder dan de originele winner power (170 euro)

Als laatste poging dan maar een mail direct naar Taipei.
Gelukkig bestaan ze nog, want ik kreeg direct antwoord: Ik kan ze alleen nog maar daar bestellen.
150 dollar plus 40 dollar verzendkosten. Geld overgemaakt. Nu afwachten.

Toch een nadeel van zo'n onbekende fabriek.
Maarja, dat dat er mogelijk inzat wist ik eigenlijk wel.

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 14-04-2012 15:10
De schijven waren na 4 jaar slechter aan het worden, en daarom reserve besteld in Taipei.

Schijven 432 dollar, blokken 95 dollar per set (2 sets besteld), transport 220 dollar.
Da's zowat 650 euro totaal.

Vandaag ontvangen. Nu nog een Rex om ze op te zetten...

Outjer
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 15-04-2012 11:10
:-(
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 15-04-2012 12:23
ziet er mooi uit allemaal..
dus als ik het goed begrijp is het vervangen van die hele pakket remmen plus schijven voor iemand die beetje handig is ,
wel zelf te doen?
en moet je tussen de 1200 tot 2000 euries er voor uit trekken?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 15-04-2012 18:45
Montage is niet moeilijk.
Let op : in België schijn je niet zomaar door de jaarlijkse keuring te komen.
In Nederland heb ik nooit problemen gehad.

Volgens een actuele prijslijst van Winner Power kost een kompleet 6 zuiger systeem met 360 x 30 mm schijven, zoals ik hem heb, 2300 dollar.
Zal wel zonder transport zijn, denk ik.
Die passen alleen bij wielen van 18 inch of groter.
Bij interresse kan ik je hun mailadres geven. In Taipei dus.

AP racing is wat duurder... Heb geen actuele prijzen, maar denk aan 4500 euro.

Outjer
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 16-04-2012 15:40
das aan de andere kant van de wereld haha..
maar het is harstikke mooi alleen vind ik het barstends veel geld
wat je eigenlijk nooit meer terug krijgt want bij inruil kijken ze er niet naar en ze demonteren en los verkopen is ook wat..
zeg het eens in guldens wat dat kost. das bijna een kwart van de hele auto
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Nieuwe remmen voor de 8

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill